• kikala

Vet någon hur långt tid det tar om man överklagar akassa beslut?

Hej! Har fått 45 avstängda dagar på akassa eftersom jag har sagt upp mig själv från mitt arbete och flyttat till en annan län som ligger 15mil från ort som jag bodde. Flyttade på grund av hälsoproblem på min son! Sonen har blivit placerat i en familj på grund av hälsoproblem och mående.

Och för att komma hem och hälsa på jag har flyttat men har tackat ja till att jobba på mitt tidigare jobb som vikarie om dom har mer en tre skift på raken. Där jag har jobbat 5 skift på raken i oktober månad.

Har överklagat första beslut och skickat in alla papper som dom krävde... Till o med intyg från SOS där dom skriver att min son kan inte leva i den orter som vi bodde på grund av hot, våld och mobbning och därför jag har sagt upp mig!

Idag fick jag beslut från omprövning att dom ändrar inte sitt beslut på grund att jag kunde ju jobba på mitt tidigare jobb i oktober. På besked står att jag kan överklaga till förvaltningsrätten men vet ej om det kommer bli bli något ändring på detta.

Är så less och arg på A kassa och vet ej vad ska jag göra....

Sonen har försökt göra tre självmord och blev så allvarligt sjuk att blev inlagd på sjukhus nästan två veckor i maj månad... Det enda som jag kunde göra för hans bästa var att flytta till en annan län som ligger 15mil från byn som vi bodde tidigare.

• Svar på tråden Vet någon hur långt tid det tar om man överklagar akassa beslut?
  • Anonym (segt)

När jag inte fick a-kassa (för att de hade räknat fel på hur många dagar jag jobbat innan jag blev arbetslös) behövde jag överklaga tre gånger innan de räknade rätt, och totalt tog det drygt 6 månader. 

• Långbenopluto

Men om din son är placerad så hade du kunnat jobba under uppsägningsstiden och därmed inte fått karensdagar.

• kikala

Jag jobbade under uppsägnings tiden och blev avstängd 45dagar från dagen när jag flyttade till nya huset.

• Långbenopluto
    kikala skrev 2018-12-11 07:54:05 följande:
    Jag jobbade under uppsägnings tiden och blev avstängd 45dagar från dagen när jag flyttade till nya huset.
    Men då förstår jag inte motiveringen med avstängningen, kan du skriva den som det står i beslutet.
  • kikala
    Långbenopluto skrev 2018-12-11 10:27:04 följande:

Men då förstår jag inte motiveringen med avstängningen, kan du skriva den som det står i beslutet.

• mammatill6
    Långbenopluto skrev 2018-12-11 10:27:04 följande:

Men avstängningen gäller ju från det att hon inte jobbat, hon kan inte tillgodoräkna sig dagar hon jobbat kvar, då är hon ju inte arbetslös.
  • kikala

Precis, arbetslösheten räknas från dag efter min senaste arbetsdag som jag har jobbat på min ordinarie skift.

• kikala

Precis, arbetslösheten räknas från dag efter min senaste arbetsdag som jag har jobbat på min ordinarie skift.

• riboflavin

Av vad jag förstår så har du inte kunnat styrka att du på grund av (sonens) hälsoskäl ska kunna slippa ifrån de 45 dagar avstängning som normalt gäller vid egen uppsägning.

Om jag förstår det rätt så verkar invändningen främst vara att det intyg du skickat inte är daterat så att det gäller under den period då du faktiskt sade upp dig.

Jag vet inte om du skulle kunna komplettera din ansökan i detta läge eller om du måste överklaga för att få rättelse. Om du kan få ett intyg giltigt för 23e sept borde du faktiskt få rätt av vad man kan läsa sig till.

Den processen kan säkert ta ett tag, o Göteborg står det att handläggningstiden är ett år eller mer.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Annabus)

Tyvärr påverkar det dig väldigt negativt att du gick in och jobbade en kort period efter du sagt upp dig. Blir nog svårt att få dem att ändra beslutet. Lagar och regler..

I alla fall hoppas jag att din son nu mår bättre.

Svar på tråden Vet någon hur långt tid det tar om man överklagar akassa beslut?