• transparent

Ni som inte kopplar hundarna

Det är lite vilda västern för er va? Ni ser er som laglösa?
    Det är jag och hunden, ni andra får flytta på er.
    Eller hur tänker ni? Nån hänsyn till att det finns andra människor?
    Jag har råkat på hundägare som är irriterade för att de måste ropa in hunden och hålla fast dom medan man går förbi. Ursäkta, då så in i helvete att jag gick där.
    En gång i spåret kom en rottweiler springande mot mig, och sprang med mig en bit. Lite olustigt kände jag. Ägaren såg jag inte till. Kanske satt och sket nånstans.
    Där jag bor är det flera hundägare som låter hundarna springa runt i parker, in på andras tomter osv.
    Trevligt.

• Svar på tråden Ni som inte kopplar hundarna
  • FDFMGA
    Litorina skrev 2019-06-18 19:18:16 följande:
    Vi har försökt bota hennes hundrädsla i sex år nu. Hundarna vi träffar hos vänner och bekanta är okopplade. Vi träffar okopplade hundar nästan varje gång vi går ut (tyvärr, det hade ju varit trevligt med en lugn promenad utan KBT någon gång...) och tränar på att våga mer och mer.

Jag kan inte förändra verkligheten vad gäller det här. Men du kan det.

Varför anser du dig ha rätt att bryta förordningar? Ska alla ha rätten att välja vilka lagar etc de ska följa, ellet är det bara du?
    Jag är ledsen men jag anser att saker bara skulle förvärras om vi som har hundar som är skötsamma även okopplade skulle koppla dem - effekten skulle bara bli att rädslan för okopplade hundar skulle växa eftersom de farliga hundarna skulle förbli okopplade. Dessutom har hunden lättare att värja sig från attackerande barn om han är okopplad

Det finns andra lagar och lokala regler jag också bryter mot. Häromkvällen hade vi picknick i en park med alkoholförbud, trots att vi delade en flaska vin. Jag kör bil för fort ibland, tro mig - jag är inte ensam om detta. 

Vad jag sällan eller aldrig gör är att jag i verkliga livet börjar tjafsa med hobbypoliser som förklarar att det är olagligt att ha hunden okopplad. Senast nu i kväll mötte vi en som förklarade att det är förbjudet att ha hundar okopplade: Jag tackade glatt för upplysningen och gick vidare med hunden okopplad.

Jag börjar heller inte tjafsa med föräldrar till barn som kommer rusande och försöker kasta sig över hunden, inte heller brydde jag mig om att tillrättavisa den familj som häromdagen gnällde över badande hundar på Gålö havsbad. Jag antog att de hade valt att slå sig ner på den del som är avdelad för hundbad för att få uppleva lyckan av att ha något att reta sig på.
  • möjligt
    FDFMGA skrev 2019-06-18 15:41:00 följande:

Regler som varken efterlevs och där överträdelser inte beivras är inget att eftersträva.

Vad gäller lagen så är den utmärkt men den borde kompletteras med utbildningar/certifikat för hundar/hundågare.

Vi skulle inte ha vår hund okopplad om det vore så att vi bedömde att det finns en risk att den springer fram till människor, andra hundar eller börjar jaga t ex en kaninunge som plötsligt hoppar fram.

Det är klart att jag ser lösspringande hundar som enligt mig inte borde få vara ute utan att vara kopplade, men jag ser också en del kopplade hundar där det bara är kopplet som hindrar hunden från att riskera att skada barn, vuxna, andra hundar eller andra djur.

Problemet är att många som skaffar hund är för okunniga eller att de överhuvudtaget inte borde ha hund. Hundar är suveräna på att känna av sina ägare oavsett om ägaren förmedlar trygghet eller ängslan.

Jag är själv inte överdrivet förtjust i att behöva fånga upp en stor hanhund som vill göra upp med vår hanhund, och det oavsett om den okontrollerade hunden var okopplad eller om den slitit sig från sin ägare.

Regler som varken efterlevs och där överträdelser inte beivras är inget att eftersträva.

Vad gäller lagen så är den utmärkt men den borde kompletteras med utbildningar/certifikat för hundar/hundågare.

Vi skulle inte ha vår hund okopplad om det vore så att vi bedömde att det finns en risk att den springer fram till människor, andra hundar eller börjar jaga t ex en kaninunge som plötsligt hoppar fram.

Det är klart att jag ser lösspringande hundar som enligt mig inte borde få vara ute utan att vara kopplade, men jag ser också en del kopplade hundar där det bara är kopplet som hindrar hunden från att riskera att skada barn, vuxna, andra hundar eller andra djur.

Problemet är att många som skaffar hund är för okunniga eller att de överhuvudtaget inte borde ha hund. Hundar är suveräna på att känna av sina ägare oavsett om ägaren förmedlar trygghet eller ängslan.

Jag är själv inte överdrivet förtjust i att behöva fånga upp en stor hanhund som vill göra upp med vår hanhund, och det oavsett om den okontrollerade hunden var okopplad eller om den slitit sig från sin ägare.

Så du tycker att vi ska skrota alla regler som folk bryter? :O

Så eftersom folk kör för fort ska vi skita i hastighetsbegränsningarna?

För att folk misshandlar ska vi skita i att göra våld olagligt?

Är det på riktigt ditt tankesätt?

Nej man gillar inte alla lagar och regler i samhället, de får ändå efterlevas, eller så får man flytta till ett annat samhälle. Eller en annan plats där reglerna är annorlunda, tex ut på landet. Och hade alla haft iden att jag tänker minsann bryta mot alla regler jag känner för för att se om någon tar fast mig så hade vårt samhälle kollapsat.

Och jo jag skulle med öppna armar välkomna att överträdelser beivras, troligen beror det på att vi inte har så stor poliskapacitet och på att en hel del poliser verkar undvika bry. Hade skickat ett tackkort om polisen tog ett par veckor där de smällde en tusenkronors bot på varenda en med okopplad hund. Ungefär som parkeringsvakter. Tummen upp för beivring av överträdelser från min sida.

Jag upplever dig som otroligt arrogant, det handlar inte om kaninungar! Tror du på fullt allvar att det är kaninungar som gör att man inte ska ha okopplad hund på stortorget?

Det handlar om att det finns många många människor som är otrygga kring hundar punkt! Du bidrar till att göra det offentliga rummet till en mer otrygg plats punkt!

Ordningsreglerna är satta dels för att många upplever det som otryggt med lösa hundar och dels för att majoriteten av hundägare inte har 100% koll på sin lösa hund och det är omöjligt för utomstående som inte kan någonting om hundar att avgöra vilken som är vilken. Och hade du inte insett hur många som är otrygga och tycker det är otroligt obehagligt innan så borde det vara klart efter att ha läst denna tråden. Om ingenting annat så influerar du också sndra hundägare till att ha mindre respekt för regeln genom ditt beteende.

Människor , även hundrädda, går före hundar, alla hundar i den offentliga sfären.
  • möjligt
    FDFMGA skrev 2019-06-18 17:45:32 följande:

Ja, det är ledsamt att din dotter är så rädd för okopplade hundar, vore det mitt barn skulle jag försöka utarbeta en metod för att hon ska komma över eller åtminstone lära sig hantera rädslan.

Inget skulle bli bättre av att sådana som jag eller Ignoramus här i tråden alltid höll våra hundar kopplade. De som låter sina hundar springa lösa utan att ha kontroll över dem skulle ändå låta sina hundar springa lösa utan att ha kontroll över dem.

Jag tror att mamman som tog kontakt med mig för att låta min hund fungera som ett exempel för sitt hundrädda barn att okopplade hundar kan snälla och lite försiktiga i närmandet till barn har hittat en bra metod för att ge dottern verktyg att kunna hantera sin rädsla.

Är du på riktigt?

Tror du att det går över på en dag med hundfobi?

Du har inte ens en aning om vad som hänt, kanske blev hon livsallvarligt biten när hon var 2 år? Tror du det är något man magiskt löser?

Eller ska barnet stängas in i sitt hem så att du får bryta reglerna?

Förklara gärna ditt resonemang, om du faktiskt på håll mött denna flicka och ditt regelbrytande skrämt henne till tårar, hur menar du att det inte skulle varit bättre om du inte brutit reglerna och hon inte blev skrämd till tårar. Vänligen förklara.

Och återigen, det handlar inte endast om att hundar inte fysiskt attackerar folk. Det handlar om att du skapar rädsla och otrygghet.
  • Ignoramus

Du tycker inte det är två olika saker? Du kan inte styra över ett barn som får för sig att springa över vägen från ingenstans, och då påverkar farten din möjlighet att stanna i tid. Och eftersom du inte kan styra barnen så kan du inte garantera att ingen kommer till skada. Ja fast de kan ju sköta sig trots att det råder koppeltvång. Kopplet är ju som sagt till för att hunden inte ska störa andra. Gör den inte det har den ju rimligtvis samma rätt att promenera där som vi andra. Framförallt samma rätt som andra hundar i koppel.

möjligt skrev 2019-06-18 22:17:36 följande:

Fast du tycker inte det! Tittar du på den här tråden så kan du ju se att väldigt många ser okopplade hundar i centrum på offentliga platser. Och nej de sköter sig inte! För det råder på dessa platser koppeltvång för hundar!

Jag kan lika väl köra i 50 utanför en förskola med 30 zon, även om jag tycker att jag har superkoll och inte skadar någon så skapar det otrygghet I det området. Det influerar säkerligen även andra att bryta reglerna, vilket den här tråden också verkar antyda

• möjligt

[quote=79699890][quote-nick]Ignoramus skrev 2019-06-18 18:42:52 följande:[/quote-nick]

Naturligtvis under förutsättning att de inte stör eller skrämmer eller springer fram till andra djur eller människor. Andra ska självklart inte bli lidandes av mina etiska riktlinjer.

?-//

Du inser att många många många människor blir skrämda av lösa hundar? Det är en del av varför reglerna finns. Så jo de stör och skrämmer vissa genom att du håller de okopplade. Vill du ha dina etiska riktlinjer så är det ingen som har något emot det men NEJ din hund går INTE före hennes hundrädda dotter när det är DU som bryter reglerna.

Du är fri att flytta ut till landet där det är fritt fram

Och BTW, hur gammalt var det där barnet och hade det en förälder med sig?

• möjligt
    Ignoramus skrev 2019-06-18 19:39:38 följande:

Syftet med lagen är ju att hundarna inte ska störa eller skrämma andra människor och djur. Kan vi enas om det? Alltså ser jag inget problem med att de hundar som inte stör eller skrämmer andra går lösa. Överhuvudtaget. Och jag förstår inte varför du gör det heller, för din dotter hade aldrig blivit rädd till att börja med om hon bara mött lydiga hundar.

Jag vill lika gärna som du se att de andra hundarna går kopplade at all times. Förmodligen ännu hellre, eftersom det är en BETYDLIGT högre risk att en lös hund flyger på en annan hund än en människa.

Så ja, under samma förutsättningar hade jag ju i teorin tillåtit folk att bränna förbi i 100km/h utanför ett dagis, om de kunde GARANTERA att ingen annan for illa eller stördes av det. Men jag misstänker att det är ett klurigt löfte att avge.

Du tror att alla på dagiset skulle känna sig trygga med det? Det är ju inte som att de har någon som helst aning om vem det är som kör.

Och ja och nej. Reglerna är till för att det offentliga rummet ska upplevas tryggt för alla människor där. Många människor upplever okopplade hundar som obehagligt så defacto jo okopplade hundar kan vara skrämmande
  • FDFMGA
    möjligt skrev 2019-06-18 22:35:55 följande:

Så du tycker att vi ska skrota alla regler som folk bryter? :O

Så eftersom folk kör för fort ska vi skita i hastighetsbegränsningarna?

För att folk misshandlar ska vi skita i att göra våld olagligt?

Är det på riktigt ditt tankesätt?

Nej man gillar inte alla lagar och regler i samhället, de får ändå efterlevas, eller så får man flytta till ett annat samhälle. Eller en annan plats där reglerna är annorlunda, tex ut på landet. Och hade alla haft iden att jag tänker minsann bryta mot alla regler jag känner för för att se om någon tar fast mig så hade vårt samhälle kollapsat.

Och jo jag skulle med öppna armar välkomna att överträdelser beivras, troligen beror det på att vi inte har så stor poliskapacitet och på att en hel del poliser verkar undvika bry. Hade skickat ett tackkort om polisen tog ett par veckor där de smällde en tusenkronors bot på varenda en med okopplad hund. Ungefär som parkeringsvakter. Tummen upp för beivring av överträdelser från min sida.

Jag upplever dig som otroligt arrogant, det handlar inte om kaninungar! Tror du på fullt allvar att det är kaninungar som gör att man inte ska ha okopplad hund på stortorget?

Det handlar om att det finns många många människor som är otrygga kring hundar punkt! Du bidrar till att göra det offentliga rummet till en mer otrygg plats punkt!

Ordningsreglerna är satta dels för att många upplever det som otryggt med lösa hundar och dels för att majoriteten av hundägare inte har 100% koll på sin lösa hund och det är omöjligt för utomstående som inte kan någonting om hundar att avgöra vilken som är vilken. Och hade du inte insett hur många som är otrygga och tycker det är otroligt obehagligt innan så borde det vara klart efter att ha läst denna tråden. Om ingenting annat så influerar du också sndra hundägare till att ha mindre respekt för regeln genom ditt beteende.

Människor , även hundrädda, går före hundar, alla hundar i den offentliga sfären.
    Nej, men din förmåga att dar slutsatser är inte mitt ansvar.
    möjligt skrev 2019-06-18 22:43:52 följande:
    Är du på riktigt?

Tror du att det går över på en dag med hundfobi?

Du har inte ens en aning om vad som hänt, kanske blev hon livsallvarligt biten när hon var 2 år? Tror du det är något man magiskt löser?

Eller ska barnet stängas in i sitt hem så att du får bryta reglerna?

Förklara gärna ditt resonemang, om du faktiskt på håll mött denna flicka och ditt regelbrytande skrämt henne till tårar, hur menar du att det inte skulle varit bättre om du inte brutit reglerna och hon inte blev skrämd till tårar. Vänligen förklara.

Och återigen, det handlar inte endast om att hundar inte fysiskt attackerar folk. Det handlar om att du skapar rädsla och otrygghet.
    Ja, jag är på riktigt.

Men jag har ett begränsat tålamod med enfald, du får försöka orientera dig helt okopplad i tråden. Men jag kan iofs berätta att du hittar det inlägg där jag berättar om mamman och det hundrädda barnet om du klickar på visa endast FDFMGA och därefter söker dig fram.

Lycka tillSkrattande
  • möjligt
    Ignoramus skrev 2019-06-18 22:45:54 följande:

Du tycker inte det är två olika saker? Du kan inte styra över ett barn som får för sig att springa över vägen från ingenstans, och då påverkar farten din möjlighet att stanna i tid. Och eftersom du inte kan styra barnen så kan du inte garantera att ingen kommer till skada. Ja fast de kan ju sköta sig trots att det råder koppeltvång. Kopplet är ju som sagt till för att hunden inte ska störa andra. Gör den inte det har den ju rimligtvis samma rätt att promenera där som vi andra. Framförallt samma rätt som andra hundar i koppel.

Nej kopplet är inte för att de inte ska gå på folk. Det är för att många upplever lösa hundar som skrämmande och därför ska de ej vara okopplade på offentliga platser.

Så nej de sköter sig inte.

Om jag har god sikt så kan jag vara helt säker på att jag inte kör på någon, jo. Så jag kan blåsa förbi förskolan i 90. Men det gör jag inte, dels för att det skulle vara RESPEKTLÖST och skapa otrygghet och dels för att jag följer reglerna.

Det är inte alla som håller med om alla regler eller intiutivt förstår alla rimliga beteenden, det är därför vi har regler.
  • Loloboije

Okopplade hundar är skrämmande. Jag kan inte veta att alla Akitor och schäfrar som lufsade runt utan koppel i helgen är robotar med samma pli som polishundar.

Jag tycker lagen ska ändras till att vara 100% koppeltvång, det funkar inte att hundägaren själv ska få avgöra att dom klarar sig utan koppel.

Dom flesta okopplade jag såg i Malmö gick absolut inte fot precis jämte så att ägaren hade kunnat hugga tag i den på 1 sekund utan flera meter framför eller bakom.

Som sagt väldigt stora och farliga raser av kamp, jakt och vakttyp bl.a

möjligt skrev 2019-06-18 22:55:06 följande:

Du tror att alla på dagiset skulle känna sig trygga med det? Det är ju inte som att de har någon som helst aning om vem det är som kör.

Och ja och nej. Reglerna är till för att det offentliga rummet ska upplevas tryggt för alla människor där. Många människor upplever okopplade hundar som obehagligt så defacto jo okopplade hundar kan vara skrämmande

• Loloboije

På gångbanorna i Malmö stod det ?tänk på hundrädda personer och ha alltid din hund kopplad. Den skall vara kopplad på gång och cykelbanor samt utanför markerad plats? (det där fältet för hund-anarki) Ändå hade varenda hundägare sin hund lös på dom banorna.

möjligt skrev 2019-06-18 23:02:57 följande:

Nej kopplet är inte för att de inte ska gå på folk. Det är för att många upplever lösa hundar som skrämmande och därför ska de ej vara okopplade på offentliga platser.

Så nej de sköter sig inte.

Om jag har god sikt så kan jag vara helt säker på att jag inte kör på någon, jo. Så jag kan blåsa förbi förskolan i 90. Men det gör jag inte, dels för att det skulle vara RESPEKTLÖST och skapa otrygghet och dels för att jag följer reglerna.

Det är inte alla som håller med om alla regler eller intiutivt förstår alla rimliga beteenden, det är därför vi har regler.

Svar på tråden Ni som inte kopplar hundarna