• jag2000

Vill du att Sverige blir kontantfritt?

Sverige går mot ett kontantlöst samhälle och motståndet mot detta växer. Det senaste gällande Sverige och dess kontanter är Riksbanks-kommissionéns utredning som fastslår att banker och handlare bör acceptera kontanter. Det som behövs nu är att biträdande finansminister Per Bolund skapar en proposition gällande kontanter som kan debatteras och röstas om i riksdagen.

Den 30/1 ? 2019 var det en hearing  i Sveriges riksdag med titeln ?konsekvenser av ett kontantlöst samhälle?. Medverkande var Björn Eriksson kontantupproret, Christina Tallberg PRO, Eva Eriksson förbundsordförande SPF Seniorerna, Sinan Akdag  Sveriges Konsumenter samt riksdagsledamöterna Peter Persson (S), Lotta Finstorp (M) och Per Åsling (C). Hearingen spelades in av Svt Forum och kan ses till augusti 2019. Vill man se denna inspelning efter augusti så får man be Svt att visa den igen.

Per Åsling Centerpartiet  började mötet med att konstatera att riksdagen har beslutat att alla medborgare ska ha tillgång till grundläggande betaltjänster till rimliga priser och detta inkluderar kontantuttag, betalningsförmedling och möjlighet att disponera sina dagskassor. Lagstiftaren är tydlig på detta område men Åsling menar att systemet inte fungerar på ett tillfredsställande sätt. Kontanta betalningar används allt mindre i Sverige och  de privata bankerna har starkt bidragit till denna utveckling genom att de har dragit in bankkontor som hanterar kontanter.

Åsling fortsätter och säger att år 2014 tillsatte regeringen Löfven en utredning där riksbankskommitténs  uppgift bland annat var att titta på kontanthanteringen i Sverige (SOU 2018:42 ? tryggad tillgång till kontanter).   Riksbankskommittén lämnade ett delbetänkande 2018 där de håller med riksdagens tidigare beslut att alla ska ha tillgång till grundläggande betaltjänser till rimliga priser. Riksbankskommittén menar även att bankerna inte kan avsäga sig ansvaret att hantera en viss form av betalningsmedel så länge det finns ett behov. Riksbankskommittén sade att den utveckling som sker nu i Sverige gällande brist på kontanter inte bara bör stoppas utan måste  vända. Riksbankskommittén föreslår därför att vissa bankaktiebolag samt filialer till utländska kreditinstitut ska vara skyldig att tillhandahålla kontantuttag och dagskassehantering i sådan utsträckning att det finns en rimlig tillgång i hela Sverige .

Läs hela artikeln: 

jmm.nu/kontanter-sverige-riksbankskomitten-banker_penningtvattdirektiv/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-19 18:41

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-25 06:15
    Kontakta per bolund.
  • Svar på tråden Vill du att Sverige blir kontantfritt?
  • Liberté
    Faber skrev 2019-02-28 14:38:53 följande:

Ni som vurmar för kontantfritt har nog inte tänkt igenom det hela till slut. Det finns något som heter datamining och som både företag och myndigheter sysslar med. Uifrån till synes lite information kan man dra långtgående slutsatser. Dessa slutsatser kan också vara felaktiga.

2019-02-28 kl 14:00 befann sig X på Storgatan 14 och köpte en Snusdosa.
    2019-02-28 kl 14:40 befann sig X på Lilltorget 8 och köpte ett paket kondomer.
    2019-02-28 kl 15:00 befann sig X på Lilltorget 12 och köpte champagne
    2019-02-28 kl 19:00 befann sig X i område Y (där han inte bor)...

Det här gör man redan idag och med mobiler blir det ännu enklare än med kort.

Need I go on?

När endast elektroniska betalsätt återstår blir det också enkelt att införa skatter. Staten kommer att känna till varenda transaktion. Inget kommer att hindra dom från att t.ex. införa en skatt på begagnat. Om du vill köpa grannens gamla gräsklippare eller soffa skall du skatta för det.

Det blir också ett sätt att skrämma folk till lydnad. En frisör fick sina tillgångar frusna av skattemynmdigheten i ett reportage för några år sedan då man misstänkte att han klippt folk svart. Efter ett år kom man fram till att han var oskyldig, men då var firman i konkurs och skattemyndigheten var inte skyldig att hjälpa honom, inte ens en ursäkt fick han.

Tänk när det med ett knapptryck går att göra en människa medellös.

Det är inget fel med att betala elektroniskt men möjligheten att betala kontant måste alltid finnas.

Kortets påverkan är rätt minimalt med tanke på att dina rörelser ändå avslöjas av mobilen 24/7.
    Väldigt många brottslingar som inte har koll på detta så polisen har inte direkt svårt att binda dem till platsen.

Lägg även till de appar du använder. Många skickar information som inte har med programmet att göra utan hur du använder och när, detta är något du säger ja till när du godkänner att använda dem.

Sen har vi datalagring utanför detta för samtal och surf.
  • Konservativ
    Tintin i Amerika skrev 2019-02-27 20:58:07 följande:
    vad fick de erfara?
    Att deras pengar försvann 2013. EU har nu tagit sig rätten att konfiskera dina pengar när de har lust.

Den som vill ha sina pengar i fred har goda skäl till det. Det är ingen konspirationsteori det är fråga om utan det har redan hänt. Om det inte finns kontanter längre så är alla dina pengar synliga för klåfingriga politiker.

Tro inte att det bara är de rika som kan drabbas. Tvärtom är det lättare för de rika att gömma undan tillgångar. De som drabbas är i vanlig ordning medelklassen.
  • uhsumkat
    Faber skrev 2019-02-28 14:38:53 följande:

Ni som vurmar för kontantfritt har nog inte tänkt igenom det hela till slut. Det finns något som heter datamining och som både företag och myndigheter sysslar med. Uifrån till synes lite information kan man dra långtgående slutsatser. Dessa slutsatser kan också vara felaktiga.

2019-02-28 kl 14:00 befann sig X på Storgatan 14 och köpte en Snusdosa.
    2019-02-28 kl 14:40 befann sig X på Lilltorget 8 och köpte ett paket kondomer.
    2019-02-28 kl 15:00 befann sig X på Lilltorget 12 och köpte champagne
    2019-02-28 kl 19:00 befann sig X i område Y (där han inte bor)...

Det här gör man redan idag och med mobiler blir det ännu enklare än med kort.

Need I go on?

När endast elektroniska betalsätt återstår blir det också enkelt att införa skatter. Staten kommer att känna till varenda transaktion. Inget kommer att hindra dom från att t.ex. införa en skatt på begagnat. Om du vill köpa grannens gamla gräsklippare eller soffa skall du skatta för det.

Det blir också ett sätt att skrämma folk till lydnad. En frisör fick sina tillgångar frusna av skattemynmdigheten i ett reportage för några år sedan då man misstänkte att han klippt folk svart. Efter ett år kom man fram till att han var oskyldig, men då var firman i konkurs och skattemyndigheten var inte skyldig att hjälpa honom, inte ens en ursäkt fick han.

Tänk när det med ett knapptryck går att göra en människa medellös.

Det är inget fel med att betala elektroniskt men möjligheten att betala kontant måste alltid finnas.

Är du rädd för att kartläggas ska du öht inte vistas på internet. Google och Facebook har dragit det så långt i kartläggningen att de känner dig bättre än vad du gör själv. 

Ja, det kanske blir skatt på begagnade saker och ja det kommer att stoppa otroligt mycket av kriminella ekonomiska transaktioner. Men vet du vad? Skatter behövs för att välfärden ska fungera, för att vi ska få vård, skola och omsorg. Kriminella aktiviteter gynnar aldrig ett samhälle, inte heller skattesmitare och de är otroligt många, det handlar om många miljarder varje år!

Kartläggning används ofta i diktaturer för att skrämma folk. Därför är demokratin så oerhört viktig och något vi ständigt måste arbeta för. 
  • Konservativ
    uhsumkat skrev 2019-02-28 16:50:42 följande:
    Är du rädd för att kartläggas ska du öht inte vistas på internet. Google och Facebook har dragit det så långt i kartläggningen att de känner dig bättre än vad du gör själv. 

Ja, det kanske blir skatt på begagnade saker och ja det kommer att stoppa otroligt mycket av kriminella ekonomiska transaktioner. Men vet du vad? Skatter behövs för att välfärden ska fungera, för att vi ska få vård, skola och omsorg. Kriminella aktiviteter gynnar aldrig ett samhälle, inte heller skattesmitare och de är otroligt många, det handlar om många miljarder varje år!

Kartläggning används ofta i diktaturer för att skrämma folk. Därför är demokratin så oerhört viktig och något vi ständigt måste arbeta för. 
    Öh vad? Är du för eller mot kartläggning? Självklart missbrukas all kartläggning. Vad tror du händer med all information som Google och facebook samlat på sig? Men man kan vidta åtgärder själv. Använd inte Google, det finns alternativ. Använd inte facebook och instagram heller.

Sverige har ett av världens högsta skatter. Om det inte räcker så kommer det aldrig att göra det. Du vet väl att vård, skola och omsorg bara tar en liten del av dina skatter? Försäljningen av begagnade saker kan inte i sig själv vara en kriminell handling så varför ska det beskattas?
  • uhsumkat
    Konservativ skrev 2019-02-28 17:05:40 följande:
    Öh vad? Är du för eller mot kartläggning? Självklart missbrukas all kartläggning. Vad tror du händer med all information som Google och facebook samlat på sig? Men man kan vidta åtgärder själv. Använd inte Google, det finns alternativ. Använd inte facebook och instagram heller.

Sverige har ett av världens högsta skatter. Om det inte räcker så kommer det aldrig att göra det. Du vet väl att vård, skola och omsorg bara tar en liten del av dina skatter? Försäljningen av begagnade saker kan inte i sig själv vara en kriminell handling så varför ska det beskattas?
    Min åsikt om kartläggning är irrelevant, inlägget byggde inte på min åsikt utan fakta. 
    Ibland är det bra, ibland mindre bra. Allt går att missbruka oavsett vad det handlar om så bara för att något KAN missbrukas är inte tillräckligt starka skäl för att avstå. Man får som alltid väga för- mot nackdelar.

Svar nej. Det var så förr men är inte längre tack vare att vi monterat ner välfärd.
  • Konservativ
    uhsumkat skrev 2019-02-28 17:11:45 följande:
    Min åsikt om kartläggning är irrelevant, inlägget byggde inte på min åsikt utan fakta. 
    Ibland är det bra, ibland mindre bra. Allt går att missbruka oavsett vad det handlar om så bara för att något KAN missbrukas är inte tillräckligt starka skäl för att avstå. Man får som alltid väga för- mot nackdelar.

Svar nej. Det var så förr men är inte längre tack vare att vi monterat ner välfärd.
    Lite svårt att läsa ditt inlägg för jag vet inte riktigt vad du svarar på.

Facebook,Instagram och Google är riktigt vidriga företag som säljer information om dig, även det du skrev på privata meddelanden.

Men du som privatperson kan välja att avstå från att använda dessa företag.

När det gäller kontanter så är fördelarna:
    Jag håller reda på själv vad jag har för pengar
    Ingen regering kan tvinga dem ifrån mig genom ett musklick
    Inget företag kan spåra vad jag köper/säljer och sälja informationen om mig
    Banker kan inte konfiskera mina pengar.

Nackdelar:
    Rånrisk i jourbutiker. Hur svårt är det att tackla med tekniska medel?

• Tintin i Amerika
    Konservativ skrev 2019-02-28 16:35:15 följande:
    Att deras pengar försvann 2013. EU har nu tagit sig rätten att konfiskera dina pengar när de har lust.

Den som vill ha sina pengar i fred har goda skäl till det. Det är ingen konspirationsteori det är fråga om utan det har redan hänt. Om det inte finns kontanter längre så är alla dina pengar synliga för klåfingriga politiker.

Tro inte att det bara är de rika som kan drabbas. Tvärtom är det lättare för de rika att gömma undan tillgångar. De som drabbas är i vanlig ordning medelklassen.
    kan du lägga fram bevis på att EU har tagit den rätten?
    När hände detta?
  • uhsumkat
    Konservativ skrev 2019-02-28 17:27:38 följande:
    Lite svårt att läsa ditt inlägg för jag vet inte riktigt vad du svarar på.

Facebook,Instagram och Google är riktigt vidriga företag som säljer information om dig, även det du skrev på privata meddelanden.

Men du som privatperson kan välja att avstå från att använda dessa företag.

När det gäller kontanter så är fördelarna:
    Jag håller reda på själv vad jag har för pengar
    Ingen regering kan tvinga dem ifrån mig genom ett musklick
    Inget företag kan spåra vad jag köper/säljer och sälja informationen om mig
    Banker kan inte konfiskera mina pengar.

Nackdelar:
    Rånrisk i jourbutiker. Hur svårt är det att tackla med tekniska medel?

Visst, delar av internet är inte vacker men fördelarna överväger trots allt nackdelarna. Facebook och Google är det folk i allmänhet känner till men kartläggningen är betydligt mer utbredd än så. Analysera scripten familjeliv kö med tex. eller aftonbladet eller whatever egentligen.
    Är du så rädd för kartläggning på internet ska du inte vara uppkopplad. Alls.

Rätta mig någon om jag har fel men inte konfiskerar väl banker pengar bara sådär? Utan det är staten som beordrar bankerna att konfiskera pengar på ett konto. Och oavsett om du har pengar på ett konto eller i madrassen kommer staten att konfiskera detta (om du är skyldig staten pengar) så fort de får veta det?
    Så den största vinsten att ha en massa kontanter hemma i madrassen och vara rädd för att få de konfiskerade lär vara hos de som inte håller sig på rätt sida om lagen. 

Visst finns det fördelar med kontanter men även otroligt stora nackdelar. Att kunna räkna pengarna fysiskt handlar mer om personliga sedvänjor och disciplin än om samhällsvinster/förluster.
    Och jo, det finns enorma problem med rånerisken. Det är en av anledningarna till varför affärer och bankkontor går mer över till att vara kontantlösa. Hur menar du att man kan eliminera rånrisk för tex småbutiker och vilka tekniska medel syftar du på?
  • Iarwain

Finns så mycket missförståelse i denna tråd:

* Kontantfritt behöver inte betyda mer övervakning.
    * Kontantfritt behöver inte betyda att bankkrasher ger större risk.

* Kontanter betyder inte automatiskt att affärer kan hantera försäljning vid "nättapp".

Det finns så mycket argument här som är helt beroende av HUR man inför kontantfrihet, inte ATT man gör det.

• Det blir mycket bättre
    uhsumkat skrev 2019-02-28 18:30:35 följande:
    Så den största vinsten att ha en massa kontanter hemma i madrassen och vara rädd för att få de konfiskerade lär vara hos de som inte håller sig på rätt sida om lagen. 
    Det som är lagligt idag, kan vara olagligt i morgon.
    uhsumkat skrev 2019-02-28 12:31:17 följande:
    Jo, det handlar om teknikfientlighet och bakåtsträvande. Det har låtit precis såhär vid alla teknikskiften. Ett klassiskt exempel är när ljudfilmen kom. De som argumenterade mot att pianisterna skulle tas bort på biografsalongerna hade exakt samma argument som du har nu, idag.
    Finns massor av exempel på uppfinningar/förbättringar som aldrig genomfördes, eftersom de helt enkelt var en dålig idé.

Iarwain skrev 2019-02-28 18:50:44 följande:

* Kontantfritt behöver inte betyda mer övervakning.

Kontantfritt betyder utan tvekan mer övervakning - eftersom alla transaktioner ska clearas någonstans och avsändare och mottagare måste kunna identifieras, tillsammans med tid och plats. Ofta är där ju också ett kvitto kopplat till transaktionen, Lätt som en plätt för myndigheter att få tillgång till. 
  • Iarwain
    Det blir mycket bättre skrev 2019-02-28 20:27:24 följande:
    Kontantfritt betyder utan tvekan mer övervakning - eftersom alla transaktioner ska clearas någonstans och avsändare och mottagare måste kunna identifieras, tillsammans med tid och plats. Ofta är där ju också ett kvitto kopplat till transaktionen, Lätt som en plätt för myndigheter att få tillgång till. 
    Nej, det finns andra sätt att ha kontantritt än något som styrs/övervakas centralt, läs på om olika möjliga varianter av e-kronan.
  • Det blir mycket bättre
    Iarwain skrev 2019-02-28 20:43:17 följande:
    Nej, det finns andra sätt att ha kontantritt än något som styrs/övervakas centralt, läs på om olika möjliga varianter av e-kronan.
    Allt efterlämnar ett elektroniskt spår.

Kom gärna med exempel om du anser att kontantfritt kan göras utan spår.
  • Iarwain
    Det blir mycket bättre skrev 2019-02-28 21:13:32 följande:
    Allt efterlämnar ett elektroniskt spår.

Kom gärna med exempel om du anser att kontantfritt kan göras utan spår.
    Jag säger inte att det är utan spår, däremot är det utan mer spår än kontanter.

Läs Riksbankens utredning om e-kronan.
  • Faber
    uhsumkat skrev 2019-02-28 16:50:42 följande:

Det är väldigt svårt att förstå vad du vill ha sagt. Man kan vidta åtgärder för att företag och myndigheter skall veta så lite om en som möjligt även om det inte går att undvika helt. Du är alltså för att staten skall kunna hitta på godtyckliga skatter och verkställa implementeringen med ett knapptryck?
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • uhsumkat
    Faber skrev 2019-02-28 21:55:12 följande:
    Det är väldigt svårt att förstå vad du vill ha sagt. Man kan vidta åtgärder för att företag och myndigheter skall veta så lite om en som möjligt även om det inte går att undvika helt. Du är alltså för att staten skall kunna hitta på godtyckliga skatter och verkställa implementeringen med ett knapptryck?
    Jag har inte uttryckt vad min åsikt är så du kan inte dra den slutsatsen du gör. Hur lyckas du komma fram till det? 
  • jag2000

Själv är jag mest orolig över den makt som bankerna får om Sverige blir kontantfritt. Det är bara att se hur vi bankkunder behandlas nu när vi vill handla med kontanter på banker - vi blir behandlade som om vi vore kriminella. Den främsta anledningen till att bankerna ställer knäppa frågor gällande kontanter har att göra med EU:s penningtvättdirektiv. Tydligen är vi bankkunder misstänkta penningtvättare tills vi har bevisat motsatsen. Ytterligare ett argument för ett swexit.

Vill du ha kontanter i Sverige så skicka ett mail till Per Bolund och be honom att skapa en proposition om just detta ämne.

• Faber
    uhsumkat skrev 2019-02-28 22:59:27 följande:
    Jag har inte uttryckt vad min åsikt är så du kan inte dra den slutsatsen du gör. Hur lyckas du
    Jag har inte dragit någon slutsats, varifrån får du det?
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Iarwain
    jag2000 skrev 2019-03-01 07:43:11 följande:
    Själv är jag mest orolig över den makt som bankerna får om Sverige blir kontantfritt. Det är bara att se hur vi bankkunder behandlas nu när vi vill handla med kontanter på banker - vi blir behandlade som om vi vore kriminella. Den främsta anledningen till att bankerna ställer knäppa frågor gällande kontanter har att göra med EU:s penningtvättdirektiv. Tydligen är vi bankkunder misstänkta penningtvättare tills vi har bevisat motsatsen. Ytterligare ett argument för ett swexit.

Vill du ha kontanter i Sverige så skicka ett mail till Per Bolund och be honom att skapa en proposition om just detta ämne.
    Varför skulle bankerna få makt?
    Om vi inför e-krona kan det istället bli så att bankerna förlorar all makt.
  • Det blir mycket bättre
    Iarwain skrev 2019-02-28 21:41:02 följande:
    Jag säger inte att det är utan spår, däremot är det utan mer spår än kontanter.

Läs Riksbankens utredning om e-kronan.
    Tack, du får ändå gärna utveckla hur en elektronisk valuta kan vara lika anonym som kontanter. 

Eftersom du redan har läst Riksbankens utredning, kan du väl komma med en kort redogörelse?
  • Iarwain
    Det blir mycket bättre skrev 2019-03-01 20:28:40 följande:
    Tack, du får ändå gärna utveckla hur en elektronisk valuta kan vara lika anonym som kontanter. 

Eftersom du redan har läst Riksbankens utredning, kan du väl komma med en kort redogörelse?
    Anonymiserade plånböcker för hållande av dessa digitala kontanter.
Svar på tråden Vill du att Sverige blir kontantfritt?