• Anonym (Busan)

Har en älskare...

Hej.

Är gift sedan 20 år tillbaka, vi har 3 barn mellan 9 och 16 år.

För drygt ett år sedan försatte jag mig i en situation som jag inte riktigt kan ursäkta, jag började träffa en annan man, även han är i en relation. Vår relation bygger nog enbart på sex, ok nu behöver jag inte några moralpredikningar för jag VET att det är åt skogen fel.

Men denna man gör mig så förvirrad, vi träffas när vi kan och har fantastiskt sex, han tycker det är best sex ever...men när vi har haft en sådan träff så går jag nog igång lite känslomässigt och vill gärna "prata" med honom om hur bra, mysigt och ljuvligt vårt möte var, han däremot blir helt tyst, inte ett sms ingenting, varför? Har svårt att hantera när han gör så. Nu träffades vi i torsdags och jag bestämde mig för att inte ligga på å skriva till honom men nu har jag ju inte hört nåt alls, förvirrar mig? Vad ska jag göra?

Busan

• Svar på tråden Har en älskare...
  • Anonym (Ka)
    Anonym (Q med älskare) skrev 2019-01-09 13:48:37 följande:

Kan det vara så att du och din älskare har helt enkelt inte förstått varandra? 
    Sannolikt har ingen av er två heller förstått sig själv.
    Varför har du inlett denna relation, vad är orsaken och vilket är ditt mål? Vad är motsvarande för honom, sett strikt ur ditt eget respektive hans eget perspektiv?
    Ni kan behöva förstå varandra och helst ömsesidigt komma överens om, eller åtminstone acceptera, vad ni önskar få ut av er relation.

Om det inte är möjligt eller lämpligt men du ändå vill fortsätta ha honom som älskare så måste du enskilt komma överens med dig själv att du accepterar att er relation är som den är.

Du är kvinna och har en älskare. Han är man och har en älskarinna.
    Ofta (alltid?) är det i första hand stor skillnad mellan kvinnligt och manligt. Men även självfallet skillnad mellan olika personer oavsett kön.

Det verkar inte som du heller förstår frågeställningen i ts.
  • Anonym (Svaret)
    Anonym (Q med älskare) skrev 2019-01-11 09:39:54 följande:

Det är både lärorikt och mycket intressant, ibland även roligt, att utbyta information och diskutera relationer, kärlek och hur människor fungerar.

Jag tycker att TS har något mycket intressant att resonera om.

Det kan även vara intressant diskutera om otrohet är rätt eller fel, men det är ju ett helt annat ämne, som diskuteras i oändlighet i massor av trådar.

Om man klarar av att läsa och förstå TS inledning så handlar denna tråden inte om rätt eller fel, om TS är en vidrig människa eller inte.

Den som inte klarar förstå detta framställer nog inte sig själv som särskilt smart.

Det är synd och fruktansvärt tråkigt att tråden ska förstöras av den eller dem som inte ens klarar att förstå TS inledning. Det hade annars kunnat bli mycket lärorika och intressanta resonemang om hur människor och kärlek fungerar.

Du har rätt att det skulle kunna bli en intressant tråd, problemet är att analyserna kan bli oändliga och dom som svarar i dessa trådar oftast har en egen erfarenhet alt nyfikenhet kring just detta. Så egna erfarenheter är det som styr tråden framåt.

?Att det är åt skogen fel? det vet ju TS själv, men det faktum att hon ens tog steget och sen blev kär.

Vad är man beredd att offra för kärlek, eller i hennes fall.. vad vill hon? Hon blir är ju kär.

Jag vet inte hur vi ska analysera detta vidare, ingen vet vad som fick mannen att dra sig undan, hon kanske indirekt bad om det, skapade förvirrning pga att hon tyckte själv att det hon gör är fel. Kanske kan vara så att han ångrade sig eller insåg vad han höll på att förlora själv. Han kanske också kände att det var åt skogen fel. Hur ska vi veta?

Har du själv någon tanke om vad det kan handla om? Varför drar han sig undan?
  • Anonym (skitsnack)
    Anonym (Q med älskare) skrev 2019-01-11 09:39:54 följande:

Det är både lärorikt och mycket intressant, ibland även roligt, att utbyta information och diskutera relationer, kärlek och hur människor fungerar.
    Jag tycker att TS har något mycket intressant att resonera om.

Det kan även vara intressant diskutera om otrohet är rätt eller fel, men det är ju ett helt annat ämne, som diskuteras i oändlighet i massor av trådar.
    Om man klarar av att läsa och förstå TS inledning så handlar denna tråden inte om rätt eller fel, om TS är en vidrig människa eller inte.
    Den som inte klarar förstå detta framställer nog inte sig själv som särskilt smart.

Det är synd och fruktansvärt tråkigt att tråden ska förstöras av den eller dem som inte ens klarar att förstå TS inledning. Det hade annars kunnat bli mycket lärorika och intressanta resonemang om hur människor och kärlek fungerar.
    Rynkar på näsan

INGEN tråd om otrohet handlar någonsin om rätt eller fel om trådstartaren själv får välja eftersom INGEN gillar kritik.

INGA diskussioner om relationer mellan människor kan helt bortse ifrån moraliska aspekter (rätt eller fel) eftersom moral avgör hur vi beter oss mot varandra.
    Om man helt skulle bortse från moraliska värderingar som du föreslår så skulle vi till exempel kunna föreslå att TS har ihjäl både sin man och den andre mannens fru så det bara blir hon och han... det är ju helt klart en praktisk lösning OM man bortser ifrån moraliska aspekter.

Det är synd och fruktansvärt tråkigt att du inte fattar det utan tror på fullt allvar att man kan diskutera hur människor och kärlek fungerar UTAN att ha rätt och fel med i bilden.
  • Anonym (qq)
    Anonym (Q med älskare) skrev 2019-01-11 09:20:41 följande:
    Du verkar ha mycket svårt att ta till dig vad jag skriver.
    Hur kan du förutsätta att jag inte är en klok och kärleksfull person kapabel nog att hantera detta på bästa sätt för min egen make och även för mig själv? Tror du att du eller någon annan vet bättre? Försöker du döma mig?
    Jag är övertygad att många försöker rättfärdiga det dom gör genom att (undermetvetet) intala sig själva att de gör det för förhållandets bästa etc.

Att kalla sig klok och kärleksfull i sådana situationer är nog bara ett tecken på att man lyckats med sitt självbedrägeri.
  • Anonym (EGOT)

Du var EGO när du gick in i en relation med en upptagen man. Var nu EGO igen och tänk på dig själv återigen. Mannen har visat tydligt att han bara vill ha dig för sex. EGO är även han. Rädda dig själv, du är värd bättre än denne EGO-man!

Ta hand om dig, bygg upp din självkänsla och välj någon som gör dig lycklig. Kram

• Anonym (Svaret)
    Anonym (EGOT) skrev 2019-01-11 22:56:08 följande:

Du var EGO när du gick in i en relation med en upptagen man. Var nu EGO igen och tänk på dig själv återigen. Mannen har visat tydligt att han bara vill ha dig för sex. EGO är även han. Rädda dig själv, du är värd bättre än denne EGO-man!

Ta hand om dig, bygg upp din självkänsla och välj någon som gör dig lycklig. Kram

Hmm egot gör ju det enda sanna och rätta mot en själv, så om personen handlade ego betyder det att han verkligen verkligen gjorde det för sitt eget egos (Jaget) skull. Vilket alltså skulle kunna betyda att det var en otroligt stark längtan som styrde, alltså behöver en egohandling inte vara osympatisk alls, eller jo det var den iof mot hans familj. Men egot är för mig den riktigt sanna personen i mig, inga normer eller förväntningar från andra tex.

Intressant hur olika man kan tolka egot ;)
  • Anonym (EGOT)

Svarar (svaret): nu är det dags att hon är sympatisk mot sig själv!

Har man en personlighet som är EGO och mår dåligt för att man gjort val utifrån detta, får ?Busan? då gå till sitt EGO igen och då välja val som gör stt hon slipper må dåligt, hon får välja utifrån sig själv återigen!

• Anonym (Svaret)
    Anonym (EGOT) skrev 2019-01-12 01:23:51 följande:

Svarar (svaret): nu är det dags att hon är sympatisk mot sig själv!

Har man en personlighet som är EGO och mår dåligt för att man gjort val utifrån detta, får ?Busan? då gå till sitt EGO igen och då välja val som gör stt hon slipper må dåligt, hon får välja utifrån sig själv återigen!

Låter som en katt helt enkelt :):)

Och du står med fingret och pekar, samtidigt som du tillrättavisar..

-SLUTA märk revir överallt.. nu får ditt ego bestämma sig ..om den ska kissa på sängbenen eller soffan?!

Katter skiter ju i regel i vad andra tycker, såklart den handlar ego, för den vet ju sitt eget bästa. Sympatisk mot sig själv är helt klart att följa sin instinkt och sina känslor. Det gör ju redan katten ?Busan? i nästa steg vore det såklart att byta ut husse.

Gillar ändå Busan, passar ju in lite på en katt!
  • Anonym (M)
    Anonym (Busan) skrev 2019-01-09 22:17:05 följande:

Vill tacka de som försökte svara på det jag funderade över, övriga har jag inte så mycket att säga till, även om jag börjat hela inlägget med hur hela min livssituation ser ut, vilket jag ventilerar på andra forum så borde det inte påverka det jag undrar över.....

Säger igen att jag avundas ni som lever liven svart eller vitt och alltid gör allt rätt....

Jag har varit i likande sits som din. Upplevde också att mannen var en aning off efter våra träffar. I bästa fall skrev han ngt meddelande som varierade på skalan gulligt - medelmåttigt men på många sätt märkte jag att han inte längre var lika angelägen. Tror mycket på det som vissa nämnt att när mannen lättat på trycket och rått undan lite frustration så kan han fokusera på något annat i bästa fall, alternativt är man inte så intressant längre i värsta fall. Jag tror män är duktiga på att lura sig själv är att de ?vill ha? någon. De vill nog mest ha utlösning tyvärr.

Mannen jag träffade uttryckte att han älskade mig vilket avtog under våra två år. Sen visade det sig att han legat med någon annan. Alltså vi sågs inte bara för sex ska jag tillägga, vi hade en relation som visserligen begränsades av omständigheterna. Så jag tyckte han bedrog mig. Karma. Jag klippte allt. Han kontaktade mig åter tre månader senare utan att nämna vårt dramatiska slut utan anspelade direkt på sex och ville ses. Jag konfronterade honom och han ville ses och reda ut allt men jag sa nej, så vi textade istället. Vi enades inte om vem som gjort fel i vår historia och han kastade beskyllningar på mig varpå jag helvände och ville ses för att få förklara situationen ur mitt perspektiv. Han sa ja till det, ?vi kan ses nån dag? och mitt svar på det har han inte ens öppnat. Så där ser man hur angelägen mannen är att ses när han vet att det inte vankas sex. Så nu väntar jag på att det ska behaga narcissisten att ses. Så trött på honom. Här har vi intressant dynamik mellan två älskare minsann.

Kan tillägga att jag också hade massa skäl till att inte kunna lämna sambon, som ingen på fl skulle fatta eller acceptera men jag var låst och det berör sjukdom. Dock inga barn i bilden. Så jag vet att allt inte är svart eller vitt och med rätt omständigheter kan man göra saker som ligger långt utanför ens normala värderingar. De som säger annat får bara vara glada att de inte hamnat i ett sånt läge. Vi är alla människor med känslor och behov. Vi kan alla hamna i fel relation. Vi kan alla få förändrade livssituationer. Vi kan alla falla till botten och försöka bara överleva. Vi kan alla hamna i kläm för de. Irakiska frågorna. Allas liv ser inte lika ut.
  • Anonym (otrampade stigar)

I floden av påhopp och fördömmande har två kvinnor försökt berätta om de erfarenheter TS frågar efter. Att de upplever en obalans mellan sina älskare och sig själva med radiotystnad efter varje möte. Skulle vara intressant att höra hur en man som är någons älskare resonerar runt detta.

• Anonym (M)
    Anonym (otrampade stigar) skrev 2019-01-12 10:00:40 följande:

I floden av påhopp och fördömmande har två kvinnor försökt berätta om de erfarenheter TS frågar efter. Att de upplever en obalans mellan sina älskare och sig själva med radiotystnad efter varje möte. Skulle vara intressant att höra hur en man som är någons älskare resonerar runt detta.

Men det är ju enkelt - de är tömda på sin frustration och kan återgå till sitt. Den bistra sanningen är att det är väldigt convenient för en man att ha en kvinna att ha sex med men som han inte behöver ta något ansvar för. Jättebra att hon åker hem till sin man och får trygghet, och han behöver inte bry sig.

Jag upplever ett liknande fenomen med vissa partners jag haft. De skickar trevliga sms innan sex, är engagerade och helt perfekta innan sex och efteråt är ambitionsnivån klart lägre. Kolla jobbmailen är viktigare än att mysa ihop efter själva huvudakten. Inte alla är så, men flertalet erfarenheter har jag ändå samlat ihop. Är därför alltid skeptisk till en mans smicker om det kommer före sexet. Det är vad som sker efter ligger som blir min termometer på relationen.
  • Anonym (otrampade stigar)
    Anonym (M) skrev 2019-01-12 10:13:11 följande:

Men det är ju enkelt - de är tömda på sin frustration och kan återgå till sitt. Den bistra sanningen är att det är väldigt convenient för en man att ha en kvinna att ha sex med men som han inte behöver ta något ansvar för. Jättebra att hon åker hem till sin man och får trygghet, och han behöver inte bry sig.

Jag upplever ett liknande fenomen med vissa partners jag haft. De skickar trevliga sms innan sex, är engagerade och helt perfekta innan sex och efteråt är ambitionsnivån klart lägre. Kolla jobbmailen är viktigare än att mysa ihop efter själva huvudakten. Inte alla är så, men flertalet erfarenheter har jag ändå samlat ihop. Är därför alltid skeptisk till en mans smicker om det kommer före sexet. Det är vad som sker efter ligger som blir min termometer på relationen.

Men tror du inte att kvinnor med älskare ibland resonerar på samma sätt? Och inte i smyg är ute efter en stadig relation med älskaren?

Samt att det finns män som ser mer hos sin älskarinna än bara ett snabbt ligg? Men vad vet jag - är inte man.
  • Anonym (Ka)
    Anonym (otrampade stigar) skrev 2019-01-12 11:56:35 följande:
    Men tror du inte att kvinnor med älskare ibland resonerar på samma sätt? Och inte i smyg är ute efter en stadig relation med älskaren?

Samt att det finns män som ser mer hos sin älskarinna än bara ett snabbt ligg? Men vad vet jag - är inte man.
    Absolut...Att kvinnor mer och mer tar till sig ett manligt beteende är mera regel än undantag i dagens läge.
    Kanske ett manligt MeToo kan bli aktuellt om några årKyss
  • Anonym (M)
    Anonym (otrampade stigar) skrev 2019-01-12 11:56:35 följande:

Som någon nämnde tidigt i tråden är kvinnan biologiskt skapta att fästa sig emotionellt vid dem som ligger med henne. Det har med överlevnad att göra. Den som ligger med henne var historiskt den som befruktade henne och har man blivit befruktad var man beroende av skydd och viss försörjning. Jakt av mat och sånt. Vi kommer inte ifrån det. Sen tror jag att en del kvinnor är mindre benägna att falla på detta sätt, men jämfört med männen så är detta ett kvinnligt drag.

Intellektuellt så kände jag i viss mån att det var nice att ha älskaren och eftersom han inte gav mig trygghet och var rätt strulig så kändes det skönt för själen att komma hem till min lugna sambo. men kärleksruset till älskaren var starkt och jag hade gärna blivit ihop med honom. Trots alla hans brister.
Svar på tråden Har en älskare...