Hatar kunderna på jobbet
Hej. Jag jobbar i en butikskedja, tänk liknande Clas Ohlson. Det är alltså ett ställe dit hemmafixare och folk med olika hobbies kommer.
Problemet är att dom inte klarar av någonting själva utan måste fråga om ALLT. När det är som värst har jag en svans efter mig av folk som nästan slåss om att fråga. Om jag vänder mig om för att gå med en kund och visa något kan en annan stå precis bakom så jag nästan går in i den.
Ibland drar jag mig för att lämna kassan och göra nåt ärende i butiken, eller tar "smygvägar" där jag inte syns lika mycket för att undvika "kan jag fråga dig" och "jobbar du här" bara för att dom inte orkar ta en sväng i butiken (det är inte stort) och leta själva. Dom värsta är dom som bara tittar på en och säger det dom letar efter, alltså bara ordet så som "tejp" och inget mer. Inte ens hej, eller "kan du hjälpa mig att hitta tejp". Folk är så jävla oförskämda. Ser en inte i ögonen, kastar pengarna på disken, ignorerar en osv.
Jag är en person med högkänslighet vilket gör att jag tar in allt och det kan göra mig utmattad och irriterad. Jag älskar själva jobbet i sig, minus kundbemötandet!
Just nu kan jag inte hålla på och leta nya jobb så jag är fast ett tag till, vad fan ska jag göra?? Jag klarar inte av alla idioter! Vi är rätt få så om jag är otrevlig mot kunderna kommer det komma fram direkt. Jag har fått rådet att vara mindre trevlig, alltså att bara vara neutral, vilket jag försöker. Dock är jag en glad person i grunden så det är svårt att bara stänga av. Vill även sköta mitt jobb bra, förstås.
Tar tacksamt emot tips. Vill gärna även höra stöttande historier från andra i samma situation eller som vet hur jävla otacksamt det är med kundbemötande dagarna i ända.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-06 09:54
Vill lägga till att jag absolut INTE är övertrevlig, säljig eller inställsam. Vi har inte det bemötandet till kunderna på jobbet.
Är det en otrevlig kund kör jag med standardfraserna, 'hej', 'behöver du något annat', 'då får du 300 kr tillbaka och så kvittot' med ett litet leende på hejet och självklart ett tack när dom ger mig/kastar åt mig pengarna. Ett 'hejdå' om det inte är uppenbart att den inte vill höra det. Är det en glad kund småpratar vi lite, jag blir ofta önskad en trevlig dag osv så jag är absolut inte nån suris.