FDFMGA skrev 2019-06-18 15:41:00 följande:
Regler som varken efterlevs och där överträdelser inte beivras är inget att eftersträva.
Vad gäller lagen så är den utmärkt men den borde kompletteras med utbildningar/certifikat för hundar/hundågare.
Vi skulle inte ha vår hund okopplad om det vore så att vi bedömde att det finns en risk att den springer fram till människor, andra hundar eller börjar jaga t ex en kaninunge som plötsligt hoppar fram.
Det är klart att jag ser lösspringande hundar som enligt mig inte borde få vara ute utan att vara kopplade, men jag ser också en del kopplade hundar där det bara är kopplet som hindrar hunden från att riskera att skada barn, vuxna, andra hundar eller andra djur.
Problemet är att många som skaffar hund är för okunniga eller att de överhuvudtaget inte borde ha hund. Hundar är suveräna på att känna av sina ägare oavsett om ägaren förmedlar trygghet eller ängslan.
Jag är själv inte överdrivet förtjust i att behöva fånga upp en stor hanhund som vill göra upp med vår hanhund, och det oavsett om den okontrollerade hunden var okopplad eller om den slitit sig från sin ägare.
FDFMGA skrev 2019-06-18 15:41:00 följande:
Regler som varken efterlevs och där överträdelser inte beivras är inget att eftersträva.
Vad gäller lagen så är den utmärkt men den borde kompletteras med utbildningar/certifikat för hundar/hundågare.
Vi skulle inte ha vår hund okopplad om det vore så att vi bedömde att det finns en risk att den springer fram till människor, andra hundar eller börjar jaga t ex en kaninunge som plötsligt hoppar fram.
Det är klart att jag ser lösspringande hundar som enligt mig inte borde få vara ute utan att vara kopplade, men jag ser också en del kopplade hundar där det bara är kopplet som hindrar hunden från att riskera att skada barn, vuxna, andra hundar eller andra djur.
Problemet är att många som skaffar hund är för okunniga eller att de överhuvudtaget inte borde ha hund. Hundar är suveräna på att känna av sina ägare oavsett om ägaren förmedlar trygghet eller ängslan.
Jag är själv inte överdrivet förtjust i att behöva fånga upp en stor hanhund som vill göra upp med vår hanhund, och det oavsett om den okontrollerade hunden var okopplad eller om den slitit sig från sin ägare.
Så du tycker att vi ska skrota alla regler som folk bryter? :O
Så eftersom folk kör för fort ska vi skita i hastighetsbegränsningarna?
För att folk misshandlar ska vi skita i att göra våld olagligt?
Är det på riktigt ditt tankesätt?
Nej man gillar inte alla lagar och regler i samhället, de får ändå efterlevas, eller så får man flytta till ett annat samhälle. Eller en annan plats där reglerna är annorlunda, tex ut på landet. Och hade alla haft iden att jag tänker minsann bryta mot alla regler jag känner för för att se om någon tar fast mig så hade vårt samhälle kollapsat.
Och jo jag skulle med öppna armar välkomna att överträdelser beivras, troligen beror det på att vi inte har så stor poliskapacitet och på att en hel del poliser verkar undvika bry. Hade skickat ett tackkort om polisen tog ett par veckor där de smällde en tusenkronors bot på varenda en med okopplad hund. Ungefär som parkeringsvakter. Tummen upp för beivring av överträdelser från min sida.
Jag upplever dig som otroligt arrogant, det handlar inte om kaninungar! Tror du på fullt allvar att det är kaninungar som gör att man inte ska ha okopplad hund på stortorget?
Det handlar om att det finns många många människor som är otrygga kring hundar punkt! Du bidrar till att göra det offentliga rummet till en mer otrygg plats punkt!
Ordningsreglerna är satta dels för att många upplever det som otryggt med lösa hundar och dels för att majoriteten av hundägare inte har 100% koll på sin lösa hund och det är omöjligt för utomstående som inte kan någonting om hundar att avgöra vilken som är vilken. Och hade du inte insett hur många som är otrygga och tycker det är otroligt obehagligt innan så borde det vara klart efter att ha läst denna tråden. Om ingenting annat så influerar du också sndra hundägare till att ha mindre respekt för regeln genom ditt beteende.
Människor , även hundrädda, går före hundar, alla hundar i den offentliga sfären.