Deacon skrev 2018-12-17 23:23:35 följande:
Mig veterligen baserar sig det ekonomiska på hur stor andel av månadens dagar som barnen spenderar hos pappan. Är de där tre helger får du alltså 80% resp 20% (24/30 och 6/30) av underhållsbidraget och barnbidraget.
Kan även föreställa mig att om du begär ensam vårdnad utan att ha väldigt goda skäl så lär du ganska snabbt få ett förgiftat/aggfyllt samarbete med exet.
Nja.. Nä..
Var hittar du denna informationen?
Barnbidraget kan delas om man har barnet halva tiden (Eller snarare minst 12 dagar per månad- det räknas som växelvis boende). Eller självklart delas även om man inte har barnet alls - Om båda föräldrarna är med på det. Men det är antingen att en förälder får hela eller att de får halva var. Ingen procentuell delning.
Gällande underhåll kan man självklart göra som du hävdar om man är överens - då bestämmer man ju gemensamt summa. Men ett underhåll är vanligtvis "helt" och samma summa om man har barnet 0 dagar, 1 dag eller varannan helg - upp till växelvis då. Sedan kan man göra avdrag om man har barnet minst fem dagar i streck eller sex dagar eller mer per månad. Avdraget är då 1/40 av underhållet per dag. Ett sådant avdrag du pratar om (24/30 osv har man inte rätt till eftersom man räknar med att boendeföräldern har mer i fasta kostnader - kostnader som kvarstår oavsett om barnet är där eller inte).
Detta avdrag gäller inte vid underhållsstöd - det får man ett helt utan någon möjlighet till avdrag. Umgängesföräldern betalar även hela summan ELLER en mindre baserat på inkomst (två år tillbaka) men inte baserat på tid med barnet.
Det är möjligt att ett underhållsbidrag genom dom räknar med att umgängesföräldern har barnet ett visst antal dagar per månad men då är det det "hela" underhållet.. och då får inga avdrag göras. Detta har jag dock aldrig stött på i praktiken.