• Sugarpiehoneybunch

Vågar inte köra bil längre..

Tog körkortet för 6 veckor sen.

Har gått jättebra med körningen hela tiden, tills för 2 veckor sedan..

Jag skrapade i en parkerad bil.

Ägaren brydde sig inte mkt och tyckte de knappt var märkbart, men min bil fick en buckla.

Hans bil var leasad så vi bytte uppgifter och kontaktade försäkringsbolagen.

Skiljdes åt genom att han önskade mig en bra dag och klappade mig på axeln.

Men efter detta vågar jag inte köra.

Jag bli skakis, darrar, får hjärtklappning och bli yr.

Allt jag hör när jag sätter mig i bilen är ljudet från när jag skrapade i den parkerade bilen..

Hur ska jag få denna rädsla att gå över?!

Jag gjorde ett nytt försök igår kväll att ta en kort sväng med bilen. Nervös som tusan, vid utfarten placerade jag mig på tok för långt till vänster, i rondellen fick jag hjärnsläpp och hade glömt vilket håll man blinkar ut till och med..

Jag vill så gärna få bort denna rädsla men det känns som att all självkänsla jag haft tidigare är helt borta, precis som om jag aldrig kört bil förut ????

• Svar på tråden Vågar inte köra bil längre..
  • CitronTulo

Du har nyss tagit ditt körkort! Även fast man har fått sitt kort så behöver man ju öva mer innan man blir en säker bilförare! Så det bästa är att köra mycket!! Välj gärna tider när det inte är så mycket trafik till att börja med så du får in vanan och får regler att sätta sig i "ryggmärgen".

• Jonnynilsson
    CitronTulo skrev 2019-02-04 12:53:47 följande:

Du har nyss tagit ditt körkort! Även fast man har fått sitt kort så behöver man ju öva mer innan man blir en säker bilförare! Så det bästa är att köra mycket!! Välj gärna tider när det inte är så mycket trafik till att börja med så du får in vanan och får regler att sätta sig i "ryggmärgen".

Exakt. Mängdträning kallas det. Det finns inga genvägar. Du måste öva så mycket så att du kör med ryggradens reflexer. Först då blir du så avslappnad att du har bra koll på omgivningen utan att det stressar och tröttar ut dig.

När jag körde upp och inspektören gratulerade till körkortet så sa han.
    - Grattis! Nu får du övningsköra utan handledare.
  • Solarn

Kanske någon du känner dig trygg med kan följa med som handledare några gånger så du kan backa lite tills det känns bra igen?

• AndreaBD

Du borde vara stolt över dig själv, att du klarade av situationen så bra. Tyvärr gjorde inte jag det när jag var i den situationen. Jag stack nämligen iväg till att börja med. Du klarade det jättebra, och sånt kan lätt hända i början. Det brukar bli mycket bättre med tiden. Var bara försiktig och kolla noga! Det löser sig.

• Sugarpiehoneybunch

Tack allihopa!

Jag ska försöka våga mig på att ge mig ut igen..

Känner bara en sån rädsla över att köra på någon eller något..

Men som ni säger, övning ger färdighet.

En annan fråga, ska man se hela motorhuven när man sitter i bilen?

Funderar på om det är det bland annat som gör mig osäker och att jag körde på den parkerade bilen. För innan de hände hade jag precis varit och besiktat bilen, och besiktningsmannen ändrade stolen.

Minns att jag på trafikskolan satt väldigt högt när jag körde som bäst. Sambon säger att man inte alls behöver se hela motorhuven utan bara lite av den..

För att klargöra, bilen jag skadade backade jag inte in i, utan jag skulle smyga förbi den på innergården där jag bor för jag hade 7 matkassar som jag inte ville bära hela vägen från parkeringen ( måste gå förbi 7 hus innan jag är hemma ) men missbedömde avståndet..

Svar på tråden Vågar inte köra bil längre..