• shiba2017

Säger era barn "tack?"

Som äldre förstår jag inte varför många barn, och föräldrar, inte tackar. Men det finns förstås undantag. En vän, gav sitt barn en mycket stor summa pengar. Den enda kommentaren var "det var väldigt mycket pengar". Sedan, inte ett ord om detta för att visa tacksamhet.
    Det är inte längre roligt att ge barn något. De tar det som något helt naturligt, och går sedan sin väg. Och föräldrarna säger ingenting. 

Säger dina barn alltid "tack" om de får något? 

• Svar på tråden Säger era barn "tack?"
  • Niinoo

mitt barn är 6 år och säger inte alltid tack vilket vi tycker är ok. Vi vill att det ska komma från hjärtat och vi har pratat om det. Vi vill inte att det ska bli något inlärt per automatik. Samma sak med att säga förlåt, det ska inte sägas per automatik utan vi vill att vårt barn ska känna att den gjort fel, det ska kännas i hjärtat och vi pratar om det också. Många tvingar sina barn att säga tack och förlåt bara för att det är så man gör, tror inte det är rätt väg. Det är viktigt att prata om händelser och prata känslor. 

• GGN

Alltid!! Det har vi kört med sen dag 1!

Däremot tvingar vi inte barnen att säga förlåt, som vissa tycker att man ska...

• sextiotalist
    shiba2017 skrev 2018-12-20 09:16:21 följande:

Som äldre förstår jag inte varför många barn, och föräldrar, inte tackar. Men det finns förstås undantag. En vän, gav sitt barn en mycket stor summa pengar. Den enda kommentaren var "det var väldigt mycket pengar". Sedan, inte ett ord om detta för att visa tacksamhet.
    Det är inte längre roligt att ge barn något. De tar det som något helt naturligt, och går sedan sin väg. Och föräldrarna säger ingenting. 

Säger dina barn alltid "tack" om de får något? 

Eftersom vi föräldrar har använt tack väldigt mycket (vi säger t.ex alltid tack för maten till den som lagat maten) så har sonen väldigt tidigt, av sig själv, sagt tack. Ibland glömde han bort sig.
    Sedan kan man ju tacka på många sätt, inte bara ordet, utan genom att visa tack (kan fungera på blyga barn).
  • sextiotalist
    GGN skrev 2018-12-20 09:26:40 följande:

Alltid!! Det har vi kört med sen dag 1!

Däremot tvingar vi inte barnen att säga förlåt, som vissa tycker att man ska...

Ja, ordet förlåt ska komma från hjärtat
  • elsi

Jag har lärt mina barn att tacka, alltid. Även om det är något de inte ville ha eller hade önskat sig så får de tacka för omtanken, att någon vill ge dem något. Även att tacka för maten, att någon handlat, lagat och serverat mat till dem även om det är en självklarhet för dem att få mat. 

Ett tack kostar inget i integritet. Däremot har jag aldrig tvingat dem att kram någon eller vilja vara med någon som de inte gillar. men ett tack för någons omtanke eller gåva ingår i uppfostran och känslan av att uppskatta vad andra människor gör för dem. 

• elsi
    Niinoo skrev 2018-12-20 09:25:15 följande:

mitt barn är 6 år och säger inte alltid tack vilket vi tycker är ok. Vi vill att det ska komma från hjärtat och vi har pratat om det. Vi vill inte att det ska bli något inlärt per automatik. Samma sak med att säga förlåt, det ska inte sägas per automatik utan vi vill att vårt barn ska känna att den gjort fel, det ska kännas i hjärtat och vi pratar om det också. Många tvingar sina barn att säga tack och förlåt bara för att det är så man gör, tror inte det är rätt väg. Det är viktigt att prata om händelser och prata känslor. 

Förlåt är en annan sak, det ska som du säger, komma från hjärtat.

Men tack är ett socialt smörjmedel och man kan uttrycka tacksamhet utan att det kostar en i integritet. 
  • ESofia

Jo men det hör till god ton att tacka. Ibland glömmer mina barn att säga så men då påminner jag dem. Viktigt även att säga förlåt. Det gör dem rustade i framtiden för konflikter och viljan att lösa dem. De öppnar dörren när man bär kassar osv.
    Jag tycker det är fint när barnen lär sig att visa respekt gentemot sin medmänniska. Men självklart ska de ha skinn på näsan om någon skulle vara ofina mot dem på orätt sätt. Men jag tror på att ge av sig själv genom ord och genom handling. 

• GGN
    elsi skrev 2018-12-20 09:31:21 följande:

Förlåt är en annan sak, det ska som du säger, komma från hjärtat.

Men tack är ett socialt smörjmedel och man kan uttrycka tacksamhet utan att det kostar en i integritet. 

Håller helt med!
  • sysop

Min lilla har sagt tack från det att hon kunnat prata :), och det är fint tycker jag

• sextiotalist
    ESofia skrev 2018-12-20 09:32:46 följande:

Jo men det hör till god ton att tacka. Ibland glömmer mina barn att säga så men då påminner jag dem. Viktigt även att säga förlåt. Det gör dem rustade i framtiden för konflikter och viljan att lösa dem. De öppnar dörren när man bär kassar osv.
    Jag tycker det är fint när barnen lär sig att visa respekt gentemot sin medmänniska. Men självklart ska de ha skinn på näsan om någon skulle vara ofina mot dem på orätt sätt. Men jag tror på att ge av sig själv genom ord och genom handling. 

Att säga/göra förlåt är en bra egenskap, absolut. Men det är något som jag tycker, om det räknas, ska komma från hjärtat. Att slänga ut sig ett förlåt för att mamma och pappa kräver det och man inte menar det, tar bort innebörden i ordet förlåt.
    Om ett barn har svårt med att säga förlåt får man försöka komma fram till varför. Det kan vara svårt att säga ordet, då kan man be barnet göra förlåt. Dvs visa på ett annat sätt att man förlåter.
    Lite så är det med ordet tack, ibland behövs inte ens ordet, det räcker med att se på personen.

Sedan ingår orden förlåt och tack i många standardartighetsfraser. Det är betydligt lättare att få barn med på detta.
Svar på tråden Säger era barn "tack?"