• gbg123

Jag vill att han byter jobb.

Jag och sambon har börjat prata barn. Han jobbar på sjön vilket gör att han är borta två veckor och ledig två veckor. Jag vill att pappan till mitt barn ska komma hem varje dag så vi kan avlasta varandra. Men det är inte aktuellt för honom att byta jobb då han trivs bra.

Hans motargument är att han får mer kvalitetstid med "barnet" då han är ledig längre perioder. Är jag konstig som vill att han ska jobba i land?

• Svar på tråden Jag vill att han byter jobb.
  • Anonym (Mimmi)
    Robert 832 skrev 2018-12-13 12:53:46 följande:

Jo fast på er låter det som att det bara är att göra. Gjort i en handvändning. Byta jobb är en jätteomställning, han kanske trivs där han är och mår bra i det liv som är byggt runt det. Att flytta sig är en anpassning som får andra konsekvenser i vardagen och ts man kanske inte kan göra det och samtidigt som han anpassar sig till en ny anställning med nya uppgifter vara samma goa person som ts ändå föll för. Många relationer går i kras vid stora förändringar, han kanske räds det och känner ovanpå det att byta jobb inte är värt om det på nått sätt påverkar negativt.

Då är det ju på tiden att han utmanar sina rädslor och testar att jobba med något annat, eftersom han vill bli pappa med allt ansvar det innebär. Eller hur?
  • Robert 832
    Anonym (Mimmi) skrev 2018-12-13 20:21:33 följande:

Då är det ju på tiden att han utmanar sina rädslor och testar att jobba med något annat, eftersom han vill bli pappa med allt ansvar det innebär. Eller hur?

Tvärtom, sagt av en som gjort det. De tidigaste åren är påfrestande som det är. Att byta jobb då och sätta sig in i andra arbetsuppgifter samtidigt som man bara får 3-4 timmars sömn om dagarna och kvinnan i ens liv förväntar ett oförändrat humör och en stabil karl... Lätt för kvinnan att säga som själv inte gör den omställningen.
  • Anonym (Uyhgd)
    Robert 832 skrev 2018-12-09 23:08:31 följande:

Nej, du är inte konstig. Det är tämligen normalt att en kvinna vill att mannen ska anpassa sitt liv efter henne. Gjort det själv ett par ggr men dragit en hård linje gällande arbete och karriär.

Det handlar snarare om att mannen bör anpassa sig till föräldraskapet, dvs barnet!

Om man inte är beredd att låta sitt eget självförverkligande stå åt sidan när man blir förälder, ja då ska man nog inte skaffa barn heller.

Im man läser dina inlägg här på forumet verkar det som att du tycker att relationen mellan man och kvinna är en kamp där det gäller att vinna så många strider som möjligt. I min värld väljer man varandra och samarbetar som ett team, Man är med varandra för att man älskar den andre och vill dela sitt liv tillsammans, med allt vad det innebär.
  • Anonym (Mimmi)
    Robert 832 skrev 2018-12-13 20:28:01 följande:

Tvärtom, sagt av en som gjort det. De tidigaste åren är påfrestande som det är. Att byta jobb då och sätta sig in i andra arbetsuppgifter samtidigt som man bara får 3-4 timmars sömn om dagarna och kvinnan i ens liv förväntar ett oförändrat humör och en stabil karl... Lätt för kvinnan att säga som själv inte gör den omställningen.

Hon är inte ens gravid... så han har gott om tid på sig att känna efter om han har förutsättningar att klara ansvaret. Men om han ör som du verkar vara - en sådan som bara ser problem kring allt som är nytt så kan det ju bli svårt.
  • Robert 832
    Anonym (Mimmi) skrev 2018-12-13 20:35:05 följande:

Hon är inte ens gravid... så han har gott om tid på sig att känna efter om han har förutsättningar att klara ansvaret. Men om han ör som du verkar vara - en sådan som bara ser problem kring allt som är nytt så kan det ju bli svårt.

Du är jävligt snabb att dömma. Har aldrig varit emot förändring men hellre förändring någon annan vill att man ska göra när man är uppenbart motvillig. Sen delar jag bara med mig av erfarenhet jag har av att faltiskt gjort en förändring under dåliga omständigheter. Antingen har du svårt med läsförståelse eller anser det kvinnors sak att bestämma över män så till den grad att du inte kan ta motargument.
  • Anonym (Lis)
    Robert 832 skrev 2018-12-13 12:53:46 följande:

Jo fast på er låter det som att det bara är att göra. Gjort i en handvändning. Byta jobb är en jätteomställning, han kanske trivs där han är och mår bra i det liv som är byggt runt det. Att flytta sig är en anpassning som får andra konsekvenser i vardagen och ts man kanske inte kan göra det och samtidigt som han anpassar sig till en ny anställning med nya uppgifter vara samma goa person som ts ändå föll för. Många relationer går i kras vid stora förändringar, han kanske räds det och känner ovanpå det att byta jobb inte är värt om det på nått sätt påverkar negativt.

Men ursäkta, hur många kvinnor tror du det inte det är som jobbar deltid, byter yrke, byter arbetsuppgifter och byter jobb till något närmare hemmet för att få ihop familjelivet? Att ha familj kräver upppffringar och samarbete. Får man inte ihop det så får man byta jobb. Familjens bästa måste ändå komma först.

Att vara så frånvarande innebär ju att han inte finns där när barnen behöver honom och mossar viktiga stunder i barnens liv. Det blir inte bra. Och jag vet, min bästa väninnas pappa jobbade ett halvår åt gången på stort fartyg. Det var ingen lätt uppväxt och stor sorg för henne
  • Anonym (Mimmi)
    Robert 832 skrev 2018-12-13 20:38:51 följande:

Du är jävligt snabb att dömma. Har aldrig varit emot förändring men hellre förändring någon annan vill att man ska göra när man är uppenbart motvillig. Sen delar jag bara med mig av erfarenhet jag har av att faltiskt gjort en förändring under dåliga omständigheter. Antingen har du svårt med läsförståelse eller anser det kvinnors sak att bestämma över män så till den grad att du inte kan ta motargument.

Haha tvärtom! Jag såg till att läsa gaska många inlägg från dig innan jag drog slutsatser :). Du har redan berättat för mig att min och min mans lösning - att anpassa oss efter varann och vår gemensamma plan - inte är så lätt. Men det var det visst! Om man är inställd på förändring, som man ju är när man tänker skaffa barn, så går det i regel lätt. Själva barnet är den stora omställningen, man väljer inte vilket barn man får.
  • Tow2Mater

Beror ju också lite på vad "jobbar på sjön" betyder; har man lagt 5 univeritetsår på t ex en sjökaptensutbildnng kanske det inte är bara att hitta ett jobb i land, medan om det handlar om att jobba i baren på ett kryssningsfartyg är det betydigt lättare att hitta ett nytt jobb i land.

• Anonym (Mor)
    Tow2Mater skrev 2018-12-13 22:59:02 följande:

Beror ju också lite på vad "jobbar på sjön" betyder; har man lagt 5 univeritetsår på t ex en sjökaptensutbildnng kanske det inte är bara att hitta ett jobb i land, medan om det handlar om att jobba i baren på ett kryssningsfartyg är det betydigt lättare att hitta ett nytt jobb i land.

Nja, om han har en universitetsutbildning så är det snarare lättare att byta arbete inom sin egen bransch till en annan typ av tjänst som innebär mindre tid borta från hemmet, troligtvis tom ett bättre/mer välbetalt arbete där den typen av utbildning och erfarenhet är meriterande.

Från Chalmers sjökaptenutbildning:

?Med flera års yrkeserfarenhet av livet till sjöss är du också attraktiv för arbeten i land, exempelvis inom hamnverksamhet, på rederikontor, sjöfartsmyndigheter eller sjöfartsutbildning. Utbildningens bredd med stora delar ledarskap, ekonomi och grundläggande juridik öppnar dörrar till yrken även utanför sjöfartsområdet?.
  • Anonym (Pi)

Det är jättebra att jobba på sjön när man har barn, men i så fall när barnet är 5+.

Vill han inte så vill han inte. Byt karl i så fall. Man ska inte försöka ändra på folk, det är inte sjysst.

• GGN
    gbg123 skrev 2018-12-09 23:05:38 följande:

Tack för era svar och åsikter! Det känns bra att några förstår mig.

Till saken hör att han har ett barn från en tidigare relation. Barnet bor hos oss en vecka i månaden, ofta mindre. Han verkar inte vilja ha barnet mer heller och säger att han mår dåligt över att gå hemma med ett barn så långa perioder, (alltså sju dagar!) då han hela tiden vill vara igång och har många bollar i luften men blir begränsad av barnet. Han har därför inte heller tagit ut några pappadagar. Detta gör att jag får en känsla av att han använder sitt jobb som en slags verklighetsflykt. Han får liksom "semester hemifrån" och kan släppa allt ansvar. Hans förra partner har med glädje tagit på sig hela ansvaret över deras barn, jag är rädd att han tror det ska bli likadant med oss.

Det är han som är den drivande i skaffa barn diskussionen.

Men varför skaffar du barn med någon som inte tar hand om det barn han redan har??
  • Anonym (Skeppsänkan)

Nej, jag hade samma krav på min fd sambos närvaro hemma i vardagen. Förutom avlastningen, att kunna vara en närvarande förälder och känslan av samhörighet så märkte vi redan innan barn att han blev dålig på rutinerna och slapp undan för att han inte hade koll. Vi hade bara hundar liksom, vill inte ens tänka på hur kass koll han hade haft när det kommer till barn.

Hade det varit jag som förtvivlat gärna ville ha barn så hade jag kanske resonerat annorlunda, men för mig var det totalt stopp för planering av barn innan han kom hem dagligen.

• annabellelee

Till saken hör att han har ett barn från en tidigare relation. Barnet bor hos oss en vecka i månaden, ofta mindre. Han verkar inte vilja ha barnet mer heller och säger att han mår dåligt över att gå hemma med ett barn så långa perioder, (alltså sju dagar!) då han hela tiden vill vara igång och har många bollar i luften men blir begränsad av barnet. Han har därför inte heller tagit ut några pappadagar. Detta gör att jag får en känsla av att han använder sitt jobb som en slags verklighetsflykt. Han får liksom "semester hemifrån" och kan släppa allt ansvar. Hans förra partner har med glädje tagit på sig hela ansvaret över deras barn, jag är rädd att han tror det ska bli likadant med oss.

Tja, då har du ju faktiskt facit redan. En del mognar när de väl blir föräldrar, men han tillhör uppenbarligen inte den gruppen. Skaffa bara barn med honom om du är beredd att dra lasset själv.

Det är klart han är drivande i skaffa barn- diskussionen. Jag hade också velat ha fler barn om nån annan gjorde grovjobbet.
  • gbg123

(Har visst redan gått ett år sedan jag startade tråden, time flyes)

Jag glömde nämna att barnet är i förskoleålder, men då min sambo har honom så lite väljer han att inte lämna på förskola. Han går alltså hemma med barnet sju dagar i sträck, vilket kanske ger en mer rättvis bild av det hela.  
    Jag arbetar också ofta iväg på annan ort så det är mer ofta än sällan att jag inte är hemma när han har sitt barn vilket gör att han har helt eget ansvar.

• GGN

Varför vill han skaffa fler barn om han inte orkar med det han har?
Svar på tråden Jag vill att han byter jobb.