• Anonym (Orolig)

Ni som är gifta med en person som har blivit oskyldigt anklagad för sexuella övergrepp

Jag är i dagsläget gift med en 38 år äldre man som har blivit anklagad för sexuella övergrepp på min dotter från ett tidigare förhållande.

Anklagelsen kom fram då min dotter redan hade flyttat till min mor så jag har aldrig fått höra direkt från henne vad som hade hänt.

Jag tror att han är oskyldig därför att jag aldrig såg något olämpligt beteende från hans sida och jag känner att min mor och hennes släktingar har spätt på händelsen så jag vet inte vad som är vad.

Till det här hör att min dotter har en utvecklings störning och autism som gör att hennes bild av händelsen kan vara förvriden.

Det jag har hört henne säga är att pappa har klämt mitt bröst vilket jag tolkar som att när de har lekt så har han kanske försökt undvika att hon ramlar och tagit tag i henne för hårt. Hon väger en hel del och det är svårt att vara varsam när hon slänger sig ner på golvet.

Hon är 11 år och hennes verklighetsbild stämmer inte alltid överens med vad som egentligen är sant.

Ni som har valt att stanna kvar efter en sån här händelse, hur går man vidare?

Jag känner att jag har blivit av med min familj i samma veva som jag försöker komma fram till om jag vill stanna kvar eller separera.

Jag behöver inga pekpinnar om att jag borde blint lyssna på den ihopkokade versionen min mor och dotter har berättat för mig.Det har jag fått höra många gånger redan.

Jag behöver råd om hur jag kan göra för att gå vidare i livet.

• Svar på tråden Ni som är gifta med en person som har blivit oskyldigt anklagad för sexuella övergrepp
  • Anonym (Praktisk)

Kanske börja med att prata med dottern ?

• Anonym (k)

Du kanske ska fokusera på din dotters mående istället.

• Anonym (Josefin)

Du borde visa din dotter att du står på hennes sida och inte ta den potentiella gärningsmannen parti. Genom att göra det kommer du garanterat att förlora både din dotter och resten av din familj.

• Anonym (Men skärp dig)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-01-17 16:27:03 följande:

Jag är i dagsläget gift med en 38 år äldre man som har blivit anklagad för sexuella övergrepp på min dotter från ett tidigare förhållande.

Anklagelsen kom fram då min dotter redan hade flyttat till min mor så jag har aldrig fått höra direkt från henne vad som hade hänt.

Jag tror att han är oskyldig därför att jag aldrig såg något olämpligt beteende från hans sida och jag känner att min mor och hennes släktingar har spätt på händelsen så jag vet inte vad som är vad.

Till det här hör att min dotter har en utvecklings störning och autism som gör att hennes bild av händelsen kan vara förvriden.

Det jag har hört henne säga är att pappa har klämt mitt bröst vilket jag tolkar som att när de har lekt så har han kanske försökt undvika att hon ramlar och tagit tag i henne för hårt. Hon väger en hel del och det är svårt att vara varsam när hon slänger sig ner på golvet.

Hon är 11 år och hennes verklighetsbild stämmer inte alltid överens med vad som egentligen är sant.

Ni som har valt att stanna kvar efter en sån här händelse, hur går man vidare?

Jag känner att jag har blivit av med min familj i samma veva som jag försöker komma fram till om jag vill stanna kvar eller separera.

Jag behöver inga pekpinnar om att jag borde blint lyssna på den ihopkokade versionen min mor och dotter har berättat för mig.Det har jag fått höra många gånger redan.

Jag behöver råd om hur jag kan göra för att gå vidare i livet.

Vad säger utredningen om de sexuella övergreppen? För jag antar att du som ansvarsfull mamma har sett till så det har skett en ordentlig utredning kring det hela. Så att det inte bara är du som bestämt att det är omöjligt att han skulle gjort något sånt. 

Hade en barndomsvän som blev utsatt för övergrepp av sin styvfar och hennes mamma precis som du vägrade tro på det... Och precis som dig skickade hon iväg dottern istället för att lyssna. Något som skadade henne otroligt mycket. I hennes fall så flyttade hon hem till sin biologiska pappa som tack och lov tog tag i det hela och styvpappan hamnade i fängelse... Dock så envisades mamman med att hon hade minsann inte sett något så därför hade de inte hänt. Vägrade träffa sin dotter och andra familjemedlemmar som var på dotterns sida men hon besökte äcklet i fängelset och väntade på att han kom ut igen. Vedervärdig och hon borde aldrig fått kallas mamma... Nu är styvpappan död men hon kan inte fatta varför min kompis inte vill träffa henne och varför hon inte får träffa sina barnbarn.... 

Hur du bör gå vidare.... Ja du.... är du en mamma eller ett monster? En mamma ser till så att det utreds ordentligt av utomstående vad som hänt. För att vara säker på att hennes barn inte farit illa. 

• IceKitten

Om den här TS verkligen inte är ett troll, vilket jag hoppas...

Prata med dig dotter. Lyssna på henne och döm henne inte. Var öppen för båda möjligheterna. Antingen har din sambo gjort något mot henne och hon mår dåligt pga det. Eller mår hon dåligt av någon annan anledning och ljuger pga av det...

Oavsett vilket mår hon dåligt och det är ditt jobb att finnas där för henne.

Dessutom... Massor av människor har sagt exakt samma sak om våldtäktsmän, bedragare och mördare "jag märkte inget", "han var ju så trevlig", "hon verkade ju verkligen älska honom" osv...

• Tecum

Det är uppenbart att din familj kokat ihop detta för att de vill bli av med din man som de tycker är för gammal för dig. Så vad behöver du mer för att gå vidare? Din dotter är också ett offer i maktkampen, hon utnyttjas av din släkt. Så som andra säger, lyssna på henne men också på din man och inte minst din magkänsla.

• Anonym (Orolig)

Jag har tillsammans med min man pratat med myndigheterna angående det som påstås ha hänt

Polisen och socialen vill inte att jag pratar med henne om det här och jag dömer henne inte. Jag vet däremot från tidigare erfarenheter att hon kan förvrida situationer rätt så duktigt.

Jag beskyller henne inte för att ljuga men vet inte vad jag skall tro om det här.

Att hon har flyttat till min mor hör till ett beslut som togs innan det här kom fram.

• SweeneyTodd
    Tecum skrev 2019-01-17 17:22:46 följande:
    Det är uppenbart att din familj kokat ihop detta för att de vill bli av med din man som de tycker är för gammal för dig. Så vad behöver du mer för att gå vidare? Din dotter är också ett offer i maktkampen, hon utnyttjas av din släkt. Så som andra säger, lyssna på henne men också på din man och inte minst din magkänsla.
    Det är inte alls uppenbart att hennes familj har kokat ihop något. Vilken löjlig ''konspirationsteori''. 
  • SweeneyTodd
    Anonym (Men skärp dig) skrev 2019-01-17 17:15:24 följande:

Vad säger utredningen om de sexuella övergreppen? För jag antar att du som ansvarsfull mamma har sett till så det har skett en ordentlig utredning kring det hela. Så att det inte bara är du som bestämt att det är omöjligt att han skulle gjort något sånt. 

Hade en barndomsvän som blev utsatt för övergrepp av sin styvfar och hennes mamma precis som du vägrade tro på det... Och precis som dig skickade hon iväg dottern istället för att lyssna. Något som skadade henne otroligt mycket. I hennes fall så flyttade hon hem till sin biologiska pappa som tack och lov tog tag i det hela och styvpappan hamnade i fängelse... Dock så envisades mamman med att hon hade minsann inte sett något så därför hade de inte hänt. Vägrade träffa sin dotter och andra familjemedlemmar som var på dotterns sida men hon besökte äcklet i fängelset och väntade på att han kom ut igen. Vedervärdig och hon borde aldrig fått kallas mamma... Nu är styvpappan död men hon kan inte fatta varför min kompis inte vill träffa henne och varför hon inte får träffa sina barnbarn.... 

Hur du bör gå vidare.... Ja du.... är du en mamma eller ett monster? En mamma ser till så att det utreds ordentligt av utomstående vad som hänt. För att vara säker på att hennes barn inte farit illa. 

Tummen upp för detta inlägg. 
  • Tecum
    SweeneyTodd skrev 2019-01-17 17:42:04 följande:
    Det är inte alls uppenbart att hennes familj har kokat ihop något. Vilken löjlig ''konspirationsteori''. 
    Det är lika mycket eller lite uppenbart som att vissa utan vidare dömer TS` make som pedofil! Mitt inlägg var tänkt som en tankeställare för de som dömer utan minsta bevis...
  • Anonym (X)

Varför bor hon hos din mamma? Är du också olämplig?

• Anonym (m)

Mitt råd är att du blir mer öppen, Du vet inte om han gjort det eller inte, därför kan du inte säga bli "oskyldigt anklagad". Du vet inte om han är skyldig eller oskyldig.
    Försök i första hand vara ett stöd för din dotter

• EmberEyes

Det första man gör när ens barn påstår sig ha blivit sexuellt utnyttjad är att kontakta myndigheterna som får göra en utredning. Det finns proffs som kan intervjua din dotter och luska fram vad som hänt.

Jag personligen tycker att det är bättre att agera som om det dottern säger är sant och så får man hantera resultatet av den handlingen med mannen i efterhand, än att utgå från att dottern ljuger och hantera konsekvenserna av det handlandet senare.

Svar på tråden Ni som är gifta med en person som har blivit oskyldigt anklagad för sexuella övergrepp