• Anonym (Nyfiken)

    Pensionskapital

    I en reklam som går på tv just nu nämner man "en 35-åring med en halv miljon i pensionskapital kan..." och då började jag fundera på hur det ser ut för mig egentligen. Jag är just 35, gjorde lumpen efter gymnasiet, pluggade ganska länge och säsongsjobbade under många år (låg lön, ofta utomlands, inga kollektivavtal) innan jag för 5 år sen skaffade ett "riktigt jobb". Kollektivavtal, ok lön och möjlighet att använda bonus till förstärkt tjänstepension mm.

    Men hur står jag mig emot folk som haft "riktiga jobb" sen de gick ur gymnasiet? Hur ligger du själv till?

    Inkomstpension: 398 194 kr

    Premiepension: 64 611 kr

    Tjänstepension: 164 312 kr

    Totalt: 627 117 kr

  • Svar på tråden Pensionskapital
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2022-04-19 15:44:09 följande:
    Då var det dags igen. 

    Nu har ytterligare ett år gått, jag jobbar återigen heltid men nu för en arbetsgivare där jag inte har möjlighet att pensionsväxla någon bonus.

    Inkomst+premiepension= 843 698 kr

    Tjänstepension = 354 965 kr

    Totalt = 1 197 763 kr
    Allmän pension 955 644 kr
    (Inkomstpension 805 789 + premiepension 150 355)

    Tjänstepension = 400 504 kr

    Total = 1 366 348 kr
  • daljian
    Missade April 2023, men just nu är det enligt nedan
    Inkomstpension  1 872 595
    Premiepension 397 502
    Tjänstepension 3 858 160
    Privat pension: 73 690
    Totalt 6 201 947
    46, egenföretagare, mindre ort.
  • Anonym (gubbe)
    Anonym (gubbe) skrev 2019-01-08 13:39:51 följande:

    Jag är 60 år.

    Har ca 3,5 Milj i allmän pension och lika mycket i tjänstepensionskapital. Därtill ca 200 tkr i en privat försäkring. Totalt alltså ca 7,2 Milj.

    Har jobbat sen jag var 20. Chefsjobb sen jag var 40.

    Är nöjd.


    Så här såg det ut i Januari 2019.
    I dag, 5 år senare  är jag pensionär och har ca
    35.000 kr netto/månad. Har inte järnkoll på skatteeffekterna ännu. Förmodligen blir det några tusenlappar mer när allt "satt sig". Jag betalar mer i skatt nu än tabell. Har valt att ta ut pensionen i en "rak kurva" i 15 år. Därefter sjunker den. Men då har vi räknat med att sälja huset som har en ganska låg belåningsgrad och i dag är värt ca 7 msek. Det blir runt 3,5 msek netto efter skatt räknar jag med. 
    Min fru jobbar nog i 5-7 år till. Hon tjänar runt 38.000/mån efter skatt. Men har inte lika goda
    pensionsförutsättningar som jag har. 
    Är privilegierad och tacksam. Gör det jag känner för. Åker mc och kör båt i skärgården på sommaren. Är i fjällstugan på vintern och fiskar och kör snöskoter.
    Jag har haft tur med mina placeringar av pensionskapital och har haft ett mycket bra tjänstepensionsavtal.  Rådet till yngre: se över pensionsupplägget i mycket god tid och var aktiv. 
  • Anonym (Blir 55 i år)

    Hej jag är kvinna fyller 55 i år och jag har totalt drygt 9,7 Mkr

    allmän 3,4 mkt
    tjänste 5,6 mkt
    privat 759 tusen

    jag kan börja ta ut lite redan i år nu när jag fyller 55. Kanske bra även om jag inte behöver pengar nu. De delar upp summan i 60 delar som betalas ut per månad i 5 år.

    någon som satt sig in mer i detta?

  • Anonym (Britta)
    Anonym (Blir 55 i år) skrev 2024-01-31 13:09:33 följande:

    Hej jag är kvinna fyller 55 i år och jag har totalt drygt 9,7 Mkr

    allmän 3,4 mkt
    tjänste 5,6 mkt
    privat 759 tusen

    jag kan börja ta ut lite redan i år nu när jag fyller 55. Kanske bra även om jag inte behöver pengar nu. De delar upp summan i 60 delar som betalas ut per månad i 5 år.

    någon som satt sig in mer i detta?


    Hade du tänkt jobba och ta ut pension samtidigt?

    Den statliga pensionen kan du inte ta ut än på många år.
    Så då återstår tjänstepensionen. Kolla att du kan ta ut tjänstepension och jobba samtidigt, det kan man i de flesta avtal. Kommer du över gränsen för statlig skatt blir det hög skatt på detta uttag. Bara så man är medveten om det. Behöver du inte pengarna hade jag väntat. De kommer växa i tjänstepensionen lika väl som om du tar ut dem och placerar dem på annat håll.
  • Anonym (Blir 55 i år)
    Anonym (Britta) skrev 2024-01-31 13:28:27 följande:
    Hade du tänkt jobba och ta ut pension samtidigt?

    Den statliga pensionen kan du inte ta ut än på många år.
    Så då återstår tjänstepensionen. Kolla att du kan ta ut tjänstepension och jobba samtidigt, det kan man i de flesta avtal. Kommer du över gränsen för statlig skatt blir det hög skatt på detta uttag. Bara så man är medveten om det. Behöver du inte pengarna hade jag väntat. De kommer växa i tjänstepensionen lika väl som om du tar ut dem och placerar dem på annat håll.
    Tack för bra svar.

    Det är min ena privata pensionsförsäkring jag kan börja ta ut.

    jag betalar redan statlig skatt med min inkomst 

    den privata pensionsförsäkringen har jag betalat in till med skattade pengar en gång
    nu ska jag ta ut och får så skatta igen, hög skatt pga min inkomst 

    tänk om man vetat det?.
  • Anonym (Britta)
    Anonym (Blir 55 i år) skrev 2024-01-31 13:54:54 följande:
    Tack för bra svar.

    Det är min ena privata pensionsförsäkring jag kan börja ta ut.

    jag betalar redan statlig skatt med min inkomst 

    den privata pensionsförsäkringen har jag betalat in till med skattade pengar en gång
    nu ska jag ta ut och får så skatta igen, hög skatt pga min inkomst 

    tänk om man vetat det?.
    Är det en IPS du menar? Den har du gjort avdrag för i deklarationer så det är inte nettopengar i så fall. Så det blir inte dubbelbeskattning.
  • daljian

    Grattis till en fin pension kvinna 55.
    I gruppen pensionsguiden på facebook som drivs av Monica finns många som har koll och bra tips om du vill bolla med andra.
    Om du inte behöver pengarna skulle jag väntat med att börja lyfta pension.
    Alternativt gå ner i tid (om du vill) och toppa upp med tjp. 
    Eller så gör du som jag, byter till eget företag (ej enskild firma). Då kan du styra lite själv hur du tar ut pengar ur företaget, exempelvis upp till brytgräns och därefer utdelning.

  • Anonym (Britta)
    daljian skrev 2024-02-09 09:54:59 följande:

    Grattis till en fin pension kvinna 55.
    I gruppen pensionsguiden på facebook som drivs av Monica finns många som har koll och bra tips om du vill bolla med andra.
    Om du inte behöver pengarna skulle jag väntat med att börja lyfta pension.
    Alternativt gå ner i tid (om du vill) och toppa upp med tjp. 
    Eller så gör du som jag, byter till eget företag (ej enskild firma). Då kan du styra lite själv hur du tar ut pengar ur företaget, exempelvis upp till brytgräns och därefer utdelning.


    Håller verkligen med om Monicas grupp. Gruppen heter "Pensionguiden - för ett rikare liv" och är helt fantastiskt bra vad gäller ekonomi och pension. 
    En variabel i ekvationen är skatten på pension som går ner rejält när det förhöjda grundavdraget börjar gälla, runt 67-68 år.
    Sen är det de svårare variablerna i mixen. Vad är tid och frihet värt? Och hur länge kommer man leva?
    Jag behöver ordna min boendesituation, byta villan mot lägenhet/litet radhus. Sen är planen att sluta jobba vid 63 års ålder. Det får räcka.
  • Privatbokslut
    Privatbokslut skrev 2021-06-04 00:46:18 följande:

    35 år började jobba som 22åring

    Allmänn: 1,4 miljoner

    Tjänste: 2,8 miljoner

    IPS: 0,1 miljoner

    Totalt: 4,3 miljoner



    Nu 3 år senare:

    38 år

    Allmänn: 1,9 miljoner (+36%)


    Tjänste: 4,4 miljoner (+57%)

    IPS: 0,05 miljoner (-50%)

    Totalt: 6,4 miljoner (+49%)
  • Anonym (Blir 55 i år)

    Det var oerhört bra utveckling! Då är du ganska aktiv i att byta fonder eller?

    jag har börjat ta ut min privata pensionsförsäkring. Blir på 5 år. Vill gärna ha lite guldkant nu också!

Svar på tråden Pensionskapital