• Anonym (?)

Kommer inte posten varje dag?

Jag väntar förväntansfullt på ett brev som jag ska få. Brevbäraren brukar komma kl 11 men idag har det inte varit någon brevbärare utanför lägenhetshuset alls. Jag trodde dom kom varje dag??

• Svar på tråden Kommer inte posten varje dag?
  • sextiotalist
    Anonym (Q) skrev 2018-12-04 14:39:15 följande:

Postnord kommer typ två gånger i veckan och bring kommer två gånger i veckan. oftast inte på samma dag, och det gör att det känns som att posten kan komma alla dagar.

Enligt postlagstiftningen så ska posten (Postnord) dela ut post varje vardag.
  • Mongoliet

Ändrades det inte nyligen?

• sextiotalist
    Mongoliet skrev 2018-12-04 15:44:18 följande:

Ändrades det inte nyligen?

Vet att det finns ett förslag, men vet inte om det är klubbat ännu och då gäller det från 2019

• Anonym (?)
    sextiotalist skrev 2018-12-04 15:46:30 följande:

Vet att det finns ett förslag, men vet inte om det är klubbat ännu och då gäller det från 2019

Det kommer väl bli mindre och mindre post i framtiden med tanke på internets utveckling
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2018-12-04 15:49:28 följande:
    Det kommer väl bli mindre och mindre post i framtiden med tanke på internets utveckling
    På vilket sätt är det dåligt? Dom kommer ju fortfarande dela ut den post som skickas. Det betyder också mindre transporter vilket ju är bra för miljön. Kanske skulle dom t.o.m hinna med att dela ut den också när dom inte är överbelastade.
  • Anonym (?)
    Anonym (K) skrev 2018-12-04 15:52:14 följande:

På vilket sätt är det dåligt? Dom kommer ju fortfarande dela ut den post som skickas. Det betyder också mindre transporter vilket ju är bra för miljön. Kanske skulle dom t.o.m hinna med att dela ut den också när dom inte är överbelastade.

För att det är inget liv att leva sitt liv i en dator. Det va mycket bättre förr innan internet blev så populärt
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2018-12-04 15:54:45 följande:
    För att det är inget liv att leva sitt liv i en dator. Det va mycket bättre förr innan internet blev så populärt
    Jag får hellre posten från myndigheter i min digitala brevlåda istället för att riskera att dom försvinner på vägen. Räkningar får jag också hellre på mailen alt. kör via autogiro. Brev från vänner har jag nog nästan aldrig fått i hela mitt liv, och då har jag ändå levt majoriteten av mitt liv innan all kommunikation skedde på internet.

Jag vet faktiskt inte vad i postväg som var bättre förr innan internet? Nog för att jag har ett väldigt socialt liv på internet (jag har mycket mer kontakt med gamla vänner och sådant nu + att jag lärt känna folk jag aldrig skulle ha träffat annars) men inget av det har ju på något sätt ersatt det som hamnar i postlådan..
  • sextiotalist
    Anonym (K) skrev 2018-12-04 16:02:12 följande:
    Jag får hellre posten från myndigheter i min digitala brevlåda istället för att riskera att dom försvinner på vägen. Räkningar får jag också hellre på mailen alt. kör via autogiro. Brev från vänner har jag nog nästan aldrig fått i hela mitt liv, och då har jag ändå levt majoriteten av mitt liv innan all kommunikation skedde på internet.

Jag vet faktiskt inte vad i postväg som var bättre förr innan internet? Nog för att jag har ett väldigt socialt liv på internet (jag har mycket mer kontakt med gamla vänner och sådant nu + att jag lärt känna folk jag aldrig skulle ha träffat annars) men inget av det har ju på något sätt ersatt det som hamnar i postlådan..
    Jag får också en del räkningar via Kivra, de skriver jag ut, vill ha de i pappersform.
    Får fortfarande brev från vänner, inte ofta, nu ser jag fram mot julkortstiden :).
    Men jag håller med dig fullständigt, tack vare internet så har jag fått kontakt med gamla vänner som man tappat under åren. Jättekul.

• Anonym (Ringer två gånger)
    Anonym (?) skrev 2018-12-04 15:54:45 följande:

Livet är inte mer eller mindre i datorn för att brevbäraren kommer.... om du inte gillar internet är det ju bara att logga ut och gå ut. Men då sitter du inte hemma och väntar på Brevbäraren direkt ändå....
    Anonym (?) skrev 2018-12-04 15:32:51 följande:

Det är den vanliga brevbäraren jag tänker på. Samma som delar ut reklam

Postnord är det som förr kallades posten, bring är också brevbärare, svensk direktreklam delar ut reklamen förutom den där luntan som heter typ uppdraget. (Nej till reklam för miljöns skull så har inre helt koll på vad den heter)
  • Anonym (Q)
    Anonym (?) skrev 2018-12-04 15:49:28 följande:
    Nädu, nu tänker du väldigt galet. Med tanke på internets utveckling kommer det bli mer och mer post som delas ut.
    Internethandeln ökar stadigt och kommer alltid fortsätta göra så. Och allt det som beställs måste levereras ut av någon.
  • Anonym (?)
    Anonym (Q) skrev 2018-12-04 16:29:11 följande:

Nädu, nu tänker du väldigt galet. Med tanke på internets utveckling kommer det bli mer och mer post som delas ut.

Internethandeln ökar stadigt och kommer alltid fortsätta göra så. Och allt det som beställs måste levereras ut av någon.

Nej mer e-brevlådor osv
  • Anonym (Q)
    sextiotalist skrev 2018-12-04 15:39:47 följande:
    Enligt postlagstiftningen så ska posten (Postnord) dela ut post varje vardag.
    Mja, så är det inte riktigt. Varje arbetsdag, utom under omständigheter eller geografiska förhållanden som tillsynsmyndigheten bedömer utgör skäl för undantag, ska det göras minst en insamling och en utdelning av postförsändelser. Det sägs inte vem som ska göra dessa eller brev exklusivt. Postförsändelser inkluderar också paket.
    En postgubbe åker förbi här varje vardag, men bring och postnord turas om. Varken postnord eller bring kommer varje dag. Däremot kommer postnord och tömmer brevlådan varje dag och hämtar/delar ut paket varje dag.
  • Anonym (Q)
    Anonym (?) skrev 2018-12-04 16:32:28 följande:
    Nej mer e-brevlådor osv
    Hur postar du en tröja via e-brev???
  • Mongoliet

Minns ni skämtet när Aviicii blev frimärke? Halva svenska befolkningen: Vem är Aviicii? Den andra halvan: Vad är ett frimärke?

• sextiotalist
    Mongoliet skrev 2018-12-04 18:24:25 följande:

Minns ni skämtet när Aviicii blev frimärke? Halva svenska befolkningen: Vem är Aviicii? Den andra halvan: Vad är ett frimärke?

Så fanns det vi, som kände till både frimärke och Aviicii ;)
Svar på tråden Kommer inte posten varje dag?