mrscool skrev 2018-12-16 23:18:08 följande:
Hej! Finns säkert femhundra trådar om detta men jag har panik så kan inte söka reda på det haha.
Har fått reda på att jag är gravid trots p-piller. Jag är 23 år, har en sambo som är världens bästa och en fin hund och en 2a. Fast jobb för båda, och inga problem med ekonomin. Jag var inställd på abort, sambon tvekade och bad mig tänka igenom det.
Nu kan jag inte sluta tänka på det! Är man nånsin redo för barn? Hur vet jag om jag blir en bra mamma? Kommer jag att ångra barnet om jag väljer att behålla? Kommer jag va lika trött som jag e nu i början av graviditeten i 15 år framåt?
Känns som en helt främmande värld, och det är så jävla läskigt.
Har bara hört solskenshistorier om hur underbart det är att vara gravid och att många längtar, men är det någon som tyckte som jag - att det är skitjäklaläskigt?
Hormonstormen i början av graviditeten ställer ofta till det, man kan må riktigt dåligt, trött, irriterad, må illa. Tröttheten och illamåendet kommer att klinga av, det gör det för de allra flesta. Sedan kommer en period då man känner sig vacker och förväntansfull oftast i samband med att man känner de första fosterrörelserna. Sen på slutet kommer en jobbig period då man inte längre kan se sina fötter och alla rörelser är jobbiga. Men inga känslor och tankar är fel. Tveksamheten om man ska klara föräldrarollen, oron för ansvar, ekonomi, relationen. Du är inte ensam om dessa känslor och funderingar.
Vi som känt sådär delar inte alltid med oss av detta, men det är mycket vanligt och en sund reaktion inför den förändring som kommer.
Det där som vissa beskriver att de kände en omedelbar och stark kärlek till barnet direkt de fick hålla det i sina armar, det är inte sant. Man är trött, har ont och vill bara var ifred. Man tittar på det lilla pyret och tänker hjälp har jag ansvaret nu för den här främmande varelsen. Kärleken växer fram och alla de tankar och känslor man hade känns helt främmande och man förstår inte hur man kunde tänka så. Man ångrar aldrig ett barn man har, det har naturen sett till.
Dina funderingar på om du kan bli en bra mamma visar att du allra troligast blir det, du är medveten om ansvaret. Men ibland kan ens livssituation vara sån att en abort är det minst dåliga slternativet, det är något bara du kan avgöra. Ta kontakt med MVC för samtal och red ut dina tankar innan du fattar beslutet.