• JohannaSaGo

Slutat sova middag, Övergångfas, när går den över?

Sonen strax över 2 år har nu starkt visat som senaste veckorna att han inte vill sova middag dom dagar han är hemma från förskolan. 

Det har funkat bra och vi har istället en lugn lässtund i sängen efter lunch för att vila bara.

Han orkar vara uppe hela dagen och om vi har en rätt lugn dag med vanlig ute lek te,x är det inga problem. 

Men har ni andra i denna övergångsfas kännts som om man måste stanna hemma mot eftermiddagen? Ibland om vi åker iväg efter lunch direkt så gör det ju inget att sonen somnar i bilen liksom. 

Men han verkligen däckar om man åker bil/ut med vagnen 15:00 och framåt :P 

En gång lät vi honom sova dom 20minuterna i bilen och han somnade nog runt 23 på kvällen :P Och inte så bra om man just har jobbdag dagen efter och han måste upp tidigt. 

Men kommer han liksom snart vänja sig med detta? Hur lång tid tog det för era barn? Han sover fortf på förskolan. 

(och ja, eftersom han däckar i bilen kanske ni antar att han behöver sin sömn och kanske är för liten.. men det går inte att söva honom på dagen. Han skriker och gråter så han fruktansvärt och ska gå ur sängen.

• Svar på tråden Slutat sova middag, Övergångfas, när går den över?
  • Anonym (:))

Det brukar rätta till sig tätt snabbt ändå. Jag undvek aldrig att gå ut eller så. När mina var små kunde sova i vagnen fungera om vi var ute. Oftast bättre än vila hemma. Men somnade de inte så fick det bara bli en lite senare kväll den dagen.

• legomum

Mina var drygt tre år när jag tog bort dagvilan på dem. Var helt enormt tuff tid tycker jag, de var ju så otroligt trötta från em till läggdags. Första dagarna gick de och lade sig en timme innan den vanliga sovtiden och de somnade innan huvudet låg på kudden typ.
    Tog flera veckor innan det blev bra tycker jag.

• JohannaSaGo

Okej tack för svaren.. hmm.. upplever faktiskt att dagarna han går.på förskolan(sover 1h där) har nattningarna gått lättare.. visst.. kan ta 1 timme. Men han ligger i sängen och vi har det mysigt..sjunger.. pratar..

Nu har vi haft ett par veckor med några dagar att skippa vilan pga sonen vägrar sova på dagen..

Han är skapligt pigg hela dagen.

Men gör jag nått fel med nervarvningen? Tips?

Sonen började gäspa redan vid 18 idag ( varit vaken sen 08:30) så vi började släcka ner. Äta en macka .. sen gick vi till sängen för att läsa böcker som alltid annars gått så bra.

Men istället för att bli trött och stanna i sängen skulle han vid 19:30 gå upp o ner i sängen gråtandes föe att vill inte sova. (Övertrött. Men ändå tycker jag att vi varvade ner bra) slutade med att jag var tvungen att bära upp han i säng gråtandes och då slocknade han på 2min. 20:30 somnade han.

Är denna övertrötthet ett tecken på att han ändå måste sova på dagen? Att jag helt enkelt får gå ut o gå te.x med vagnen efter lunch? Eller kommer han vänja sig? Förmodar att han kommer sova på dagis ett bra tag till. Så det blir ju inte en Vana att sluta med vilan varje dag.. vill inte att han ska behöva somna ledsen :(

Svar på tråden Slutat sova middag, Övergångfas, när går den över?