• Tigerkvinna

Bör jag vara orolig över mitt AMH värde?

Hej ny på forumet.

Vi försöker få vårt första barn. Jag är 30 år och min man är 34 år. Vi har precis börjat gå på utredning pågrund utav att jag har sedan tonåren haft väldigt kraftiga och oregelbudna menstruationer och har medecinerat mot detta. Fick mina första  provsvar på bland annat AMH idag. Ska inte diskutera med läkaren förrens om ca en månad då väntetiden är lång...

Mitt värde låg på 0.98 ug/L är detta ett dåligt värde? När jag var där på första besöket så diskuterade vi att eventuellt påbörja letrozol behandling. Med detta värde hur ser det ut för oss från någon som varit igenom denna resa? Är det mer sannolikt med IVF för oss nu?

• Svar på tråden Bör jag vara orolig över mitt AMH värde?
  • Meriall

Jag vet inte vad letrozol gör men jag blev spontant gravid med amh 0.65 efter ett slarv. Då är ju ditt bättre. Men behöver ni ivf kan ett lågt amh göra att ni får ut färre ägg/tillfälle. Är äggen bra gör det kanske inget men blir färre att välja på.

• Tigerkvinna

Som jag förstår det så ska letrozol hjälpa mig att få ordentliga cykler med ägglossning. För min oregelbudna och extremt långa mens som dessutom också är medicinerad antyder att jag inte har någon ägglossning. Gjorde VUL också och då hittades bara folliklar men ingen ledande follikel, så antar att det är ett fynd som tyder på ingen ägglossning?

Jag har också tidigare varit gravid pågrund utav slarv med min man men vi var väldigt nya i förhållandet då så vi valde abort. Så det har gått en gång tidigare iallafall. 

Men ja 0.98 som 30 åring kändes lite lågt när man bara googlat och jag har extremt tidig menopaus i släkten dvs menopaus påbörjad mellan 30-35 års ålder.

Svar på tråden Bör jag vara orolig över mitt AMH värde?