• askyfullofstars

När börjar magen synas? Hur känner man av blygdbenet? Massa frågor som berör graviditet!

Hej!

Jag är gravid för första gången och tänker såklart på allt möjligt.

Bakgrund: 29 år, gravid i v.13.

I mitt landsting bekostar vi KUB själva om man är under 35. Vi valde därför att lägga pengarna på något mer tillförlitligt som NIPT. På UL sa bm att allt såg bra ut men är såklart svinorolig för resultatet. Jag och min man har haft tur flera ggr i år så min hjärna inväntar katastrof.- Hur handskas med detta?

Magen i v.13... räcker med att googla så känns det som måmga bara VÄXER O VÄXER o så ser jag på min mage som är smått svullen o inget mer. Hur kan de va så olika? När syntes något på er (utan kläder)?

Det står även att man ska kunna känna livmodern i denna veckan vilket jag inte gör? Vet inte ens var blygdbenet ligger och har försökt känna nedanför naveln men känner inget? Någon som kan guida mig?

// En orolig blivande mamma. :(

• Svar på tråden När börjar magen synas? Hur känner man av blygdbenet? Massa frågor som berör graviditet!
  • Griseknoen35

Barn 1: Började synas kring vecka 15-18. Tyckte jag aldrig kände livmodern. 
    Barn 2: Började synas kring vecka 25-30. Vecka 24 berättade jag på jobbet och ingen kunde ens ana det på min mage. Kring vecka 25 fick jag lite svårt med byxknappen sen gick det ganska fort.  
    Barn 3: Vecka 29 fick jag första frågan om jag va gravid. Min kollega som låg en vecka före hade haft mage sen typ vecka 10 så ingen hade riktigt trott på att jag va gravid. Kände nog aldrig efter livmodern vad jag kan minnas, inte på 2an heller. Magen kom fort sen men blev aldrig lika stor som med ettan eller tvåan fast det va den största bebisen av de tre. 

• IceKitten

Magen var ju svullen tidigt så klart men den faktiska bebismagen dök nog inte upp förrän vecka 20.

Det här med att känns livmodern fattade jag aldrig riktigt, bm visade en gång och tyckte att den kändes jättetydligt... Jag kände fortfarande absolut ingenting ^^

• frökenBea

Mitt fjärde barn... jag känner inte heller livmodern och har inte gjort det med någon av de tre andra heller.

Jag inbillar mig att jag har för mycket fett i vägen på magen för att själv kunna känna det.

• Virre86

Barn 1 kanske vecka 23-25 var ju svullen i början men det la sig,

Barn 2 vecka 20

Kändes livmodern någon gång hos bm när hon hade mätt magen, aldrig innan,

Har gjort KUB med båda mina första tyckte jag själv resultaten var låga men enl bm var allt bra, har två friska barn. Försök njuta av graviditeten :)

• Bebis201901

Har inte heller förstått det där med att känna livmodern, kommer ihåg när bm mätte första gången och ba, ?här kan du ju känna att den slutar? och jag kände nada

Magen beror ju på sååååå mkt saker. Magmuskler, vinkel mm. De flesta har väl fått nån liten mage vid typ v 25 men det är nog som sagt väldigt olika. Min mage var svullen tidigt så jag kan inte riktigt säga när bebismagen kom men runt v 28-30 kändes det som att det var tydligt att jag var gravid iaf och inte bara tjock

• Jag är bara jag

Med första barnet fick jag blickar redan v.9 och hade gravidbyxor från v.14. Med andra barnet gällde gravidbyxor från v.10, jag blev stor som ett hus med båda. Har aldrig knappt ens försökt känna livmodern, fattar inte hur man gör. Tyckte allt var stenhårt.

• Leeandra

Hej och grattis! Med första barnet brukar det ta längre tid innan magen kommer så var lugn för det.

Jag tycker att livmodern är lättast att känna efter v. 15, om jag ligger på rygg är det lätt att känna. Blygdbenet är ju det hårda benet längst ner där mage blir kön liksom. Precis över brukar livmodern kännas som en liten boll i början och blir större efterhand. Nu i v. 17 känner jag min livmoderkant ca 5 cm under naveln.

Senare i graviditeten syns livmodern om man ligger på rygg, speciellt om man får en sammandragning.

• Gadda

Min mage såg inte gravid ut förens kanske vecka 23... visst jag såg det ju tidigare utan kläder. Men nu i vecka 31 syns det mycket även om jag har en mycket mindre mage än andra gravida. En barnmorska kan nog känna på din livmoder, jag känner inte min ens nu...

• askyfullofstars

Tack för alla svar. Har bara så svårt att tro att de ska ploppa fram en mage bara. Kunde ni sd något i v 13 (utan kläder) eller såg de mest svullet ut?

• Carolaline

Hej! Jag känner igen mig i dina tankar! Jag är 29 år, gift och är gravid med första barnet, v.11.

Jag började se gravid ut redan i v.10. Trodde aldrig att det skulle bli så, jag tränar mycket och är inte rund om magen sen innan så frågorna haglade in redan i vecka tio. Hade trott att jag kunde gå under radarn lite längre än så, i min nya tjänst och allt. Det är ju så olika med magarna, om man har tur att kunna bli gravid igen så kanske det ser helt annorlunda ut.

KUB görs om man vill här, så vi tackade ja. Sker i mitten av januari, asnervös och är nog egentligen inte beredd på vilket svar som helst.

Lycka till med din resa! :)

• Gadda
    askyfullofstars skrev 2019-01-01 18:12:02 följande:

Tack för alla svar. Har bara så svårt att tro att de ska ploppa fram en mage bara. Kunde ni sd något i v 13 (utan kläder) eller såg de mest svullet ut?

Jag såg ju skillnad på mig själv från innan, graviditeten. Men nej jag såg nog inte gravid ut ens utan kläder. Det här kortet är från i november, typ 18 veckor..

Svar på tråden När börjar magen synas? Hur känner man av blygdbenet? Massa frågor som berör graviditet!