• Anonym (Jobb-hat)

Hatar kunderna på jobbet

Hej. Jag jobbar i en butikskedja, tänk liknande Clas Ohlson. Det är alltså ett ställe dit hemmafixare och folk med olika hobbies kommer. 

Problemet är att dom inte klarar av någonting själva utan måste fråga om ALLT. När det är som värst har jag en svans efter mig av folk som nästan slåss om att fråga. Om jag vänder mig om för att gå med en kund och visa något kan en annan stå precis bakom så jag nästan går in i den.

Ibland drar jag mig för att lämna kassan och göra nåt ärende i butiken, eller tar "smygvägar" där jag inte syns lika mycket för att undvika "kan jag fråga dig" och "jobbar du här" bara för att dom inte orkar ta en sväng i butiken (det är inte stort) och leta själva. Dom värsta är dom som bara tittar på en och säger det dom letar efter, alltså bara ordet så som "tejp" och inget mer. Inte ens hej, eller "kan du hjälpa mig att hitta tejp". Folk är så jävla oförskämda. Ser en inte i ögonen, kastar pengarna på disken, ignorerar en osv. 

Jag är en person med högkänslighet vilket gör att jag tar in allt och det kan göra mig utmattad och irriterad. Jag älskar själva jobbet i sig, minus kundbemötandet! 

Just nu kan jag inte hålla på och leta nya jobb så jag är fast ett tag till, vad fan ska jag göra?? Jag klarar inte av alla idioter! Vi är rätt få så om jag är otrevlig mot kunderna kommer det komma fram direkt. Jag har fått rådet att vara mindre trevlig, alltså att bara vara neutral, vilket jag försöker. Dock är jag en glad person i grunden så det är svårt att bara stänga av. Vill även sköta mitt jobb bra, förstås. 

Tar tacksamt emot tips. Vill gärna även höra stöttande historier från andra i samma situation eller som vet hur jävla otacksamt det är med kundbemötande dagarna i ända. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-06 09:54
    Vill lägga till att jag absolut INTE är övertrevlig, säljig eller inställsam. Vi har inte det bemötandet till kunderna på jobbet.

Är det en otrevlig kund kör jag med standardfraserna, 'hej', 'behöver du något annat', 'då får du 300 kr tillbaka och så kvittot' med ett litet leende på hejet och självklart ett tack när dom ger mig/kastar åt mig pengarna. Ett 'hejdå' om det inte är uppenbart att den inte vill höra det. Är det en glad kund småpratar vi lite, jag blir ofta önskad en trevlig dag osv så jag är absolut inte nån suris.

• Svar på tråden Hatar kunderna på jobbet
  • Anonym (Jobb-hat)
    Anonym (Lilja) skrev 2018-12-05 14:49:38 följande:
    Om du läser det ts har skrivit så kan han inte byta jobb just nu och gör allt i sin makt för att göra ett så bra jobb som möjligt.

Vet du innebörden med en person som har högkänslighet?

Man tar in alldeles för mycket mot vad andra gör man ser hur personer beter sig man hör tonfall om personen är arg, stressad,irriterad varenda liten sak. Inte så konstigt att dessa personers energi försvinner.

Det ts vill ha hjälp var om någon har tips som kan underlätta allt detta han beskriver.

Du verkar sakna empati och svårt att sätta dig in i andras liv.
    Tack. Precis. Jag tar in allt, det är ungefär som att se dubbelt så många färger som andra, eller att höra allt dubbelt så högt. Detta är något man bara får leva med och jag kör ju såklart bara på medan jag är på jobbet och sen när jag kommer hem får jag ha tid för återhämtning. Så ingen behöver tro att jag pga högkänsligheten inte kan ha ett servicejobb, för dom flesta högkänsliga kan anpassa sig väldigt bra och det märks antagligen inte på dom. 

(Skriver detta för andra som läser, inte specfikt till dig Lilja!) :) 
  • Anonym (Jobb-hat)
    Anonym (Pepp) skrev 2018-12-05 13:58:38 följande:
    Om man jobbar i butik är väl kundbemötandet en väldigt stor del av arbetsuppgifterna? Du borde nog söka annan typ av yrke/arbetsplats.
    Haha ja, det är ju det. Olika människor är ju olika rustade för det också, jag hör nog till dom sämre rustade. Mina kollegor blir såklart också irriterade när kunderna är otrevliga osv. Men på mig går det lite mer på djupet. Särskilt som jag hela tiden är ute på golvet, får ingen andhämtning liksom. 
  • Anonym (Vanligtjäklahyfs)
    Anonym (Jobb-hat) skrev 2018-12-05 18:26:31 följande:

Haha ja, det är ju det. Olika människor är ju olika rustade för det också, jag hör nog till dom sämre rustade. Mina kollegor blir såklart också irriterade när kunderna är otrevliga osv. Men på mig går det lite mer på djupet. Särskilt som jag hela tiden är ute på golvet, får ingen andhämtning liksom. 

Just det du beskriver är en av anledningarna till att jag drar mig lite för butiksjobb. Jag är också en utpräglad hsp-typ. Vilket i sin tur gör att jag är mån om att vara vänlig, för jag vill inte att andra ska fara illa av min framfart genomtillvaron.

Hsp är lite av en välsignelse och en förbannelse, på samma gång...
  • Anonym (Jobb-hat)
    Anonym (Vanligtjäklahyfs) skrev 2018-12-05 19:24:43 följande:
    Just det du beskriver är en av anledningarna till att jag drar mig lite för butiksjobb. Jag är också en utpräglad hsp-typ. Vilket i sin tur gör att jag är mån om att vara vänlig, för jag vill inte att andra ska fara illa av min framfart genomtillvaron.

Hsp är lite av en välsignelse och en förbannelse, på samma gång...
    Verkligen. Samhället är ju verkligen inte skapt för såna som oss, när allt ska vara så mycket, snabbt, högt.

Men det finns ju olika typer av butiker! Ser ju tex aldrig HM-personal som är överhopade av kunder med frågor. Jag tror det är lösnings-orienterade butiker där folk frågar mest. Ska man jobba i butik ska det vara där produkterna liksom bara har ett användningsområde, tex inredning. Jag var på Lagerhaus för ett tag sedan och förundrades över hur 2 i personalen kunde stå tillsammans och packa upp varor och prata, utan att behöva hjälpa en person i minuten! 
  • Kirenaj68
    Anonym (Thaimassörska) skrev 2018-12-04 12:58:02 följande:

Jag liknand problem med mitt jobb. Kunderna är smutsiga, otrevliga och hälsar knappt. Vissa är bra men de flesta har jag svårt för. Under själva massagen funkar det om de är tysta men före när man skall prata och le är de jobbiga och mot slutet när de skall ha extra så blir det alltid kladdigt och otrevligt. Jag erbjuder bara avsugning och handjobb men de vill alltid ha mer och att jag klär av mig.

SkrattandeSkrattandeSkålSkål
  • Kirenaj68

Ja du, TS. Tänk så olika det kan vara. Jag är i Thailand ofta och där är "problemet" att jag knappt hinner komma in i butiken förrän jag blir omringad av 10 anställda som undrar om de kan vara till någon hjälp. Riktigt jobbigt........
    Byt jobb. Alla passar inte in i serviceyrken. Konstigare än så är det inte.

• Anonym (Personlighet)

Du passar inte till jobbet helt enkelt, och det är inget fel i det. Jag arbetade i butik för länge sedan, och insåg också att det inte var något för mig. Jag var för introvert helt enkelt. Jag tyckte inte heller om att bli besvärad av kunderna, men det håller ju inte när man arbetar i ett serviceyrke Man måste genuint tycka om människor, och tycka om att hjälpa människor. Det är inte rätt mot varken dig själv, kunderna eller butiken. För din inställning till kunderna påverkar lönsamheten, var så säker - de handlar inte de varor som de skulle ha handlat med en trevligare expedit, och nästa gång går de någon annanstans. 

• Anonym (HSP med Extra allt.)

Hej!

Jag har aldrig jobbat i butik men jag själv stör mig på alla säljare för det felet en säljare oftast gör är att gå in i en slags sälj roll och blir övertrevliga vilket känns så falskt, tycker en säljare ska läsa av personen och bemöta denne på deras nivå och hålla en lagom trevligt bemötande tänk.

Jag förstår att du verkligen drar dig för kundkontakter för folk är så inne i sitt egna liv och vet inte hur personen dom möter mår och har oftast otrevlig attityd och lägg på stress på dessa personer så stänger dom av ännu mera och bara har fokus på sig själva och få ut så mycket utan att lägga ner energi själva.

Tycker du ska jobba kvar för vi HSP personer ska inte bli instoppade i olika fack bara för att vi inte "klarar av" Vi har mer nervceller i hjärnan som aktiverar många fler områden och det är därför vi fungerar på ett annorlunda sett, att säga åt oss att vi ska byta jobb är inte rätt väg, alla människor måste acceptera allas olikheter.

Eller ska vi gå tillbaka i tiden då alla med olika diagnoser vart placerade på institutioner för att bli av med dom för att samhället inte kunde ta hand om dom.

Tycker du ska bli vän med din HSP för det är verkligen en underbar egenskap.

Det som kanske hjälper är att fokusera på det du gillar som om du har en otrevlig kund tänk inte fan vad jobbig utan försök fokusera varför har den här personen den här attityden och försök förgylla deras vardag för det är sånt vi kan bäst.

Lite som kbt där man ska hjälpa sig själv att ändra tankemönster för du ska inte byta jobb utan du ska kunna jobba med det du vill.

Du kan inte ändra på alla kunders bemötande mot dig men du kan ändra att dom får en bättre dag när dom kliver ut ur butiken, stor skillnad mot någon som bara vill pracka på någon produkt med sälj tänk/sätt och en fasad därefter.

Försök att gilla kundbemötandet för om det är något vi HSP kan så är det bemötande då vi känner av personen vi har framför oss så försök hitta hur du når kunden i deras stressade och avstängda värld.

Jag har HSP, ADD och är högfungerande jag blir förbannad när folk bara säger att det är ett personlighetsdrag att ha HSP.

Om det nu är ett personlighetsdrag då kan man ändra på sig och det går fan i mig inte.

Som jag skrev ovan så anser jag att vi med HSP har fler nervtrådar som stimulerar olika delar i våra hjärnor och det går fan inte ta bort.

Det är även därför vi blir så trötta för det blir mycket information som våra hjärnor tar in för det finns inget filter hos oss.

Jag tycker det är hög tid för samhället att anpassa sig efter individerna med olika diagnoser, vi vill finnas i denna värld också och vara som vi är.

Ska vi behöva ta speciella jobb, nej vi ska kunna jobba med det vi vill.

• Anonym (Jobb-hat)
    Anonym (Personlighet) skrev 2018-12-06 01:44:21 följande:

Du passar inte till jobbet helt enkelt, och det är inget fel i det. Jag arbetade i butik för länge sedan, och insåg också att det inte var något för mig. Jag var för introvert helt enkelt. Jag tyckte inte heller om att bli besvärad av kunderna, men det håller ju inte när man arbetar i ett serviceyrke Man måste genuint tycka om människor, och tycka om att hjälpa människor. Det är inte rätt mot varken dig själv, kunderna eller butiken. För din inställning till kunderna påverkar lönsamheten, var så säker - de handlar inte de varor som de skulle ha handlat med en trevligare expedit, och nästa gång går de någon annanstans. 

Alltså, jag är inte sur på något sätt (läs min tilläggskommentar). Jag är bra på att trycka undan irritationen in i själen, såklart nån gång märks det ju om det är nån riktigt överjävlig kund, men det märker jag ibland hos mina kollegor också. Jag låter absolut inte min irritation gå ut över helt vanliga kunder bara för att dom frågar. 

Annars håller jag med dig i det du säger att det nog bara inte är ett passande jobb för mig. Kvällstid när det är kanske 5 pers i butiken tycker jag det bara är kul att hjälpa till, men inte vid lunch när det är fullt, hälften har ledsna ungar som skriker (inte deras fel såklart men stressnivån höjs) och var jag än vänder mig ska folk fråga (gärna samtidigt och följa efter mig). 
  • Anonym (Jobb-hat)
    Anonym (HSP med Extra allt.) skrev 2018-12-06 04:10:28 följande:

Hej!

Jag har aldrig jobbat i butik men jag själv stör mig på alla säljare för det felet en säljare oftast gör är att gå in i en slags sälj roll och blir övertrevliga vilket känns så falskt, tycker en säljare ska läsa av personen och bemöta denne på deras nivå och hålla en lagom trevligt bemötande tänk.

Jag förstår att du verkligen drar dig för kundkontakter för folk är så inne i sitt egna liv och vet inte hur personen dom möter mår och har oftast otrevlig attityd och lägg på stress på dessa personer så stänger dom av ännu mera och bara har fokus på sig själva och få ut så mycket utan att lägga ner energi själva.

Tycker du ska jobba kvar för vi HSP personer ska inte bli instoppade i olika fack bara för att vi inte "klarar av" Vi har mer nervceller i hjärnan som aktiverar många fler områden och det är därför vi fungerar på ett annorlunda sett, att säga åt oss att vi ska byta jobb är inte rätt väg, alla människor måste acceptera allas olikheter.

Eller ska vi gå tillbaka i tiden då alla med olika diagnoser vart placerade på institutioner för att bli av med dom för att samhället inte kunde ta hand om dom.

Det som kanske hjälper är att fokusera på det du gillar som om du har en otrevlig kund tänk inte fan vad jobbig utan försök fokusera varför har den här personen den här attityden och försök förgylla deras vardag för det är sånt vi kan bäst.

Lite som kbt där man ska hjälpa sig själv att ändra tankemönster för du ska inte byta jobb utan du ska kunna jobba med det du vill.

Du kan inte ändra på alla kunders bemötande mot dig men du kan ändra att dom får en bättre dag när dom kliver ut ur butiken, stor skillnad mot någon som bara vill pracka på någon produkt med sälj tänk/sätt och en fasad därefter.

Försök att gilla kundbemötandet för om det är något vi HSP kan så är det bemötande då vi känner av personen vi har framför oss så försök hitta hur du når kunden i deras stressade och avstängda värld.

Jag har HSP, ADD och är högfungerande jag blir förbannad när folk bara säger att det är ett personlighetsdrag att ha HSP.

Om det nu är ett personlighetsdrag då kan man ändra på sig och det går fan i mig inte.

Som jag skrev ovan så anser jag att vi med HSP har fler nervtrådar som stimulerar olika delar i våra hjärnor och det går fan inte ta bort.

Det är även därför vi blir så trötta för det blir mycket information som våra hjärnor tar in för det finns inget filter hos oss.

Jag tycker det är hög tid för samhället att anpassa sig efter individerna med olika diagnoser, vi vill finnas i denna värld också och vara som vi är.

Tack, vilket peppande inlägg! Jag lade till en kommentar till ursprungsinlägget om det där med att vara övertrevlig, men jag tror du nog bara skrev det som ett exempel. :) 

Det är bra tips. Jag ska försöka med det. Jag tror problemet är att det känns som jag liksom bara läcker energi till dom som är sura och otrevliga, och får inget tillbaka. Med en glad kund kan jag liksom "slösa" lite energi eftersom jag även får positiv energi tillbaka. Men surkunderna är som ett svart hål. Men skönt att höra från någon med hsp också, som förstår att det är svårt att låta folks negativa energi bara rinna av. (Vad jag pratar om energier nu, det kanske låter flummigt men kommer inte på nåt bättre ord.)
  • sextiotalist
    Anonym (HSP med Extra allt.) skrev 2018-12-06 04:10:28 följande:

Hej!

Måste undra lite lätt, du skriver "anpassa samhället för olika diagnoser", att man ska få plats i samhället med olika diagnoser köper jag helt. Men att anpassa samhället efter olika diagnoser skulle aldrig fungera, eftersom olika diagnoser har olika förutsättningar. En anpassning för en diagnos skulle göra så att en annan inte fungerar.
    Men precis som oss diagnosfria, så får man anpassa sina val efter sina förutsättningar. Jag skulle aldrig arbeta med barn eller sjuka, för jag skulle vantrivas i en sådan miljö (har testat och vet att det inte är för något för mig).
    Så är man HSP, då kanske man inte ska välja ett jobb där man möter folk som påverkar en så mycket att man mår dåligt.
  • Anonym (Jobb-hat)
    sextiotalist skrev 2018-12-06 10:28:47 följande:
    Måste undra lite lätt, du skriver "anpassa samhället för olika diagnoser", att man ska få plats i samhället med olika diagnoser köper jag helt. Men att anpassa samhället efter olika diagnoser skulle aldrig fungera, eftersom olika diagnoser har olika förutsättningar. En anpassning för en diagnos skulle göra så att en annan inte fungerar.
    Men precis som oss diagnosfria, så får man anpassa sina val efter sina förutsättningar. Jag skulle aldrig arbeta med barn eller sjuka, för jag skulle vantrivas i en sådan miljö (har testat och vet att det inte är för något för mig).
    Så är man HSP, då kanske man inte ska välja ett jobb där man möter folk som påverkar en så mycket att man mår dåligt.
    Själv tänker jag att vi skulle behöva anpassa samhället för människor. Så skulle vi kanske behöva se rubriker som dessa: www.prevent.se/arbetsliv/halsa/2018/var-tredje-svensk-mar-daligt-av-jobbet/ och att vi jobbar lika mycket som på början av 1900-talet (vision.se/Om-Vision/Forbundsmote/Tidigare-forbundsmoten-SKTF/Forbundsmote12/Rapporter-och-motioner/Motioner/Utskott-5/Motion-54/) Men det är förstås en helt annan diskussion. 
  • Anonym (Jobb-hat)

"Så skulle vi kanske slippa se" ska det förstås stå ovanför. 

• Boll86

Sök på Brallan och Caritza podd. Bästa podden om att jobba med service. Mycket av det du tar upp tex att kunderna ibland knappt bemödar sig genom att tilltala en med fullständiga meningar etc diskuteras på ett väldigt underhållande sätt här.

• Anonym (Jobb-hat)
    Boll86 skrev 2018-12-06 11:56:40 följande:

Sök på Brallan och Caritza podd. Bästa podden om att jobba med service. Mycket av det du tar upp tex att kunderna ibland knappt bemödar sig genom att tilltala en med fullständiga meningar etc diskuteras på ett väldigt underhållande sätt här.

Tack, det ska jag definitivt! 
  • Anonym (Jobb-hat)
    Boll86 skrev 2018-12-06 11:56:40 följande:

Måste bara säga. Herregud. Det är som att det är jag som gjort podden. Helt sjuk igenkänning. 
  • Anonym (Tjänar)

Vad tjänar alla unga tjejer  som jobbar i butik livsmedelsaffärer,  leksaker caféer resturanger? många verkar vara omkring 16-22 

Svar på tråden Hatar kunderna på jobbet