• Anonym (Stanna Eller Inte)

Sexlös relation, stanna eller kämpa på

Hej,

Den eviga frågan. Ser att många trådar här redan finns på detta tema, liksom många kloka (och en del mindre kloka) synpunkter.

Hur som, läge i stort:

Par i 40-årsåldern, villa, bra jobb, barn 3 och 6 år, båda gillar varandra och kommer oftast bra överens.

Sexliv stendött, hon vill inte. Har pratat och förklarat hur jag (mannen alltså) känner, men det har bara haft rakt motsatt effekt. Sexlivet nu nära noll, dvs ca 1 gång per månad av dåligt sex.

Jag ör öppen för att prata om det, försöka göra det skönt för henne på alla sätt jag kan, prova nya saker etc etc.

Hon säger sig vilja jobba på det men när tillfälle väl ges vill hon inte i slutändan.

Jag vet att många par har en svacka under småbarnsåldern. Men någonstans känns det som att vi är förbi den tiden IOM att vi kan satsa mer tid på hemmet, hobbies och göra andra saker utan barnen, middag ute, bio mm. Men för sex är det tvärstopp.

Jag älskar min fru, verkligen, jag vill verkligen bli gammal tillsammans och se barnen växa upp osv, men det gör så jävla ont att hela tiden bli avvisad. Jag har mer och mer börjat acceptera att jag helt enkelt är olyckligt kär i min fru, som kanske visserligen ser mig som livskamrat men helt enkelt inte älskar mig på Det sättet.

Och då återstår två alternativ :

Ett välordnat tryggt stabilt liv utan sex, i alla fall bra sex, men med en god vän vid min sida och möjlighet att utöva mina intressen etc och bo relativt bra

Eller skilsmässan och vv boende, ingen delad framtid, barnen växer upp i två hem osv men (troligen) ett bra sexliv, i alla fall bättre än det jag har nu.

Och det mina vänner känns som ett jävla omöjligt val. Jag gråter i hemlighet varje dag över detta, men låtsas utåt att allt är bra. Jag har naturligtvis pratat med frun om detta så hon vet att jag inte är nöjd med relationen, hon säger att hon vill jobba på det men inget händer.

Jag vet att bara jag kan välja men skulle gärna ha lite input på hur jag kan sortera mina tankar.

Och skulle gärna höra om någon som haft en sån djup svacka men där det faktiskt vänt och blivit bra igen.

För visste jag att vi skulle komma tillbaks tillsammans om ett år, eller två år, skulle jag gladeligen vänta, men som det känns nu orkar jag inte mkt längre och trenden går åt fel håll. Jag vill inte kämpa på bara för att om säg fem år upptäcka att inget hänt och skiljas då istället.

Tankar? Funderingar?

Tänk högt och lågt!

• Svar på tråden Sexlös relation, stanna eller kämpa på
  • Anonym (Njet)

Vill inte hon skapa förändring så är det antagligen dödsdömt att försöka fixa, det är som att försöka få med någon på gymmet när den personen verkligen inte vill gymma

Anonym (Njet) skrev 2024-02-02 15:11:24 följande:

Vill inte hon skapa förändring så är det antagligen dödsdömt att försöka fixa, det är som att försöka få med någon på gymmet när den personen verkligen inte vill gymma

Ja lite så det känns. Hur vi än försöker så är det inte rätt. Tror att hon tillhör kategorin som bara tycker sex är spännande när man utforskar med en ny partner. Så blir troligen att vi går skilda vägar i närtid. Även när vi prövst saker som gjort henne upphetsad där och då så har hon aldrig velat pröva samma sak igen. 

Om vi har sex och jag för en stund kopplar av och bara njuter så känner hon sig objektifierad och det blir inte bra. Om jag istället försöker göra det skönt för henne blir hon irriterad och otålig och kan inte slappna av oavsett. 

• Anonym (m)

Tycker att du ska stanna, när jag läser din tråd så får jag intryck av att du nog är en person som haft ett aktivt sexliv i hela ditt vuxna liv, och att det är därför du reagerar så kraftigt nu på att inte längre ha tillgång till sex.

I stort sett alla människor måste leva utan sex i perioder av sina liv, vissa människor lever hela livet utan att ha sex!

Problemet här är ju att om du skiljer dig och hittar en ny partner så kommer med största sannolikhet samma problem att dyka upp igen. Så gott som alla förhållanden innehåller perioder utan sex! Problemet här är att du reagerar på ett ovanligt starkt sätt på sexlösheten, det är det som är problemet som behöver åtgärdas.

Vad tror du på sikt kommer bli konsekvensen om du inte lär dig att hanter att leva utan sex? Även du kommer ju att åldras och tappa din attraktivitet. 

Risken med den inställningen är att slutdestinationen blir att du går till prostituerade.

Innan du lämnar din fru tycker jag du ska terapin en chans, hitta en bra psykolog eller terapeut, förklara dina problem ingående och be om hjälp.

Alla människor måste klara av att ett gott liv utan sex, när man reagerar så kraftigt som du gör så är ju något uppenbarligen fel!

• Anonym (S)

Klart det inte är något fel på
    ts för att han vill ligga med sin fru, det är inte heller fel på frun för att hon inte vill ligga,,,men tyvärr är nog prognosen för att komma till rätta med detta jävligt liten,,jag är i samma sits o jag har ett antal manliga kompisar som inte heller får ligga,,INGEN har lyckats med att få sin kvinnliga partner att vilja ha mera sex, eller sex överhuvudtaget, därför finns bara 3 lösningar, 1, lämna, 2, knulla vid sidsn om, 3, lär dig leva utan sex, detta tar 10 år att lära, och kräver troligen skilda sovrum, samt att du kommer må psykiskt risigt långa perioder,,,// lycka till

• Anonym (fdPåJakt)
    Anonym (S) skrev 2024-04-08 12:39:55 följande:

Klart det inte är något fel på
    ts för att han vill ligga med sin fru, det är inte heller fel på frun för att hon inte vill ligga,,,men tyvärr är nog prognosen för att komma till rätta med detta jävligt liten,,jag är i samma sits o jag har ett antal manliga kompisar som inte heller får ligga,,INGEN har lyckats med att få sin kvinnliga partner att vilja ha mera sex, eller sex överhuvudtaget, därför finns bara 3 lösningar, 1, lämna, 2, knulla vid sidsn om, 3, lär dig leva utan sex, detta tar 10 år att lära, och kräver troligen skilda sovrum, samt att du kommer må psykiskt risigt långa perioder,,,// lycka till

Been there, done that! Håller med helt, det är dem 3 alternativen som gäller. Jag valde 2 följt av 1.
  • Anonym (50+)
    Anonym (m) skrev 2024-04-06 10:15:22 följande:

Tycker att du ska stanna, när jag läser din tråd så får jag intryck av att du nog är en person som haft ett aktivt sexliv i hela ditt vuxna liv, och att det är därför du reagerar så kraftigt nu på att inte längre ha tillgång till sex.

I stort sett alla människor måste leva utan sex i perioder av sina liv, vissa människor lever hela livet utan att ha sex!

Problemet här är ju att om du skiljer dig och hittar en ny partner så kommer med största sannolikhet samma problem att dyka upp igen. Så gott som alla förhållanden innehåller perioder utan sex! Problemet här är att du reagerar på ett ovanligt starkt sätt på sexlösheten, det är det som är problemet som behöver åtgärdas.

Vad tror du på sikt kommer bli konsekvensen om du inte lär dig att hanter att leva utan sex? Även du kommer ju att åldras och tappa din attraktivitet. 

Risken med den inställningen är att slutdestinationen blir att du går till prostituerade.

Innan du lämnar din fru tycker jag du ska terapin en chans, hitta en bra psykolog eller terapeut, förklara dina problem ingående och be om hjälp.

Alla människor måste klara av att ett gott liv utan sex, när man reagerar så kraftigt som du gör så är ju något uppenbarligen fel

Men hallå, att bli utan sex vid 40 när man är i en relation är verkligen inte rimligt nånstans. Jag hade lämnat efter ett år, fattar inte vad folk håller på med...
  • Anonym (m)

Är det verkligen så viktigt att få penetrera en vagina att man är beredd att flytta från sina egna barn? Prövat att onanera?

• Anonym (50+)
    Anonym (m) skrev 2024-04-10 17:27:00 följande:

Är det verkligen så viktigt att få penetrera en vagina att man är beredd att flytta från sina egna barn? Prövat att onanera?

Det där är lite som att säga att en som älskar god mat ska leva på nudelpaket resten av livet, medan de flesta andra får åtminstone vällagad husmanskost och några gluffar i sig skaldjursplatå med champagne.

Och där sitter du med dina mikrade nudlar.

Man kan förvisso leva ett bra tag på mikrade nudlar men varför skulle man vilja?
  • Anonym (fdPåJakt)

Ja, så viktigt är det. Man ska inte behöva leva i celibat pga av en tråkig partner... livet är för kort för det.
  • Anonym (Mannen)

Relationsexperter brukar säga att sexlivet är kvittot på hur bra relationen är.
  • Anonym (m)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-10 19:04:22 följande:
    Relationsexperter brukar säga att sexlivet är kvittot på hur bra relationen är.

Njae, så låter det ju inte på TS, han verkar ju ha en god relation till sin fru, Att han skulle lyckats hitta någon bättre är ju högst tveksamt.

Hur många män kan egentligen leva hela livet med konstant tillgång till sex? Måste va väldigt ovanligt, bättre då att man lär sig hantera sin sexlust.

Vilket många i denna tråden nog behöver jobba på!

Att leva som incel blir allt vanligare bland män, man ska inte tro att alla incelmän är misogyna enstöringar, finns gott om framgångsrika och empatiska incelmän.

Mitt tips är att ni söker er till dessa grupperna, där kan ni få hjälp med att hantera eran situation.

Anonym (m) skrev 2024-04-11 17:57:07 följande:

Njae, så låter det ju inte på TS, han verkar ju ha en god relation till sin fru, Att han skulle lyckats hitta någon bättre är ju högst tveksamt.

Hur många män kan egentligen leva hela livet med konstant tillgång till sex? Måste va väldigt ovanligt, bättre då att man lär sig hantera sin sexlust.

Vilket många i denna tråden nog behöver jobba på!

Att leva som incel blir allt vanligare bland män, man ska inte tro att alla incelmän är misogyna enstöringar, finns gott om framgångsrika och empatiska incelmän.

Mitt tips är att ni söker er till dessa grupperna, där kan ni få hjälp med att hantera eran situation.

God relation? Ja som kompisar eller något sorts mittemellanlöge. Svintråkigt, känns inte som att man lever fullt ut, mer som att man går och  väntar på döden.
    men får väl ta tjuren vid hornen och skilja mig helt enkelt. 
  • Anonym (Sant)
    Anonym (m) skrev 2024-04-06 10:15:22 följande:

Alla människor måste klara av att ett gott liv utan sex, när man reagerar så kraftigt som du gör så är ju något uppenbarligen fel!

Fan också?..kände igen mig så mycket i hans berättelse. Men jag kom mittemellan hans och ditt svar. Jag är mer medveten än vad han är men inte riktigt nåt hela vägen. 

Det jag vill säga är att du har så rätt så rätt. Lät som en kvinna skrev detta men kan också vara en man. Men lyssna på denna personen. För det är sant, så sant så det är skrämmande. jag hade så när mina barn va 4 och 7 och nu är dom 11-7 och en sladdis kom förra året. Snacka om definitiv nu är sexlöst med en bebis och två äldre syskon som klarar sig själv. Det blir en gång i månaden. 

Jag har varit innan jag träffade min fru mer eller mindre sexmissbrukare. har typ legat med runt 40 tjejer innan min fru. Det knullades och festades sjukt mkt. Jag älskar sex så mycket för att det ger mig så mkt. Men idag måste jag acceptera och ta hand om min sexlust på ett annat sett.
    Tänk om och att du har pratat med henne är jätte bra. Gjort det säkert 3 gånger med min fru, och det är inte att jag har tagit upp det. Även hon va tvungen att ta upp det så att det inte bara skulle ligga på mig. 

• Anonym (fdPåJakt)
    Anonym (Sant) skrev 2024-04-11 21:08:45 följande:

Fan också?..kände igen mig så mycket i hans berättelse. Men jag kom mittemellan hans och ditt svar. Jag är mer medveten än vad han är men inte riktigt nåt hela vägen. 

Det jag vill säga är att du har så rätt så rätt. Lät som en kvinna skrev detta men kan också vara en man. Men lyssna på denna personen. För det är sant, så sant så det är skrämmande. jag hade så när mina barn va 4 och 7 och nu är dom 11-7 och en sladdis kom förra året. Snacka om definitiv nu är sexlöst med en bebis och två äldre syskon som klarar sig själv. Det blir en gång i månaden. 

Jag har varit innan jag träffade min fru mer eller mindre sexmissbrukare. har typ legat med runt 40 tjejer innan min fru. Det knullades och festades sjukt mkt. Jag älskar sex så mycket för att det ger mig så mkt. Men idag måste jag acceptera och ta hand om min sexlust på ett annat sett.
    Tänk om och att du har pratat med henne är jätte bra. Gjort det säkert 3 gånger med min fru, och det är inte att jag har tagit upp det. Även hon va tvungen att ta upp det så att det inte bara skulle ligga på mig. 

Även om man stannar i en sexlös relation så kommer det till en gräns när det inte går längre. Jag och mitt ex hade en period på runt 12 år när det stadigt gick nedåt år för år. Till slut hade vi sex 2 gånger om året. Jag hade varit glad om jag, som du, hade fått sexa en gång i månaden. Glad
    För mig med väldigt hög libido var det en resa som ledde in i elände och depression. När man inser att man passerat 50+ och att inget kommer att förändras hos sin partner, finns det bara en väg att gå. Trots att vi hade haft en relation i 30 år, kändes det enormt skönt att lämna henne och att få träffa nya kvinnor. Jag hade ett par år när jag fick träffa väldigt många nya kvinnor och fick utlopp för min sexualitet. Jag hade aldrig upplevt det tidigare eftersom mitt ex och jag blev tillsammans när vi var unga.
    Idag lever jag i relation med en ny tjej som är helt fantastisk och har samma inställning till sex som med mig. Vi har hunnit vara tillsammans ett par år och gläds tillsammans varje dag över närhet, intimitet, kärlek och sex.
  • Anonym ((Utanför boxen))

Hej! Jag ser att det finns fler alternativ än dina två. Men alla alternativ utöver att lämna eller bita ihop kräver att hon väljer att själv engagera sig i att få en förändring. 

När hon säger att hon ska försöka, vad är det rent konkret hon pratar om då? Hur skulle hon vilja att erat förhållande var? Om någon svingade ett trollspö och ni vaknade upp imorgon med ett förhållande där båda var nöjda/lyckliga, vad är det som har förändrats? Är hon villig att försöka gå i små steg i den riktningen? Förstår hon konsekvenserna om hon väljer att inte försöka förändring?

Ett lite kontroversiellt förslag är att se om det finns någon öppning hos er båda att tänka er att, tillsammans eller enskilt, ligga med andra. Fråga om hon har några fantasier. Kan du ibland fantisera om henne med andra? Blir du upphetsad av hennes upphetsning? Om du fick se henne riktigt kåt, hur skulle det kännas? Spelar det roll om det är med dig enbart eller om någon eller några andra är inblandade? 

Om hon saknar spänningen hos dig, så skulle hennes lust kunna väckas om hon tilläts att bli kåt på andra. Och min erfarenhet är att den lusten kommer att komma er båda till godo. Men självklart kräver swingande eller öppet förhållande ett stort mått av kommunikation. Gå stegvis och fundera på hur mycket du kan tänka dig att tillåta henne göra. Kanske är den där svartsjukan du känner inte egentligen så farlig? Är de negativa känslorna (efter en viss tid av bearbetning och kommunikation) starkare än den positiva vinningen som ni potentiellt skulle kunna få ut av att hitta hennes kåthet igen?

Bara några spontana funderingar från min sida. Fråga gärna mer så kan jag skriva mer om det är intressant. 

Anonym ((Utanför boxen)) skrev 2024-04-12 12:51:31 följande:

Hej! Jag ser att det finns fler alternativ än dina två. Men alla alternativ utöver att lämna eller bita ihop kräver att hon väljer att själv engagera sig i att få en förändring. 

När hon säger att hon ska försöka, vad är det rent konkret hon pratar om då? Hur skulle hon vilja att erat förhållande var? Om någon svingade ett trollspö och ni vaknade upp imorgon med ett förhållande där båda var nöjda/lyckliga, vad är det som har förändrats? Är hon villig att försöka gå i små steg i den riktningen? Förstår hon konsekvenserna om hon väljer att inte försöka förändring?

Ett lite kontroversiellt förslag är att se om det finns någon öppning hos er båda att tänka er att, tillsammans eller enskilt, ligga med andra. Fråga om hon har några fantasier. Kan du ibland fantisera om henne med andra? Blir du upphetsad av hennes upphetsning? Om du fick se henne riktigt kåt, hur skulle det kännas? Spelar det roll om det är med dig enbart eller om någon eller några andra är inblandade? 

Om hon saknar spänningen hos dig, så skulle hennes lust kunna väckas om hon tilläts att bli kåt på andra. Och min erfarenhet är att den lusten kommer att komma er båda till godo. Men självklart kräver swingande eller öppet förhållande ett stort mått av kommunikation. Gå stegvis och fundera på hur mycket du kan tänka dig att tillåta henne göra. Kanske är den där svartsjukan du känner inte egentligen så farlig? Är de negativa känslorna (efter en viss tid av bearbetning och kommunikation) starkare än den positiva vinningen som ni potentiellt skulle kunna få ut av att hitta hennes kåthet igen?

Bara några spontana funderingar från min sida. Fråga gärna mer så kan jag skriva mer om det är intressant. 

Jag har absolut funderat över detta med att öppna relationen och låta henne ha sex med andra. Parallellt med detta även öppna relationen på andra områden, och inte låsa henne ekonomiskt utan ge  oss båda full frihet där också att planera vår egen ekonomi. Samt givetvis bostadsmässigt ha en öppen relation där båda har full frihet att välja var och hur de vill bo. Och även öppna på andra områden tex skippa gemensam semester planering och ge oss båda full frihet att njuta sv semestern var och när vi vill tillsammans med vem vi vill. Kort sagt en totalt öppen relation med total frihet för båda parter. 
    Har för mig att det finns ett namn på detta men kommer ej på det just nu

Svar på tråden Sexlös relation, stanna eller kämpa på