• långemendel

Fullständigt galen hyresvärd

God kväll!

Jag bor med sambo sedan 12 år i en hyreslägenhet i ett hyreshus med 5 lägenheter.
    Allt har alltid varit superbra, billig hyra, stora balkonger, garage osv.
    MEN i höstas sålde värden och flyttade, in i den stora lägenheten flyttade den nya ägaren med fru och en son.
    Han är fullständigt blindgalen, han höjde hyran med flera tusen direkt. Vi hade precis, i samband med ägarbytet gått med i hyresföreningen, så vi bestrd med hjälp av dem.

Sedan den dagen har en hemsk terror påbörjats, han angriper på alla tänkbara plan. När och hur som helst.

Igår kom jag hem vid 15tiden, mötte då värden utanför som hade en kompis med sig, helt ohämmat kommer det.

- Här kommer ju horan som inte betalar hyran!
    Jag visste inte vad jag skulle ta vägen, men har börjat bli rädd nu.

Han sa att han behövde renovera delen i källaren där mitt förråd ligger, jag ringde direkt Hyresgästföreningen som kontaktade värden och menade att det ska vara reducerad hyra.
    en viss % per dag.
    När vi tvingats tömma förrådet och bära upp ALLT i lägenheten (3trappor), skickade han ett sms bara någon timme efter allt var klart.

"klart i förrådet, nu kan ni flytta in era saker igen. Vad vill ni ha för hyresavdrag för dessa 5 timmar, HAHAHA!

Han är någon slags affärsman som är hemma nästan alltid. Han går upp tidigt. Oftast innan 5 och börjar härja på baksidan eller någon annanstans på tomten.
    Startar bilar, kör motorsåg, hugger ved eller bara kör iväg och kommer hem snabbt igen.
    Tror han är kriminell ut över det seriösa jobbet.

Han har vad jag sett bara en kompis som varit på besök. Aldrig släkt heller som är så viktig, de verkar vara rätt isolerade. Trots att de köpt fint hus nu då och kör fina bilar. De har en stuga och en fin båt.

Har hänt flera gånger, när jag gått upp tidigt och han sett att det tänts upp hos mig. Att han bara står och tittar upp mot mitt.
    Han har satt flera rörelse-strålkastare runt hela huset. Så när det är mörkt ute och de lyser sådär vitt är det riktigt otäckt att se honom sto och glo mot mina fönster.
    När han är hemma och jobbar, i trädgården , trapphus eller källare, liksom när han går promenader jättetidigt. Har han alltid en svart overall, typ son fodrad.
    Allt annat än mysigt.

VAD SKA JAG TA MIG TILL:

• Svar på tråden Fullständigt galen hyresvärd
  • Pope Joan II
    Anonym (Leah) skrev 2019-03-18 12:25:17 följande:
    Det vet jag inte om jag kan säga. Onormalt och oacceptabelt är det, men låter han vansinnig? Menar du psykiskt sjuk då?
    Det kan han mycket väl vara, det vet inte jag. Jag menar vansinnig i betydelsen rasande, ursinnig, agiterat sinnestillstånd. 

Brukar du benämna psykisk ohälsa som vansinne? 
  • Anonym (Leah)
    Pope Joan II skrev 2019-03-18 12:30:44 följande:
    Det kan han mycket väl vara, det vet inte jag. Jag menar vansinnig i betydelsen rasande, ursinnig, agiterat sinnestillstånd. 

Brukar du benämna psykisk ohälsa som vansinne? 
    Är man rasande om man står och stirrar in i boendet?

Nej, jag brukar inte ersätta psykisk ohälsa med vansinne, men hör jag vansinne tänker jag att det betyder typ som mentalsjuk. Vansinne=Vanställt sinne?
  • Pope Joan II
    Anonym (Leah) skrev 2019-03-18 13:05:46 följande:
    Är man rasande om man står och stirrar in i boendet?

Nej, jag brukar inte ersätta psykisk ohälsa med vansinne, men hör jag vansinne tänker jag att det betyder typ som mentalsjuk. Vansinne=Vanställt sinne?
    Nej, då är man obehaglig. Men andra ord i ts beskrivning av sin hyresvärd (bindgalen, terror) låter oss förstå att han ter sig på ett sätt som tangerar ursinne. 

Javisst, men ett förvrängt sinne kan vara det av ilska eller annan sinnesrörelse också. 
  • Anonym (Leah)
    Pope Joan II skrev 2019-03-18 13:30:10 följande:
    Nej, då är man obehaglig. Men andra ord i ts beskrivning av sin hyresvärd (bindgalen, terror) låter oss förstå att han ter sig på ett sätt som tangerar ursinne. 

Javisst, men ett förvrängt sinne kan vara det av ilska eller annan sinnesrörelse också. 
    Jag blir förvirrad av dina inlägg. Du uppfattar honom som vansinnig för att han bland annat stirrar in i boendet. Och att vansinnig är rasande och ursinnig. Men ändå är man inte rasande när man stirrar i boendet. Då är han istället obehaglig?
  • Anonym (Leah)

Vore intressant att få höra hur det har gått, men TS verkar försvunnen från sidan?

• Pope Joan II
    Anonym (Leah) skrev 2019-03-18 14:43:30 följande:
    Jag blir förvirrad av dina inlägg. Du uppfattar honom som vansinnig för att han bland annat stirrar in i boendet. Och att vansinnig är rasande och ursinnig. Men ändå är man inte rasande när man stirrar i boendet. Då är han istället obehaglig?
    Han ger på ts beskrivning en sammantagen bild av att vara vansinnig ja. Det är han troligen inte hela tiden, till exempel är hans beteende när han står och tittar in i ts bostad mer obehagligt än agiterat - precis som väl du inte är förvirrad exakt hela tiden. Sinnesstämningar kommer och går men, som sagt, hans beteende förefaller sammantaget utgöra en bild av en vansinnig person. Om det sedan kommer sig av psykisk ohälsa eller något annat kan jag givetvis inte veta. 

Att kalla sin hyresgäst för hora ger inte vid handen att det skulle vara en särskilt harmonisk och balanserad person ts har att göra med. Labil, impulsstyrd, vansinnig och obehaglig.
  • långemendel

Hans beteende är-var både otäckt, aggressivt och obehagligt.

Jag har flyttat, tack och lov.

Vi meddelade värden att vi skulle flytta förra lördagen.

Innan vi vaknat hade han kört fram bil och släp och blockerat vägen in på tomten så vi var tvungna att stå på gatan vilket innebär 20 meter extra med varje sak vi var ner.

• långemendel

Uppdatering:

Värden körde in bil och släp på fastigheten när vi skulle flytta så blev minst 15-20 meter att gå ut på gatan.

Vi kändes oss jagade och ville bara bort.

Vi lade därför nycklarna i värdens låda och lämnade.

1 månad senare kom stämning från domstolen.

Han stämde för ej återlämnande nycklar och ej flyttstädat.

9000 kr.

Blev förlikning och vi fick betala 7000kr.

Så hemskt

• Kramklubba
    långemendel skrev 2019-10-02 20:28:01 följande:
    Uppdatering:

Värden körde in bil och släp på fastigheten när vi skulle flytta så blev minst 15-20 meter att gå ut på gatan.

9000 kr.

Så hemskt
    Skönt att ni är borta därifrån ju.
  • Anonym (Pia)

Uppdatering:

9000 kr.

Så hemskt

Var det städat då?
  • långemendel
    Anonym (Pia) skrev 2019-10-02 20:50:30 följande:

Var det städat då?

Ja. Men vi kunde inte bevisa det
  • Anonym (12345)

Uppdatering:

9000 kr.

Så hemskt

Du kan ju inte bara lägga dom i brevlådan, vad vart det för bostad istället?
  • Anonym (Pia)
    långemendel skrev 2019-10-03 06:49:49 följande:

Ja. Men vi kunde inte bevisa det

Kunde han bevisa att det inte var det?
  • långemendel
    Anonym (Pia) skrev 2019-10-03 08:00:39 följande:

Kunde han bevisa att det inte var det?

Bevisbördan ligger på oss hyresgäster.

Vi har alltid möjligheten säger domstolen, att besiktiga tillsammans och lämna cyklar i handen eller med delgivning.

Han behövde inte bevisa alls. Bara skickade in kontraktet som bevisning och förhör med sig själv.
  • Anonym (12345)
    långemendel skrev 2019-10-06 22:30:00 följande:

Vi har alltid möjligheten säger domstolen, att besiktiga tillsammans och lämna cyklar i handen eller med delgivning.

Han behövde inte bevisa alls. Bara skickade in kontraktet som bevisning och förhör med sig själv.
    Varför skickade ni inte in dem med rekommenderat brev?
  • Anonym (Fia)
    Anonym (12345) skrev 2019-10-06 23:14:16 följande:
    Varför skickade ni inte in dem med rekommenderat brev?
    Lätt att vara efterklok. Skönt att TS är av med honom nu i alla fall. Du slipper honom, medan han tvingas leva resten av sitt liv med sig själv. Det kan inte vara ett lätt liv.
  • Anonym (Berit)
    långemendel skrev 2019-10-06 22:30:00 följande:

Det låter väldigt konstigt det du skriver. Brukar du råka ut för "blindgalna" grannar? Är det här du också?

https://www.familjeliv.se/forum/thread/79756268-blogga-om-galen-granne

Det finns en del liknande element i era trådstarter.

Svar på tråden Fullständigt galen hyresvärd