• Tjeeenare

Vill bli kristen

Hej jag är en tjej på 14 snart 15 år. Min familj har aldrig riktigt vart troende men vi har det ändå lite i blodet typ. Är nästan helsvensk (eller ses iaf som det) mammas sida är från makedonien (kristna ortodoxa) men det är inte här i sverige. Tänkt ett tag på att jag vill börja gå till kyrkan och lite så vet inte riktigt varför men dras bara till det men käns som att mina föräldrar skulle tycka det var en lite skev fas bara då jag för ett tag sen ville testa på att vara vegan(även fast det inte gick så bra) vilket mina föräldrar var en del emot. Mamma brukar även kunna prata om att hon tycker det är så löjligt att tro på gud. Vet att många kanske tänker att ?det spelar ingen roll vad folk tycker osv? men det gör ändå det i mitt fall hur ska man göra, ska man gå dit utan att någon vet eller strunta i det eller vad säger man änns ?hej från och med nu tror jag på gud tack o hej? det går ju inte direkt

• Svar på tråden Vill bli kristen
  • OlgaElvira

Du kan kanske välja att delta i konfirmationsundervisning, där har du möjlighet att ställa frågor och diskutera med andra.

Ta kontakt med Svenska Kyrkan på den ort där du bor.

• Sivs

Gå till kyrkan kan du ju göra. Pingstkyrkan exempel eller korskyrkan. Att tro på Gud är någonting underbart. Det handlar inte om religion som många tror utan en personlig relation med Gud. Köp dig en bibel och börja att läsa lite varje dag. Bryr dig inte om vad andra tycker.

www.fathersloveletter.com

• flygrl

@TS: Har du nån kyrka du känner du dras till? Som verkar intressant och välkomnande? Kanske den ortodoxa kyrka din mamma tillhör eller Svenska kyrkan eller nåt annat? Gudstjänster brukar ju va öppna för vem som helst så du kan ju börja med besöka en sån.

Om du känner du vill ha mer kontakt kan du ta kontakt med typ en präst och be om att få ett personligt samtal. Då kan du passa på att ställa frågor om stort och smått, ta upp dina funderingar...ja, helt enkelt ärligt berätta om att du e nyfiken på den kristna tron och undrar hur du typ kan gå vidare. Det kan va ett sätt börja närma sig kyrkan & den kristna tron. :)

Att konfirmera dig i Svenska kyrkan som OlgaElvira föreslog kan va ett bra sätt komma i kontakt med kyrkan, få mer kunskap och få prata med andra om tron och livet.

Eller så kan du på egen hand börja läsa Bibeln. Om du inte redan har en Bibel kan du antingen köpa en eller gratisvarianten att ladda ner den som app till din mobil, surfplatta whatever.

Jag kan rekommendera Svenska Folkbibeln som jag själv kör i min iPhone. Den e lätt att använda och det följer också med tips på Bibelställen som tar upp olika viktiga ämnen plus en Bibelläsningsplan där man läser lite varje dag och på så sätt läser hela Bibeln på ett år. Kolla upp den vetja. ;)

God bless & lycka till!

Svar på tråden Vill bli kristen