• mishmosha

Bodelning med eller utan advokat

Hej,
    Går igenom en seperation. Vi är inte överrens om bedelning. Har läst att i så fall ska man användar en bodelningsförrättare. Har också läst att man kan anlita en via tingsrätt eller ifrån banken. Å andra sidan har jag läst att man ska anlita en advokat i detta fall 

Min fråga är vad är bäst att göra. Vad är skillnaden mellan att göra en bodelning med bara en bodelningsförrätare eller att göra så och ha en advokat?

Ska man anlita en advokat för att ta hand om bodelning eller ska man bara vända sig till tingsrätt eller banken och begära en bodelningsföättare?

Jag tänker båda kostnadsmässigt och resultatmässing i båda fallen. Vad är för och nackdelar med att bara ha bodelningsförättare kontra anlita advokat 

Är desperat för hjälp och tacksam
  • Svar på tråden Bodelning med eller utan advokat
  • Kjell2
    mishmosha skrev 2018-12-19 11:41:58 följande:
    Hej,
    Går igenom en seperation. Vi är inte överrens om bedelning. Har läst att i så fall ska man användar en bodelningsförrättare. Har också läst att man kan anlita en via tingsrätt eller ifrån banken. Å andra sidan har jag läst att man ska anlita en advokat i detta fall 

Min fråga är vad är bäst att göra. Vad är skillnaden mellan att göra en bodelning med bara en bodelningsförrätare eller att göra så och ha en advokat?

Ska man anlita en advokat för att ta hand om bodelning eller ska man bara vända sig till tingsrätt eller banken och begära en bodelningsföättare?

Jag tänker båda kostnadsmässigt och resultatmässing i båda fallen. Vad är för och nackdelar med att bara ha bodelningsförättare kontra anlita advokat 

Är desperat för hjälp och tacksam
    En bodelningförättare utses av tingsrätten och försöker få till en lösning som följer de lagar och regler som finns samt se till att ni båda accepterar lösningen. Ska inte förerträda någon part.

Utöver det kan du, och ditt ex, anlita en egen advokat som företräder bara dig i detta. Advokaten kommer då försöka se till att det bli som du vill och skydda dina intressen.

Beroden på hur stora värden som är inblanande kan det var försvarbart med en egen advokat. 

• Anonym (Kerstin)

Vi nalitade advokat för bodelningen och det var helt meningslöst, Oavsett vad vi sa så fick vi svaret att det skulle beslutats i rätten. Vi ville ha hjälp att reda ut olika värden men det fick vi inte.

T.ex så räknas inte smycken in i boet om de inte har substansiellt värde, vi ville ha reda på vad det var men fick inget svar.

Har inget bra råd men kommer ni inte överens så gå till rätten. Det är realitivt enkla mål. Det som kan krångla till det är om nån av er har dolda tillgångar eller om man ska värdera nåt stort

Svar på tråden Bodelning med eller utan advokat