• mamma 86

Elaka kompisar

Hur hanterar ni när ert barn kompisar är elaka? När de hittar på grejer om ert barn, ljuger osv? Svårt ibland att veta hur mycket man ska lägga sig i tycker jag. Jag tänker främst på lite äldre barn då (9 år och över).

• Svar på tråden Elaka kompisar
  • Walker90

Hej!

Jag har inga barn men har syskonbarn och om det var de som hade taskiga kompisar hade jag pratat med barnet och försökt ta reda på så mycket som möjligt. Hur mår barnet, vad säger kompisarna, hur känns det osv. När jag var mobbad i åldern 13-15 önskar jag att någon hade frågat mig mycket mer om hur jag mår.

Har ditt barn kompisar som säger elaka saker om just ditt barn? Varför umgås hen med de här elaka barnen? Hur mycket har ditt barn berättat för dig? Jag skulle vara noga med att berätta hur viktigt det är att säga ifrån, fast det kan vara otäckt eller prata med en vuxen om något inte känns bra.

• Sonnet

Är det kompisar som är hemma hos er ibland? Då hade jag svängt ihop lite fika till dem och suttit med och tagit upp ämnet hur man är en bra kompis osv. Inte gått på någon av den personligen men ändå jag tror nog att de kommer att känna igen sig. Och sedan väldigt tydligt och klart förklara att du inte accepterar att någon beter sig illa mot sin kompis. Återigen utan att vända dig till någon särskild, men så att de ändå förstår. Kanske kan det funka, kanske inte men det är en början. Även lyssna av om du hör något när de är själva, och då direkt konfrontera.

• Alexi

Jag pratar med de andra barnens föräldrar om det känns som större grejor som händer. Så att alla kan prata med sina barn om saken.

Svar på tråden Elaka kompisar