• Nótt

Tillit

Hej
    Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska hantera, och undrar om det finns någon här med samma erfarenhet.
    Jag upptäckte för ett tag sedan att min sambo ljugit för mig. Han hade träffat en tjejkompis men sa till mig att han träffade en annan vän. Läste deras konversation och det verkar inte vara sexuellt eller någonting sådant men han hade tänkt ut vad han skulle säga till mig för ursäkt/lögn.
    Frågade ju såklart ut honom om detta och han sa att det inte var något och att han inte velat göra mig misstänksam/svartsjuk osv. 
    Jag förklarade allvaret i att han ljugit för mig, oavsett vad lögnen handlar om.

Nu har det gått ett tag och som sagt tror jag inte att han gör någonting med någon, men jag har så svårt att lita på honom. Har ofta känslan nu av att han inte är ärlig, eller undanhåller saker eller har kontakt med gamla ex osv. Jag har inga belägg för detta men tilliten brast där när han ljög för mig och jag vet inte hur vi bygger upp den igen?
    Svårt att prata med honom om det för jag vet inte vad jag ska säga. Jag vet inte själv vad han kan göra för att hjälpa till att bygga upp tilliten. Vad gör man?!

• Svar på tråden Tillit
  • Anonym (earth calling)
    Anonym (Vaken) skrev 2019-02-11 20:08:30 följande:

Att man "råkar" hitta en privat konversation är ju ett tecken på svartsjuka och kontrollbehov. Om jag spekulerar.

Med den typen av partner har jag också ljugit. Det tar för mycket energi att bråka om något som inte är fel på något sätt. 

Med en vaken partner som litar på en är det inga problem att säga att man drar i väg och hjälper en kvinnlig vän. 

Hur tänker du där?

Om man råkar hitta saker (som i råkar utan citationstecken)... dvs som att du plockar upp din partners telefon eller surfplatta eller laptop för att surfa eller nåt annat (något som din partner varit ok med tidigare) och får se dickpics från storkukade Anders UTAN att man haft en jävla susning och inte misstänkt ett jota innan man råkade se kukbilderna så menar du att det ändå självklart ligger kronisk svartsjuka och kontrollbehov i botten?

Och menar du på fullt allvar att om man får se grova kulbilder från kollegan Anders med texten "tack för senast" så ska man då självklart lägga ifrån sig telefonen/surfplattan/laptopen för att inte kränka sin stackars partners personliga integritet?
  • Anonym (earth calling)
    Anonym (Vaken) skrev 2019-02-11 20:08:30 följande:

Med en vaken partner som litar på en är det inga problem att säga att man drar i väg och hjälper en kvinnlig vän. 

De beror kanske lite på vad för slags "vän" vi pratar om.

Jag skulle heller inte ha några problem med att min partner umgås med manliga vänner om vi pratar om vänner som i vänner som man INTE skulle vilja knulla sig sanslös med.

Jag skulle däremot inte vara ok med att hon umgås med "vänner" som hon helst skulle vilja slita av kläderna och och sätta på i närmsta buske och som hon bara råkar ha tät kontakt med dagligen och sen bara råkar radera alla konversationer man haft för man skulle ju nästan kunna tro att SYFTET med umgänget inte alls bara handlar än "vänskap".

Men du ser förstås ingen som helst skillnad mellan dessa två scenarier om jag förstår dig rätt?
  • Anonym (Vaken)
    Anonym (earth calling) skrev 2019-02-13 11:16:14 följande:
    De beror kanske lite på vad för slags "vän" vi pratar om.

Jag skulle heller inte ha några problem med att min partner umgås med manliga vänner om vi pratar om vänner som i vänner som man INTE skulle vilja knulla sig sanslös med.

Jag skulle däremot inte vara ok med att hon umgås med "vänner" som hon helst skulle vilja slita av kläderna och och sätta på i närmsta buske och som hon bara råkar ha tät kontakt med dagligen och sen bara råkar radera alla konversationer man haft för man skulle ju nästan kunna tro att SYFTET med umgänget inte alls bara handlar än "vänskap".

Men du ser förstås ingen som helst skillnad mellan dessa två scenarier om jag förstår dig rätt?

Så du vill alltså begränsa din partners umgängeskrets efter vad du anser är knullbart och inte?

Sen då? Om partnern har ett SYFTE att knulla runt? Hur tänker du begränsa det?Låsa in denne? Ändra dennes beteende? 
    Det kommer inte att ske. Du kan bara påverka dina egna tankar och ditt beteende. Bästa vore ju att lämna ett sådant förhållande.

• Anonym (Vaken)
    Anonym (earth calling) skrev 2019-02-13 11:07:13 följande:
    Hur tänker du där?

Om man råkar hitta saker (som i råkar utan citationstecken)... dvs som att du plockar upp din partners telefon eller surfplatta eller laptop för att surfa eller nåt annat (något som din partner varit ok med tidigare) och får se dickpics från storkukade Anders UTAN att man haft en jävla susning och inte misstänkt ett jota innan man råkade se kukbilderna så menar du att det ändå självklart ligger kronisk svartsjuka och kontrollbehov i botten?

Och menar du på fullt allvar att om man får se grova kulbilder från kollegan Anders med texten "tack för senast" så ska man då självklart lägga ifrån sig telefonen/surfplattan/laptopen för att inte kränka sin stackars partners personliga integritet?

"Om jag spekulerar." skrev jag. Extrapolerade inlägget till en väldigt vanlig situation i förhållanden - att ena partnern snokar i telefoner, webbhistorik etc.

Så nä, jag skrev inte som du vill få det till. Halmgubbe. 

Jag menar inte alls att det är bra för ett förhållande om dick pics tillsammans med ett tack för senast. Jag menar inte alls den personliga integriteten bryts om något ligger helt öppet. 

Den personen jag råkat ut för många gånger och försöker beskriva ljuger jag för därför att det alltid blir hönor av fjädrar. Att det blir ett Norén-drama bara för att man åker hem till en barndomsvän och hjälper till med en bokhylla. Bara för att denna vän är av motsatta könet.

• Anonym (earth calling)
    Anonym (Vaken) skrev 2019-02-13 12:09:52 följande:

Så du vill alltså begränsa din partners umgängeskrets efter vad du anser är knullbart och inte?

Sen då? Om partnern har ett SYFTE att knulla runt? Hur tänker du begränsa det?Låsa in denne? Ändra dennes beteende? 
    Det kommer inte att ske. Du kan bara påverka dina egna tankar och ditt beteende. Bästa vore ju att lämna ett sådant förhållande.

Absolut inte, hon kan umgås med vem hon vill på vilka villkor hon vill MEN jag är också fri att dra när jag vill. Så precis som hon har sin frihet att umgås med vem hon vill så har även jag frihet att välja vilken partner jag vill leva med.

Nej varför ska man hålla på och låsa in folk när man bara kan skiljas?

Ja helt rätt, man ska inte umgås med opålitliga människor. Vem vill vara ihop med någon man inte kan lita på?  Men ibland kan det bli lite mer komplicerat än så för det händer ju att folk skaffar barn och att lämna sin opålitliga partner innebär att man då också offrar ungarnas trygghet och halva umgänget med dem.  Då vill man ju oftast ha lite mer att gå på än en misstanke.
  • Anonym (earth calling)
    Anonym (Vaken) skrev 2019-02-13 12:22:37 följande:

"Om jag spekulerar." skrev jag. Extrapolerade inlägget till en väldigt vanlig situation i förhållanden - att ena partnern snokar i telefoner, webbhistorik etc.

Så nä, jag skrev inte som du vill få det till. Halmgubbe. 

Jag menar inte alls att det är bra för ett förhållande om dick pics tillsammans med ett tack för senast. Jag menar inte alls den personliga integriteten bryts om något ligger helt öppet. 

Den personen jag råkat ut för många gånger och försöker beskriva ljuger jag för därför att det alltid blir hönor av fjädrar. Att det blir ett Norén-drama bara för att man åker hem till en barndomsvän och hjälper till med en bokhylla. Bara för att denna vän är av motsatta könet.

Ja som sagt det finns en viss skillnad i obefogad misstänksamhet och befogad misstänksamhet. Att hjälpa till med en bokhylla utan dickpics håller jag med är obefogat. Så det är väl kanske bäst att inte generalisera åt något håll.
  • Anonym (Vaken)
    Anonym (earth calling) skrev 2019-02-13 12:26:18 följande:
    Ja som sagt det finns en viss skillnad i obefogad misstänksamhet och befogad misstänksamhet. Att hjälpa till med en bokhylla utan dickpics håller jag med är obefogat. Så det är väl kanske bäst att inte generalisera åt något håll.

En sak jag tycker är bra att börja med är att inte medvetet misstolka andras inlägg och tala om för dem vad de menar :)

Ja, visst finns det yttre omständigheter. Fast att hänga kvar i en relation som inte funkar för barnens bästa tror jag inte på. Efter vad jag upplevt har det bara varit dåligt för alla inblandade parter och ett förlängt lidande. 

Been there, done that. Just p.g.a. en kontrollerande partner som försökte villkora mitt liv för att jag inte skulle såra henne. Det har hänt flera gånger men endast ett tillfälle med barn inblandade. Det är ett väldigt vanligt beteende som sagt. 

Nu hoppas jag att jag är klok nog att se detta i ett tidigt skede och säga tack och hej. 

• Anonym (earth calling)
    Anonym (Vaken) skrev 2019-02-13 12:51:05 följande:

En sak jag tycker är bra att börja med är att inte medvetet misstolka andras inlägg och tala om för dem vad de menar :)

Ja, visst finns det yttre omständigheter. Fast att hänga kvar i en relation som inte funkar för barnens bästa tror jag inte på. Efter vad jag upplevt har det bara varit dåligt för alla inblandade parter och ett förlängt lidande. 

Been there, done that. Just p.g.a. en kontrollerande partner som försökte villkora mitt liv för att jag inte skulle såra henne. Det har hänt flera gånger men endast ett tillfälle med barn inblandade. Det är ett väldigt vanligt beteende som sagt. 

Nu hoppas jag att jag är klok nog att se detta i ett tidigt skede och säga tack och hej. 

Jag har inte heller påstått att man ska hänga kvar i en trasig relation för barnens skull (på tal om att medvetet misstolka saker). Om man misstänker otrohet men inte VET om det är så eller om man bara inbillar sig saker så kan man ju heller inte påstå att relationen är trasig, eller hur?

På tal om been there done that så har jag varit i en relation där mina misstankar visat sig vara sanna och jag är faktiskt jävligt glad över att jag fullkomligen sket i hennes personliga integritet och tog reda på sanningen. Springer man omkring och knullar andra bakom ryggen på sin partner så kan man sen inte komma och gnälla över att personen inte respekterar ens personliga integritet för då saknar man själv all respekt för sin partner på alla plan som finns.

Att säga tack och hej är som sagt enkelt utan barn med i bilden, med barn med i bilden så måste man även ta hänsyn till barnens bästa. Och deras bästa väger betydligt tyngre än ens partners personliga integritet.
  • Anonym (Hmm)

Mycket spekulation i denna tråden. Vi vet egentligen ingenting om partnerns relation till tjejkompisen

• Jw83

Om man har en pojkvän som ljuger så bör man inte lita på honom. Det är sunt förnuft. Du vet med all säkerhet att han kan ljuga för dig när han träffar andra tjejer.

Du bör inte försöka bygga upp någon tillit. Då blir det en falsk känsla. Människor lutar på dom som är ärliga och misstror dom som ljuger. Fullt naturligt.

Om han är ärlig i några år framöver så kommer tilliten tillbaka naturligt.

Om du tvingar fram tillit nu så får du skylla dig själv nästa gång du blir sårad av hans lögner.

• Anonym (Hmm)
    Jw83 skrev 2019-02-13 17:24:29 följande:

Om man har en pojkvän som ljuger så bör man inte lita på honom. Det är sunt förnuft. Du vet med all säkerhet att han kan ljuga för dig när han träffar andra tjejer.

Du bör inte försöka bygga upp någon tillit. Då blir det en falsk känsla. Människor lutar på dom som är ärliga och misstror dom som ljuger. Fullt naturligt.

Om han är ärlig i några år framöver så kommer tilliten tillbaka naturligt.

Om du tvingar fram tillit nu så får du skylla dig själv nästa gång du blir sårad av hans lögner.

Man tvingar ju inte fram tillit bara för att man börjar kommunicera mer med sin partner.
Svar på tråden Tillit