• talgoxe

Gravtest visar positivt 4 veckor efter kirurgisk abort

Hej

Jag var tvungen att genomgå en kirurgisk abort för 4 veckor sedan.

Det var en hemsk upplevelse och jag grät hejdlöst.

Jag blödde ca 4 dagar, ingen större smärta.

En vecka senare hade jag o sambon oskyddat sex med allt vad det innebär.

Vi vill ha barn, och har haft oskyddat sex även vid flertaket tillfälken efter aborten.

Jag har inte fått min mens tillbaka ännu.

Jag testade med clearblue gravtest igår som uppgav positivt test, gravid vecka 1-2.

Kan detta verkligen stämma? Att man kan lyckas bli gravid utan en första mens?

Eller kan den kirurgiska aborten blivit felaktigt utförd?

Jag vill gärna tro på att jag är gravid men blir skeptisk.

Kan tillägga att vi är över 35 år :)

Ska jag kontakta kvinnokliniken? Jag har ingen smärta i livmodern, ibland molkänsla men inget allvarligt och ej feber.

Vore tacksam för scar från nån som varit i liknande situation:)

• Svar på tråden Gravtest visar positivt 4 veckor efter kirurgisk abort
  • Delilah2001

Kan tillägga att bara för att testen är positiva så behöver det inte alls betyda att aborten misslyckats, det kan vara lite graviditetshormoner kvar bara.

• FruW85
    talgoxe skrev 2019-01-12 23:33:06 följande:
    Jag skulle göra det, för att utesluta att det är något kvar från förra som kan "ställa till det". Då kan dom ju dessutom se om det är något där inne :) Annars är ju en ökning eller minskning av styrkan på testet en ganska bra indikation på vad det är, om du skulle ta ett till om några dagar/en vecka :)
  • Sticky

När jag har gjort skrapning har de kollat med ultraljud så att allt är ute (medan man är sövd ). Jag har tyvärr varit med om ofullständig medicinsk. Men ts hade ju genomgått kirurgisk och då är det mindre risk för rester.

Men som andra har skrivit så är det möjligt att hcg inte har sjunkit helt. Men jag tror verkligen att det är större sannolikhet att detta rör sig om ny grav .

Ta ett digitalt test om en vecka, då bör det stå 2-3 veckor om det är en ny graviditet.

• Sticky

Och dessutom brukar man väl blöda när man har rester kvar. Skulle inte misstänka rester om blödningen avtagit helt. Som sagt det är låg risk för rester efter kirurgisk. Efter medicinsk är det dock runt fem % risk.

Det är ej lönt att försöka få vul i detta läge, bara att göra nytt digitalt test om några dagar.

• FruW85

Nej, det mest troliga känns som att det antingen är hormoner som hänger kvar och visar plus eller en ny graviditet, men jag har läst om personer som haft rester kvar efter en skrapning så om jag utgår från mig själv så hade jag nog velat utesluta det för att slippa bli besviken. Blöder man vid rester och ts inte gör det, ja då känns det ju ändå lugnt på den fronten :)

• Sticky
    FruW85 skrev 2019-01-13 14:29:17 följande:

Nej, det mest troliga känns som att det antingen är hormoner som hänger kvar och visar plus eller en ny graviditet, men jag har läst om personer som haft rester kvar efter en skrapning så om jag utgår från mig själv så hade jag nog velat utesluta det för att slippa bli besviken. Blöder man vid rester och ts inte gör det, ja då känns det ju ändå lugnt på den fronten :)

Håller med.
  • Meriall
    Barajag12345 skrev 2019-01-13 01:03:59 följande:

Samma här, fast helt tvärtom. Fick MA och testet visade positivt 4 veckor efter medicinsk abort, men när jag ringde läkaren så sa de att jag genast skulle komma in till sjukhuset, för där kunde finnas rester och då kunde man få blodförgiftning.

Vilket där var.

Så för min del fick jag genomgå även en kirurgisk abort. Efter det visade testerna dock negativt.

Jag vill inte låta negativ, men jag tycker att du ska höra med kvinnokliniken, TS. Hellre det och vara på den säkra sidan.

Gjorde du din abort hemma? Jag gjorde min på sjukhuset och fick både vul och analys av fostret med mikroskop efteråt för att se att allt var ute. Så borde inte kunnat bli rester då.
  • Barajag12345

Man blöder inte nödvändigtvis när man har rester. Jag hade ju rester i 5 veckor (visserligen efter den medicinska aborten, inte efter skrapningen) men inget blod alls förutom ett par dagar precis i början.

Efter skrapningen sa de till mig att jag skulle göra ett graviditetstest ett par veckor senare och höra av mig om det fortfarande var positivt. Så risken finns ju, även om det inte är troligt.

Hade det varit jag, så skulle jag höra med sjukvården, bara för att vara på den säkra sidan.

(Som svar på frågan innan - nej, jag kände ingenting alls. Mådde inte dåligt fysiskt under tiden)

• Barajag12345
    Meriall skrev 2019-01-13 16:43:51 följande:

Gjorde du din abort hemma? Jag gjorde min på sjukhuset och fick både vul och analys av fostret med mikroskop efteråt för att se att allt var ute. Så borde inte kunnat bli rester då.

Jag fick ta mina tabletter hemma. Men skrapningen fick jag göra på sjukhuset.

Jag säger inte att det är vanligt med rester efter skrapning (efter cytotec är det dock inte ovanligt, vilket läkaren förklarade för mig när jag kom in för skrapningen 5 veckor senare...) men det är inte omöjligt. Därför sa de också till mig att ta ett nytt graviditetstest ett par veckor efter skrapningen, för att vara säker.
  • talgoxe

Jag ska kontakta sjukhuset i veckan, jag har fortfarande illamående o lite molvärk.

Känns bara som att jag knuffar fram att kontakta sjukhuset, då aborten var väldigt jobbig att genomföra.

Jag tycker illamåendet borde gått över nu? Eller det kanske oxå hänger kvar såsom hormonerna kan göra?

• Meriall

Ja kontakta sjukhuset. Onödigt att må illa om du inte är nygravid. Efter en abort jag gjort (ej den jag fick plus efter) så mådde jag väldigt illa efteråt som inte gick över. Fick ngn medicin och då gick det över och kom inte tillbaka. Som att kroppen hakat upp sig. Men då hade jag inte plus.

Det verkar dock som att ifall du är kollad efter din abort så inga rester är kvar (Om du gjorde den på sjukhus) så bör det vara en ny graviditet. Gjorde du den hemma kan det vara vilket som. Men det är nog inte "kvar" ett plus om det är varken rester eller ny graviditet.

• talgoxe

Jag var tvungen att göra en kirurgisk abort, konstigt nog fick jag inte träffa läkaren efter operationen, jag väntade på läkaren i 4,5 timmar till slut så orkade jag inte vänta pga jag mådde så dåligt.

Är det rutin att dom kontrollerar med ultraljud efter kirurgiska aborter? Att allt ser bra ut?

• Sticky
    talgoxe skrev 2019-01-14 00:11:36 följande:

Jag var tvungen att göra en kirurgisk abort, konstigt nog fick jag inte träffa läkaren efter operationen, jag väntade på läkaren i 4,5 timmar till slut så orkade jag inte vänta pga jag mådde så dåligt.

Är det rutin att dom kontrollerar med ultraljud efter kirurgiska aborter? Att allt ser bra ut?

Som sagt, när jag har gjort skrapningar har de kollat med vul under tiden jag var sövd. Detta fick jag reda på för att jag frågade. Om de alltid gör så kan jag tyvärr inte svara på. Men det står eventuellt i din journal (stod i min) så logga in och kolla.
  • talgoxe

Har nu bokat tid till sjukhuset, nästa vecka.

Sjuksystern jag pratade med tyckte att det lät konstigt med positivt gravtest eftersom det var en kirurgisk abort.

Hon kunde dock inte se om ul utförts i samband med aborten.

Lite konstigt att läkaren inte gjort ultraljud? Hoppas det inte är några rester kvar :(

• FruW85
    talgoxe skrev 2019-01-14 13:38:09 följande:

Har nu bokat tid till sjukhuset, nästa vecka.

Sjuksystern jag pratade med tyckte att det lät konstigt med positivt gravtest eftersom det var en kirurgisk abort.

Hon kunde dock inte se om ul utförts i samband med aborten.

Lite konstigt att läkaren inte gjort ultraljud? Hoppas det inte är några rester kvar :(

Jag håller tummarna att det är en ny graviditet på g! Hur mår du annars nu?
  • talgoxe

Jo jag mår okej :)

Förutom lite illamående o lite molvärk i livmodern,

Lite öm fortfarande i brösten.

Men jag försöker tänka att det är de gamla hormonerna som spökar.

Men kan ju säga att jag tänker på det här ofta.

Jag skulle haft min mens igår men den har antadligen blivit lite störd efter aborten.

• angsvagen4

Jag gick igenom en operation 2/5 pga utomkvedshavandeskap, fick efter det följa upp mitt hcg med blodprov till det var negativt. 27/5 var det helt negativt och knappt två veckor efter det plussade jag. Jag kunde inte riktigt tro på det (och känns fortfarande som att jag inte kan tro på det trots flertal olika tester samt digitala) eftersom jag inte haft mens efter operationen. Ska få ett tidigt ultraljud på måndag så vi får se då hur det ser ut :)

• Anonym3323

Varit med om precis samma sak nu i maj. Försökt följa hcg genom tester att det har försvunnit. Men efter ÄL förra veckan har dova symptom kommit, och jag tog ett cb med veckoindikator igår som visade 1-2 veckor. Man kommer väl kanske inte kunna få ett tydligt svar förrän om en vecka då hcg förhoppningsvis stigit igen om en ny graviditet är på gång. Men jobbigt att gå och inte veta, och även gå med illamående och molvärk i magen.. känns inte som någon tillfällighet att det kommer heller :)

• Lejoninnan37

Berätta gärna hur det gått för er. Jag plussade i tisdags (abort 17/5). Testat varje dag. Clear blue visar fortfarande plus, precis likadant streck, varken starkare eller svagare. Däremot visar apotekets stickor lite svagare. Finns det hopp tro?

Svar på tråden Gravtest visar positivt 4 veckor efter kirurgisk abort