• modsey

Köpstopp i alla fall till sommar

Eller väldigt strikt i alla fall och om det behövs något, verkligen kolla second hand alternativ först. Tror inte vi klarar hela året då barnen växer och behöver nytt då och då. Men till sommaren har de kläder uppskattar jag så de klarar sig. Jag och maken med.

Vi behöver dock handla lite till hemmet, bland annat nya köksmöbler. Dels behöver vi spara till sommarens resa och så tänker jag utmana mig själv ( även om jag i vanliga fall inte heller shoppar så där jättemycket. ) andra utmaningen är att äta vegetariskt till 50 %.

• Svar på tråden Köpstopp i alla fall till sommar
  • Linda5
    Noname00 skrev 2019-02-02 12:39:39 följande:

Allting beror på vad man har för karaktär.
    Kommer man från ett hem där det ofta köps nytt och konsumeras så blir det oftast så.

Behöver man verkligen köpa något så fort pengarna kommer eller när man gör av med något?

Tycker jag hör väldigt ofta man måste rensa man måste slänga, den är så gammal köp nytt.

Eller behöver man köpa inredning varje månad?

Håller med. Vissa kan inte ens få lönen innan den är slut.
    Vi köper när vi BEhöver inte VILLhöver.
    Många gånger lägger vi till lite extra för att få lite bättre kvalitet (är absolut inte alltid bättre kvalitet pga högre pris).
    Nackdelen blir ju som vårt köksbord som nu har hållit i 26 år och fortfarande lika stadigt. Börjar bli lite tråkigt och skulle vilja byta till något nyare nu men bär ju emot då det fortfarande är fullt funktionellt.
  • gbgumman
    Linda5 skrev 2019-02-19 11:53:48 följande:
    Håller med. Vissa kan inte ens få lönen innan den är slut.
    Vi köper när vi BEhöver inte VILLhöver.
    Många gånger lägger vi till lite extra för att få lite bättre kvalitet (är absolut inte alltid bättre kvalitet pga högre pris).
    Nackdelen blir ju som vårt köksbord som nu har hållit i 26 år och fortfarande lika stadigt. Börjar bli lite tråkigt och skulle vilja byta till något nyare nu men bär ju emot då det fortfarande är fullt funktionellt.
    Det är just här mina planerade köp kommer in och inte köpstopp

tex februari månad

Veckohandling 2/2 9/2 16/2 23/2
    4 ånger 1500kr =6000kr

Klippning mamma 1500kr

Jacka mamma ca 1000kr

Flygbiljetter sportlov 3000kr

Avtackning av kollega pappa 500kr

Trevlig middag med vänner 1500kr

Busskort 1800kr

osv

Sedan skriver vi upp allt som köps utanför budget och den siffran ska vara så låg som möjligt. 

Då är liksom hela månaden planerad och medvetenheten gör att man inte råkar dra iväg. Bara vetskapen om att jag måste spara kvittot och skriva in inköpet när jag kommer hem gör att man handlar mindre. Kan låta lite töntigt men med tanke på denna metod gjorde att vi började spara 6000-7000 kr mer varje månad och har samma levnadsstandard gör att det är värt det. 
  • LittelG

Vilken intressant tråd. Hoppar in om det är okej? Jag har inte handlat kläder till mig själv sedan september och det har gått hur bra som helst. Jätteskönt att slippa springa ut och in i affärer dessutom. Har dock en frågeställning gällande barnens kläder: vår 11-årings garderob svämmar över och till henne har jag inte handlat på flera månader (behöver inte göra det heller i närtid) - dock har vi också en 6-åring och hans garderob är rätt tom. Han har vuxit ur det mesta, men jag drar mig lite för att köpa tröjor och långbyxor eftersom jag har handlat på tok för mycket tidigare. Hur många byxor och långärmade t-shirts/tröjor är det rimligt att man har? Vad är lämpligt? Kanske en svår frågeställning och svaret är väl ofta: ?beror på?, men tar tacksamt emot synpunkter och input.

• LittelG

Vilken intressant tråd. Hoppar in om det är okej? Jag har inte handlat kläder till mig själv sedan september och det har gått hur bra som helst. Jätteskönt att slippa springa ut och in i affärer dessutom. Har dock en frågeställning gällande barnens kläder: vår 11-årings garderob svämmar över och till henne har jag inte handlat på flera månader (behöver inte göra det heller i närtid) - dock har vi också en 6-åring och hans garderob är rätt tom. Han har vuxit ur det mesta, men jag drar mig lite för att köpa tröjor och långbyxor eftersom jag har handlat på tok för mycket tidigare. Hur många byxor och långärmade t-shirts/tröjor är det rimligt att man har? Vad är lämpligt? Kanske en svår frågeställning och svaret är väl ofta: ?beror på?, men tar tacksamt emot synpunkter och input.

• LittelG

• LittelG

Förlåt, förstår inte hur jag lyckades spamma så...lyckas inte plocka bort inlägg heller...?

• Noname00

Det blir så om man trycker flera ggr på skicka svar i tron att det inte går iväg.

• gbgumman

Bra månad små inköp och lite extra inkomster. 27000kr in på lite olika sparande. Jippi vår resa är nu ihopsparad. Men vi har några månader kvar. Mars april maj ska det nog bli lite också.

• modsey
    gbgumman skrev 2019-02-27 20:09:12 följande:

Bra månad små inköp och lite extra inkomster. 27000kr in på lite olika sparande. Jippi vår resa är nu ihopsparad. Men vi har några månader kvar. Mars april maj ska det nog bli lite också.

Här med. Eller påskens utlandsresa. Betalat flygbiljett och lägenhet en vecka i Europa för de vi sparat undan i december !
  • FuckGoggleAskMe
    LittelG skrev 2019-02-20 14:20:01 följande:
    Vilken intressant tråd. Hoppar in om det är okej? Jag har inte handlat kläder till mig själv sedan september och det har gått hur bra som helst. Jätteskönt att slippa springa ut och in i affärer dessutom. Har dock en frågeställning gällande barnens kläder: vår 11-årings garderob svämmar över och till henne har jag inte handlat på flera månader (behöver inte göra det heller i närtid) - dock har vi också en 6-åring och hans garderob är rätt tom. Han har vuxit ur det mesta, men jag drar mig lite för att köpa tröjor och långbyxor eftersom jag har handlat på tok för mycket tidigare. Hur många byxor och långärmade t-shirts/tröjor är det rimligt att man har? Vad är lämpligt? Kanske en svår frågeställning och svaret är väl ofta: beror på, men tar tacksamt emot synpunkter och input.

Lite sen reaktion på detta, men tycker det är intressant hur andra resonerar om detta med kläder. Min sexåring hade typ 5 par byxor, 10 T-shirts, 5 långärmade tröjor, 2-3 tjockare tröjor, 2 hoodies/koftor, 10 par kalsonger och 10 par strumpor. Detta var delvis med tanke på att om vi åkte bort en vecka, skulle det räcka. Nu har min f.d. sexåring just blivit tonåring, och för första gången någonsin, har han en hel del kläder (för han är intresserad och tycker det är viktigt). Ursäkta,ska inte byta ämne på tråden! På senaste tiden har jag köpt lite kläder och skor åt sonen, men det är sådant som behövs pga väder eller hans snabba växt. Jag har även köpt stövlar som jag behövde (hål i mina gamla) på rea samt några blusar (några till hyfsat pris, några svindyra) och byxor (typ medelpris till dyra). Dessa plagg lämpar sig för att ha på jobbet. Jag tyckte jag behövde dessa - jag skulle naturligtvis klarat mig utan (hade liksom inte blivit avskedad annars), men livet blev lite enklare och trevligare efter inköpen. Vad jag menar med det är att jag fortfarande inte förstår mig på köpstopp och andra människors inköpsvanor. Haha!
  • gbgumman
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-03-01 20:24:50 följande:

Lite sen reaktion på detta, men tycker det är intressant hur andra resonerar om detta med kläder. Min sexåring hade typ 5 par byxor, 10 T-shirts, 5 långärmade tröjor, 2-3 tjockare tröjor, 2 hoodies/koftor, 10 par kalsonger och 10 par strumpor. Detta var delvis med tanke på att om vi åkte bort en vecka, skulle det räcka. Nu har min f.d. sexåring just blivit tonåring, och för första gången någonsin, har han en hel del kläder (för han är intresserad och tycker det är viktigt). Ursäkta,ska inte byta ämne på tråden! På senaste tiden har jag köpt lite kläder och skor åt sonen, men det är sådant som behövs pga väder eller hans snabba växt. Jag har även köpt stövlar som jag behövde (hål i mina gamla) på rea samt några blusar (några till hyfsat pris, några svindyra) och byxor (typ medelpris till dyra). Dessa plagg lämpar sig för att ha på jobbet. Jag tyckte jag behövde dessa - jag skulle naturligtvis klarat mig utan (hade liksom inte blivit avskedad annars), men livet blev lite enklare och trevligare efter inköpen. Vad jag menar med det är att jag fortfarande inte förstår mig på köpstopp och andra människors inköpsvanor. Haha!

Att förstå hur andra tänker är nästan helt omöjligt att förstå för alla. Inget ovanligt för dig. Men om någon hittat en ovana hos en själv och erkänner den och en annan har hittat en annan (kanske besläktad) ovana hos sig så kan man stötta varann att jobba mot ovanan oavsett hur de ser ut.
  • modsey
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-03-01 20:24:50 följande:

det är faktiskt mer än vad mina 10 åringar har :)

Vi köper inte mycket kläder och sedan i höstas köper vi ännu mindre.
    De har 2 par  jeans,  samt ett par mera tjocka tygbyxor
    T- Shirts kanske 5-7 stycken
    Tjocka tröjor 5 stycken
    Två stycken Hood tröjor som har dragkedja fram
    Kalling och strumpor vet jag inte, men de klarar drygt en vecka gissar jag utan att tvätta.
    Sen ytterplagg, vantar och stövlar så de klarar sig

Min egen garderob är inte heller så stor, dock behöver jag en del vardagssnygga kläder till jobbet. Men köper bra kvalité och plagg som går att matcha med varandra för att trolla lite med det som finns.

Svar på tråden Köpstopp i alla fall till sommar