• maskros17

Vill också bli gravid

Ikväll är en sån kväll när jag känner mig så deppig. Min sambo och jag har varit tillsammans länge, vi har fast jobb båda två och vi är nöjda med hur vi bor. Allt som saknas nu är en bebis. Vi har "bara" försökt i 6 månader men det känns så hopplöst och ledsamt för hela tiden hör vi vänner och familj runt oss berätta att de är gravida. Såklart är vi glada för deras skull men jag kan inte låta bli att bli ledsen för vår skull. "Alla" verkar bli gravida så fort, flera av våra vänner har lyckats på första försöket. Men det kan väl inte vara så för alla?! Varför hör man så lite om par som har svårt att skaffa barn? Den tiden i livet som ska vara den lyckligaste i ens liv fylls med ångest och tvivel. Finns det nån som känner igen sig?!

• Svar på tråden Vill också bli gravid
  • babytjejen

Känner igen det...det tog ett år med våran första. Nu har vi försökt i tre o ett halvt år med syskonet med ett MA i april..känns ganska så hopplöst kan man ju säga...

• maskros17
    babytjejen skrev 2018-11-16 19:36:39 följande:

Känner igen det...det tog ett år med våran första. Nu har vi försökt i tre o ett halvt år med syskonet med ett MA i april..känns ganska så hopplöst kan man ju säga...

Så härligt att höra att ni lyckades efter ett år. Men förstår att det känns tungt att försöka så länge för att få ett syskon Har ni gjort några utredningar? Jag är så rädd att jag inte kan bli gravid. Senast idag berättade en vän att hon är gravid.... trots att hon äter p-piller.
  • babytjejen
    maskros17 skrev 2018-11-16 19:40:31 följande:

Så härligt att höra att ni lyckades efter ett år. Men förstår att det känns tungt att försöka så länge för att få ett syskon Har ni gjort några utredningar? Jag är så rädd att jag inte kan bli gravid. Senast idag berättade en vän att hon är gravid.... trots att hon äter p-piller.

Inte gjort någon utredning då hag är överviktig o vet att ingen hjälp ges då..gick ner 20 kg i våras o blev gravid men som ju tyvärt slutade i ett MA...o sedan dess har inget hänt. Därför det känns som att det behövs ett mirakel för att det ska hända..tiden börjar ju ta slut för mig med, fyller 40 nästa år så kroppen börjar ju kämpa emot mer o mer...
  • Hjfkekan
    maskros17 skrev 2018-11-16 19:26:06 följande:

Ikväll är en sån kväll när jag känner mig så deppig. Min sambo och jag har varit tillsammans länge, vi har fast jobb båda två och vi är nöjda med hur vi bor. Allt som saknas nu är en bebis. Vi har "bara" försökt i 6 månader men det känns så hopplöst och ledsamt för hela tiden hör vi vänner och familj runt oss berätta att de är gravida. Såklart är vi glada för deras skull men jag kan inte låta bli att bli ledsen för vår skull. "Alla" verkar bli gravida så fort, flera av våra vänner har lyckats på första försöket. Men det kan väl inte vara så för alla?! Varför hör man så lite om par som har svårt att skaffa barn? Den tiden i livet som ska vara den lyckligaste i ens liv fylls med ångest och tvivel. Finns det nån som känner igen sig?!

Om du bara visste hur mycket jag känner igen mig. Har försökt i snart 1 år. Det här tar något så oerhört på mitt psyke. Är skengravid varje månad, mår verkligen superdåligt. Tappat allt det sociala och är aldrig glad länhre. Hela mina dagar går åt att tänka på att bli gravid igen. Är skengravid varje månad, tror jag ska få pluss varje månad. Men nej. Inte ens ett spökstrrck får jag.. Önskar jag kunde ta en liten paus från bebisverkstaden. Men är 35 och vill gärna ha fler barn. Så kan inte vänta några år och lugna ner mig lite..
  • maskros17
    Hjfkekan skrev 2018-11-17 08:39:51 följande:

Om du bara visste hur mycket jag känner igen mig. Har försökt i snart 1 år. Det här tar något så oerhört på mitt psyke. Är skengravid varje månad, mår verkligen superdåligt. Tappat allt det sociala och är aldrig glad länhre. Hela mina dagar går åt att tänka på att bli gravid igen. Är skengravid varje månad, tror jag ska få pluss varje månad. Men nej. Inte ens ett spökstrrck får jag.. Önskar jag kunde ta en liten paus från bebisverkstaden. Men är 35 och vill gärna ha fler barn. Så kan inte vänta några år och lugna ner mig lite..

Åh, känner exakt samma. Hela livet blir påverkat till det negativa. Skillnaden mellan oss är dock att jag aldrig har haft turen att få vara gravid. Är livrädd för att inte kunna bli gravid. Hade varit mitt livs största sorg. Hur lång tid tog det för er att bli gravid med första barnet?
  • TrueLove12

Mitt första förhållande för 8 år sedan tog de 6 mån att bli gravid dock fullföljde jag inte detta lång historia men där kände ja hopplöshet och de kanske var något fel på mig eller han flera gånger tog slut kort efter vi fick reda på min graviditet.

Nu när ja träffade min man 2012 så har vi pratat i många år med att skaffa barn och han har alltid bromsat upp de hela tiden och ja har vart helt säker med allting så en dag slutet på 2016 så sa han att vi skulle börja försöka 2017 när min p stav gick ut och att jag inte skulle skaffa en ny.

Nov 2017 började vi försöka var såå himla glad planerade läste på skaffade flo appen för att hålla koll på min mens osv. Jag fick min första äl i dec blev inget och januari (2018) uteblev den hade lång mens osv men försökte igen på nytt och man känner hopplöshet månad efter månad när de inte tagit sig man blir så besviken och ledsen vill bara ge upp typ..

Nu har de gått ca 1 år vart några månader som vi inte försökt vart annat som dykt upp och snart kan vi få hjälp med fertilitetsundersökning tror de förkortas ivf.

Har snart äl igen och förhoppningsvis kan de ta sig men man har inget hopp just nu direkt

• AB24
    babytjejen skrev 2018-11-16 21:21:47 följande:

Inte gjort någon utredning då hag är överviktig o vet att ingen hjälp ges då..gick ner 20 kg i våras o blev gravid men som ju tyvärt slutade i ett MA...o sedan dess har inget hänt. Därför det känns som att det behövs ett mirakel för att det ska hända..tiden börjar ju ta slut för mig med, fyller 40 nästa år så kroppen börjar ju kämpa emot mer o mer...

Men hör av dig till en kvinnoklinik eller gyn som gör fertilitetsutredningar. IVF har en BMI-gräns man inte får överstiga för att öka chanserna lyckad befruktning och graviditet, men du kanske kan kolla hur det ligger till med andra orsaker som skulle kunna behandlas ( t.ex äggledsspolning, koll av ägglossning, ägglossningsstimulering etc.). Övervikt har risker för graviditet men ingen sjukvård kan neka dig chansen till fertilitetsutredning för att kunna bli gravid. Och jättemånga överviktiga har fått friska barn och god vård! Hoppas verkligen att ni får det ni önskar i framtiden!
  • whydoyoucare

Jag känner såväl igen det där. Vi flyttade till större hus för 15 månader sedan, har varit tillsammans i 3 år nu vid årsskiftet & har varit oskyddade i drygt 1 år. Vi tänkte att det skulle gå smidigt att bli gravida, "det lär ju gå relativt fort". Många av våra vänner har barn & just nu är 2 nära tjejkompisar till oss gravida, en av dom med sitt andra barn. Man har såklart varit glad för deras skull men känt en egen längtan till det där. Man har funderat på när det är ens egen tur.

Jag skaffade till slut en app för att hålla koll på mensen & ägglossningen. Nu plussade jag för 10 dagar sen, så glad! Jag hoppas att ni också får göra det inom kort. Fortsätt kämpa, det kan komma när man minst anar det.  

• maskros17
    whydoyoucare skrev 2018-11-26 19:21:42 följande:

Jag känner såväl igen det där. Vi flyttade till större hus för 15 månader sedan, har varit tillsammans i 3 år nu vid årsskiftet & har varit oskyddade i drygt 1 år. Vi tänkte att det skulle gå smidigt att bli gravida, "det lär ju gå relativt fort". Många av våra vänner har barn & just nu är 2 nära tjejkompisar till oss gravida, en av dom med sitt andra barn. Man har såklart varit glad för deras skull men känt en egen längtan till det där. Man har funderat på när det är ens egen tur.

Jag skaffade till slut en app för att hålla koll på mensen & ägglossningen. Nu plussade jag för 10 dagar sen, så glad! Jag hoppas att ni också får göra det inom kort. Fortsätt kämpa, det kan komma när man minst anar det.  

Grattis till plusset! Så underbart det måste kännas! Och tack <3 Skaffade app direkt när vi började försöka men tyvärr har det inte hjälpt. Har använt mig av Äl-tester också. Har BIM på fredag och det känns precis som när jag ska ha mens...
  • Syskonlängtan2019
    maskros17 skrev 2018-11-26 21:01:58 följande:

Grattis till plusset! Så underbart det måste kännas! Och tack <3 Skaffade app direkt när vi började försöka men tyvärr har det inte hjälpt. Har använt mig av Äl-tester också. Har BIM på fredag och det känns precis som när jag ska ha mens...

Förstår din hopplöshet. Just nu blir alla vänner och bekanta gravida. Frustrerande när man längtar så efter ett syskon. Samtidigt som jag är glad för andras skull och tacksam för den friska lilla 1,5 åring jag redan har <3. Jag har kört med Clearblue advanced fertilitetsmonitor just nu, visade äl tidigt (dag 9, hade räknat med äl runt dag 20 då jag brukar ha lååånga cyklar..) känns fortfarande som att monitorn lurade mig, men vi får väl se. Har bim nästa helg tror jag isf. Fick en blodblandad flytning igår, så vi får väl se vad det blir..
Svar på tråden Vill också bli gravid