• Bella9876

Efter första besöket hos BM

Idag var jag och min sambo på det första besöket hos barnmorskan och allt kändes bra fram till att jag började få frågor om mina alkoholvanor. Jag sa till henne att direkt när jag fick reda på att jag var gravid så slutade jag att dricka och känner absolut inget sug efter det. Fick fylla i ett papper om mina alkoholvanor för året innan jag blev gravid. Jag och mina vänner brukade alltid ses på helgerna och festa och ha kul som en helt vanlig 29-30 åring som inte har barn gör typ. Men tydligen fick jag ganska högt på "testet" och hon blev oroad. Jag sa att det är inget som behöver oroas över då jag har nolltolerans mot alkohol under graviditet. Men ändå vill hon att jag ska på samtal med en barnmorska som är specialicerad för alkoholberoende. Nu efteråt känner jag mig otroligt kränkt att hon ens tror att jag är beoende och att det finns risk att jag börjar dricka under min graviditet. Jag är just nu i v6+3 så allt är så nytt och vet inte om det är vanligt att gravida också får dessa speciella samtal.

Just nu känner jag att jag vill byta barnmorska, men är rädd att den nya också kommer ha dessa förutfattade meningar om mig.

Det här ska vara den bästa tiden i mitt liv men nu känner jag att hon trycker ner mig och att besöken kommer vara något jobbigt.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Efter första besöket hos BM
  • Belair79

Jag förstår dig verkligen!

Jag är själv bm och har jobbat en tid på mvc. Vi bm är skyldiga att ta upp detta med patienten för att hitta pat med ?riskbeteende? men du som pat väljer själv hur du vill göra. Det är frivilligt.

Jag kände ofta ett visst obehag över detta med Audit, som testet heter, eftersom jag kände mig som nån kontrollant eller översittare. Som du påpekar kan man ju dricka en del alkohol när man är ickegravid men de flesta har ju ändå förstånd att sluta vid graviditet.

Om någon blir hjälpt som har alkoholproblem så är det ju förstås jättebra.

• Bebis201901

Låter ju jättemärkligt att hon tycker du ska på ett extrasamtal när du säger att du har nolltolerans. Jag fick göra testet och tyckte att det var ganska lustiga frågor men sen var det inget mer med det.

Förstår att du känner dig kränkt och det är nog likabra att byta barnmorska, känns som ni kom fel från början liksom och hur ska du kunna känna dig trygg med att säga något om det faktiskt är något du behöver hjälp med....

• Dunciss

Kände exakt som du efter första besöket då jag tvingades svara på helt irrelevanta frågor kring hur mycket jag drack INNAN jag blev gravid. Sa till barnmorskan att jag inte kände behov av att svara då jag i princip inte dricker alls men hon hävdade att man var tvungen att svara för att kunna klicka sig vidare i systemet... Märkligt.

Jag förstår att de vill fånga upp kvinnor med riskbeteenden men jag blir extremt irriterad när man blir behandlad som ett barn som inte vet sitt eget bästa. Jag bytte barnmorska och allt funkade perfekt efter.

Självklart ska du inte gå på några extra samtal om du inte vill det. All mödravård är frivillig.

Lärde mig det den hårda vägen att det finns många som vill lära upp gravida kvinnor om vad som är rätt och fel. Man får stå på sig och säga nej, vänligt men bestämt. Bara för att någon jobbar inom vården har de inte rätt att klampa in i ens privatliv hur som helst.

Grattis till graviditeten!!

• JodiBabe
    Dunciss skrev 2018-12-19 18:13:05 följande:

Kände exakt som du efter första besöket då jag tvingades svara på helt irrelevanta frågor kring hur mycket jag drack INNAN jag blev gravid. Sa till barnmorskan att jag inte kände behov av att svara då jag i princip inte dricker alls men hon hävdade att man var tvungen att svara för att kunna klicka sig vidare i systemet... Märkligt.

Jag förstår att de vill fånga upp kvinnor med riskbeteenden men jag blir extremt irriterad när man blir behandlad som ett barn som inte vet sitt eget bästa. Jag bytte barnmorska och allt funkade perfekt efter.

Självklart ska du inte gå på några extra samtal om du inte vill det. All mödravård är frivillig.

Lärde mig det den hårda vägen att det finns många som vill lära upp gravida kvinnor om vad som är rätt och fel. Man får stå på sig och säga nej, vänligt men bestämt. Bara för att någon jobbar inom vården har de inte rätt att klampa in i ens privatliv hur som helst.

Grattis till graviditeten!!

• Jsv17

Nej, det där är inte ok, om du säger till henne att du har noll tolerans och slutade direkt då är det ditt ord som gäller. Hon menar säkert inget illa, men nu har ni ju liksom hamnat på fel fot med varandra från början så jag hade definitivt bytt bm, på slutet iaf träffas man ändå rätt ofta så hade inte orkat gå till nån jag inte kände något förtroende för och som jag dessutom kände har nån uppfattning om mig som inte alls stämmer, så byt!

Pojke 9-12-17
  • Bunny on speed

Jag har inte fyllt i något sådant... fick frågan om alkohol så att jag inte dricker, klart.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Erla
    Bunny on speed skrev 2018-12-20 07:39:30 följande:

Jag har inte fyllt i något sådant... fick frågan om alkohol så att jag inte dricker, klart.

Fyllde i ett formulär under min första graviditet, men nu i min andra fick jag bara frågor om alkohol, droger och tobak. Dricker väldigt sällan vanligtvis så blev ingen diskussion av det alls någon av gångerna.

Tror inte det blir värre än ett samtal med den här andra barnmorskan för er TS. De kommer ju förstå att du inte kommer riskera att dricka under graviditeten. Jag kan tänka mig att det blev en liten flagg bara för att det var en viktig grej i din umgängeskrets och att det skedde varje helg. De kommer antagligen att släppa det efter samtalet med den andra bm :)
Svar på tråden Efter första besöket hos BM