• Lola M

Vara ensam hemma, 10-åring?

Hur länge låter ni era 10-åringar vara ensamma hemma?

Jag är varannan veckas förälder och skulle vilja åka och träna men sonen vill inte åka med till gymmet.

Om jag går en promenad kan han vara hemma själv ca 30 min men åker jag till gymmet tar det minst en timme. Vet inte om jag vågar lämna honom så länge.

• Svar på tråden Vara ensam hemma, 10-åring?
  • Zoegazz

Vår snart 9-åring har fått vara hemma när vi gjort ärende. Vi lämnar nästan alltid en av våra mobiler här och ringer och tittar till honom. Går alltid igenom att han springer direkt ut om larmet går eller om det luktar rök(han får inte använda spis eller brödrost och sånt när vi är borta) och inte öppnar om det plingar på dörren. Vi försöker vara snabba och inte borta mer än en timme. Det har gått väldigt bra hittills. Han sitter bara o spelar och märker knappt att tiden har gått när vi är tillbaka.

• Sharper

När jag och mina syskon var 10 hade vi inget fritids så vi var ensamma hemma 45-60 minuter varje morgon och kunde bli ett par timmar efter skolan också. Så han borde klara av att vara ensam. Börja med att öka promenaden till 45-60 minuter och se vad som händer?

• modsey

Nu är våra iofs två och har varandra men de kan lätt vara själva 4-5 timmar om det skulle behövas. Då de slutar skolan o är hemma halv tre o vi kommer hem 17 har de både fixat mellis ( helt själva eller något jag förberett) o läxan

• älskarlivet81

Min åttaåring är ibland hemma runt en timme själv. Hon har alltid möjligheten att ringa oss då. Ibland går hon hem från skolan själv och är hemma en stund innan vi kommer hem. Är man 10 och går i fyran så börjar väl ändå fritids fasas ut?

• Alexi

Alltså oj, de flesta tioåringar vi känner är ju hemma flera timmar ensamma. Vår tioåring var hemma en dag ensam sista dagen på sommarlovet och hon går ibland hem från skolan ett par timmar innan vi kommer hem (hon är på fritids för det mesta). De flesta i hennes klass går inte på fritids utan är ensamma på eftermiddagarna.

• Fru Ve

Olika beroende på barn men min son är 11 och har kunnat vara ensam några timmar åt gången sedan han var 8 år. Jag tycker du kan säga till din son att du tänker träna och antingen följer han med eller så får han vara själv den timmen. Det är rimligt.

• Bertram

10 årsåldern kunde man ju vara hemma själv 3-4 timmar...

Det är ju inget småbarn...

• Lola M

Vad gäller fritids så har han det för att han inte vill vara själv så mycket och att det endast går att ansöka om skolskjuts en gång per år.

Han kan såklart ringa mig eller mormor, som bor nära. Han får inte öppna dörren för någon annan än mormor/farmor och vet att han ska gå ut om det piper i brandvarnaren.

• Lola M

Tack för alla svar!

Jag försöker förbereda honom på att vara ensam längre stunder eftersom han inte ska ha fritids i åk 5.

Svar på tråden Vara ensam hemma, 10-åring?