• Anonym (Nyfiken)

Pensionskapital

I en reklam som går på tv just nu nämner man "en 35-åring med en halv miljon i pensionskapital kan..." och då började jag fundera på hur det ser ut för mig egentligen. Jag är just 35, gjorde lumpen efter gymnasiet, pluggade ganska länge och säsongsjobbade under många år (låg lön, ofta utomlands, inga kollektivavtal) innan jag för 5 år sen skaffade ett "riktigt jobb". Kollektivavtal, ok lön och möjlighet att använda bonus till förstärkt tjänstepension mm.

Men hur står jag mig emot folk som haft "riktiga jobb" sen de gick ur gymnasiet? Hur ligger du själv till?

Inkomstpension: 398 194 kr

Premiepension: 64 611 kr

Tjänstepension: 164 312 kr

Totalt: 627 117 kr

• Svar på tråden Pensionskapital
  • Anonym (Micke)

Man +40 år

Allmän pension  0  (antar jag )

Tjänstepension 0

Privat pension 0

Har aldrig jobbat, men jag har i snitt betalat 100 - 150.000 om året i skatt utan
    att få ett öre i pensionspengar pga att inkomst av kapital inte är pensionsgrundande.
    Antar att jag får någon form av garantipension ?

• Kjell2
    Anonym (Micke) skrev 2018-12-12 13:21:38 följande:

Man +40 år

Tjänstepension 0

Privat pension 0

Har aldrig jobbat, men jag har i snitt betalat 100 - 150.000 om året i skatt utan
    att få ett öre i pensionspengar pga att inkomst av kapital inte är pensionsgrundande.

Ligger du på 100 000 kr/år i kapitalskatt har du haft ca 300 000 kr i kapitalvinst per år och då ca 200 000 kr netto per år. En inkomst som inte lär försvinna när nu fyller 65 år.

Anta vidare att du är duktig och har 10% avkastning på ditt kapital, då har du ett kapital på kring 3 miljoner. Allt detta gör att du nog inte behöver svälta när du blir gammal.

Ett specialfall kan vara att du är egenföretagare och valt att ta ut aktieutdelning istället för lön samt inte gjort några som helst avsättningar inför pensionen. Då är din situation i mycket självvald.

• Anonym (Micke)
    Kjell2 skrev 2018-12-12 13:33:47 följande:
    Ligger du på 100 000 kr/år i kapitalskatt har du haft ca 300 000 kr i kapitalvinst per år och då ca 200 000 kr netto per år. En inkomst som inte lär försvinna när nu fyller 65 år.

Anta vidare att du är duktig och har 10% avkastning på ditt kapital, då har du ett kapital på kring 3 miljoner. Allt detta gör att du nog inte behöver svälta när du blir gammal.

Ett specialfall kan vara att du är egenföretagare och valt att ta ut aktieutdelning istället för lön samt inte gjort några som helst avsättningar inför pensionen. Då är din situation i mycket självvald.
    Självvald är kanske inte helt korrekt. Jag har ett socialt handikapp.
    Kan kalla mej för snickare eller målare om jag vill.
    Har levt på att köpa -renovera- och sen sälja lägenheter och hus.
    2010-2016 i princip bara nyproduktion som inte behöver renoveras. Bara teckna kontrakt och sälja. Lade av med nyprod 2016.  Finns ingen marknad längre.
    Sista 2 åren bara levt på avkastning på passiv kapitalförvaltning. Trist.
    Har en viss hyresinkomst visserligen ( farmors gamla torp ) men inga stora pengar.

• Kjell2
    Anonym (Micke) skrev 2018-12-12 13:45:19 följande:
    2010-2016 i princip bara nyproduktion som inte behöver renoveras. Bara teckna kontrakt och sälja. Lade av med nyprod 2016.  Finns ingen marknad längre.
    Har en viss hyresinkomst visserligen ( farmors gamla torp ) men inga stora pengar.
    Även med ett socialt handikapp är det möjligt att stoppa in pengar i någon form av långsiktigt sparande inför ålderdomen.

Men klarar du att leva på passiv kapitalförvaltning idag lär du kunna gör det även när du blir gammal. Ditt kapital försvinner inte i och med att du blir 65 år på samma sätt som en löneinkomst försvinner.

• Anonym (45)

man, 45år, privatanställd tjm

Inkomstpension: 1,5msek
    Premiepension:  0,4msek
    Tjänstepension:  1,8msek

Totalt: 3,7msek

eget långsiktigt sparande i tillägg, ca 0,5msek.

• Anonym (Britta)
    Anonym (Micke) skrev 2018-12-12 13:21:38 följande:

Man +40 år

Tjänstepension 0

Privat pension 0

Ja du får garantipension. Den påverkas inte av dina kapitalinkomster.
  • Anonym (...)

Jag flyttade utomlands när jag var 34 (är 40 nu) så jag har inte tjänat in svensk pension sedan dess.

Allmän pesnion: 1015799kr
    Tjänstepension   227010kr
    Privat pension     123927
    Totalt                   1366736

Nu när jag jobbar utomlands så betalar arbetsgivaren in till den allmänna pension här. Jag sparar utöver det 18000kr/månad i kombinerad tjänstepension/privat pensionssparande.

• Anonym (Micke)
    Anonym (Britta) skrev 2018-12-12 14:07:33 följande:
    Ja du får garantipension. Den påverkas inte av dina kapitalinkomster.
    Tack. Bra att få något i alla fall av dom skattepengarna man betalat in.
  • Anonym (?)
    Anonym (Micke) skrev 2018-12-12 13:45:19 följande:
    Hur redovisar du dina försäljningar? Har du företag du renoverar genom eller tar du det som privatperson? Och i så fall hur många kan du göra per år utan att få problem med skatteverket?
  • Don3

Är 32år (86:a).
    Började med att vara arbetslös i 1-1,5år efter gymnasiet, sen fick jag ett städ jobb hos en släkting på 7,5h/v för ca 400kr/h, städningen skulle ske på nattetid och det var bra lön eftersom alternativet var att ta in en firma och då hade det kostat ungefär det för företaget.

Efter ca ett halvår fick jag tag i ett industri jobb där jag i ett halvår kombinerade båda jobben. Sen valde jag att bara ha industri jobbet. Blev uppsagd efter ca 2,5 år då det gick utför (finnaskris 2009).

Var hemma 2 veckor innan min sambo fick in mig att hjälpa till med lite kopiering (under 2-3 veckor) i ett stort projekt lyckades hoppa runt mellan lite olika avdelningar i projektet till jag hamna på elkonstruktion, där jag hjälpte till med administrativa uppgifter och lärde mig vara cad-apa.
    När projektet tog slut tog kunden över mig (som inhyrd) för att ha mig som cad-apa och fixa med dokumentationen från projektet. Där blev jag kvar till 2016 då jag valde att gå en YH-utbildning i just elkonstruktion. Så pluggade i veckorna och jobbade på helgerna. Efter utbildningen var jag tillbaka igen. Jobba ca ett år innan det blev neddragningar (slutet 2016), var hemma ca 1år sen fick jag komma tillbaka då läget stabiliserat sig (Årsskiftet 2017). Valde då att starta eget och är nu egen företagare där min huvudkund är där jag varit sedan 2009.

Inkomstpension: 567 755 kr

Premiepension: 158 977 kr

Tjänstepension: 176 738 kr

Totalt: 903 470 kr

Svar på tråden Pensionskapital