• SåVadHänderNu

Jag hitta ett självmordsbrev

Hej

Jag har en syster som idag ligger inne på sjukhus och vårdas för deposition och för självmordsförsök. I går hittade jag de självmordsbrev som hon skrev dagen innan hon blev stoppad av BUP från och ta livet av sig. 

Och grejen är såhär att jag vill läsa det. För jag vill få reda på vad jag betyder för henne och jag vill se vad som hon tänker om våran familj.   

Vad tycker ni jag ska göra?   ska jag låta det vara? eller läsa det? Tack på förhand!

• Svar på tråden Jag hitta ett självmordsbrev
  • SåVadHänderNu
    Anonym (fy skäms) skrev 2019-02-06 12:43:21 följande:
    Nej, jag tror inte tanken var att ni skulle läsa det om hon överlevde. Du kan fråga din syster om du får läsa brevet. Säger hon nej, så skall du inte göra det. Att vara ärlig är det viktigaste du kan göra. Varför tror du att hon försökt ta sitt liv? Försök att stötta henne istället för att vara en nyfiken idiot. Du är bara fjorton år, så jag begriper omognaden hos dig. Men det är dags att bli stor nu. Både i tanke och handling. Hur nyfiken man än är, så kan man själv försöka vara en bättre människa. Själv hade jag föraktat mig själv, om jag ens tänkt tanken som du gör.
    Nyfikenhet är det inte det är en oro över vad jag har gjort och om jag kan ändra mig. Men jag tar verkligen till mig det du säger och ska fråga henne och jag lovar att får jag ett nej så läser jag det inte.  Tack för att ge mig förståelse för vad som är rätt och inte !
  • Anonym (fy skäms)
    SåVadHänderNu skrev 2019-02-06 12:48:31 följande:
    Nyfikenhet är det inte det är en oro över vad jag har gjort och om jag kan ändra mig. Men jag tar verkligen till mig det du säger och ska fråga henne och jag lovar att får jag ett nej så läser jag det inte.  Tack för att ge mig förståelse för vad som är rätt och inte !
    Då kan du i ord, tanke och handling fundera själv varenda morgon du vaknar: "vad kan jag göra för min syster idag, för att hon skall må bra". Varje dag kan du tänka ut en grej. DET kan göra underverk för att du själv skall bli en bättre människa, om du vet med dig att du inte alltid varit så snäll. Du kan bestämma dig för att bli en bra lillasyster genom att vara omtänksam. Inte FÖR omtänksam så att du blir beskäftig, utan bara en vanlig vänlig människa som vill sin syster väl. 

Och ge fan i brevet. Om du läser det, och din syrra får veta om det, så kan du ha förstört er relation för lång tid framöver.
  • SåVadHänderNu
    Anonym (fy skäms) skrev 2019-02-06 12:51:53 följande:
    Då kan du i ord, tanke och handling fundera själv varenda morgon du vaknar: "vad kan jag göra för min syster idag, för att hon skall må bra". Varje dag kan du tänka ut en grej. DET kan göra underverk för att du själv skall bli en bättre människa, om du vet med dig att du inte alltid varit så snäll. Du kan bestämma dig för att bli en bra lillasyster genom att vara omtänksam. Inte FÖR omtänksam så att du blir beskäftig, utan bara en vanlig vänlig människa som vill sin syster väl. 

Och ge fan i brevet. Om du läser det, och din syrra får veta om det, så kan du ha förstört er relation för lång tid framöver.
    Jag ska försöka vara en så bra bror som jag kan men brevet ska tillsvidare vara oläst. Men jag har (enligt mig) inte varit taskig jag är vara orolig att hon kanske hatar mig.
  • SåVadHänderNu
    Anonym (fy skäms) skrev 2019-02-06 12:51:53 följande:

Jag ska försöka vara en så bra bror som jag kan men brevet ska tillsvidare vara oläst. Men jag har (enligt mig) inte varit taskig jag är vara orolig att hon kanske hatar mig.
  • Bestemor

Det är en svår fråga.

De som skriver elaka inlägg här är inte du.

Ge brevet till era föräldrar, det kanske står något i brevet som skulle kunna hjälpa din syster så hon skulle må bättre.

Skulle din syster försöka ta sitt liv igen och genomföra det och det står något i detta brev som kunnat förhindra det, så är det ni som ska leva med det, inte medlemmar på familjeliv.

• SåVadHänderNu
    Bestemor skrev 2019-02-06 13:10:37 följande:

Det är en svår fråga.

De som skriver elaka inlägg här är inte du.

Ge brevet till era föräldrar, det kanske står något i brevet som skulle kunna hjälpa din syster så hon skulle må bättre.

Skulle din syster försöka ta sitt liv igen och genomföra det och det står något i detta brev som kunnat förhindra det, så är det ni som ska leva med det, inte medlemmar på familjeliv.

Ja precis men jag ska fortfarande inte själv öppna brevet utan som du säger je det till mina föräldrar. 
  • Anonym (fy skäms)
    SåVadHänderNu skrev 2019-02-06 12:59:20 följande:
    Ah, du är bror till henne. Förlåt, jag får alltid för mig att det bara är tjejer som skriver härinne.
  • Anonym (Klok)
    SåVadHänderNu skrev 2019-02-06 13:19:02 följande:
    Ja precis men jag ska fortfarande inte själv öppna brevet utan som du säger je det till mina föräldrar. 
    Det ät klokt att göra så.
  • Canadasvensk
    Anonym (Klok) skrev 2019-02-06 13:54:02 följande:
    Jaha, så det är okej att spy galla över en 14 årig flicka men inte en 14 årig pojke?

Ska väl också nämnas att det blir otroligt ironiskt när du kallar TS för "omogen" när det är du som skriver som en 14 åring och TS som någon på 30+. 

• Canadasvensk
    Anonym (Klok) skrev 2019-02-06 13:54:02 följande:
    Förlåt "Klok"!!!!

Jag menade att skriva till "fy skäms"... Skäms
  • Canadasvensk
    SåVadHänderNu skrev 2019-02-06 13:19:02 följande:

Det tycker jag du ska göra TS men tala om att du också vill ta del av det så du kanske kan hjälpa henne.

Jag kan också förstå dina misstankar om en psykolog men det hjälper faktiskt. Dom är helt enkelt experter på att hjälpa människor som har varit med om jobbiga situationer. Visst, vänner eller vardags pshykologer som oss andra här på FL kan kanske hjälpa lite men vi har inte samma "verktyg" som en riktig psykolog har.

Precis som poliser kan hjälpa dig med brott, brandmän mot att du brinner inne, läkare...osv...

Dom yrkena som jag nämnt ovan är också valda av människorna för att dom vill kunna hjälpa andra människor på det bästa sätt dom kan.

• Pilsner
    SåVadHänderNu skrev 2019-02-06 10:53:59 följande:

Hej

Jag har en syster som idag ligger inne på sjukhus och vårdas för deposition och för självmordsförsök. I går hittade jag de självmordsbrev som hon skrev dagen innan hon blev stoppad av BUP från och ta livet av sig. 

Och grejen är såhär att jag vill läsa det. För jag vill få reda på vad jag betyder för henne och jag vill se vad som hon tänker om våran familj.   

Vad tycker ni jag ska göra?   ska jag låta det vara? eller läsa det? Tack på förhand!

Om du undrar vad som står i brevet får du fråga din syster. Hon kommer uppskatta din ärlighet över att du frågar och inte läser utan hennes medgivande.

Kanske kommer hon berätta något om vad som står i brevet, kanske inte.
Svar på tråden Jag hitta ett självmordsbrev