• XsofieX

    15 och gravid

    Hej jag är 15 år och har varit tillsammans med min kille i 2 månader men vi har känt varandra i 4/5 månader. Men nu är de så här att vi hade sex 2 gånger där han råka komma uppe i mig och vi tänkte aja de händer väl inget, men några dagar efter fick jag precis som mens värk men sen gick de över men ibland så svider de i underlivet någon som vet vad det beror på? Men i allafall jag tog ett graviditetstest men de va negativt och nu väntar vi bara på min mens som jag ska ha om 8 dagar så vi ser om jag är gravid eller inte. Men tänk nu om jag är gravid vad ska man göra och va ska jag säga till mina föräldrar. Min kille är 16 och jag 15.

  • Svar på tråden 15 och gravid
  • Anonym (x)
    XsofieX skrev 2018-11-28 18:28:08 följande:

    Det är väldigt elakt att skriva förstör inte ditt liv.

    Och jag vet att om jag nu är gravid så kommer min mamma vara där till 100% men kommer vilja göra allt själv för väljer man få barn så ska man själv ta han om barnet, och vet hur de är att få barn tidigt då min äldre syster har två barn och har varit med henne hella resan.

    Tänkt bara skriva här för att få råd och tips men det funka tydligen inte utan istället fick man hat av 2 gamla kvinnor som säker inte ens själv har barn..,


    Ja du låter ju som en mogen ung kvinna som är redo för barn.Drömmer
  • Meriall

    Enda sättet att du kommer kunna ta hand om barnet själv är om du inte bor ihop med din mamma. Annars kommer hon automatiskt ta över...

  • Anonym (H)
    XsofieX skrev 2018-11-28 18:28:08 följande:

    Det är väldigt elakt att skriva förstör inte ditt liv.

    Och jag vet att om jag nu är gravid så kommer min mamma vara där till 100% men kommer vilja göra allt själv för väljer man få barn så ska man själv ta han om barnet, och vet hur de är att få barn tidigt då min äldre syster har två barn och har varit med henne hella resan.

    Tänkt bara skriva här för att få råd och tips men det funka tydligen inte utan istället fick man hat av 2 gamla kvinnor som säker inte ens själv har barn..,


    Men snälla du. Du är själv ett barn! Och ja, du förstör en stor del av ditt liv om du får barn nu. Jag är inte en gammal kvinna :D.. eller om man jämför med dig är jag såklart en dinosaurie. Fick själv barn ganska tidigt, 22. Har nu fyra barn och vet precis vad man får uppoffra när man blir förälder. Hur tror du att du ska kunna vägleda en bångstyrig tonåring när du själv inte fått vara tonåring? Väx upp, mogna, utbilda dig och skaffa hur många barn du vill. Att skaffa barn nu är bara så dumt på alla plan.
  • Djurvän03

    Jag tycker du ska vänta några år innan du skaffar barn, gärna 20+ men helst längre ändå. Annars blir det nog dina föräldrar som tar över ansvaret för ditt barn.

  • Djurvän03
    Djurvän03 skrev 2018-12-01 11:44:15 följande:

    Jag tycker du ska vänta några år innan du skaffar barn, gärna 20+ men helst längre ändå. Annars blir det nog dina föräldrar som tar över ansvaret för ditt barn.


    Oj ser att det jag skriver kan missförstås. Jag menar inte att du ska vänta i 20 år utan gärna tills du blir 20 år, men helst längre.
  • Anonym (qaz)
    Djurvän03 skrev 2018-12-01 11:45:51 följande:

    Oj ser att det jag skriver kan missförstås. Jag menar inte att du ska vänta i 20 år utan gärna tills du blir 20 år, men helst längre.


    När jag fick mitt första barn som artonåring, för 35 år sedan, var det vanligt med tonårsmammor.

    Alla, utom en som bara var 14, har tagit väl hand om sina barn. Denna enda adopterade bort sin dotter till sina föräldrar.

    Fast det var annorlunda då... det fanns jobb och lägenheter att få. Bara det...
  • Anonym (U)

    Jag är emot abort, folk får göra vad de vill men skulle aldrig själv rekommendera en abort. Så jag ger dig tips längre ner ifall att du skulle vara gravid.

    Jag tycker att du ska vänta och se ifall du är gravid först innan du börjar tänka på hur det kommer bli.

    Upplever att många unga som tror sig vara gravida lever in i det hela med graviditet och barn under väntan på mensen/icke-mensen och när de upptäcker att de faktiskt inte är gravida så känner de en saknad av hur det kunde ha blivit och börjar aktivt planera barn.. även fast man inte tänkte på det innan. Så försök tänka bort det och hoppas att du inte är gravid för du är väldigt ung ännu.

    Om det skulle vara så att du är gravid så lär det bli väldigt tufft. Du och din kille har varit tillsammans under väldigt kort tid, ni är unga och har inte så bra förutsättningar än med boende, ekonomi osv. Men eftersom du troligtvis bor hemma hos din familj så kan ni komma överens om att du bor där ett tag med bebisen och ger dem en summa av föräldrapenningen+barnbidraget varje månad och när barnet börjar på förskola så kan du börjar plugga/leta jobb och därefter flytta hemifrån. Det lär bli tufft men det går om man vill.

  • Anonym (qaz)
    Anonym (U) skrev 2018-12-01 11:57:46 följande:

    Jag är emot abort, folk får göra vad de vill men skulle aldrig själv rekommendera en abort. Så jag ger dig tips längre ner ifall att du skulle vara gravid.

    Jag tycker att du ska vänta och se ifall du är gravid först innan du börjar tänka på hur det kommer bli.

    Upplever att många unga som tror sig vara gravida lever in i det hela med graviditet och barn under väntan på mensen/icke-mensen och när de upptäcker att de faktiskt inte är gravida så känner de en saknad av hur det kunde ha blivit och börjar aktivt planera barn.. även fast man inte tänkte på det innan. Så försök tänka bort det och hoppas att du inte är gravid för du är väldigt ung ännu.

    Om det skulle vara så att du är gravid så lär det bli väldigt tufft. Du och din kille har varit tillsammans under väldigt kort tid, ni är unga och har inte så bra förutsättningar än med boende, ekonomi osv. Men eftersom du troligtvis bor hemma hos din familj så kan ni komma överens om att du bor där ett tag med bebisen och ger dem en summa av föräldrapenningen+barnbidraget varje månad och när barnet börjar på förskola så kan du börjar plugga/leta jobb och därefter flytta hemifrån. Det lär bli tufft men det går om man vill.


    Hon är FEMTON år för i jisse namn!!!

    Varför tror du att hennes föräldrar vill ställa upp på detta?

    Varför uppmanar du ett barn att skaffa barn för att du själv inte vill göra abort?

    Denna stackars unge kommer få leva med soc sneglandes i åratal ch vill inte hennes föräldrar, som inte har någon som helst skyldighet, ställa upp och hjälpa till så är oddsen inte höga att det kommer gå bra för varken ta eller hennes barn.

    Kan man inte ge bra råd så är det bättre att tiga.
  • Anonym (U)
    Anonym (qaz) skrev 2018-12-01 12:05:06 följande:

    Hon är FEMTON år för i jisse namn!!!

    Varför tror du att hennes föräldrar vill ställa upp på detta?

    Varför uppmanar du ett barn att skaffa barn för att du själv inte vill göra abort?

    Denna stackars unge kommer få leva med soc sneglandes i åratal ch vill inte hennes föräldrar, som inte har någon som helst skyldighet, ställa upp och hjälpa till så är oddsen inte höga att det kommer gå bra för varken ta eller hennes barn.

    Kan man inte ge bra råd så är det bättre att tiga.


    Jag vet att hon är 15?

    Jag har inte uppmanat någon att SKAFFA barn. Jag har gett mina tips ifall att hon skulle _VARA_ gravid. Är hon det så måste man ge tips utefter det, eftersom det redan är gjort. Finns ingen mening att hävda att hon bör vänta några år när hon redan är gravid. Det säger man till en 15 åring som aktivt vill planera ett barn.

    Jag tycker inte att någon ska göra abort, därför ger jag mina tips.

    Hennes föräldrar förlorar ingenting på att ha henne hos sig tills hon hittat en lägenhet. Tror du alla föräldrar slänger ut sina barn så fort det blir jobbigt? De har försörjningsplikt (åt henne, jag vet, inte barnet) tills hon fyller 18 och då är de tvugna att se till att hon har tak under huvudet. Hennes föräldrar behöver inte vara mer än vanliga morföräldrar till barnet. Jag har inte påstått att de ska ta över ansvaret utan ge henne och barnet tak under huvudet tills hon kan stå på egna ben, som alla normala föräldrar hade gjort!
  • Richard1986
    XsofieX skrev 2018-11-28 17:30:16 följande:

    Hej jag är 15 år och har varit tillsammans med min kille i 2 månader men vi har känt varandra i 4/5 månader. Men nu är de så här att vi hade sex 2 gånger där han råka komma uppe i mig och vi tänkte aja de händer väl inget, men några dagar efter fick jag precis som mens värk men sen gick de över men ibland så svider de i underlivet någon som vet vad det beror på? Men i allafall jag tog ett graviditetstest men de va negativt och nu väntar vi bara på min mens som jag ska ha om 8 dagar så vi ser om jag är gravid eller inte. Men tänk nu om jag är gravid vad ska man göra och va ska jag säga till mina föräldrar. Min kille är 16 och jag 15.


    Du behöver inte säga någonting till dina föräldrar i nuläget om du inte vill. Om du är gravid så kontakta närmaste MVC och boka tid för rådgivning och ta det därifrån. Beslut om abort eller fortsätta graviditeten är helt och hållet ditt eget. Bestämmer du dig för att göra abort så behöver du ingenting säga om du inte vill. Det kan vara skönt att ha något stöd under aborten men det kanske din kille eller någon kompis kan vara ?

    Om du kommer fram till att du absolut vill fortsätta graviditeten så bör du däremot tala med dina föräldrar as soon as possible. För då kommer du behöva all stöd och hjälp du kan få.

    Men först och främst - avvakta och testa sedan igen.
  • Anonym (qaz)
    Anonym (U) skrev 2018-12-01 12:11:51 följande:
    Jag vet att hon är 15?

    Jag har inte uppmanat någon att SKAFFA barn. Jag har gett mina tips ifall att hon skulle _VARA_ gravid. Är hon det så måste man ge tips utefter det, eftersom det redan är gjort. Finns ingen mening att hävda att hon bör vänta några år när hon redan är gravid. Det säger man till en 15 åring som aktivt vill planera ett barn.

    Jag tycker inte att någon ska göra abort, därför ger jag mina tips.

    Hennes föräldrar förlorar ingenting på att ha henne hos sig tills hon hittat en lägenhet. Tror du alla föräldrar slänger ut sina barn så fort det blir jobbigt? De har försörjningsplikt (åt henne, jag vet, inte barnet) tills hon fyller 18 och då är de tvugna att se till att hon har tak under huvudet. Hennes föräldrar behöver inte vara mer än vanliga morföräldrar till barnet. Jag har inte påstått att de ska ta över ansvaret utan ge henne och barnet tak under huvudet tills hon kan stå på egna ben, som alla normala föräldrar hade gjort!
    Hennes föräldrar kanske har haft barn i många år och äntligen, äntligen börjar känna att de kan koppla av?
    Hur roligt tror du att det blir då när ens BARN skaffar barn, ett barn som hon högst troligt inte kommer varken orka eller klara att ta hand om själv?

    Vem tror du kommer få ställa upp då?
    Jultomten?

    Jag hade fått spader om jag haft en så oansvarig femtonårig dotter!
  • Anonym (Pia)

    Börja med att gå till ungdomsmottagningen och fråga om hjälp där.De kan hjälpa dig med p-piller och kondomer .Lycka till!

  • Anonym (H)
    Anonym (U) skrev 2018-12-01 12:11:51 följande:

    Jag vet att hon är 15?

    Jag har inte uppmanat någon att SKAFFA barn. Jag har gett mina tips ifall att hon skulle _VARA_ gravid. Är hon det så måste man ge tips utefter det, eftersom det redan är gjort. Finns ingen mening att hävda att hon bör vänta några år när hon redan är gravid. Det säger man till en 15 åring som aktivt vill planera ett barn.

    Jag tycker inte att någon ska göra abort, därför ger jag mina tips.

    Hennes föräldrar förlorar ingenting på att ha henne hos sig tills hon hittat en lägenhet. Tror du alla föräldrar slänger ut sina barn så fort det blir jobbigt? De har försörjningsplikt (åt henne, jag vet, inte barnet) tills hon fyller 18 och då är de tvugna att se till att hon har tak under huvudet. Hennes föräldrar behöver inte vara mer än vanliga morföräldrar till barnet. Jag har inte påstått att de ska ta över ansvaret utan ge henne och barnet tak under huvudet tills hon kan stå på egna ben, som alla normala föräldrar hade gjort!


    tak under huvudet?

    Jag hade fan INTE blivit glad om min 15-åring slösade bort sina bästa år på att skaffa barn nu. Det är en jävla tur att vi har vår abortlag i det här landet.
  • Anonym (Carina)

    Hej TS! Det behöver inte vara så att du är gravid. Jag hoppas det ordnar sig på bästa sätt för dig, men snälla - skydda er med kondom i framtiden. Att genomgå en abort är allt annat än lätt.

  • TrueLove12

    Hej läste några kommentarer här i tråden vissa kan låta elaka men ta inte illa åt dig du vet bäst själv vad som kanske är bäst för dig.

    Jag har sj genom gått abort som ja eg inte ville men blev så och då var jag 19 år och bestämmer man sig för att klara av de så gör man de.

    Tycker du ska ta test om ett litet tag när mens uteblir och sen se då vad testen säger och om det skulle vara posetivt och du har bra kontakt med din mamma så kan du berätta för henne och gå efter de sen

  • Anonym (WTslayer)

    Din pojkvän "råkade" in komma i dig. Ni hade oskyddat sex, vilket är jätteidiotiskt. Använd kondom.

  • miselda
    Anonym (WTslayer) skrev 2019-11-11 17:54:32 följande:

    Din pojkvän "råkade" in komma i dig. Ni hade oskyddat sex, vilket är jätteidiotiskt. Använd kondom.


    Smart du är verkligen, du ska inte uttala dig när du inte känner henne ens säker dina föräldrar fick dig av misstag kanske ännu yngre än henne, därför du är sån 
Svar på tråden 15 och gravid