• Chicic

Hur är det för er?

Blev lite illa till mods häromdagen när jag råkade lyssna på några kollegors samtal i lunchrummet... De pratade privatekonomi och en av de 4 runt bordet (alla män i 55-årsåldern) sade med fasa i rösten: ?alltså kan ni fatta att det finns många människor som inte ens har EN årslön brutto sparat på ett sparkonto!?.

De andra höll med honom om att det minsann var förfärligt.

Jag har sedan dess funderat på detta. Är det verkligen bara jag som lever från lön till lön? Vi är (vad jag tycker) en medelklassfamilj bestående av mig (mamma), min man och våra två barn. Vi bor i villa som vi har lån på, har en bil som vi har lån på och har inte möjlighet att spara en massa pengar. Vi sparar varje månad 200:- var till barnen (har gjort sedan de föddes) och vi sparar extra till pensionen (500:- per månad och person). Men något mer blir det inte. Vi behöver pengarna nu. Tror vi har normala löner, jag har 31000:- och min man ca 27000:- brutto. Eftersom jag varit utbränd jobbar jag inte full tid, bytte jobb och har nu en anställning på 80%, lönen jag angav tidigare är om jag jobbat 100%.

Nu undrar jag om det är så som många verkar tro: att alla har en massa pengar sparat? Eller är det mer vanligt att ha det som vi har det?

• Svar på tråden Hur är det för er?
  • EmberEyes
    Anonym (Q) skrev 2019-01-06 19:29:12 följande:
    Med tre månadslöner kommer man inte långt om ugnen brakar ihop samtidigt som taket behöver bytas, varmvattenberedaren pajar och en blir sjukskriven i fyra månader.

3 månadslöner borde man ha om man bor i hyreslägenhet där man inte står med så stor risk med boendekostnader. Enligt min mening
    Vad har du läst för rekommendation då?
  • Anonym (Q)
    EmberEyes skrev 2019-01-06 19:33:06 följande:

Vad har du läst för rekommendation då?

Att man ska ha en buffert som är lagom stor för ens egna livssituation. Det finns ingen universal rekommenderad siffra. Om 10.000 får dig att sova gott om nätterna så räcker det för dig. Om 700.000 gör det, så är det vad du ska ha.

Det där med tre månadslöner är ju taget från vad en minister sagt för länge sedan. Och så har det förvrängts, ungefär som det där att man ska äta 8 brödskivor om dagen för att må bra..
  • EmberEyes

Enligt artikel på SvD www.svd.se/ekonomer-sa-stor-buffert-behover-du från 2016

På 90-talet sade dåvarande finansminister Ann Wibble att alla svenskar bör ha en årslön på banken.

Nordeas privatekonom Ingela Gabrielsson ger här råd om hur du kan tänka.

Singel i bostadsrätt: 2?3 nettomånadslöner.

Två i ägt boende: Buffertstorlek: 3?4 nettomånadslöner för hushållet

Familjen i ägt boende: Buffertstorlek: 4?5 nettomånadslöner, men olika stor buffert krävs beroende på hur många man är.

• Kjell2
    EmberEyes skrev 2019-01-06 20:02:02 följande:

Enligt artikel på SvD www.svd.se/ekonomer-sa-stor-buffert-behover-du från 2016

På 90-talet sade dåvarande finansminister Ann Wibble att alla svenskar bör ha en årslön på banken.

Nordeas privatekonom Ingela Gabrielsson ger här råd om hur du kan tänka.

Singel i bostadsrätt: 2?3 nettomånadslöner.

Två i ägt boende: Buffertstorlek: 3?4 nettomånadslöner för hushållet

Familjen i ägt boende: Buffertstorlek: 4?5 nettomånadslöner, men olika stor buffert krävs beroende på hur många man är.

Sen är frågan i vilka former, kontanter, konto, värdepapper, fonder, fastigheter, guld, obelånad bostad.
  • Anonym (stud)

Vi råkar ha ett bra sparande trots vår livssituation (student och deltidare) pga att jag bodde hemma och kunde spara stora delar av min lön mellan 19-25. Säkerheten jag känner av att veta att vi kan lösa det mesta med våra pengar om vi skulle behöva, är guld värt. Jag kommer definitivt se till att köpa framtida bostäder och fordon med möjligheten till sparande i åtanke.

• Anonym (Libbsticka)

Jag har flera män på mitt företag som tangerar 50 och pustar över alla utgifter, några har 3 tonåringar och det tär, samtidigt som man kanske har en deltidande kvinna hemma med relativt låg lön, eller så kanske hon varit sjukskriven en tid.

Jag som kvinna har satsat på lön och teknisk utbildning och bara ett barn, och därför har vi det riktigt bra, även om min man ligger strax under medellön inom sitt teknikyrke. När båda ligger på 45k+ brutto så har man allt man behöver tycker jag och jag är väldigt tacksam för mina studier och mitt arbetsliv även om det finns många som tjänar mer.

• Frontline
    Anonym (Q) skrev 2019-01-06 19:29:12 följande:
    Med tre månadslöner kommer man inte långt om ugnen brakar ihop samtidigt som taket behöver bytas, varmvattenberedaren pajar och en blir sjukskriven i fyra månader.
    Och allt det brukar hända samtidigt?

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Q)
    Frontline skrev 2019-01-24 23:29:02 följande:

Och allt det brukar hända samtidigt?

Det finns ett ordspråk: en olycka kommer sällan ensam.

Uppkom inte utan anledning. Brukar hända? Kanske inte. Kan hända? Absolut!

Jag känner folk som varit med om exakt den kombinationen. Känner folk som varit med om annorlunda kombination. Hur som, rätt så vanligt att saker i hemmet har en tendens att gå sönder samtidigt
  • Frontline
    Anonym (Q) skrev 2019-01-24 23:43:41 följande:
    Det finns ett ordspråk: en olycka kommer sällan ensam.
    Uppkom inte utan anledning. Brukar hända? Kanske inte. Kan hända? Absolut!
    Jag känner folk som varit med om exakt den kombinationen. Känner folk som varit med om annorlunda kombination. Hur som, rätt så vanligt att saker i hemmet har en tendens att gå sönder samtidigt
    Ok så kan det vara,men jag känner ingen som råkat ut för sådana missöden..
    Det som fick bytas senast var diskmaskinen för 3 år sen, sen var det tvättmaskinen för 5 år sen och innan det gick pannan sönder för typ 9 år sen, sjukskriven har vi dock inte varit några längre stunder på 25 år..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Libbsticka) skrev 2019-01-17 20:36:00 följande:

Jag har flera män på mitt företag som tangerar 50 och pustar över alla utgifter, några har 3 tonåringar och det tär, samtidigt som man kanske har en deltidande kvinna hemma med relativt låg lön, eller så kanske hon varit sjukskriven en tid.

Jag som kvinna har satsat på lön och teknisk utbildning och bara ett barn, och därför har vi det riktigt bra, även om min man ligger strax under medellön inom sitt teknikyrke. När båda ligger på 45k+ brutto så har man allt man behöver tycker jag och jag är väldigt tacksam för mina studier och mitt arbetsliv även om det finns många som tjänar mer.

OT men får jag fråga om det var ett medvetet val att inte försöka få fler än ett barn? Var ekonomin en medveten aspekt ni tog med i bedömningen? Känner själv mig kluven inför att försöka få andra barnet - ser många fördelar både vad gäller tid, ork och pengar med bara ett barn men min man vill gärna ha minst ett barn till. Om vi bara har ett barn behöver vi inte större bostad exempelvis, utan kan nöja oss här i trean vi trivs i och kan börja spara mer till barnet, pension, resor etc trots att vi arbetar deltid. 
  • hammarhajen

Från lön till lön trots OK inkomst låter inte speciellt ansvarsfullt om man har barn och hus. Hur löser man då oväntade utgifter? 

En årslön behöver man kanske inte ha, men absolut sträva efter att klara en månad eller två utan inkomst (om t.ex. försäkringskassan skulle vara sen med en utbetalning om man blir sjuk) eller om något händer med huset så att det måste renoveras eller om bilen behöver repareras.

Har full förståelse för att personer med väldigt låga inkomster inte kan spara, eller att personer som precis kommit ut i arbetslivet inte har hunnit skaffa en buffert. Och självklart kan bufferten vara slut, om den precis behövt användas. Men har man okej lön och tar på sig ansvar som hus och barn, då tycker jag att man ska försöka lägga undan en del. Annars har man kanske inte råd med hus egentligen.

Svar på tråden Hur är det för er?