Har du drabbats av en förlossningsskada och vill göra skillnad?
?Om män födde barn skulle förlossningsskador inte ses som normalt.? - Brandén, Metro 2016
Har du, eller känner du någon som har drabbats av en förlossningsrelaterad skada och vill medverka i en studie?
Bland länder med högst antal kvinnor som drabbats av förlossningsskador, återfinns Sverige (Health at a Glance 2011). I dagens läge lider många kvinnor i tysthet av dessa skador och detta indikerar att förlossningsvården brister i både preventivt syfte och i efterbehandling. Psykologiskt stöd och uppföljning av bristningar anses som ett förbättringsområde inom svensk sjukvård (Uustal, Bristningsregistret 2016).
Mitt namn är Emilia och skall nu författa mitt examensarbete på socionomprogrammet. Till denna studie söker jag nu dig, som är villig att hjälpa mig uppmärksamma förlossningsskador utifrån kvinnans perspektiv och hur dessa skador kan förstås som något mer än en klinisk bild upprättad av den medicinska expertisen. Syftet med denna studie är att ta reda på hur dessa skador kommer till uttryck för kvinnan i hennes vardagliga livsföring. Exempelvis i relationer, hur självbilden kan komma att förändras, eller om det kan påverka anknytningen till sitt barn. Framförallt, är det du som medverkar som får tillfälle att berätta om det område du vill lyfta.
Genom din medverkan är förhoppningen att lyfta denna mycket viktiga fråga om kvinnans kropp och inte längre låta förlossningsrelaterade skador vara ett sekundärt område inom svensk sjukvård.
Din medverkan innebär en intervju á 30-60 minuter under december 2018, inom Stockholms län. Alternativt genom mailkorrespondens, där du fritt får utveckla dina upplevelser utifrån några belysta områden.
Du är välkommen att höra av dig, så berättar jag gärna mer.
Med vänlig hälsning,
Emilia Björkhagen
Södertörns högskola | Institutionen för samhällsvetenskaper