• Myra

Vad äter er 3:åring till frukost?

Vad äter er 3:åring till frukost?

Vi har adopterat en kille som precis fyllt 3år.

Han är duktig på att äta så det är inga problem.

Vad äter era 3:åringar till frukost?

Vi har gett vår kille Sempers gröt från 2år.

Har verkar nöjd äter upp så han blir mätt.

Känns som han kanske börjar bli för stor för just den gröten

• Svar på tråden Vad äter er 3:åring till frukost?
  • legomum

Jag gav killarna en plocktallrik. Där fanns småskålar med frukt (banan äpple eller dyl) flingor, oststavar, bit knäckebröd, lite yoghurt, ägghalva osv ibland flera små saker ibland färre.

• mammalovis

Vår son på 3 år får själv välja frukost. Oftast äter han samma yoghurt som jag gör. Ibland vill han ha havrefras på som syskonen. Äter de havregrynsgröt eller knäckebröd vill han också ofta ha, men äter inte så mycket gröt. Annars blir det en macka och lite Multi/mjölk. På förskolan har de kallat honom påläggskalven, då han hellre äter pålägget än mackan. Hans favoritpålägg är ost, men korv och skinka funkar också. Hos mormor blev det ägg och kaviar.

Så ge honom ungefär samma som ni äter bortsett från te och kaffe förstås. 

• Frenja07
    Farsta2014 skrev 2019-01-02 20:26:01 följande:

Ja du tänker att jag ska trycka in mackan i hennes mun kl 8 istället för att hon äter den själv kl 8.30? Hur tänker du då? Vad är syftet med det? Och mjölkersättning är ju inte farligt att ge så vad är problemet om hon gillar det? Vi har fler barn och resten av familjen äter alltid frukost vid matbordet. Du är trångsynt som inte kan acceptera att man faktiskt kan lösa situationen utifrån barnets aptit.

Om hon fått en flaska mjölkersättning och en macka så tror jag hon är mer än redo för en dag på förskolan.

Bara nyfiken.. varför får ett så stort barn mjölkersättning?
  • Farsta2014
    Frenja07 skrev 2019-01-02 23:35:14 följande:

Bara nyfiken.. varför får ett så stort barn mjölkersättning?

För att hon gillar det. Hon har varken napp eller blöja sedan 6 månader tillbaka så jag låter henne få ha flaskan kvar ivf då hon verkar tycka det är viktigt för henne och jag inte ser någon skada.
  • Farsta2014
    Farsta2014 skrev 2019-01-03 00:27:46 följande:

För att hon gillar det. Hon har varken napp eller blöja sedan 6 månader tillbaka så jag låter henne få ha flaskan kvar ivf då hon verkar tycka det är viktigt för henne och jag inte ser någon skada.

Hon tycker inte om värmd mjölk eller välling i flaskan.
  • Glinda från Oz
    Silverthaang skrev 2019-01-02 14:46:08 följande:

Stör mig nåt oerhört på denna approach.

För det första behöver en treåring inte mjölkersättning längre. För det andra så frågar man inte en treåring om hon vill ha frukost. Man ser till att hon äter den, en vana man tidigt sätter in. Om man inte är för lat för att fixa frukost själv.

Att äta en ordentlig frukost är vad som ger barnen energi att leka och lära på förskolan.

Ni pratar som om en treåring vet vad som är det bästa för sig själv.

Fram till jag var 6 kräktes jag av fast föda på morgonen, vi vet inte hur Silverthangs tjej reagerar men vi vet att hon äter mat INNAN förskolan. Varför är det så viktigt för dig att hon äter precis när hon vaknat?
  • Farsta2014

Ska tillägga att man i utlandet rekommenderar ersättning tills barnet är 36 månader, som komplement till vanlig föda. Man kan med fördel också fortsätta med ersättning längre än så om barnet är kräsen på mat och annars har svårt att få i sig en balanserad kost. Min dotter är nu 38 månader och är just nu kräsen på mat så jag bör nog inte ens ta bort ersättningen just nu.

• Jemp

Havregrynsgröt, yoghurt och/eller smörgås. Dricker vatten.

• Frenja07
    Farsta2014 skrev 2019-01-03 01:14:12 följande:

Ska tillägga att man i utlandet rekommenderar ersättning tills barnet är 36 månader, som komplement till vanlig föda. Man kan med fördel också fortsätta med ersättning längre än så om barnet är kräsen på mat och annars har svårt att få i sig en balanserad kost. Min dotter är nu 38 månader och är just nu kräsen på mat så jag bör nog inte ens ta bort ersättningen just nu.

Jo det klart.. men jag hade nog tänkt att barnet var kräset just av anledningen att det åt ersättning istället. För mig äter en 3-åring precis vad vi vuxna äter, känns så avlägset med ersättning och välling :). Men alla gör ju som de själva vill och alla barn är ju olika. Långtidsammande mammor får ju ofta väldigt mycket kritik för det då många inte förstår att amningen inte bara är just mat, speciellt i den åldern. Och jag gillar verkligen inte den kritiken så ska inte ifrågasätta ditt val om ersättning mer heller ;).
  • legomum
    Farsta2014 skrev 2019-01-03 01:14:12 följande:

Strunta i vad folk säger. De har helt klart aldrig upplevt barn som är svåra med maten.

Har själv två stycken där den ene är värre att få att smaka och äta än den andre.

Så ge mat som fungerar tycker jag är helt rätt.
  • Elin P
    Silverthaang skrev 2019-01-02 14:46:08 följande:

Stör mig nåt oerhört på denna approach.

För det första behöver en treåring inte mjölkersättning längre. För det andra så frågar man inte en treåring om hon vill ha frukost. Man ser till att hon äter den, en vana man tidigt sätter in. Om man inte är för lat för att fixa frukost själv.

Att äta en ordentlig frukost är vad som ger barnen energi att leka och lära på förskolan.

Ni pratar som om en treåring vet vad som är det bästa för sig själv.

Men herregud. Det är väl helt ok att en 3-åring dricker nan om det är det som barnet vill ha på morgonen. Är inte välling heller ok då för en 3-åring? Både nan och välling är näringsrikt. Sen vet jag inte vad du har för barn. Men mina barn har definitivt inte gått att påtvinga frukost vid 3 års ålder om de inte vill ha.
Svar på tråden Vad äter er 3:åring till frukost?