• Anonym (Daniel)

Ge upp kärleken?

Hej!

Tänkte jag skulle försöka skriva av mig här och kanske kunna se våran separation från en annan synvinkel.

Jag träffade en tjej för cirka ett år sedan, det var inte kärlek vid första ögonkastet men allt eftersom vi lärde känna varandra mer så växte en attraktion och en kärlek fram.

Under året vi varit tillsammans så har vi haft en del dippar eftersom vi är väldigt olika och tjejen ifråga är väldigt känslig, vi har alltid kunna reda ut sakerna och gå vidare efter det.

Hon har också haft svårt att visa känslor (att säga att hon älskar mig kommer inte naturligt) och jag har periodvis tappat kontakten med mina känslor för henne.

Vi har också varit på olika plan vad det gäller barn, jag har barn sedan tidigare men det har inte hon men det är något hon önskar sig i framtiden.

Jag kunde tänka mig fler barn i framtiden om det kändes rätt men var nog lite tveksam utåt, jag ville ju komma till den punkten i vårat förhållande där man känner längtan efter att få barn tillsammans.

Annars så har vi haft det bra med mycket aktiviter då vi har liknande intressen och vi har för det mesta också haft en bra närhet till varandra.

Så kom dagen då hon sa att hon inte ville fortsätta längre pga. att hon tyckte vi hade haft för många av dessa dippar, vi hade vid det här laget en del frågor/tvister som vi inte hade hunnit reda ut och som lagt sig på hög.

Hon orkade helt enkelt inte fortsätta kämpa eller reda ut dom problemen vi hade, jag blev totalt tagen på sängen och hamnade i chocktillstånd.

Jag uppfattade inte våra dippar som något så allvarligt, vi har aldrig bråkat eller varit elaka mot varandra.

Hon verkade dock ha tagit dessa dippar väldigt hårt.

Jag frågade om vi inte kunde prata och reda ut dom här sakerna istället för att bara bryta men det orkade/ville hon inte.

Jag känner mig väldigt besviken att jag inte var värd mer, att jag inte är värd att kämpa för.

Jag trodde hon var lika villig som jag att kämpa för förhållandet.

Vi träffades cirka en vecka efter uppbrottet då vi kände bägge två att vi behövde prata av oss.

När vi sedan sågs så fanns gnistan fortfarande kvar mellan oss, jag kände att hon var ledsen och fortfarande hade känslor kvar för mig.

Vi satt nära varandra på hennes soffa och jag kunde känna hennes närhet, jag mådde så bra just då.

Hon sa att hon inte riktigt visste varken ut eller in och att hon stod och vägde mellan att ge oss en ny chans eller att låta förhållandet vara.

Jag sa att vi kunde börja om från början, vi kunde gå på parterapi och lära oss förstå varandra och inte missuppfatta varandra som jag tror vi tidigare gjort, jag sa att vi kunde börja försiktigt och börja dejta igen....

Det slutade efter mycket velande att hon valde att ge upp, hon sa att hon brukar kunna lita på känslan som sa att det var dags att ge upp.

Jag sa att jag accepterade hennes beslut och att vi nog inte bör höras mer då jag behöver komma vidare.

Det har sedan dess gått ytterligare några veckor.

Så fort jag vaknar och slår upp ögonen så finns hon där och jag blir ledsen, gråter varje dag.

Det är bara sömnen som kan ge mig ro från mina tankar som annars mal hela dagarna.

Jag fantiserar varje dag om att hon ska höra av sig eller stå utanför min dörr när jag kommer hem från jobbet.

Jag saknar henne otroligt mycket trots att hon hade både bra och dåliga sidor.

Jag kan inte höra av mig till henne då jag är rädd att förvärra saker.

Jag kan heller inte gå vidare då jag hoppas att hon ska upptäcka att hon har så starka känslor för mig att det är värt att ge oss en chans till.

Jag hade velat ge oss en chans till.

Hur tänker hon, hur kan man bara kasta in handduken sådär?

Vad ska jag ta mig till, ska jag bara ge upp?

• Svar på tråden Ge upp kärleken?
  • Anonym (Daniel)

Det grundar nog sig i ändå att det kanske inte var äkta kärlek mellan oss och att det då inte finns någon grund att bygga på.

Jag får försöka bita ihop och gå vidare.

Och nej, jag kommer inte höra av mig och jaga efter henne för jag vill att hon av egen vilja kontaktar mig igen, inte för att jag vill det.

Om det sedan inte skulle bli så (vilket känns mest troligt) så är det ingenting jag kan styra över.

Att man aldrig lär sig, varje gång man hamnar i denna sitsen så är det som första gången :)

• Anonym (erfarenhet)
    Anonym (Daniel) skrev 2018-11-16 13:15:10 följande:

Det grundar nog sig i ändå att det kanske inte var äkta kärlek mellan oss och att det då inte finns någon grund att bygga på.

Jag får försöka bita ihop och gå vidare.

Och nej, jag kommer inte höra av mig och jaga efter henne för jag vill att hon av egen vilja kontaktar mig igen, inte för att jag vill det.

Om det sedan inte skulle bli så (vilket känns mest troligt) så är det ingenting jag kan styra över.

Att man aldrig lär sig, varje gång man hamnar i denna sitsen så är det som första gången :)

Nu kan du samla ihop alla klokheter ur denna tråd, skriva upp dem på en lista/tavla och så sätter du upp den inne på toaletten! Då kan du läsa varje gång du är därinne (finns inget så bra ställe som toaletten att sitta och fundera och man är ju där varje dag Drömmer ), så att du inte hamnar i samma spår nästa gång. 
  • Anonym (Daniel)
    Anonym (Det är slut) skrev 2018-11-16 12:13:02 följande:

Jag är också romantiker men kärlek ska kännas rätt från starten. Båda ska känna 100%!

Känslan för den andra ska vara: hur kan någon vara så fin och bra som du, det är helt magiskt hur vi kunde hitta varandra.

Det du berättar antyder att ni båda har tvekat redan från start. Era känslor för varandra är inte där naturligt utan ni har tappat dem flera gånger redan under ert första år tillsammans, samtidigt som ni också har andra problem. Du verkar också osäker om du vill planera framtid och barn med henne, något som troligtvis redan där är en dealbreaker för henne ett år in i relationen när hon nu vill ha barn.

Så nej ni låter inte kompatibla, romantiker eller ej men ni låter inte som en bra match.

Det känns som att du är väldigt nära sanningen här vilket känns lite smärtsamt.

Jag gav henne nog vibbar att jag inte var redo att planera framtiden med henne för att jag var rädd att det skulle gå åt skogen, jag ville dock att vi skulle ha en framtid ihop med barn.

Känns som ett klassiskt misstag, man förlorar någon för att man är rädd att förlora någon.

Nåja, delvis en orsak iaf.
  • Anonym (Daniel)
    Anonym (erfarenhet) skrev 2018-11-16 13:23:08 följande:

Nu kan du samla ihop alla klokheter ur denna tråd, skriva upp dem på en lista/tavla och så sätter du upp den inne på toaletten! Då kan du läsa varje gång du är därinne (finns inget så bra ställe som toaletten att sitta och fundera och man är ju där varje dag  ), så att du inte hamnar i samma spår nästa gång. 

Ja jag får göra det!

Jag önskar att jag kunde bevisa för alla som skrivit att dom har fel men det känns inte troligt att det kommer bli så :)

Jag tackar alla för kloka synpunkter och försöker ge mig på jakt efter kärleken igen (när jag blivit hel).
  • Anonym (Peachy)
    Anonym (Daniel) skrev 2018-11-16 14:18:52 följande:

Ja jag får göra det!

Jag önskar att jag kunde bevisa för alla som skrivit att dom har fel men det känns inte troligt att det kommer bli så :)

Jag tackar alla för kloka synpunkter och försöker ge mig på jakt efter kärleken igen (när jag blivit hel).

Med den här inställningen kommer det bli väldigt svårt att komma vidare. För du VILL ju inte komma vidare. Du vill bara att hon ska komma tillbaka och så länge du håller dörren öppen för henne är den stängd för alla andra...

Tycker inte heller det låter som att ni var menade för varandra, tycker sextiotalist sammanfattar det hela mycket bra! Man ska inte kämpa med känslorna efter så kort tid som ett år. Ni verkar aldrig haft något flöde, det verkar varit småstopp mest hela tiden pga bådas osäkerhet låter det som. Osäkerhet om både egna känslor, den andras känslor, och även rörande barn och framtid.

Det låter inte så bra tycker jag. Jag tror du fastnat i romantiken och nu i saknad. Verkligheten verkar du inte vilja (eller kunna) se?

Hon valde att lämna dig, och hon har varit tydlig med varför. Man lämnar aldrig en fungerande relation och någon man är kär i, tänk på det!

Ja det gör ont, men att lura sig själv kommer göra ännu ondare i längden.

Du behöver acceptera verkligheten (utan gissningar och tolkningar) att hon valde att lämna dig.

Släpp henne och låt henne bli lycklig på sitt håll!

Och ta hand om dig själv! Se framåt! Släpp det som varit!

Tiden kommer läka, om ett tag har den akuta sorgen gått över och du kan möta livet och alla dess möjligheter med ett öppet sinne.
  • Lainie Kennedy
    sextiotalist skrev 2018-11-16 11:42:03 följande:

Men nu fanns inte den ömsesidiga kärleken och hade den funnits så hade ni fortsatt tillsammans.

Du kan anse att man måste ha bra grunder att ge upp, för mig är först när man har barn och mycket gemensamt som man kan använda de orden. Har man inte sådana kopplingar så behövs det inte alls några "bra" grunder, det räcker med att man inte vill fortsätta relationen.

För är det vid något tillfälle som man har rätt att vara egoistisk, det är när man väljer/väljer bort en kärleksrelation.

Så sant, väl talat.
  • Anonym (Daniel)
    Anonym (Peachy) skrev 2018-11-16 14:46:19 följande:

Med den här inställningen kommer det bli väldigt svårt att komma vidare. För du VILL ju inte komma vidare. Du vill bara att hon ska komma tillbaka och så länge du håller dörren öppen för henne är den stängd för alla andra...

Tycker inte heller det låter som att ni var menade för varandra, tycker sextiotalist sammanfattar det hela mycket bra! Man ska inte kämpa med känslorna efter så kort tid som ett år. Ni verkar aldrig haft något flöde, det verkar varit småstopp mest hela tiden pga bådas osäkerhet låter det som. Osäkerhet om både egna känslor, den andras känslor, och även rörande barn och framtid.

Det låter inte så bra tycker jag. Jag tror du fastnat i romantiken och nu i saknad. Verkligheten verkar du inte vilja (eller kunna) se?

Hon valde att lämna dig, och hon har varit tydlig med varför. Man lämnar aldrig en fungerande relation och någon man är kär i, tänk på det!

Ja det gör ont, men att lura sig själv kommer göra ännu ondare i längden.

Du behöver acceptera verkligheten (utan gissningar och tolkningar) att hon valde att lämna dig.

Släpp henne och låt henne bli lycklig på sitt håll!

Och ta hand om dig själv! Se framåt! Släpp det som varit!

Tiden kommer läka, om ett tag har den akuta sorgen gått över och du kan möta livet och alla dess möjligheter med ett öppet sinne.

Tack för det du skriver, jag vill väldigt gärna komma vidare men jag är nog inte riktigt där ännu.

Jag har nog ännu lite sorg kvar som jag behöver göra mig av med innan jag kan se framåt igen.

Det är inte alldeles lätt detta, varken hjärnan eller hjärtat vill riktigt samarbeta med mig trots att jag vet att jag måste släppa taget och gå vidare.

Jag hoppas på att jag blir starkare dag efter dag!
  • Anonym (Peachy)
    Anonym (Daniel) skrev 2018-11-16 15:13:38 följande:

Tack för det du skriver, jag vill väldigt gärna komma vidare men jag är nog inte riktigt där ännu.

Jag har nog ännu lite sorg kvar som jag behöver göra mig av med innan jag kan se framåt igen.

Det är inte alldeles lätt detta, varken hjärnan eller hjärtat vill riktigt samarbeta med mig trots att jag vet att jag måste släppa taget och gå vidare.

Jag hoppas på att jag blir starkare dag efter dag!

Det ÄR svårt, och det är helt naturligt att vara ledsen när man blivit lämnad och övergiven!

Man behöver ge det tid, och sörja.

Men det finns en skillnad i det där med att sörja. Att stanna i sorgen och fastna i ältande och saknad månad efter månad, kanske t o m år, är inte konstruktivt. Då begränsar man sitt liv och gör sig själv till en viljelös stackare som låtit sig domineras av den som försvann och gått vidare för länge sedan. Det blir en slags självvald ensamhet. En offerkofta.

Om du vill bli starkare måste du bli vän med verkligheten.

Börja öva på acceptans!

Där har du snabbaste vägen att gå vidare.

Och var snäll mot dig själv!

Dom dig inte för hårt.

Att hon valde bort dig betyder inte att du inte är älskbar för andra.

Du har gjort så gott du kan, och det räcker gott och väl!
  • JonnaElina

Här pendlas det mellan att han vill ha mig och jag vill ha honom.

Vi har både hus och barn ihop och varit gifta i snart 8 år.

Problemen kom när han valde att vara sms "otrogen" med sitt ex i somras och nu kom det fram att han även haft med en annan kvinna nu under oktober månad.

Jag ville vara kvar i hopp om att vi kunde bygga på relationen men det ville inte han, när jag accepterade hans vilja så smsa han två dagar senare och ville ha mig igen ????

Så nu har han hört av sig oftare, hjälpt till med barnen om jag ska träna och försöker visa att han ångrar sig.

Kan det vara så att hon innerst inne vill att du hör av dig för att hon vill känna sig älskad av dig? Och känna att du finns där i vått och torrt?

• Anonym (Daniel)
    JonnaElina skrev 2018-11-16 15:26:44 följande:

Här pendlas det mellan att han vill ha mig och jag vill ha honom.

Vi har både hus och barn ihop och varit gifta i snart 8 år.

Problemen kom när han valde att vara sms "otrogen" med sitt ex i somras och nu kom det fram att han även haft med en annan kvinna nu under oktober månad.

Jag ville vara kvar i hopp om att vi kunde bygga på relationen men det ville inte han, när jag accepterade hans vilja så smsa han två dagar senare och ville ha mig igen ????

Så nu har han hört av sig oftare, hjälpt till med barnen om jag ska träna och försöker visa att han ångrar sig.

Kan det vara så att hon innerst inne vill att du hör av dig för att hon vill känna sig älskad av dig? Och känna att du finns där i vått och torrt?

Jag har brottats med den tanken dom senaste dagarna, hon kanske bara vill att jag kämpar för henne?

Men hur ska jag våga höra av mig, jag lurar förmodligen bara mig själv?
  • Anonym (Peachy)

Men gud NEJ!!!

VARFÖR ens hålla på med gissningar och spekulationer???

Du förlänger bara plågan, men du gör naturligtvis som du vill.

Men det innebär att du inte litar på henne och vad hon säger över huvud taget. Att inte bli tagen på allvar är väldigt frustrerande.

Men visst, hör av dig till henne och be om en ny chans så får du svaret.

Så kan du prova igen om en månad igen. Och nästa, och nästa. Tills hon blockar dig.

Då får du klura ut hur du ska kontakta henne efter det.

(Skojar såklart, ville bara illustrera hur suspekt det är att inte lita på att hon vet vad hon har gjort)

• Anonym (Daniel)
    Anonym (Peachy) skrev 2018-11-16 15:26:07 följande:

Det ÄR svårt, och det är helt naturligt att vara ledsen när man blivit lämnad och övergiven!

Man behöver ge det tid, och sörja.

Men det finns en skillnad i det där med att sörja. Att stanna i sorgen och fastna i ältande och saknad månad efter månad, kanske t o m år, är inte konstruktivt. Då begränsar man sitt liv och gör sig själv till en viljelös stackare som låtit sig domineras av den som försvann och gått vidare för länge sedan. Det blir en slags självvald ensamhet. En offerkofta.

Om du vill bli starkare måste du bli vän med verkligheten.

Börja öva på acceptans!

Där har du snabbaste vägen att gå vidare.

Och var snäll mot dig själv!

Dom dig inte för hårt.

Att hon valde bort dig betyder inte att du inte är älskbar för andra.

Du har gjort så gott du kan, och det räcker gott och väl!

Nä någon offerkofta vill jag verkligen inte bära tro mig men jag har så lätt att glida in i den rollen....

Jag ska försöka acceptera det som har hänt och förlusten av min partner.

Jag gjorde nästan så gott jag kunde, i efterhand kunde man alltid gjort bättre.

Frågan är, har jag någonting att förlora på att få hoppet nerskjutet för alltid genom att höra av mig, det kanske är det jag behöver?

Jag vill också höra hur hon har det för att jag bryr mig om henne och vill stå vid hennes sida.

Märker nu att jag börjar tappa fotfästet igen.....
  • Anonym (Daniel)
    Anonym (Peachy) skrev 2018-11-16 15:46:54 följande:

Men gud NEJ!!!

VARFÖR ens hålla på med gissningar och spekulationer???

Du förlänger bara plågan, men du gör naturligtvis som du vill.

Men det innebär att du inte litar på henne och vad hon säger över huvud taget. Att inte bli tagen på allvar är väldigt frustrerande.

Men visst, hör av dig till henne och be om en ny chans så får du svaret.

Så kan du prova igen om en månad igen. Och nästa, och nästa. Tills hon blockar dig.

Då får du klura ut hur du ska kontakta henne efter det.

(Skojar såklart, ville bara illustrera hur suspekt det är att inte lita på att hon vet vad hon har gjort)

Jag skulle absolut inte böna om en ny chans igen, detta skulle enbart vara en signal på att jag finns kvar och bryr mig om henne.

Dock så skulle det nog förlänga lidandet för mig ja....
Svar på tråden Ge upp kärleken?