• Anonym (Jdhfh)

Hur lämna?

Jag är en man som efter 25 år tillsammans med samma kvinna nu förälskat mig i en annan. Problemet är att jag inte kan se hur jag ska kunna lämna min fru eftersom hon är allvarligt sjuk. Vi har inte haft något samliv på flera år men kommer väl rätt bra överens om det mesta och livet flyter väl på rätt bra (förutom att hon är sjuk förstås).

För ett halvår sedan träffade jag en annan kvinna som jag blev djupt förälskad i och jag skäms att skriva det men vi inledde en relation och träffas regelbundet sedan dess. Allt känns verkligen fantastiskt med denna kvinna och hade det inte varit för att min fru är sjuk och att jag har tre barn att ta hänsyn till hade jag aldrig tvekat på denna kvinna!

Vet att många säkert kommer vara hårda mot mig nu och skriva att jag är ett svin som går bakom min frus rygg men nu är det som det är. Jag har i och med denna nya kvinna insett att jag vill ha ut mer av mitt liv men jag vet verkligen inte hur jag ska kunna få det! Min fru är väldigt beroende av mig, hon har inte kunnat jobba på många år och jag är rädd att en skilsmässa skulle vara förödande för henne.

Skulle min otrohet avslöjas blir jag förmodligen dömd som en hemsk människa i det lilla samhälle vi bor i. Känns som att allt blir så mycket värre eftersom min fru är sjuk. Som att man då inte längre har rätt att lämna. Att berätta för henne att jag varit/är otrogen skulle inte göra något bättre för varken henne eller mig.

Hjälp! Hur gör jag??? Den andra kvinnan jag träffar är fantastisk och förstår mig i min vånda men mår inte heller bra av denna situation då hon älskar mig och vill leva med mig.

Har någon några bra råd att ge eller varit med om något liknande? Hur blev det för dig i så fall?

• Svar på tråden Hur lämna?
  • Anonym (Hmm.)

Jag tycker det finns väldigt mycket som behöver funderas på och diskuteras innan du tar något beslut här.

Först och främst. Om du ska skilja dig så ska du inte göra det för en annan kvinna, utan du ska göra det för att förhållandet är dåligt och för din och barnens skull. Skulle du verkligen skilja dig om den där kvinnan inte fanns? Förälskelser går ju över..

Sen om det nu är så att du verkligen vill lämna för den andra kvinnan så måste ni ju prata igenom om hon verkligen förstår vad det innebär. Hon måste ju definitivt vara klar med barn för ni kommer inte kunna skaffa fler i det läge du sitter i. Er relation kommet vara på paus i kanske flera år, beroende på vad som händer med din fru och hur dina barn hanterar situationen. Ditt/ert liv kommer bli tvunget att anpassas efter exet med tanke på att hon är sjuk.Ni kommer inte få er normalt vv-liv utan förmodligen kommer ni få ha barnen mer, ändra tider hux flux och ska dessutom kunna hantera barnens sorg och besvikelser i allt.

Hur kommer det funka för barnen? Kommer barnen kunna bo växelvis (till viss del) eller kommer du vara tvungen att ha dem på heltid men skjutsa/följa med till exet flera ggr i veckan? Hur kommer det funka om om mamman behöver åka till sjukhus när barnen är ensamma med henne? Är de mogna nog att hantera det själva?

Den nya kvinnans barn, hur kommer dom må av att leva ett liv på det sättet?

Det är som sagt mycket att tänka igenom. Allting kan såklart gå jättebra och bli en dans på rosor, men det kan också bli så dåligt att du istället kommer ångra det resten av livet.

• Anonym (Lämna inte)
    Anonym (Hmm.) skrev 2019-01-03 10:39:18 följande:

Jag tycker det finns väldigt mycket som behöver funderas på och diskuteras innan du tar något beslut här.

Först och främst. Om du ska skilja dig så ska du inte göra det för en annan kvinna, utan du ska göra det för att förhållandet är dåligt och för din och barnens skull. Skulle du verkligen skilja dig om den där kvinnan inte fanns? Förälskelser går ju över..

Sen om det nu är så att du verkligen vill lämna för den andra kvinnan så måste ni ju prata igenom om hon verkligen förstår vad det innebär. Hon måste ju definitivt vara klar med barn för ni kommer inte kunna skaffa fler i det läge du sitter i. Er relation kommet vara på paus i kanske flera år, beroende på vad som händer med din fru och hur dina barn hanterar situationen. Ditt/ert liv kommer bli tvunget att anpassas efter exet med tanke på att hon är sjuk.Ni kommer inte få er normalt vv-liv utan förmodligen kommer ni få ha barnen mer, ändra tider hux flux och ska dessutom kunna hantera barnens sorg och besvikelser i allt.

Hur kommer det funka för barnen? Kommer barnen kunna bo växelvis (till viss del) eller kommer du vara tvungen att ha dem på heltid men skjutsa/följa med till exet flera ggr i veckan? Hur kommer det funka om om mamman behöver åka till sjukhus när barnen är ensamma med henne? Är de mogna nog att hantera det själva?

Den nya kvinnans barn, hur kommer dom må av att leva ett liv på det sättet?

Det är som sagt mycket att tänka igenom. Allting kan såklart gå jättebra och bli en dans på rosor, men det kan också bli så dåligt att du istället kommer ångra det resten av livet.

Instämmer med detta. Inte givet att växelvis funkar!
  • Anonym (L)

Helt galet. Du är FÖRÄLSKAD och tänker därför inte klart. Det är absolut inget givet att sådana känslor ska ageras på. En skillnad vi människor har från djur är att vi kan göra medvetna val. Vi är inte bundna till våra impulser och drifter. Ta ditt förnuft till fånga nu. Du är vuxen. Du har ett liv och ett ansvar gentemot din fru och familj. Det finns inget vackert i den relation du och älskarinnan skulle ha om du lämnade din fru, det skulle vara ett liv byggt på svek och egoism. Ett ovärdigt liv.

Så länge du gömmer dig från verkligheten med älskarinnan kan du inte deala med verkligheten på ett rationellt sätt.

• Anonym (A)
    Anonym (Lämna inte) skrev 2019-01-03 09:34:33 följande:
    Man lämnar inte en 9-åring under dessa omständigheter. Förstår förälskelsen men man måste inte flytta ihop. Fortsätt den hemliga relationen men låt barnet få behålla tryggheten i ett par år till.
    Håller med, tänk på barnet
  • Anonym (Lämna)
    Anonym (L) skrev 2019-01-03 10:57:11 följande:

Helt galet. Du är FÖRÄLSKAD och tänker därför inte klart. Det är absolut inget givet att sådana känslor ska ageras på. En skillnad vi människor har från djur är att vi kan göra medvetna val. Vi är inte bundna till våra impulser och drifter. Ta ditt förnuft till fånga nu. Du är vuxen. Du har ett liv och ett ansvar gentemot din fru och familj. Det finns inget vackert i den relation du och älskarinnan skulle ha om du lämnade din fru, det skulle vara ett liv byggt på svek och egoism. Ett ovärdigt liv.

Så länge du gömmer dig från verkligheten med älskarinnan kan du inte deala med verkligheten på ett rationellt sätt.

Visst kan vi göra medvetna val men bara för att valet är medvetet innebär inte det att man blir lycklig för det.

TS har inte ansvar gentemot sin fru. Man kan tycka så men egentligen så har han inte minsta skyldighet att vårda eller ta hand om henne. Att man gör det är för att man vill ställa upp för sin partner oavsett sjukdom eller inte. För att man bryr sig och älskar varann. Inte för att det är ett tvång utan av vilja

Nu har inte TS sagt något om ifall han ville separera oavsett om den andra kvinna fans eller inte. Det finns ju faktist en möjlighet att man går ifrån varandra i ett förhållande / äktenskap även fast man inte träffat någon annan.

Att vara otrogen är inte bra. Det har TS sagt att han vet så vi behöver inte kasta det i ansiktet på honom.

Man kan också fråga sig själv om man inte sviker sig själv genom att vara kvar i ett förhållande man inte alls vill vara i.
  • Anonym (L)
    Anonym (Lämna) skrev 2019-01-03 11:06:15 följande:

Visst kan vi göra medvetna val men bara för att valet är medvetet innebär inte det att man blir lycklig för det.

TS har inte ansvar gentemot sin fru. Man kan tycka så men egentligen så har han inte minsta skyldighet att vårda eller ta hand om henne. Att man gör det är för att man vill ställa upp för sin partner oavsett sjukdom eller inte. För att man bryr sig och älskar varann. Inte för att det är ett tvång utan av vilja

Nu har inte TS sagt något om ifall han ville separera oavsett om den andra kvinna fans eller inte. Det finns ju faktist en möjlighet att man går ifrån varandra i ett förhållande / äktenskap även fast man inte träffat någon annan.

Att vara otrogen är inte bra. Det har TS sagt att han vet så vi behöver inte kasta det i ansiktet på honom.

Man kan också fråga sig själv om man inte sviker sig själv genom att vara kvar i ett förhållande man inte alls vill vara i.

Förlåt. Men det finns ingen anledning att dalta med en vuxen karl. Beteendet är förkastligt och smutsigt och han bör skämmas. Det ska han inte skyddas från.

Vill han lämna så är det ett beslut som bör ske på genomtänkta grunder. Av situationen att döma har nog inte TS rätt omständigheter för att ta ett sådant beslut. För djupt inne i verklighetsflykt.

Han har ett ansvar som medmänniska att inte krossa en annan människa. Självklart. Man behöver inte älska någon för att ha ett ansvar. Däremot behöver han väga in många faktorer såklart. Att hans egna lycka skulle vara avgörande är absolut inte självklart.
  • Anonym (Lämna)
    Anonym (L) skrev 2019-01-03 11:31:24 följande:

Förlåt. Men det finns ingen anledning att dalta med en vuxen karl. Beteendet är förkastligt och smutsigt och han bör skämmas. Det ska han inte skyddas från.

Vill han lämna så är det ett beslut som bör ske på genomtänkta grunder. Av situationen att döma har nog inte TS rätt omständigheter för att ta ett sådant beslut. För djupt inne i verklighetsflykt.

Han har ett ansvar som medmänniska att inte krossa en annan människa. Självklart. Man behöver inte älska någon för att ha ett ansvar. Däremot behöver han väga in många faktorer såklart. Att hans egna lycka skulle vara avgörande är absolut inte självklart.

Om han enbart hade utgått från hans egna lycka så skulle jag tro att han hade dragit för längesen.

Ansvar verkar han ju ta eftersom han skriver att han har gjort det och att det säkert har ökat sedan hans fru blev sjuk.

Som det låter tar han ju mycket ansvar både på jobb och i hemmet.

Personligen så tror jag inte att hans beslut på att lämna eller stanna enbart har med den andra kvinnan att göra. Varken du eller jag eller någon annan vet hur länge TS egentligen har velat separera för han skriver inget om det.

Självklart har han en skyldighet att inte krossa en annan människa men han ska heller inte krossa sig själv genom att välja något som medvetet gör honom olycklig och misserabel.

Det finns ingen anledning att dalta med någon oavsett kön när det kommer till otrohet men jag tycker det känns onödigt att sparka på någon som redan ligger.

Vi vet inget om detta är en verklighetsflykt eller inte. Men att leva med en svårt sjuk människa kan sätta sina spår och ta kar kan gå igång.
  • Anonym (Lämna inte)

[quote=79330987][quote-nick]Anonym (Lämna) skrev 2019-01-03 09:48:27 följande:[/quote-nick]Det är väl ingen här som sagt att TS kommer lämna sin 9åring ?

Bara för att man separerar så betyder ju inte det att man överger sitt/sina barn.[/

Jo i det här fallet gör det det; en sjuk arbetslös kvinna som inte kan ta hand om barn, hem och sig själv. När man gift sig och skaffat barn har man ett ansvar för framtiden för såväl barn som make/maka. Du resonerar som en självupptagen barnrumpa som bara har dig själv att ta hänsyn till.

• Anonym (Lämna)
    Anonym (Lämna inte) skrev 2019-01-03 14:23:48 följande:

[quote=79330987][quote-nick]Anonym (Lämna) skrev 2019-01-03 09:48:27 följande:[/quote-nick]Det är väl ingen här som sagt att TS kommer lämna sin 9åring ?

Bara för att man separerar så betyder ju inte det att man överger sitt/sina barn.[/

Jo i det här fallet gör det det; en sjuk arbetslös kvinna som inte kan ta hand om barn, hem och sig själv. När man gift sig och skaffat barn har man ett ansvar för framtiden för såväl barn som make/maka. Du resonerar som en självupptagen barnrumpa som bara har dig själv att ta hänsyn till.

Ingen av oss känner till TS situation så att säga som du gör är heller inte rättvist.

TS har inte sagt någonstans att han tänker överge sina barn eller sluta bry sig om sin fru bara för att han överväger att lämna eller inte.

Du eller jag vet inte om han kanske får vårdnaden och frun har barnen när hon orkar och kan.

Det är klart man har ett ansvar men man är inte bunden till att stanna för någon annan människas skull eller sak.

Var är TS rättigheter ? Vad är TS vilja ?

Ska TS stanna upp med sitt liv bara för situationen i sig?

Du har all rätt att tycka att jag resonerar som en barnrumpa. Vem är jag att säga emot vad du tycker ?

Och vilka är vi att styra TS liv ge om ett forum?

Faktum är också att vi inte vet hur begränsad frun är heller.

Vi vet att hon är sjuk och inte kan arbeta samt att hon ibland behöver åka till sjukhus men hon kan ju vara pigg och kry och kan ta hand om sig själv för det även om hon inte kan jobba.

TS skriver att han träffar den andra kvinnan dagligen och skulle frun då vara så sjuk att hon knappt kan ta hand om sig själv så skulle inte den tiden finnas till för TS att träffa den andra heller
  • Anonym (förstår)
    Anonym (Lämna inte) skrev 2019-01-03 14:23:48 följande:

Varför skulle inte han kunna ta hand om sina barn fastän han lämnat mamman?
  • Anonym (Jdhfh)

Oj! Jag har jobbat och inte sett förrän nu vad som skrivits. Jag förstår kritiken gällande min otrohet, jag vet att det är fel och trodde aldrig att jag skulle kunna göra så. Nu är det som det är och jag behöver fatta ett beslut. Jag har absolut mycket att fundera på och ta ställning till och det är verkligen inte ett lätt val. Därför jag ber om hjälp att tänka!

Jag och den nya kvinnan träffas inte dagligen som ,"Lämna" skrev utan ca 1-2 gånger per vecka max. Däremellan har vi tät kontakt via telefonen (skriver).

• Anonym (Lämna)
    Anonym (Jdhfh) skrev 2019-01-03 16:00:57 följande:

Oj! Jag har jobbat och inte sett förrän nu vad som skrivits. Jag förstår kritiken gällande min otrohet, jag vet att det är fel och trodde aldrig att jag skulle kunna göra så. Nu är det som det är och jag behöver fatta ett beslut. Jag har absolut mycket att fundera på och ta ställning till och det är verkligen inte ett lätt val. Därför jag ber om hjälp att tänka!

Jag och den nya kvinnan träffas inte dagligen som ,"Lämna" skrev utan ca 1-2 gånger per vecka max. Däremellan har vi tät kontakt via telefonen (skriver).

Förlåt.

När du skrev att ni träffas regelbundet så tog jag det som att ni ses varje dag
  • Anonym (L)
    Anonym (Lämna) skrev 2019-01-03 11:58:31 följande:
    Om han enbart hade utgått från hans egna lycka så skulle jag tro att han hade dragit för längesen.

Ansvar verkar han ju ta eftersom han skriver att han har gjort det och att det säkert har ökat sedan hans fru blev sjuk.

Som det låter tar han ju mycket ansvar både på jobb och i hemmet.

Personligen så tror jag inte att hans beslut på att lämna eller stanna enbart har med den andra kvinnan att göra. Varken du eller jag eller någon annan vet hur länge TS egentligen har velat separera för han skriver inget om det.

Självklart har han en skyldighet att inte krossa en annan människa men han ska heller inte krossa sig själv genom att välja något som medvetet gör honom olycklig och misserabel.

Det finns ingen anledning att dalta med någon oavsett kön när det kommer till otrohet men jag tycker det känns onödigt att sparka på någon som redan ligger.

Vi vet inget om detta är en verklighetsflykt eller inte. Men att leva med en svårt sjuk människa kan sätta sina spår och ta kar kan gå igång.
    Det ska krävas rätt osannolika förutsättningar för att jag ska tro annat än att de negativa konsekvenserna för frun och barnen av TS svek är exponentiellt större än de han får bära om han är kvar. Att ens försöka jämföra är trams. Att vi har en liten skisserad bild gör ditt svartvita ställningstagande och uppmuntrande till att lämna ännu märkligare.

TS, ja. Det som har skett har skett. Ta då tag i det och avsluta horeriet. 
  • Anonym (Lämna)
    Anonym (L) skrev 2019-01-03 17:25:44 följande:

Det ska krävas rätt osannolika förutsättningar för att jag ska tro annat än att de negativa konsekvenserna för frun och barnen av TS svek är exponentiellt större än de han får bära om han är kvar. Att ens försöka jämföra är trams. Att vi har en liten skisserad bild gör ditt svartvita ställningstagande och uppmuntrande till att lämna ännu märkligare.

TS, ja. Det som har skett har skett. Ta då tag i det och avsluta horeriet. 

Du får tro precis vad du vill. Du har rätt att tycka och tro. Precis som jag har rätt till att tycka vad jag vill och jag står fortfarande för det jag säger.

Jag anser att livet är för kort för att gå runt och vara olycklig. Jag tycker att vi har blivit berikade med ett liv och jag personligen skulle inte leva kvar i ettt förhållande där jag älskar en annan som jag vill leva mitt liv med.

Sen är det en tragedi som drabbat TS fru.

Och jag tror att saker och ting går att lösa till der bättre oavsett om nu TS skulle välja att gå ifrån.

Jag kan inte förstå hur mitt resonemang är märkligt.
  • Anonym (L)
    Anonym (Lämna) skrev 2019-01-03 17:57:47 följande:
    Du får tro precis vad du vill. Du har rätt att tycka och tro. Precis som jag har rätt till att tycka vad jag vill och jag står fortfarande för det jag säger.

Jag anser att livet är för kort för att gå runt och vara olycklig. Jag tycker att vi har blivit berikade med ett liv och jag personligen skulle inte leva kvar i ettt förhållande där jag älskar en annan som jag vill leva mitt liv med.

Sen är det en tragedi som drabbat TS fru.

Och jag tror att saker och ting går att lösa till der bättre oavsett om nu TS skulle välja att gå ifrån.

Jag kan inte förstå hur mitt resonemang är märkligt.
    Det är märkligt för att det är så infantilt själviskt.
  • Anonym (Vet hut!)

Oj, vilken "fantastisk" kvinna du träffat, som ligger med gifta män...

Inte ett dugg synd om henne, hon förtjänar att må dåligt.

Ni är riktigt sviniga båda två. Och extremt egoistiska, särskilt du som är gift och har barn.

Jag tänker inte dalta med otrogna gifta gamla karlar som går bakom ryggen och trampar på sin familj.

Det fanns två alternativ som varit någorlunda acceptabelt, och det vore att antingen stanna med din familj, eller annars skiljas från din fru, UTAN otrohet.

Men inte ens det klarade du.

• Anonym (Lämna)
    Anonym (L) skrev 2019-01-03 18:17:57 följande:

Det är märkligt för att det är så infantilt själviskt.

Är det själviskt för att han är otrogen eller för att han eventuellt vill skiljas efter 25 år?
  • Anonym (SÖNDAG)

För mig är det enkelt, antingen är man en moralisk person eller inte. Du är det inte. Att skriva "nu är det som det är" tycker jag tyder på att du verkligen inte tar ansvar. Hade du varit mån om din fru så går man inte bakom ryggen, skriver att du har dåligt samvete och samtidigt ursäktar dig själv. Stå för dina handlingar helt enkelt. Tänk dig in i andras situationer. Att skylla på att man inte kan hjälpa vem man blir förälskad i är en sak, men du kan ta ett ansvar för HUR du agerar. Om du verkligen hade haft en genuin omtanke för din fru och inte agerat så fullkomligt egoistiskt och ansvarslöst, hade du inte gått bakom ryggen - utan stått för dina handlingar och varit ärlig innan det gick så långt. Tycker det är fruktansvärt hur du skyller på att du stannar i relationen beroende på att din fru är sjuk, som att du är en omtänksam person. Nej. Ta ansvar och mentalisera kring andra än kring dig själv. Din fru är en människa som du bryr dig om skriver du, ha respekt då och stå för det Du gjort. För dina svek.

• Anonym (lotta)

Vilken svår situation ts, verkligen. Jag tycker nog att man har en skyldighet att vara så sann man kan och inte stanna av plikt, det hade jag ju inte alls velat att någon gjorde för min skull, aldrig. Fast om sjukdomen är svår så behöver man helt säkert stöd men går det att få det från annat håll för din fru? I det långa loppet så *kan* det ju vara en vinst för henne att inte leva i en lögn med någon som inte har rätt känslor för henne. Men beror ju på om sjukdomen går att bli frisk från så att hennes liv kan fortsätta på ett bättre sätt än med dig. Kanske med någon annan istället som kan ge henne något betydligt bättre, äkta kärlek och ärlighet.

Otroheten tänker jag inte ens kommentera...ingen kan lastas för förändrade känslor men att gå bakom ryggen. Bara nej.

Svar på tråden Hur lämna?