• Anonym (david)

Min fru får ligga med andra men inte jag?

Jag och min fru har levt i ett öppet förhållande i snart 6 månader nu. Jag hatar idén av att hon ville starta ett öppet förhållande, pågrund utav att hon sa rent ut att hon tycker inte jag är attraherande nog, och att jag inte tillfredställer henne i sängen nog. Det är nog så majoriteten av öppna förhållanden startar. Ena partner inte nöjd med den andra...  Men hursomhelst Hon älskar mig i allt annat, och vi lever hyfsat bra med varandra endå. 

Hon har cirka 5 andra hon ligger med regelbundet och är helt öppen om det, och nästan skryter om det till mig. Det är som hon vill att jag ska älska tanken av att hon ligger med andra, och att jag har mindre kuk än dom. Hon ville att jag skulle kolla på när hon och en annan hade sex i VÅRAT sovrum, i MIN säng...
    Jag låtsas att jag tycker det låter kul, men jag mår självklart skit för det. Känner mig helt värdelös... och har självmordstankar...  Och jag har nämnt det 1 gång och hon verkade inte bry sig. 

Men jag kände nu att jag ville också prova detta nu och har nu legat med en kvinnlig kollega till mig i snart 1 månad, och jag berättade för henne igår om det. Och nu vill hon skiljas...

Hon sa till mig när vi startade det öppna förhållandet att jag också fick ligga med andra.  Men nu säger hon att hon inte menade det så....  Hon vill endast att hon ska få ligga med andra men inte jag...  Och hon säger att jag är en vidrig människa.

Detta ger mig grova självmordstankar....Och det känns som mitt huvud väger flera ton..
    Kan någon förklara för mig vad jag har gjort för fel? Varför händer det här?  Vi har varit tillsamans sedan gymnasiet.. Vi tog varandras oskuld och allt.  Hur kan det bli såhär?

• Svar på tråden Min fru får ligga med andra men inte jag?
  • Anonym (Illa)

Inget bra läge det här. Ni har inget jämlikt och balanserat förhållande.

Din partner saknar totalt respekt för dig och hur du känner och mår.

Hon verkar dessutom gå igång på att förnedra dig.

Tror tyvärr inte att ni har så bra förutsättningar att gå vidare tillsammans. Hon behöver hitta någon som tänder på att hon är med andra och du behöver hitta någon som inte trycker ner dig och förnedrar dig.

Du måste ju må bra av ett förhållande. Inte gå runt med självmordstankar.

• Ascendere
    Anonym (david) skrev 2018-12-01 10:59:00 följande:

Nej absolut inte.Jag förstår inte hur någon kan gilla det här. Här sitter jag och funderar på självmord dagligen för att det här händer medans samtidigt så är det personer som VILL ha det här... Det är för mig helt obegripligt. 

Min kollega är det enda alternativet jag kan tänka mig om jag ska skiljas. Men det bästa va om jag kunde spola tillbaka tiden och på något sätt ändra allt det här. Jag älskar fortfarande henne över allt annat. 

Helt seriöst, Du blir misshandlad, inget annat.

Grejen är att kvinnor behöver tydligt satta gränser, annars beter de sig så här. Inte alla givetvis men fler än man skulle ana har potential att bete sig som din fru om inte vi män ger tydliga gränser och riktlinjer.

Du ska absolut lämna henne, men du har även en massa jobb att göra för att undvika liknande.

On du vill kan du skicka PM till mig.
  • Anonym (Hygglo)

Om du nu verkligen vill stanna måste ni gå i parterapi

Men det är verkligen illa. Din fru är en obehaglig person som trampar på dig.

Sök hjälp för samtalsterapi med en gång.

• Ascendere

Nej absolut inte.Jag förstår inte hur någon kan gilla det här. Här sitter jag och funderar på självmord dagligen för att det här händer medans samtidigt så är det personer som VILL ha det här... Det är för mig helt obegripligt. 

Min kollega är det enda alternativet jag kan tänka mig om jag ska skiljas. Men det bästa va om jag kunde spola tillbaka tiden och på något sätt ändra allt det här. Jag älskar fortfarande henne över allt annat. 

David, helt seriöst.

Du har hamnat i ett beroende.

?Co-dependency? kallas det, och det innebär att du har ett patologiskt beroende till en person som inte vill dig väl.

Samma mekanism som kvinnor som stannar hos misshandlande män.

Du måste ta dig ur, du säger att du älskar henne och det ör det som är ditt problem. Det du känner är egentligen rädsla för att du inte klarar dig utan henne.

Du skriver att din kollega ör enda alternativet lm du vill skiljas. Denna mening säger väldigt mycket. Nämligen att du tror inte att du klarar dig själv, du är livrädd för att bli ensam.

För att kunna fungera i ett sunt förhållande måste man först veta att man klarar sig fint på egen hand, och förhållandet har man för att det ger ytterligare värde till ens liv, alltså nettot ör positivt.

För dig är det uppenbarligen inte så, men du väljer ändå att stanna för att du inte vet om du kan hantera ensamheten.

Ring mansjouren redan idag.
  • 50killen

Ta tag i DITT liv. Du kan bara förändra dej själv. Hon har valt sitt liv och där är du bara en bricka i spelet. Ni kommer aldrig tillbaka till DIN dröm som var innan allt hände. Ställ dej upp. Rak i ryggen. Lämna Henne. Ju fortare ju bättre. Kommer smärta nå så för djävligt men det är DIN framtid.

• Lånehajen

Ingen perfekt, jättegullig och snäll tjej skulle skita i att du mår dåligt av det här och har självmordstankar. Det förstår du väl ändå? Du idealiserar henne samtidigt som du uppenbart har ett väldigt dåligt självförtroende. Det allra bästa som kan hända dig är att det här tar slut så vill hon skiljas, låt det då ske.

Den enda lösningen i övrigt för att rädda ert förhållande (som knappast verkar värt att kämpa för) är att vända allting tillbaka mot henne. Helt enkelt bete dig precis likadant till den punkt där hon inser att det inte är roligt längre och möjligen även förstår hur illa hon behandlat dig. Fortsätt ligga med kollegan och berätta för flickvännen hur mycket sexigare kollegan är och att hon behöver förstå att hon helt enkelt inte duger för dig. Ligg med fler om du får möjlighet, föreslå att du tar hem dem till er säng så din tjej kan titta på när ni har sex. Hon kan inte säga mycket om det när hon gjort precis samma sak själv. Antingen kommer hon göra en helomvändning eller så tar det slut men då går du ut på topp iallafall.

Jag tror dock inte du kan bete dig så svinigt från dina inlägg och i slutet av dagen får du fråga dig själv om du vill behöva göra det heller. En bra tjej hade aldrig satt dig i den här situationen till att börja med.

• Ascendere
    50killen skrev 2018-12-01 11:22:37 följande:

Ta tag i DITT liv. Du kan bara förändra dej själv. Hon har valt sitt liv och där är du bara en bricka i spelet. Ni kommer aldrig tillbaka till DIN dröm som var innan allt hände. Ställ dej upp. Rak i ryggen. Lämna Henne. Ju fortare ju bättre. Kommer smärta nå så för djävligt men det är DIN framtid.

Precis.

Uppenbarligen har du TS förmågan att utstå smärta som för många av oss ter sig helt övermänsklig, så använd den förmågan till att lämna denna harpya till kvinna redan idag.

Sedan måste du bygga upp dig själv och det kommer ta tid men detta är redan bortom räddning.
  • Anonym (Kelly)
    Anonym (david) skrev 2018-12-01 10:38:51 följande:

Jag sa att det borde vara rättvist för oss båda i ett öppet förhållande. Och det va så hon sa till mig när hon tvingade mig in till det hela. Men nu säger hon som sagt att hon gör det endast för att jag inte är attraktiv nog, och då jag tycker hon är attraktiv fortfarande så tycker hon att jag inte har någon rätt att ligga med någon annan. Eftersom problemet ligger hos mig tydligen... 

Jag vill inte skiljas. Jag vill fortfarande att allt det här ska bara försvinna, och forstätta som vi hade det i 4 år tillsamans...  Men jag vet att det aldrig kommer att hända. 

Hur kan en person man har varit tillsamans med i 4 år bara förändras sådär?? 

Det är ju hennes problem att hon inte tycker du är attraktiv.

Det är hennes fel allting eftersom det var hon som ville att ni skulle ha öppet förhållande och det betyder att ni båda ska få ligga med andra. Om hon inte tål att du ligger med andra så får hon sluta upp att ha sex med andra det spelar ingen roll vad hon säger . Ska hon få ha det skönt med andra så ska du oxå få det.

En del människor slår det slint på det händer nått i huvudet som inte jag kan förklara.

Om du lämnar henne så kanske hon förstår allvaret att det är kört att hon inte får som hon vill. Men hon vet att du aldrig skulle lämna dig hur illa hon än beter sig. Du är lindad runt hennes Lill finger och gör allt som hon vill.

Det har gått så långt att du har självmordstankar. Och du tycker att ni har ett bra förhållande?

Du hör ju själv hur det låter.
  • Mimosa86

Men alltså TS detta är psykisk misshandel det hon håller på med. Acceptera inte detta. Du vill inte att hon ligger med andra, därför får hon välja mellan att vara monogam eller skiljas. Och att hon nu vill skiljas för att du OCKSÅ ligger med någon låter ju sjukt. Det är ju hon som har problem, inte du.

Lämna och hitta en tjej som älskar dig och som inte vill hävda sig mot dig. Du ska inte behöva må dåligt!

• Mimosa86

Men alltså TS detta är psykisk misshandel det hon håller på med. Acceptera inte detta. Du vill inte att hon ligger med andra, därför får hon välja mellan att vara monogam eller skiljas. Och att hon nu vill skiljas för att du OCKSÅ ligger med någon låter ju sjukt. Det är ju hon som har problem, inte du.

Lämna och hitta en tjej som älskar dig och som inte vill hävda sig mot dig. Du ska inte behöva må dåligt!

• Anonym (p)

En klassiker: att börja ligga med andra är ofta början på slutet.
    Försök ta hand om dig själv på bästa sätt nu.

• Colourfulrainbow

Klart du kan leva utan henne, du har antagligen levt längre utan henne än vad du har gjort med henne. Och nu har du självmordstankar, och nu är det hög tid att tänka på hur du faktiskt vill att ditt liv ska se ut och vad du kan göra för att må bättre.

• Anonym (sådär)

Hur det kan bli såhär?

Det blir så när man är för svag för att stå upp för sig själv och låter andra kliva på en som de vill.... du pratar om vad din fru vill och vad hon gör, men du säger ingenting om hur fan du kunde gå med på någt sånt? Gör du alltid precis som hon vill? Har du ingen egen vilja alls?

• Anonym (Dahlia)

Hon vill nog bara att du ska göra slut egentligen men är för lat för att göra det själv.

Snälla samla dina krafter nu och gör slut på denna relation, det finns ju många människor därute som inte ens skulle drömma om att bete sig som hon.

• Anonym (Slut)
    Anonym (david) skrev 2018-11-30 12:48:52 följande:

Jag och min fru har levt i ett öppet förhållande i snart 6 månader nu. Jag hatar idén av att hon ville starta ett öppet förhållande, pågrund utav att hon sa rent ut att hon tycker inte jag är attraherande nog, och att jag inte tillfredställer henne i sängen nog. Det är nog så majoriteten av öppna förhållanden startar. Ena partner inte nöjd med den andra...  Men hursomhelst Hon älskar mig i allt annat, och vi lever hyfsat bra med varandra endå. 

Hon har cirka 5 andra hon ligger med regelbundet och är helt öppen om det, och nästan skryter om det till mig. Det är som hon vill att jag ska älska tanken av att hon ligger med andra, och att jag har mindre kuk än dom. Hon ville att jag skulle kolla på när hon och en annan hade sex i VÅRAT sovrum, i MIN säng...
    Jag låtsas att jag tycker det låter kul, men jag mår självklart skit för det. Känner mig helt värdelös... och har självmordstankar...  Och jag har nämnt det 1 gång och hon verkade inte bry sig. 

Men jag kände nu att jag ville också prova detta nu och har nu legat med en kvinnlig kollega till mig i snart 1 månad, och jag berättade för henne igår om det. Och nu vill hon skiljas...

Hon sa till mig när vi startade det öppna förhållandet att jag också fick ligga med andra.  Men nu säger hon att hon inte menade det så....  Hon vill endast att hon ska få ligga med andra men inte jag...  Och hon säger att jag är en vidrig människa.

Detta ger mig grova självmordstankar....Och det känns som mitt huvud väger flera ton..
    Kan någon förklara för mig vad jag har gjort för fel? Varför händer det här?  Vi har varit tillsamans sedan gymnasiet.. Vi tog varandras oskuld och allt.  Hur kan det bli såhär?

Gör slut på henne.
  • jrockyracoon

Hej David!

Som jag ser det har ni gjort misstag båda två, men givetvis har hon störst skuld.

Ditt största misstag är, enligt mig, att du gick med på att ha ett öppet förhållande utan att ta hänsyn till dig själv och hur du själv innerst inne kände. Gå aldrig med på att göra någon annan till viljes på ett sätt som går ut över din självkänsla och mående så mycket.

Notera att du nu har självmordstankar och mår väldigt dåligt. Detta är vad ditt beslut har lett fram till, och du måste hålla med om att ditt beteende hittills har lett dig fel. Därför uppmanar jag dig till att stå upp för dig själv och dina rättigheter och skydda dig mot att bli fortsatt skadad av den här kvinnan (och av andra människor också för den delen).

Det som din flickvän har gjort är också förkastligt. Hon har kört över dig och haft sexuella relationer med andra utan hänsyn till ditt mående. Jag kan inte begripa hur hon kan få ihop det, att hon kan ligga med andra, men att du inte kan det. Antingen är hon en psykopat, eller också har hon en väldigt stark narcissistisk läggning, och saknar empati med andra människor.

Oavsett vilket så har hon lagt ribban för hur man ska behandla varandra i en relation med henne. Där finns det mycket lärdom att dra. 

Antagligen har ni blivit tillsammans från början eftersom hon inte gillar att bli emotsagd och du har svårt att stå upp för dig själv och säga ifrån. Det är inte bra att stärka varandras svagheter på det här sättet, och leder till destruktivitet.

Om du vill må bättre i framtiden behöver du göra en del tuffa val! Om du vill må sämre så låter det som ett bra råd att fortsätta relationen med den här kvinnan.

Du tycks även ha en skev inställning till vad vad kärlek innebär i en relation. Ett första steg för dig är att kräva att din flickvän inte ligger med andra, och behandlar dig väl i din relation. Och också att hon inser att du hade full rätt att ligga med arbetskamraten  eftersom det är något ni kommit överens om. Gör hon inte det, behöver ni separera.

Lycka till!
Svar på tråden Min fru får ligga med andra men inte jag?