• trollhona

Namn

Jag tänkte på detta med namn idag. Har en kompis i USA vars son heter Green (alltså Grön) Tyckte det var superkonstigt först men nu har jag vant mig och tycker det passar honom.
    I USA har man ju inga regler om namn utan du kan döpa ditt barn till vadsomhelst.
    I Sverige finns det namnregler men de har blivit slappare på senaste åren.

Så vilket är det konstigaste eller ovanligaste namn du känner någon som döpts sitt barn till?

• Svar på tråden Namn
  • Anonym (J)

Hört många konstiga namn bland annat Kane-Lee och Lakkie-Bee som Sanna Brådings barn heter.

• Anonym (Anonym)

Vet en flicka som heter Infinity

• Johan70

Skatteverket underkände namnet Token, eftersom Skatteverket inte tyckte att det passade på svenska (av uppenbara skäl), oavsett att det betyder typ lyckoamulett på engelska (och ett av barnen i South Park heter så). Föräldrarna överklagade dock och fick rätt i förvaltningsrätten.

• Anonym (Tjo)

Min arbetskollega har en dotter som heter Vegas.

Hade en kund förut vars dotter heter Delfine.

• Anonym (xaxxon)
    Johan70 skrev 2020-01-21 21:51:41 följande:

Skatteverket underkände namnet Token, eftersom Skatteverket inte tyckte att det passade på svenska (av uppenbara skäl), oavsett att det betyder typ lyckoamulett på engelska (och ett av barnen i South Park heter så). Föräldrarna överklagade dock och fick rätt i förvaltningsrätten.

Tokiga människor i förvaltningsrätten alltså. Stackars barn!
  • Anonym (xaxxon)
    Johan70 skrev 2020-01-22 01:54:32 följande:

Här var också ett konstigt namnförslag: Fisen. Det är än så länge stoppat:

www.dn.se/sthlm/fick-inte-dopa-dotter-till-fisen/

Man borde skicka en kopia på ansökan till socialtjänsten i samma veva, det är ju uppenbart att föräldrarna är olämpliga.
  • Anonym (J)
    Anonym (xaxxon) skrev 2020-01-23 16:33:06 följande:

Man borde skicka en kopia på ansökan till socialtjänsten i samma veva, det är ju uppenbart att föräldrarna är olämpliga.

Orosanmäla föräldrar pga namnval hahaha. Har det hänt att folk blivit orosanmälda pga det någon gång?
  • Anonym (Naturnamn)

Det är ingen jag känner personligen men jag vet om en tjej som heter Mistel. Det var dock hon själv som bytte namn, inte föräldrarnas val.

Jag gillar iofs naturnamn. Tycker Mispel vore fint också. Men det finns det ingen som heter i förnamn.

Svar på tråden Namn