• transp­arent
    Äldre 26 Dec 14:49
    74398 visningar
    259 svar
    -2 +7
    259
    74398

    Ni som inte kopplar hundarna

    Det är lite vilda västern för er va? Ni ser er som laglösa?
    Det är jag och hunden, ni andra får flytta på er.
    Eller hur tänker ni? Nån hänsyn till att det finns andra människor?
    Jag har råkat på hundägare som är irriterade för att de måste ropa in hunden och hålla fast dom medan man går förbi. Ursäkta, då så in i helvete att jag gick där.
    En gång i spåret kom en rottweiler springande mot mig, och sprang med mig en bit. Lite olustigt kände jag. Ägaren såg jag inte till. Kanske satt och sket nånstans.
    Där jag bor är det flera hundägare som låter hundarna springa runt i parker, in på andras tomter osv.
    Trevligt.

  • Svar på tråden Ni som inte kopplar hundarna
  • pump
    Thu 3 Nov 2022 15:20
    +2
    molly50 skrev 2022-11-03 13:21:17 följande:
    Om vi ska prata om människor som inte plockar upp efter sina hundar.
    Hur ser du på utekatter som springer runt och bajsar utan att ägarna plockar upp efter dem?
    Stor skillnad. Katter springer inte runt i stan och bajsar. Dom har vett att göra det ute i naturen.
    Hundägare tar med sig hunden överallt där det finns andra människor, och när hunden bajsat så är det inte alltid hundägaren tar upp hundens bajskorvar.
  • pump
    Thu 3 Nov 2022 15:21
    -1 +1
    molly50 skrev 2022-11-03 13:22:57 följande:
    Då kanske det vore bättre att ställa högre krav på att köpa hund och hantera den istället för att minska ner på hundar,
    De behövs också.
    Inom polisen t ex. 
    Tjänstehundar är ok
    Sällskapshundar ska man endast ha om man bor utanför stan.
  • LFF
    Thu 3 Nov 2022 16:03
    +2
    pump skrev 2022-11-03 15:20:13 följande:
    Stor skillnad. Katter springer inte runt i stan och bajsar. Dom har vett att göra det ute i naturen.
    Hundägare tar med sig hunden överallt där det finns andra människor, och när hunden bajsat så är det inte alltid hundägaren tar upp hundens bajskorvar.
    Katter släpps ut i tätbebyggt område där de bajsar och kissar i barnens sandlådor, folks rabatter, dödar småfåglar, förstör utemöbler etc. De har dessutom ingen ägare med sig utan släpps vind för våg.
  • pump
    Thu 3 Nov 2022 16:08
    -3 +1
    LFF skrev 2022-11-03 16:03:21 följande:
    Katter släpps ut i tätbebyggt område där de bajsar och kissar i barnens sandlådor, folks rabatter, dödar småfåglar, förstör utemöbler etc. De har dessutom ingen ägare med sig utan släpps vind för våg.
    Ja, det är nackdelarna med katter.
    Nackdelarna med hundar är att dom skiter på stan och kan döda människor.
  • Fri 4 Nov 2022 10:39
    -1 +2
    pump skrev 2022-11-03 13:03:31 följande:
    Dom bajsar ofta i städerna och här kommer den mänskliga faktorn in. Därför så ligger många hundbajskorvar kvar på marken där människor befinner sig.
    Har du källa på det? 
    Jag skulle spekulerar att dom bajsar lika ofta i skogen än i stan. Av min lilla erfarenhet av mina två skulle jag säga att dom bajsar mindre i stan och mer i skogen. 
    Kan bero på att dom ogillar stan och vet att dom kommer få gå i skogen inom kort.

    Menar du att du går bredvid dina hundar och är skitnödig och på så sätt påverkar hundarna? Annars får jag ej in mänskliga faktorn.

    Att folk är lata och inte plockar upp efter sin hund är snarare problemet inte hundra frekvens av bajsningar eller din tro att kunna påverka hunden genom att vara skitnödig eller NGT.
  • Fri 4 Nov 2022 12:23
    pump skrev 2022-11-03 15:20:13 följande:
    Stor skillnad. Katter springer inte runt i stan och bajsar. Dom har vett att göra det ute i naturen.
    Hundägare tar med sig hunden överallt där det finns andra människor, och när hunden bajsat så är det inte alltid hundägaren tar upp hundens bajskorvar.
    Katter kan också springa bland människor.
    Och att de bara bajsar ute i naturen stämmer inte heller.
    När man bor i hus så kan man få besök av katter som gör sina behov både här och där.
    Det är lika otrevligt som när hundägare inte plockar upp efter sin hund.
  • Fri 4 Nov 2022 12:24
    pump skrev 2022-11-03 15:21:01 följande:
    Tjänstehundar är ok
    Sällskapshundar ska man endast ha om man bor utanför stan.

    Ja,men även sällskapshundar ska man kunna ha om man kan hantera dem.

    Då kan man säga samma sak om katter.
    Ska man ha utekatt så ska man bo ute på landet.

  • Sat 5 Nov 2022 11:32
    molly50 skrev 2022-11-04 12:24:26 följande:

    Ja,men även sällskapshundar ska man kunna ha om man kan hantera dem.

    Då kan man säga samma sak om katter.
    Ska man ha utekatt så ska man bo ute på landet.


    Alla katter som saknar ägare har man rätt att skjuta på sin jaktmark. 
    Enda som kan avslöja om den har en ägare är ett halsband som tydligt syns. 
    Så ni oansvariga ute kattägare om ni vill öka chanserna att Missan kommer hem sätt på ett halsband typ neon färgat, helst med en liten klocka som pinglar.
  • Sat 5 Nov 2022 11:38
    Xlr8 skrev 2022-11-05 11:32:42 följande:
    Alla katter som saknar ägare har man rätt att skjuta på sin jaktmark. 
    Enda som kan avslöja om den har en ägare är ett halsband som tydligt syns. 
    Så ni oansvariga ute kattägare om ni vill öka chanserna att Missan kommer hem sätt på ett halsband typ neon färgat, helst med en liten klocka som pinglar.
    Ja,men nu är det väl dessutom lag på att katterna ska vara märkta.
    T ex med chip eller öronmärkning.
    Jag skulle aldrig kunna skjuta någon annans katt.
    Även om jag kan bli irriterad då de gör sina behov överallt. 
  • Wed 30 Nov 2022 19:30
    -1 +2
    transparent skrev 2018-12-26 14:49:00 följande:
    Ni som inte kopplar hundarna

    Det är lite vilda västern för er va? Ni ser er som laglösa?
    Det är jag och hunden, ni andra får flytta på er.
    Eller hur tänker ni? Nån hänsyn till att det finns andra människor?
    Jag har råkat på hundägare som är irriterade för att de måste ropa in hunden och hålla fast dom medan man går förbi. Ursäkta, då så in i helvete att jag gick där.
    En gång i spåret kom en rottweiler springande mot mig, och sprang med mig en bit. Lite olustigt kände jag. Ägaren såg jag inte till. Kanske satt och sket nånstans.
    Där jag bor är det flera hundägare som låter hundarna springa runt i parker, in på andras tomter osv.
    Trevligt.


    Jag tror "vi" tänker väldigt olika som många människor oftast gör.
    Själv tycker jag det är helt okej att ha hunden okopplad om man har koll på sin hund och vet att hunden inte uppför sig aggressivt och gud förbjude aldrig skulle skada någon människa eller annat djur. 

    Då kommer förmodligen följdfrågan - hur vet du med 100% säkerhet att din hund inte kommer skada någon (troligtvis med en gnällig röst)? Då svarar jag - tja för att jag vet det, ungefär som jag vet att jag själv aldrig skulle oprovocerat skada någon men visst en falling down kan väl teoretiskt hända vem som helst...

    Däremot tycker jag inte om när hundägare har sina hundar lösa på offentliga platser där det finns en tendens till att hunden kan upplevas något aggressiv (tex får syn på en människa eller en annan hund och dundrar iväg mot denne utan att för den skull attackera eller bli fysisk). 

    Tycker det finns betydligt värre saker här i världen att oja sig för än glada hundar. Tex aggressiva, dumma och otrevliga människor är nog bland det värsta jag vet.

    // Hundägare med en glad, lydig, mysig och oftast okopplad hund

  • Wed 30 Nov 2022 20:12
    molly50 skrev 2022-11-05 11:38:39 följande:
    Ja,men nu är det väl dessutom lag på att katterna ska vara märkta.
    T ex med chip eller öronmärkning.
    Jag skulle aldrig kunna skjuta någon annans katt.
    Även om jag kan bli irriterad då de gör sina behov överallt. 
    En tanke vurpa dock. Om den ej har halsband eller öronmärkt så hur ska du kunna veta om det är vildkatt eller någons katt?
    Gör sina behov är det minst problemet i detta sammanhang oftast. Det är alla andra skador dom gör som är problematiskt. Som ägarna skiter i.
    Jag har då inga problem att skjuta en katt.
  • Wed 30 Nov 2022 20:30
    Xlr8 skrev 2022-11-30 20:12:04 följande:
    En tanke vurpa dock. Om den ej har halsband eller öronmärkt så hur ska du kunna veta om det är vildkatt eller någons katt?
    Gör sina behov är det minst problemet i detta sammanhang oftast. Det är alla andra skador dom gör som är problematiskt. Som ägarna skiter i.
    Jag har då inga problem att skjuta en katt.
    Då får man väl ta med den till t ex ett katthem eller polisen. Någonstans där de kan kolla om katten är chipmärkt.
    Jag tycker i alla fall att det är ett problem när de gör sina behov här och där utan att gräva ner det efter sig.
    Men skjuta den skulle jag inte göra för det.
    Det är inte kattens fel att den har en ägare som inte bryr sig. 
  • Wed 30 Nov 2022 20:54
    +1

    Hundägare här... Släpper inte mina hundar lösa då jag helt ärligt inte litar fullt ut på dem (inte att de skulle göra någon illa, men kanske skrämma någon). Har råkat ut för lösa hundar så många gånger, som blivit ett hot för våra hundar...vips, så är all vår träning med hundmöten vi lagt ner helt förgäves. Blir helt vansinnig. Har man inte full koll så släpper man inte sin hund! Senaste hundmötet kunde gått riktigt illa (för våra hundar). Ägaren sa inte ens något... trots att hennes hund gått till attack mot våra.

    Jag vill gärna att våra hundar ska få springa lösa, men då är det på ett ställe där jag vet att ingen kommer att dyka upp. Har full respekt för att en del är hundrädda och vill så klart inte orsaka ångest eller rädsla...

  • Wed 30 Nov 2022 21:12
    molly50 skrev 2022-11-30 20:30:51 följande:
    Då får man väl ta med den till t ex ett katthem eller polisen. Någonstans där de kan kolla om katten är chipmärkt.
    Jag tycker i alla fall att det är ett problem när de gör sina behov här och där utan att gräva ner det efter sig.
    Men skjuta den skulle jag inte göra för det.
    Det är inte kattens fel att den har en ägare som inte bryr sig. 
    Ok och då ska du i skogen lubba ifatt en katt å plocka den?
    Dom gör otrolig stor skada i skogen, en katt kan utrota flera fågel arter på en förvånansvärt stor område. 
    Väldigt få får skjuta i tätbebyggt område och nu pratar vi om att skjuta katter. Så då befinner vi oss i skogen. 
    Lite katt bajs där är inte ett problem. 

    Vi är alla olika och visst får en katt lida för vad en människa har tidigare ställt till med. Men alla katter har inte en ägare.
    Saknar den tecken på att den har en ägare och befinner sig på ett ställe där den utgör ett hot mot vissa fågelarter.
    Då löser jag problemet lika lag lydigt som du föreslår. Men med betydligt mindre arbetsinsats.
  • Thu 1 Dec 2022 09:11
    Xlr8 skrev 2022-11-30 21:12:45 följande:
    Ok och då ska du i skogen lubba ifatt en katt å plocka den?
    Dom gör otrolig stor skada i skogen, en katt kan utrota flera fågel arter på en förvånansvärt stor område. 
    Väldigt få får skjuta i tätbebyggt område och nu pratar vi om att skjuta katter. Så då befinner vi oss i skogen. 
    Lite katt bajs där är inte ett problem. 

    Vi är alla olika och visst får en katt lida för vad en människa har tidigare ställt till med. Men alla katter har inte en ägare.
    Saknar den tecken på att den har en ägare och befinner sig på ett ställe där den utgör ett hot mot vissa fågelarter.
    Då löser jag problemet lika lag lydigt som du föreslår. Men med betydligt mindre arbetsinsats.
    Nu pratar jag inte om skogen utan om tätbebyggda områden.
    Och jag tycker det blir ett problem när katterna bajsar inne på ens tomt utan att gräva ner det efter sig..
    Men jag löser det hellre med att spruta vatten på katten ,eller prata med ägaren om jag vet vem det är, än att ta till så drastiska åtgärder som du föreslår.
    Men nu handlar väl tråden egentligen om okopplade hundar. 
  • Thu 1 Dec 2022 09:14
    Xlr8 skrev 2022-11-30 21:12:45 följande:
    Ok och då ska du i skogen lubba ifatt en katt å plocka den?
    Dom gör otrolig stor skada i skogen, en katt kan utrota flera fågel arter på en förvånansvärt stor område. 
    Väldigt få får skjuta i tätbebyggt område och nu pratar vi om att skjuta katter. Så då befinner vi oss i skogen. 
    Lite katt bajs där är inte ett problem. 

    Vi är alla olika och visst får en katt lida för vad en människa har tidigare ställt till med. Men alla katter har inte en ägare.
    Saknar den tecken på att den har en ägare och befinner sig på ett ställe där den utgör ett hot mot vissa fågelarter.
    Då löser jag problemet lika lag lydigt som du föreslår. Men med betydligt mindre arbetsinsats.
    Så istället för att ta hjälp av LS att fånga in den och kolla om den är chippad så skjuter du den? Så om en katt med halsband kan ha kommit vilse och tappat sitt halsband tycker du att du har rätt att skjuta den?

    Många undviker halsband på katt då dom kan fasta och strypas så vi chippar dom så som lagen rekommenderar.
  • pump
    Thu 1 Dec 2022 09:35
    +1
    pump skrev 2022-11-03 15:20:13 följande:
    Stor skillnad. Katter springer inte runt i stan och bajsar. Dom har vett att göra det ute i naturen.
    Hundägare tar med sig hunden överallt där det finns andra människor, och när hunden bajsat så är det inte alltid hundägaren tar upp hundens bajskorvar.
    Inte hundens fel. Den följer sina instinkter. Vill den bajsa så gör den det. Kanske inte hundägarens fel heller. Många städer är trevliga att spatsera i, och man kanske känner för att njuta av det fina vädret och förhoppningsvis råka på nån trevlig bekant att språka med. Då är det lätt gjort att man glömmer bort bajskorvarna som hunden lämnade ifrån sig. Kan också vara så att hundägaren har bråttom nånstans. Lunchrasten vara inte i evighet och älskaren/älskarinnan väntar på hotellrummet. Så lätt gjort att glömma bort korvarna som ligger där framför en. Och det är inte hela världen. Man kan se det lite som gödsel.
  • larryd­avid
    Sun 23 Apr 2023 12:27
    www.msn.com/sv-se/nyheter/other/joanna-49-adopterade-heml%C3%B6sa-hunden-tvingades-amputera-armen-bet-sig-fast-i-20-minuter/ar-AA1adzMt?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=0234a44985e149d589394083fb3cad25&ei=16
Svar på tråden Ni som inte kopplar hundarna