• Louise1991

Ny Karriär

Hej!

Jag är ensamstående förälder och jobbar heltid.

Men jag är trött på mitt jobb och skulle vilja byta karriär. Jag är en person som gillar att ha ansvar, är strukturerad och gillar att samordna, men det känns inte som att jag får göra det i nuläget, vilket känns väldigt tråkigt.

Men problemet är att jag inte har råd att studera flera år, min hyra är hög, och även om jag tog CSN lån så skulle det inte gå ihop med allt.

Jag känner mig ?fast? i situationen och jag vet inte hur jag ska komma vidare..

Det känns hopplöst att söka jobb som verkar intressanta på arbetsförmedlingen, för man får inte dom jobben ändå.. Det är min erfarenhet iallafall.

Hur hade ni gjort i min situation?

Mvh Louise

• Svar på tråden Ny Karriär
  • Kjell2

Vad har du för utbildning och vad jobbar du med?

Vad finns för möjligheter att utvecklas på nuvarande jobb eller få nytt utvecklande jobb inom samma branch.

• Louise1991

Jag jobbar som Trafiklärare.

Tyvärr är utvecklingsmöjligheterna inom branschen och mitt företag inte så stora

• Kjell2
    Louise1991 skrev 2018-11-14 11:42:35 följande:

Jag jobbar som Trafiklärare.

Tyvärr är utvecklingsmöjligheterna inom branschen och mitt företag inte så stora

Om du jobbar på en trafikskola, körkort, fundera på att gå till vanliga skolor med trafikutbilning, gymnasiet eller YH. Där kan du sen utveckla dig bredare inom din roll som lärare.

• Louise1991

Det finns inte möjlighet till det just här.

Jag jobbar nära orten jag utbildade mig på så det är hård konkurrens om de få jobb som dyker upp.

Jag tänkte mest på vilka möjligheter man har Om man vill byta byta inrikting helt, utan att studera lång tid

• Kjell2
    Louise1991 skrev 2018-11-14 13:07:14 följande:

Det finns inte möjlighet till det just här.

Jag jobbar nära orten jag utbildade mig på så det är hård konkurrens om de få jobb som dyker upp.

Jag tänkte mest på vilka möjligheter man har Om man vill byta byta inrikting helt, utan att studera lång tid

Försök utgå från den kompetens du har. Nu tänker jag lite fritt
    Bilföretag - sälj, service
    Transportföretag -  logistik, planering
    Utbildningsföretag, skolor - utbildningplanering, elevstöd, utbildare

Fundera också på att läsa på deltid/distans samtidgt som du jobbar

• BuoBä

Det finns massor med kurser på distans, som går på deltid eller med fritt upplägg. Det tar tid att få ihop en hel utbildning på det sättet, men du kanske kan läsa några kurser som kompletterar din utbildning och ger dig en annan inriktning. Nåt inom transport eller logistik kanske?

Genom Arbetsförmedlingen får man ytterst sällan jobb, kontakter är mycket effektivare. Prata med alla du känner: familj, gamla kollegor, grannar, folk du pluggat med, folk från föreningsliv, etc etc. Fråga om de känner nån som söker folk, eller om de känner nån inom ett område du vill jobba med som du kan få ta en kaffe med och ställa lite frågor. Det kan kännas lite pinsamt, men folk är ofta hjälpsamma och många äääälskar att prata om sitt jobb. LinkedIn kan vara bra att registrera sig på också, där postas jobb och man kan "bli vän" med kontakter och skapa sig ett nätverk.

Svar på tråden Ny Karriär