• EE2017

Vad är det för mörk sås/sky som brukar vara ringlat över köttbiten på resturang utöver den andra såsen?

På många resturanger så brukar själva köttbiten ha lite sås/sky ringlat över sig, väldigt god smak tycker jag och undrar hur jag gör samma hemma? Tack på förhand.

• Svar på tråden Vad är det för mörk sås/sky som brukar vara ringlat över köttbiten på resturang utöver den andra såsen?
  • EE2017

[quote=79319942][quote-nick]Drottningen1970 skrev 2018-12-29 17:13:40 följande:[/quote-nick]Balsamico brukar det vara.[/

Bara balsamico eller en sås med det?

• EE2017

[quote=79319948][quote-nick]Limajo skrev 2018-12-29 17:16:53 följande:[/quote-nick]Inte sedan 90-talet väl? Hemska tanke...[/

Har du nån annan idé vad det kan vara?

• Drottningen1970
    Limajo skrev 2018-12-29 17:16:53 följande:

Inte sedan 90-talet väl? Hemska tanke...

Jodå. Det är fortfarande gott.
  • EE2017

Ja, absolut kan jag göra så. Men jag tror inte att det är den smaken jag vill ha. Det är så god smak på den såsen/skyn som jag letar efter

Limajo skrev 2018-12-29 17:20:18 följande:

Stek köttet i generöst matfett (smör och olja), bränn inte vid, och sen har du en sky du antingen kan ringla över som den är, eller piffa upp med lite starkvin/sprit eller fond som får reducera.

• EE2017

Ja, absolut kan jag göra så. Men jag tror inte att det är den smaken jag vill ha. Det är så god smak på den såsen/skyn som jag letar efter

Limajo skrev 2018-12-29 17:20:18 följande:

Stek köttet i generöst matfett (smör och olja), bränn inte vid, och sen har du en sky du antingen kan ringla över som den är, eller piffa upp med lite starkvin/sprit eller fond som får reducera.

• EE2017

Blev fel när jag försökte kopiera in ditt inlägg förut. Är det bara balsamico eller sås gjort på det?

Drottningen1970 skrev 2018-12-29 17:13:43 följande:

Balsamico brukar det vara.

• Drottningen1970
    EE2017 skrev 2018-12-29 17:26:38 följande:

Blev fel när jag försökte kopiera in ditt inlägg förut. Är det bara balsamico eller sås gjort på det?

Balsamico. Finns att köpa överallt. Inte balsamvinäger alltså, utan den tjocka balsamicosåsen som man kan ringla.
  • Drottningen1970
    Limajo skrev 2018-12-29 17:28:16 följande:

Äkta balsamico till en bit ost, ja, men den där bruna sockersåsen som var poppis att ringla över allt utom möjligtvis filmjölk förra milleniet är alldeles för söt och förstör det mesta. Tycker jag. :)

Skitgott. Till ost har jag dock aldrig testat? Det måste jag göra.

Borde funka till en bit aslagrad cheddar som jag har hemma?
  • Drottningen1970
    Limajo skrev 2018-12-29 17:28:16 följande:

Äkta balsamico till en bit ost, ja, men den där bruna sockersåsen som var poppis att ringla över allt utom möjligtvis filmjölk förra milleniet är alldeles för söt och förstör det mesta. Tycker jag. :)

Skitgott. Till ost har jag dock aldrig testat? Det måste jag göra.

Borde funka till en bit aslagrad cheddar som jag har hemma?
  • Drottningen1970

Om du vill göra en hel balsamicosås från grunden så är det lite meckigare, men när jag gör brukar jag göra en stor sats och frysa in.

Då behöver du rödvin, balsamvinäger? Kalvfond, mörkt socker och schalottenlök.

• EE2017

Tack för alla svar, ska bli roligt att prova nästa gång vi äter kött

• EE2017

Tack för alla svar, ska bli roligt att prova nästa gång vi äter kött

Svar på tråden Vad är det för mörk sås/sky som brukar vara ringlat över köttbiten på resturang utöver den andra såsen?