• Anonym (Förvirrad)

Hur gör man med vårdnaden?

Behöver lite råd i allt detta... vi ska skiljas och han jobbar 12,5 timme varje dag. Då ska barnen bo hos mig på veckorna & honom varannan/varje helg?! Vilket är bäst? Ensam vårdnad eller gemensam? Tänker på barnen i första hand men även mig.

Hur är bidraget från honom då? Har jag barnbidraget? Är alltid jag som köper kläder osv..

• Svar på tråden Hur gör man med vårdnaden?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2018-12-17 00:03:54 följande:

Behöver lite råd i allt detta... vi ska skiljas och han jobbar 12,5 timme varje dag. Då ska barnen bo hos mig på veckorna & honom varannan/varje helg?! Vilket är bäst? Ensam vårdnad eller gemensam? Tänker på barnen i första hand men även mig.

Hur är bidraget från honom då? Har jag barnbidraget? Är alltid jag som köper kläder osv..

Hur ska du orka jobba och göra karriär om du ska ta hela vardagsansvaret för barnen?
  • Anonym (eee)

Man kan få ensam vårdnad om det är svåra samarbetsproblem men det är ungefär det. Har ni inte det så kommer du inte att få igenom det och det är ju en juridisk rättsprocess som kan ta ett år eller mer, så den svängen är inget man tar till som steg 1. Om det däremot är svårt att få honom att samarbeta, att han inte skriver under papper till skolan osv - då kan det vara idé att kolla upp kring ensam vårdnad, och det gör du via en advokat. 

Om ni är överens om att barnen bor hos dig och han har varannan helg så skickar du bara in till FK att du ska ha hela barnbidraget och ansöker om underhållet. Det är inget han kan välja utan detta kommer du få automatiskt. FK undersöker din ansökan, att det stämmer att det är som du skrivit, och då kommer de även kontakta honom. Sen får du pengarna. Inget konstigt. FK vill helst att man betalar pengarna direkt mellan sig nu för tiden, om det kommer vara ett problem kan de hjälpa personer där inte den biten fungerar. 

• Anonym (Annatförslag)

Det finns faktiskt ett annat sätt än att begära ensam vårdnad som är riktigt svårt att få om han inte själv ger det till dig.

Du kan begära att få fullmakt för era barn, det pappret gör att du kan utan att behöva fråga honom bestämma allt kring barnen som läkarbesök, kontakt med skola, socialen osv.

Vi har så med ena bonusbarnet där mamman ifråga har blivit alkoholist och "gett" upp sina barn men vägrade att ge ensam vårdnad till min man efter stämning i tingsrätt.

• Kjell2
    Anonym (Förvirrad) skrev 2018-12-17 00:03:54 följande:

Vårdnaden har med stora beslut som skola, dagis, vård, flytt mm att göra, samt framförallt möjligheten att få information om sitt barn. Så länge ni kan samarbete kring stora beslut så spelar vårdnaden ingen större roll. Mindre dagliga beslut tar den som har umgänget.

Bidrag, underhåll mm är i huvudsak kopplat till umgänget och boendet. 

Ni bör i första hand få till ett umgängesschema som ni både ställer upp på. Verkar som ett besök hos familjerätten för att reda ut en del saker kan vara en bra idé.

• Anonym (Hm)
    fjanten skrev 2018-12-17 06:57:34 följande:
    Boendeföräldern får underhåll och barnbidrag, oavsett gemensam eller enskild vårdnad.

Kommer han vara vettig vid samarbetet tror du?
    Så är det
  • Panke

Om han kan tänka sig att skriva över hela vårdnaden på dig är det klart enklast. Då får du bestämma allt själv och slipper jaga honom för underskrifter. Men om han vill fortsätta ha vårdnad så är det svårt att få igenom att du ska ha ensam vårdnad, så det är en onödig strid att ta om det inte finns grava problem som gör det nödvändigt.

Vad det gäller umgänget så ska han absolut inte ha varje helg, du och barnen måste få ledig tid ihop också. Varannan alltså! Och tänk på hur ni ska ordna lov, högtider, födelsedagar.

• Anonym (läste inte allt)

Jag läste inte allt så kanske har du fått samma svar av någon annan. 

Om ni har barnen halva tiden var får du inget underhåll och hälften av barnbidragen. Men nu ska du ha dem på heltid som jag förstår och då har du rätt till underhåll och hela barnbidragen. Underhållet ska ni eg räkna ut så att barnen får det de verkligen kostar, men om han tjänar så pass lite att det blir bättre om ni tar det via FK så gör det. 

Vid gemensam vårdad ska du ha hans underskrift i många fall. Vid flytt, skolbyte om du vill byta till en skola som barnen inte tillhör, skaffa pass osv. Dock, om han knappt har barnen alls och du vill flytta så kommer det troligen gå igenom ändå även utan hans underskrift, det tar lite längre tid bara. 

Vid enskild vårdnad bestämmer du om sådant själv. Då har du större skyldighet att informera pappan om vad som sker i barnens liv, han kan då inte själv kolla det. 

Umgängesrätten är lika stark oavsett, barnen har alltid rätt att träffa båda sina föräldrar. Sen vad han gör av det är en annan sak. 

Det är lite meckigare vid gemensam vårdnad, men om ni har god kontakt er emellan, inte bor så långt från varandra och han inte är en sån som nekar bara för att så spelar det inte så stor roll skulle jag tro. 

• Anonym (Sjo)
    Anonym (Pappa) skrev 2018-12-17 02:12:56 följande:

Barn har rätt till en nära och god kontakt med båda sina föräldrar. Därför är det viktigt att båda föräldrarna är delaktiga i och ansvariga för barnets uppfostran och utveckling. Gemensam vårdnad främjar goda förhållanden mellan barn och föräldrar. Bestämmelserna om gemensam vårdnad har kommit till för att föräldrar ska kunna ta ett gemensamt ansvar för sitt barn oavsett om de bor tillsammans eller ej.

Gemensam vårdnad innebär att båda föräldrarna har ansvar för att barnet får vad det behöver och har rätt till ? det vill säga båda föräldrarna är barnets vårdnadshavare. Gemensam vårdnad betyder att föräldrarna måste ha förmåga att kunna samarbeta i frågor som rör deras barn, det betyder inte att de alltid måste ha samma uppfattning men de måste kunna hantera sina delade meningar på ett sätt som inte drabbar barnet. Det betyder heller inte att barnet måste bo lika mycket hos båda sina föräldrar. Föräldrarna ska ? tillsammans med barnet ? gemensamt bestämma i viktigare frågor som rör barnet. När föräldrarna inte bor ihop ska de tillsammans besluta om båda eller en av dem ska vårda barnet och ha det boende hos sig. Om barnet bor hos en förälder ska föräldrarna tillsammans bestämma hur den andra föräldern ska träffa barnet

Vad menas med vårdnadshavare? Att ha vårdnaden om ett barn ? dvs. att vara vårdnadshavare ? innebär att ha ansvaret för att barnet får den omvårdnad, trygghet, försörjning, utbildning och uppfostran som det har rätt till. Vårdnadshavare bestämmer i frågor som rör barnet men ju äldre och mognare barnet är desto större hänsyn måste vårdnadshavarna ta till barnets egna åsikter och önskemål. Om föräldrarna bor på skilda håll ska de båda se till att barnet har sådan kontakt med den andra föräldern som barnet behöver. Vanligen är vårdnadshavare också förmyndare för barnet, det vill säga företräder barnet i ekonomiska frågor. Endast vårdnadshavare har rätt till insyn i frågor som rör barnet.

Att ha vården om ett barn innebär att leva med barnet, ge det närhet och kärlek, sköta om det när det gäller mat, kläder, tvättning, läxläsning och alla andra vardagsbestyr. En umgängesförälder kan t.ex. vårda barnet men behöver inte vara vårdnadshavare. Att ha vårdnaden betyder alltså inte detsamma som att vårda. För det mesta är det dock samma person/er som har vårdnaden om och som vårdar barnet. Men den som är vårdnadshavare kan överlåta vården åt någon annan.

Källa: www.mfof.se/Documents/publikationer/gemensam-vardnad.pdf

Mmm men i det här fallet verkar ju pappan prioritera jobbet framför sina barn så då spelar väl ovanstående ingen roll, eller är tanken att TS ska slå knut på sig själv för att finnas där för sina barn och samtidigt kratta manegen för sitt ex? Pappan har ett val, men han kan inte ära kakan och ha den kvar. Föräldraskap innebär att man prioriterar barnen framför sig själv.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Sjo) skrev 2018-12-17 21:24:30 följande:
    Mmm men i det här fallet verkar ju pappan prioritera jobbet framför sina barn så då spelar väl ovanstående ingen roll, eller är tanken att TS ska slå knut på sig själv för att finnas där för sina barn och samtidigt kratta manegen för sitt ex? Pappan har ett val, men han kan inte ära kakan och ha den kvar. Föräldraskap innebär att man prioriterar barnen framför sig själv.
    Jag håller med om det du skriver "Föräldraskap innebär att man prioriterar barnen framför sig själv."

Att vara förälder och vårdnadshavare ställer med all rätt krav på individen, och så ska det vara, barnen är det viktigaste vi har och de förtjänar bra föräldrar.
  • Deacon

Mig veterligen baserar sig det ekonomiska på hur stor andel av månadens dagar som barnen spenderar hos pappan. Är de där tre helger får du alltså 80% resp 20% (24/30 och 6/30) av underhållsbidraget och barnbidraget.

Kan även föreställa mig att om du begär ensam vårdnad utan att ha väldigt goda skäl så lär du ganska snabbt få ett förgiftat/aggfyllt samarbete med exet.

• Brumma
    Deacon skrev 2018-12-17 23:23:35 följande:

Mig veterligen baserar sig det ekonomiska på hur stor andel av månadens dagar som barnen spenderar hos pappan. Är de där tre helger får du alltså 80% resp 20% (24/30 och 6/30) av underhållsbidraget och barnbidraget.

Kan även föreställa mig att om du begär ensam vårdnad utan att ha väldigt goda skäl så lär du ganska snabbt få ett förgiftat/aggfyllt samarbete med exet.

Nja.. Nä..

Var hittar du denna informationen?

Barnbidraget kan delas om man har barnet halva tiden (Eller snarare minst 12 dagar per månad- det räknas som växelvis boende). Eller självklart delas även om man inte har barnet alls - Om båda föräldrarna är med på det. Men det är antingen att en förälder får hela eller att de får halva var. Ingen procentuell delning.

Gällande underhåll kan man självklart göra som du hävdar om man är överens - då bestämmer man ju gemensamt summa. Men ett underhåll är vanligtvis "helt" och samma summa om man har barnet 0 dagar, 1 dag eller varannan helg - upp till växelvis då. Sedan kan man göra avdrag om man har barnet minst fem dagar i streck eller sex dagar eller mer per månad. Avdraget är då 1/40 av underhållet per dag. Ett sådant avdrag du pratar om (24/30 osv har man inte rätt till eftersom man räknar med att boendeföräldern har mer i fasta kostnader - kostnader som kvarstår oavsett om barnet är där eller inte).

Detta avdrag gäller inte vid underhållsstöd - det får man ett helt utan någon möjlighet till avdrag. Umgängesföräldern betalar även hela summan ELLER en mindre baserat på inkomst (två år tillbaka) men inte baserat på tid med barnet.

Det är möjligt att ett underhållsbidrag genom dom räknar med att umgängesföräldern har barnet ett visst antal dagar per månad men då är det det "hela" underhållet.. och då får inga avdrag göras. Detta har jag dock aldrig stött på i praktiken.
Svar på tråden Hur gör man med vårdnaden?