• Anonym (Mama)

Kan det förstöra för mig?

Om man är i en vårdnadstvist där gemensam vårdnad är otänkbar, hur tror ni det skulle tas om han tar upp att jag tex ofta är deprimerad och att jag har mycket fysiska krämpor som jag inte söker hjälp för?

• Svar på tråden Kan det förstöra för mig?
  • mammatill6

Inte bra. Men varför skulle gemensam vårdnad inte vara tänkbar. Då måste det ju vara någon som är direkt olämplig som vårdnadshavare.

• Anonym (Nje)

Finns det inte dokumenterat av sjukvården så är det ju faktiskt något han bara säger. I en vårdnadstvist kastas ofta mycket skit och lögner. Oroa dig inte men en god idé kan ju vara att du söker vård och får det på papper, alltså att du har sökt och tar emot hjälp. Att ha problem med depressioner och fysiska krämpor är inte synonymt med att vara en dålig eller bristande förälder förutsatt att föräldern är medveten för sin problematik och har sökt och tar emot den hjälp som finns. Att du inte sökt hjälp visar ju lite på att du inte har så mycket självinsikt och det kan ju också innebära att du är den mindre lämpade föräldern, ta tag i din situation och vänd den till en fördel istället. När han kommer med sina påstående är det bättre att visa intyg från läkare att du är en fungerande förälder och att du arbetar med dina problem än att du ljuger om att du inte har dessa problem som han påstår. Men som sagt i en vårdnadstvist kastas mycket skit och mycket lögner. Det är hur barnen har det som betyder något. Du bör ju ta tag i dina problem om inte för din egen skull så för dina barns. 

• Anonym (Mama)

Psykolog har jag gått till i perioder, men det hjälper ju inte långt när jag lever med orsaken till depressionen.

• Anonym (Mama)

Någon med erfarenhet? :(

• Anonym (Mama)

Snälla någon?

• Anonym (intesvartvitt)

Jag tror anledningen ingen kan svara är för att det är nog inte så svartvitt. Jag har inga barn så jag har verkligen ingen erfarenhet, men det är väl säkerligen en helhet man tittar på när man bedömer huruvida någon är lämplig förälder?

Med andra ord funkar det isåfall likadant åt andra hållet: för att du ska få helt ensam vårdnad krävs det att ditt ex är direkt olämplig förälder. Som sagt jag har inte erfarenhet?. Men jag är ganska säker på att det är väldigt ovanligt att nått sånt går igenom, om båda parterna faktiskt vill ta hand om sina barn och är lämpliga så kommer man inte nekas.

Jag kan ha helt fel.

• Anonym (om båda)

Jag fattar inte riktigt... Yrkar ni båda på enskild vårdnad och ingen av er på gemensam? Då måste de, om jag minns rätt, ge vårdnaden till en av er, vem, ja det beror ju på det. 

Om en av er yrkar på enskild vårdnad i första hand och gemensam i andra, då har denne en fördel har jag hört, men jag VET inte det. 

Yrkar båda på enskild i första hand och gemensam i andra hand så döms det oftast till gemensam. 

Om han påtalar din depression så kan du alltid förklara att du är deprimerad pga ert gemensamma liv. Finns bevis för det så kan du ju lägga fram dem. 
    Fysiska krämpor, är det psykosomatiska krämpor eller 'riktiga' krämpor? Påverkar de din förmåga att ta hand om barnen? 

Ingen kan svara på din fråga egentligen, det handlar om vem som framför sitt fall bäst i princip. Den som tagit mest hand om barnen har ju en fördel där, den som bor kvar i barnens hem har en fördel av det osv. 

• Anonym (Vårdnad)
    Anonym (Mama) skrev 2018-12-29 18:17:22 följande:

Psykolog har jag gått till i perioder, men det hjälper ju inte långt när jag lever med orsaken till depressionen.

Jag får en känsla av att din (ex)partner har misshandlat dig fysiskt/psykiskt utifrån denna mening jag citerar.

Därför kan du inte tänka dig delad vårdnad samt att du är rädd att denne ska ta upp ditt hälsotillstånd i en vårdnadstvist.

Om jag på något sätt förolämpar dig så ber jag om ursäkt.
  • Anonym (Mama)

Ja han har misshandlat med psykiskt i flera år.

Han är också elak mot barnen, men han är så förbannat manipulativ och charmig när han vill, INGEN kommer tro mig när han sätter igång.

• Anonym (Vårdnad)
    Anonym (Mama) skrev 2019-01-07 20:33:06 följande:

Ja han har misshandlat med psykiskt i flera år.

Han är också elak mot barnen, men han är så förbannat manipulativ och charmig när han vill, INGEN kommer tro mig när han sätter igång.

Lever du ihop med honom idag?

Går det att samla bevis? Har du talat om detta för någon som skulle kunna vittna för dig om du anmäler honom?

Beklagar din situation
  • Anonym (om båda)

Spela in alla era samtal. Spara alla sms. Då har du svart på vitt hur han behandlar dig. 

• Anonym (om båda)

Spela in alla era samtal. Spara alla sms. Då har du svart på vitt hur han behandlar dig. 

• Kjell2
    Anonym (Mama) skrev 2018-12-29 13:34:30 följande:

Om man är i en vårdnadstvist där gemensam vårdnad är otänkbar, hur tror ni det skulle tas om han tar upp att jag tex ofta är deprimerad och att jag har mycket fysiska krämpor som jag inte söker hjälp för?

Vet du skillnad på vårdnad, umgänge och boende?

Kan ni inte samarbeta kring barnet och har stor konflikt lär det inte bli gemensam vårdnad. Då lär vårdnaden gå till den som får boendet och mest umgänge.

Är du så pass frisk att du kan ta hand om ett barn på heltid eller nästan heltid?

Har du något som hjälper dig i tvisten?

• Anonym (Mama)
    Kjell2 skrev 2019-01-08 09:14:17 följande:

Vet du skillnad på vårdnad, umgänge och boende?

Kan ni inte samarbeta kring barnet och har stor konflikt lär det inte bli gemensam vårdnad. Då lär vårdnaden gå till den som får boendet och mest umgänge.

Är du så pass frisk att du kan ta hand om ett barn på heltid eller nästan heltid?

Har du något som hjälper dig i tvisten?

Jag tar redan hand om dem på heltid, han gör inget annat än vad han känner för...

Det har inte gått så långt än, men tror vi kommer hamna där, även om han inte är engagerad nu så kommer han garanterat göra allt för att jävlas med mig.
  • Kjell2
    Anonym (Mama) skrev 2019-01-08 09:17:50 följande:
    Jag tar redan hand om dem på heltid, han gör inget annat än vad han känner för...

Det har inte gått så långt än, men tror vi kommer hamna där, även om han inte är engagerad nu så kommer han garanterat göra allt för att jävlas med mig.
    Är ni ett par idag?

Bra sättet att förbereda sig är att ta väl hand om barnet, ignorera honom och sköta allt via familjerätten.

Svar på tråden Kan det förstöra för mig?