• Anonym (Sara)

har vi rätt till dagisplats?

Vi har en son på 6 månader och väntar vårat andra barn. Eftersom jag inte ammar blev jag gravid ganska snart efter förlossningen och nu undrar jag om våran son kan börja på dagis under mammaledigheten för andra barnet?

• Svar på tråden har vi rätt till dagisplats?
  • Anonym (M)

Ja du har rätt till 15 timmars förskola per vecka från att barnet får syskon och har fyllt 1 år. Stockholms kommun erbjuder 30 timmar. Tider och dagar bestämmer förskolan. Oftast är det 5 timmar/3 dagar per vecka. Ibland 3 timmar/5 dagar per vecka.

Tycker dock att du ska avvakta med detta. En ettåring är liten och har större behållning av att vara hemma i tryggheten med sin förälder och sitt syskon. Förskolemiljön är rörig, högljudd och stressig för en ettåring. Tänk dig in i att du ska lämna ditt lilla barn som kanske gråter när du går hem med bebisen och du vet att du inte måste lämna. Ångesten är ofta stor hos föräldrar som måste lämna pga jobb. Vad ska den inte bli hos dig? Dessutom måste du upp tidigt, väcka barnen ge barnet frukost och packa väskor och göra ordning barnet samt kanske hinna amma först mm innan du ger dig iväg. Sen hämta igen efter några timmar. Dessutom betala avgift varje månad. Pengar du Jan lägga på annat. Nä jag tycker du ska tänka om. Var hemma och njut av dina barn. Låt dem bygga band till varandra och bli nära syskon. Skola in dem båda samtidigt när det är dags och låt dem vara varandras trygghet.

• Anonym (Neej)

Vansinnigt att sätta en sån liten på dagis om det inte behövs! Blir barnet som blir straffat för att ni inte skyddade er?!

• Anonym (X)

Det brukar vara fasta tider man får lämna, 15h per vecka, och svårt att få till bra rutiner till yngsta när man ständigt har tid att passa. Dessutom har en så liten inget utbyte av förskolan, blir mest en massa baciller att dra hem till den lille.

• Tiina87
    smulpaj01 skrev 2019-01-09 19:52:13 följande:

Min son började som 1 åring. Men varför vill du inte ha en sån liten hemma när du ändå är ledig?

Kanske för att hon har en annan lite att ta hand om?! Och för att barn oftast mår bra av att få social samvaro med andra barn i samma ålder.
  • Anonym (X)
    Tiina87 skrev 2019-01-09 23:47:17 följande:

Och för att barn oftast mår bra av att få social samvaro med andra barn i samma ålder.

Inte så små barn, och det borde du veta om du vet nåt om utvecklingspsykologi.
  • Jemp

Fin mom shaming ni sysslar med här!

Ts: minst 15h (från ett års ålder dvs), många kommuner har 30, Stockholm har än så länge heltid men det är sagt att det ska ändras.

• Tiina87
    Anonym (X) skrev 2019-01-09 23:49:06 följande:

Inte så små barn, och det borde du veta om du vet nåt om utvecklingspsykologi.

Finns de varn som har nytta av förskola och är mogna för flrskola dom 1-åringar. Och de finns de spm absolut inte är mogna för förskola och inte har npgon nytta av det förren senare. Du vet, alla barn är olika.
  • Anonym (S)

Jag är hemma med bebis nu, har en 3-åring (för övrigt skönt att hon var närmare 3 år när lillasyster kom så att hon går att prata med, gillar att hjälpa till med lillasyster, är blöjfri osv men det är en annan diskussion), vill bara säga att 15h/v iallafall för mig inte är någon större avlastning då det mest känns som att man lämnar och hämtar på dagarna. För mindre barn får man dessutom betala, i vår kommun är max 1380kr och det når man ganska snabbt. Hon får naturligtvis fortsätta gå då hon älskar förskolan, men det ät mest för hennes skull...

• Anonym (X)
    Tiina87 skrev 2019-01-09 23:55:16 följande:

Finns de varn som har nytta av förskola och är mogna för flrskola dom 1-åringar. Och de finns de spm absolut inte är mogna för förskola och inte har npgon nytta av det förren senare. Du vet, alla barn är olika.

Påstår inte du att du är sjuksköterska?

Nej, det finns inte mogna 1-åringar på det viset.
  • Tiina87
    Anonym (X) skrev 2019-01-10 00:02:54 följande:

Påstår inte du att du är sjuksköterska?

Nej, det finns inte mogna 1-åringar på det viset.

Ja, jag är sjuksköterska men det har inte med tråden att göra. Är förövrigt inte barnsjuksköterska.

Och jo det finns 1-åringar som är mogna för dagis precis som det finns skolmogna 5/6-åringar.

Men det spelar ingen roll vad du och jag anser då det är ts som själv bestämmer hurvida hon vill att hennes 1-åring ska börja på förskola eller inte.
  • Anonym (X)
    Tiina87 skrev 2019-01-10 00:06:45 följande:

Ja, jag är sjuksköterska men det har inte med tråden att göra. Är förövrigt inte barnsjuksköterska.

Och jo det finns 1-åringar som är mogna för dagis precis som det finns skolmogna 5/6-åringar.

Men det spelar ingen roll vad du och jag anser då det är ts som själv bestämmer hurvida hon vill att hennes 1-åring ska börja på förskola eller inte.

Det är inte en åsikt om hur barn utvecklas utan fakta. Du verkar inte förstå skillnaden.

Visst finns det 1-åringar som klarar förskolan, men att påstå att de har behov av socialt samspel från andra barn är ren lögn.
  • Tiina87
    Anonym (X) skrev 2019-01-10 00:09:51 följande:

Det är inte en åsikt om hur barn utvecklas utan fakta. Du verkar inte förstå skillnaden.

Visst finns det 1-åringar som klarar förskolan, men att påstå att de har behov av socialt samspel från andra barn är ren lögn.

Barn utvecklas olika och i olika takt.

En del 1-åringar har nytta av att umgås och träffa andra barn i samma ålder och en del har det inte.

Oavsett vad vi tycker så är det fortfarande ts som bestämmer rörande hennes barn.
  • smulpaj01
    Tiina87 skrev 2019-01-10 00:33:16 följande:

Jag är inte barnsjuksköterska och läst minimalt lite om just barn.

Men fortfarande, fakta är att barn utvecklas olika och i olika takt. Det finns 1-åringar som har nytta av förskola och det finns 1-åringar som inte har någon nytta av förskola. Samma med 2-3-4-5- åringar. Alla barn är olika. Om ts anser att hennes barn kan ha nytta av förskola så är det hennes beslut att ha barnet i förskola samtidigt som hon är föräldrarledig.

Ts barn är 6 månader. Tror knappast ts har en susning om ifall hennes barn har nytta av förskolan om 6 månader.

Personligen tror jag inte något barn har det i den åldern och jag tycker det var HEMSKT att behöva lämna min lilla som 1 åring. Därför flyttade vi till Spanien vid 1,5 så jag kunde vara hemma med barnet ett år till.
  • Tiina87
    smulpaj01 skrev 2019-01-10 00:41:21 följande:

Ts barn är 6 månader. Tror knappast ts har en susning om ifall hennes barn har nytta av förskolan om 6 månader.

Personligen tror jag inte något barn har det i den åldern och jag tycker det var HEMSKT att behöva lämna min lilla som 1 åring. Därför flyttade vi till Spanien vid 1,5 så jag kunde vara hemma med barnet ett år till.

Om 6 månader ts barn 1-år, många barn börjar förskola vid 1-år. Ts den som.vet om hennes barn är mogen för förskola 15h/ vecka om 6 månader. Inte, du, jag eller någon annan i tråden vet det.
  • Anonym (Mika)

Ni har rätt till barnomsorg från att barnet har blivit 1 år. Ni kommer att få betala 3 procent av inkomsten före skatt eller max 1382 kronor i månaden. Barnomsorgen förläggs mellan 8 eller 9 och 15 och det sägs att man ska följa terminerna. Här gör man det och barn till föräldralediga får inte omsorg under skolloven och andra lediga dagar. När det är brist på vikarier får barn till föräldralediga inte komma till förskolan. Men vilket utbyte kommer en liten nybliven 1 åring att ha av att lämnas bort 30 timmar i veckan?

• Anonym (Mika)
    Tiina87 skrev 2019-01-10 00:33:16 följande:

Jag är inte barnsjuksköterska och läst minimalt lite om just barn.

Men fortfarande, fakta är att barn utvecklas olika och i olika takt. Det finns 1-åringar som har nytta av förskola och det finns 1-åringar som inte har någon nytta av förskola. Samma med 2-3-4-5- åringar. Alla barn är olika. Om ts anser att hennes barn kan ha nytta av förskola så är det hennes beslut att ha barnet i förskola samtidigt som hon är föräldrarledig.

De enda 1åringar som har "nytta" av att vistas i förskolan är de som har det dåligt hemma.
  • Anonym (Mika)
    Jemp skrev 2019-01-09 23:50:26 följande:

Fin mom shaming ni sysslar med här!

Ts: minst 15h (från ett års ålder dvs), många kommuner har 30, Stockholm har än så länge heltid men det är sagt att det ska ändras.

Det handlar inte om mom shaming utan om fakta om vad som är bra för små barn. 1 åringar mår bäst hemma om det inte är så att det är riktigt dåligt hemma.

Från 1 februari ändras reglerna i Stockholm till max 30 timmar.
  • Tiina87
    Anonym (Mika) skrev 2019-01-10 00:51:46 följande:

De enda 1åringar som har "nytta" av att vistas i förskolan är de som har det dåligt hemma.

Inte nödvändigvis.
  • Anonym (Fyrabarnsmamman)
    Anonym (Sara) skrev 2019-01-09 19:54:34 följande:

lite mycket att hålla koll på när man har barn med så tät åldersskillnad. Var du mammaledig när han började dagis?

Varför skaffar du fler barn än du klarar av att ta hand om?! Det är rent vansinne att lägga en ettåring i fsk för att det är "lite mycket att hålla koll på". Har själv fått fyra barn på mindre än 6 år och dessa har jag ensam tagit hand om sedan yngsta var 7 månader så vet vad jag pratar om. Förskolan ska inte användas som en förvaringsplats för bebisar när föräldrarna skaffar fler barn än de borde. Är man hemma och föräldraledig bör man ha sina småbarn/bebisar hemma om ingen särskild orsak till att använda sig av fsk föreligger. Sådana fall kan vara sjukdom eller om syskonet är mycket äldre och redan inskolad, då anser jag att man kan låta dem gå 15h/v. Men att skola in en ettåring för att syskon är på kommande? Nej aldrig..
  • Tiina87
    Anonym (Fyrabarnsmamman) skrev 2019-01-10 01:28:36 följande:

Varför skaffar du fler barn än du klarar av att ta hand om?! Det är rent vansinne att lägga en ettåring i fsk för att det är "lite mycket att hålla koll på". Har själv fått fyra barn på mindre än 6 år och dessa har jag ensam tagit hand om sedan yngsta var 7 månader så vet vad jag pratar om. Förskolan ska inte användas som en förvaringsplats för bebisar när föräldrarna skaffar fler barn än de borde. Är man hemma och föräldraledig bör man ha sina småbarn/bebisar hemma om ingen särskild orsak till att använda sig av fsk föreligger. Sådana fall kan vara sjukdom eller om syskonet är mycket äldre och redan inskolad, då anser jag att man kan låta dem gå 15h/v. Men att skola in en ettåring för att syskon är på kommande? Nej aldrig..

Grattis till att du tog hand om dina fyra barn helt ensam. (Det är ingen unigt att ta hand som sina barn....)
Svar på tråden har vi rätt till dagisplats?