• Nicco123

    Vad kostade er badrumsrenovering?

    Hej 

    Jag bor i en bostadsrätt i Stockholm och ska totalrenovera mitt väldigt lilla badrum och tycker det är SÅ svårt med att ta i offerter och vad man ska tänka på. Har inga tidigare erfarenheter av renovering så försöker ta reda på så mycket som möjligt.

    Jag vet att badrum är oerhört dyrt men jag vill veta om de offerter jag fått in ändå är rimliga prismässigt och undrar därför om ni vill dela med er av vad era badrum kostade att renovera? Skriv gärna ungefärlig storlek på badrummet.

    Nu pratar vi totalrenovering, nytt kakel, ny inredning, nytt allt! 

    Om ni har nått tips eller så är det även självklart välkommet! :) 

  • Svar på tråden Vad kostade er badrumsrenovering?
  • Nonym

    Nu bor jag i villa och gjorde allt jobb själv utom flytspackling och sättande av våtrumsmatta men såhär blev kostnaden för mig:

    Byggnadsmaterial 4500

    VVS material 2500

    Färg och fog 500

    Elmaterial (kablar, lampor, fläkt osv) 2000

    Badrumsinredning (badkar, kommod, väggskåp badrumsskåp + krokar och sånt) 8500

    Blandare till badkar och handfat 2500

    Flytspackling plus plastmatta 27000

    Toalettstolen behöll jag den gamla eftersom mitt badrum har så tunn stam i källargolvet och behöver därför ha malpumpstoa

  • amanda1992

    Renoverade i somras och totalkostnaden hamnade på ca 60 000 kr för ett ett badrum på 20kvm. Jag hade dock hjälp av min killes två kompisar som är elektriker och byggare. 

  • Nonym

    Glömde skriva det med att jag bytte stammar och drog nya vattenledningar så i pengarna för byggmaterial ingår då även gipsskivor för väggarna och skivor till golvet samt isolering till bjälklaget.

    I VVS materialet är det då pexslangar med kopplingar och avloppsrör och blandarfäste samt slangar till malpumpstoan.

    Kommod och badrumsskåp samt blandarna inhandlades på Ikea (totalsumman där var 6000)

  • nastyashell

    Nu finns det ju inget i TS inlägg som tyder på att hen kommer att göra jobbet själv. Därför är det ganska irrelevant vad material kostar när man gör jobbet själv.

    När jag fick ett ganska litet badrum (kanske 8 m2) renoverat kostade det ungefär 140 000 kronor, men då valde jag ganska dyra material.

  • Nicco123
    nastyashell skrev 2019-01-04 13:15:16 följande:

    Nu finns det ju inget i TS inlägg som tyder på att hen kommer att göra jobbet själv. Därför är det ganska irrelevant vad material kostar när man gör jobbet själv.

    När jag fick ett ganska litet badrum (kanske 8 m2) renoverat kostade det ungefär 140 000 kronor, men då valde jag ganska dyra material.


    Precis, jag kommer inte göra någonting själv. Dels kan jag inte och efter att ha läst på så är det så mycket regler och saker som kan gå fel och enligt föreningen måste arbeten göras av certifieras personal. Därför har jag har tagit det beslutet. 

    Mina offerter ligger på ca 130 000 med vad dom säger är normalstandard/ billiga material och det är ca 1.3 kvm... hm. Verkligen tack för svar! 
  • Nonym
    nastyashell skrev 2019-01-04 13:15:16 följande:

    Nu finns det ju inget i TS inlägg som tyder på att hen kommer att göra jobbet själv. Därför är det ganska irrelevant vad material kostar när man gör jobbet själv.

    När jag fick ett ganska litet badrum (kanske 8 m2) renoverat kostade det ungefär 140 000 kronor, men då valde jag ganska dyra material.


    Nej, men det ger ts ett riktpris på saker som kan ingå i en offert från en byggare också (säg att en byggare offerterar det tredubbla för VVS-materiel) så ts får koll på vad som känns rimligt för denne att betala. Sen fattar väl alla att man får betala mer via en byggare än om man handlar privat, men då kan man få en idé om man blir lurad eller inte..
  • Anonym (baff)

    Låter dyrt. Rent spontant känns 70-80 som en rimlig summa, plusa på 20% för storstad.

    Var har du i arbetskostnad/material i offerterna?

  • Anonym (...)

    Vårat badrum är ungefär 2,5kvm.

    Vi lejde bort allt i princip.. gick på 93 534kr för att vara exakt (ja jag är lite nördig och håller stenkoll, haha)

    Då satte vi in nya takskivor, bilade upp golvet, la nya rör, nytt avlopp (som behövde flyttas på), gjöt nytt golv, la in elektrisk golvvärme, åtgärdade en fuktskada på tre väggar, la ny matta och våtrumstapet(?), ny toastol, nytt tvättställ, ny blandare, nya badrumsskåp och nytt av alla smågrejer (toapappershållare, krokar, pedalhink, duschdraperistång osv)..

  • Noname00

    Om det är bostadsrättsförening så brukar dom stå för golvbrunnen och avloppet då det är deras ansvar.
    HSB har så i alla fall, kontrollera med din förening.

  • Anonym (Annabus)

    Hör med grannar om de har renoverat och framförallt om de var nöjda. Inte kul när det drar ut på tiden.

    Kanske någon annan granne som också vill renovera. Kan bli billigare.

    Kanske också finns en möjlighet att använda varandras badrum.

    Min bror gjorde som ovan, men det gällde renovering av kök i en radhuslänga. Flera gjorde under samma period och de lånade varandras kök.

  • annabellelee

    72 000 kr för arbete plus "arbetsmaterial"som rör, elkablar, tätskikt osv. Vi införskaffade själv kakel, kommod, badkar och övriga ytmaterial. De gick på ca 25000 kr.

    Totalt knappt 100 000 kr

  • annabellelee
    annabellelee skrev 2019-01-12 15:53:31 följande:

    72 000 kr för arbete plus "arbetsmaterial"som rör, elkablar, tätskikt osv. Vi införskaffade själv kakel, kommod, badkar och övriga ytmaterial. De gick på ca 25000 kr.

    Totalt knappt 100 000 kr


    Kan rekommendera firman, men vi bor inte i Stockholmstrakten så det lär vara föga hjälp.
  • Noname00

    När byttes det stammar i föreningen?
    om det inte gjorts på 30-40 år så är det nog på gång.

    Är stambyte planerat så kanske det kan göras 


    en upphandling ang renovering av badrum.
  • Anonym (-)

    Man kommer inte under 100 000:- säger min man som arbetar med sådant.

Svar på tråden Vad kostade er badrumsrenovering?