• Äldre 18 Feb 20:50
    1509 visningar
    36 svar
    36
    1509

    Jag behöver hjälp, ang utvisning trots permanent uppehållstillstånd

    Hej, jag vet inte riktigt under vilken kategori detta kan läggas under men denna kändes mest rimlig. Det är så att min pojkvän har bott i Sverige i ca 13 år, och har ansökt om svenskt medborgarskap men nyligen fått avslag. Idag fick han hem ett brev om att migrationsverket ska inom 2 veckor besluta om han får stanna här eller bli utvisad. Han bor här med permanent uppehållstillstånd och har hela sitt liv här med vänner, familj och jobb och har aldrig blivit dömd för något och har betett sig som vilken svensk medborgare som helst. Är det någon här som kan mycket om detta ämnet som kan lugna både mina och hans tankar?

    Vi har varit tillsammans i 3 år o liksom planerat för barn och flytta ihop och sånt o nu ligger vårt öde på detta beslutet.. är sannolikheten stor att en blir utvisad efter ett sådant brev? Finns det något man kan göra för att få stanna om nu beslutet skulle bli det värsta tänkbara?

    Jag kommer att flytta med honom om det skulle bli så men det är liksom inget tryggt land för mig att bo i egentligen och det är verkligen inte det ultimata, men vill inte leva utan honom så jag gör vadsomhelst för att vi ska få leva tillsammans..

  • Svar på tråden Jag behöver hjälp, ang utvisning trots permanent uppehållstillstånd
  • Anonym (Oriml­igt.)
    Äldre 20 Feb 08:28
    #21

    Jag läste igenom andra inlägg och ser att fler har skrivit samma saker som jag och hur du och han resonerar kring detta.

    Bra att du är driven. Även om din pojkvän faller pladask vid motgångar så ber du honom att vänligt men bestämt kontakta berörda myndigheter för att få klarhet i det. Annars är utvisningen ett faktum. Tar han inte detta väldigt enkla initiativ är han högst sannolikt oärlig mot dig. Han kanske är avvaktande just för att han VET varför han fått sitt permanenta uppehållstillstånd tillbakadraget. Det får man inte bara sådär utan det finns ett mycket rimligt skäl till ett sådant beslut. Allt som oftast handlar det om sånt man som anhörig inte vill höra eller kan acceptera.

    Något jag även har sett tidigare är att det finns en viss taktik i det hela med att leva i dessa lögner. Att hinna etablera sig med giftesmål, skaffa barn. Att "rekrytera" anhängare osv. helt under blå himmel dvs att inget märks utåt i det sociala livet.

    Många saknar ju även hemlandet och gärna accepterar att deras lögn hos myndigheterna har brustit och uppmanas att ta ett beslut om att ansöka om att få stanna igen eller utvisas, och då ta med sig sina kuvade flickvänner för att de måste rätta in sig i killarnas verkliga värderingar i hemlandet. Många tycker ju att det är jobbigt att bo här i sverige där man tillåter tjejer att bete sig hur de vill. Typ.

    Oavsett vad det är för anledning till att hans uppehållstillstånd har hävts så tar du det orimligt lätt.. Det finns alldeles för många riktigt dåliga anledningar som är varningsklockor på att det inte står rätt till. Något som din pojkvän innerst inne vet om men inte berättar för dig. Allt känns så sjukligt ologiskt och jag hoppas att det bara är att han bott utomlands ett tag utan att ha ansökt om att få behålla sitt tillstånd. För din skull.

  • Äldre 20 Feb 08:44
    #22
    Anonym (Orimligt.) skrev 2019-02-20 08:28:10 följande:

    Jag läste igenom andra inlägg och ser att fler har skrivit samma saker som jag och hur du och han resonerar kring detta.

    Bra att du är driven. Även om din pojkvän faller pladask vid motgångar så ber du honom att vänligt men bestämt kontakta berörda myndigheter för att få klarhet i det. Annars är utvisningen ett faktum. Tar han inte detta väldigt enkla initiativ är han högst sannolikt oärlig mot dig. Han kanske är avvaktande just för att han VET varför han fått sitt permanenta uppehållstillstånd tillbakadraget. Det får man inte bara sådär utan det finns ett mycket rimligt skäl till ett sådant beslut. Allt som oftast handlar det om sånt man som anhörig inte vill höra eller kan acceptera.

    Något jag även har sett tidigare är att det finns en viss taktik i det hela med att leva i dessa lögner. Att hinna etablera sig med giftesmål, skaffa barn. Att "rekrytera" anhängare osv. helt under blå himmel dvs att inget märks utåt i det sociala livet.

    Många saknar ju även hemlandet och gärna accepterar att deras lögn hos myndigheterna har brustit och uppmanas att ta ett beslut om att ansöka om att få stanna igen eller utvisas, och då ta med sig sina kuvade flickvänner för att de måste rätta in sig i killarnas verkliga värderingar i hemlandet. Många tycker ju att det är jobbigt att bo här i sverige där man tillåter tjejer att bete sig hur de vill. Typ.

    Oavsett vad det är för anledning till att hans uppehållstillstånd har hävts så tar du det orimligt lätt.. Det finns alldeles för många riktigt dåliga anledningar som är varningsklockor på att det inte står rätt till. Något som din pojkvän innerst inne vet om men inte berättar för dig. Allt känns så sjukligt ologiskt och jag hoppas att det bara är att han bott utomlands ett tag utan att ha ansökt om att få behålla sitt tillstånd. För din skull.


    Du har nog missuppfattat det hela, han har inte fått uppehållstillståndet indraget, däremot finns risken att det blir så enligt brevet han fick av någon anledning.
  • Äldre 20 Feb 08:54
    #23
    Anonym (Va) skrev 2019-02-20 07:11:20 följande:

    Men jag förstår inte varför han inte tagit tag i att ringa migrationsverket och tagit reda på 1.varför han får avslag på svensk medborgare ansökan 2.varför dom skickar brev att han ev kan bli utvisad?? Känns som det är det första man gör i hans situation och det mest logiska. Att ignorera och hoppas på det bästa kan få stora konsekvenser i det här fallet.

    Om han tycker det är jobbigt/svårt att prata med dom så kan han fixa en fullmakt åt dig så du kan göra det. Men nått måste han ju göra.


    Det handlar inte om att han tycker att det är jobbigt, utan att han bara ger upp helt vid motgångar oavsett vad det handlar om och tänker att ?jag har ändå ingen makt eller något att säga till om här, dem behandlar mig som dem vill ändå och det finns inget jag kan göra åt saken?, och med den inställningen är det ganska svårt att pusha honom framåt ibland, men jag är inte den som ger upp och kommer göra vad jag kan för att vi ska få svar.

    Syftet med denna tråd är inte att ni ska dämma eller få förutfattade meningar om någon av oss, utan ville mest ha råd och veta mer om saken då jag inte har någon större erfarenhet av detta.

    Oavsett vad så kommer jag stanna med honom, då han är den jag vill leva med, har aldrig blivit så bra behandlad av en kille förut som jag blir med han, och för mig är det han och jag har värt allt, det är alltså inte han som ber mig följa med honom utan jag som vägrar gå skilda vägar för att saker kanske går fel. Vi väger upp varandras dåliga sidor och hjälper varandra att bli våra bästa jag. Inte för att nån av er har med det o göra o de inte va det tråden handlade om utan för många av er tar er friheten att ha förutfattade meningar vilket jag tycker är väldigt synd och dessutom onödigt. Tack iallafall för alla hjälpsamma svar, ska göra mitt bästa för att hjälpa honom lösa denna situationen eller iallafall få svar på varför det blivit såhär.
  • Äldre 20 Feb 09:01
    #24
    Anonym (Orimligt.) skrev 2019-02-20 07:58:00 följande:

    Har han ett permanent uppehållstillstånd får han bo i sverige som vilken infödd som helst och kommer inte att utvisas. Så det är konstigt om han har fått ett sånt papper som uppmanar honom att ta ett nytt beslut.

    Ett tillstånd kan däremot återkallas om han ljugit för migrationsverket genom att ha lämnat felaktiga eller ofullständiga uppgifter som kan ha påverkat beslutet om hans uppehållstillstånd. Eller om han begått kriminell aktivitet där han döms till utvisning. Det vanligaste jag stött på är att det ljugs om härkomst för migrationsverket. Att asylsökande säger att de kommer från ett krigsdrabbat land fast de egentligen inte gör det. Det tar lång tid att utreda sånt om det fifflats med papper eller om inte allting lämnas in till migrationsverket.

    Enligt anledningar ovan så tycker jag inte att du ska stanna med honom och absolut inte följa med honom till hans hemland. Att få ett permandnt uppehållstillstånd upphävt är förenligt med riktigt dåliga karaktärsdrag och värderingar.

    Den enda anledningen DU ska acceptera är om han bott utomlands en längre period och glömt söka för att få behålla sitt tillstånd. Då är uppehållstillståndet inte längre giltigt och han måste göra en ny ansökan. Anledningen till detta är bland annat den stora vågen av asylsöknde som åker utomlands och är delaktiga inom terroristiska aktiviteter. Så försäkra dig om att det inte var något sånt han gjort. Vi får ju höra om alla dessa terrordåd där samhället ansett att personen som begått den hemska akten har vrit en så snäll och omtyckt person och att den aldrig gjort en fluga förnär. Så bara för att du känt killen i ett antal år så är det ingen garanti för att han är en bra kille.

    Ta reda på mer kring hans ärende så kan du få mer hjälp.


    Grejen är att han inte gjort någon av dem sakerna. Landet han kommer ifrån va i krig när han va barn och det va väldigt osäkert, nu är det dock inte i krig LÄNGRE, men inte särskilt säkert ändå. Han om någon är då ingen terrorist herregud och har inte heller bott utomlands, däremot rest utomlands en del till släkt i Norge och sitt hemland då hans farfar blev mycket sjuk nu i slutet på förra året, kan det handla om det kanske?

    Han ville ju bara få chansen att säga hejdå till sin farfar innan han gick bort, då hans pappa dog när han va liten o hans farfar va den enda han hade kvar på den fronten.

    De har iallafall inte försiggått någon kriminalitet.
  • Anonym (föräl­der)
    Äldre 20 Feb 09:17
    #25

    Men jag förstår att du vill göra allt för honom och säger att du ska göra allt du kan men vad är det du menar att du ska göra?

    Varför ringer ni inte och hör varför han fått detta brev?
    Om han inte gör det måste ju du göra det.
    Han kan inte bara bli passiv och bara hoppas på det bästa.
    Jag förstår att man kan bli deprimerad och bli passiv i vissa lägen
    men här handlar det ju om hans framtida liv i Sverige!!!!!!

    Vill han stanna och bo här med dig så MÅSTE han ju ta tag i det och ringa och hör varför eller om det har blivit något fel.
    Han måste ju göra allt för att se till att allt blir rätt om han inte gjort något fel.
    Ni kan inte bara vänta ut nästa brev, ni måste ju agera om allt är som du skriver.

    Det handlar om er framtid men han vill inte göra något åt det utan bara hoppas på det bästa??????
    Du får sitta bredvid honom och ringa och fråga, ni kan ha högtalare funktionen på så kan ni prata bägge två om han inte vill prata själv.

    Men agera nu, är något fel som måste man ta tag i det.
    Annars kommer ju alla undra varför ingen gjort något.

    Kan det inte vara så att han har skrivit något som inte stämmer när han ansökte om uppehållstillstånd? 
    Det kanske går att reda ut?

  • Äldre 20 Feb 12:38
    #26
    Anonym (förälder) skrev 2019-02-20 09:17:53 följande:

    Men jag förstår att du vill göra allt för honom och säger att du ska göra allt du kan men vad är det du menar att du ska göra?

    Varför ringer ni inte och hör varför han fått detta brev?

    Om han inte gör det måste ju du göra det.

    Han kan inte bara bli passiv och bara hoppas på det bästa.

    Jag förstår att man kan bli deprimerad och bli passiv i vissa lägen

    men här handlar det ju om hans framtida liv i Sverige!!!!!!

    Vill han stanna och bo här med dig så MÅSTE han ju ta tag i det och ringa och hör varför eller om det har blivit något fel.

    Han måste ju göra allt för att se till att allt blir rätt om han inte gjort något fel.

    Ni kan inte bara vänta ut nästa brev, ni måste ju agera om allt är som du skriver.

    Det handlar om er framtid men han vill inte göra något åt det utan bara hoppas på det bästa??????

    Du får sitta bredvid honom och ringa och fråga, ni kan ha högtalare funktionen på så kan ni prata bägge två om han inte vill prata själv.

    Men agera nu, är något fel som måste man ta tag i det.

    Annars kommer ju alla undra varför ingen gjort något.

    Kan det inte vara så att han har skrivit något som inte stämmer när han ansökte om uppehållstillstånd? 

    Det kanske går att reda ut?


    Har ju sagt att vi ska ta tag i det, han ska ringa idag. :)
  • Anonym (föräl­der)
    Äldre 20 Feb 13:01
    #27

    Bra!

    Då får ni veta vad det handlar om.
    Lycka till!

  • Äldre 20 Feb 13:23
    #28
    Hejohå5324 skrev 2019-02-18 23:26:25 följande:
    Nej, förstår inte heller det, tycker också allt kommer så plötsligt och från ingenstans.. Han är sån som ger upp och deppar ihop så fort något blir negativt eller verkar negativt, han har inte riktigt samma kämparanda som jag har som hade gjort allt i min makt för att få svar o få rättvisa..

    Om beslutet skulle komma att han får lämna kommer jag att anlita en advokat och gå till botten med vad det är som har gjort att det blivit så, ska även försöka pusha honom att ringa dit så han får veta varför dem gett honom avslag 2 gånger dem åren han bott här. Han fick vänta 2 år på att få detta avslaget, jag va till och med med honom när han skrev ansökan och hjälpte honom o lämna in den och sånt för 2 år sen. Allt jag kan göra nu är väl att försöka få han att kontakta dem och vänta på att beslutet ska skickas till han så vi kan komma underfund med vad vi ska göra härnäst.
    Så det är andra gången han har fått avslag. Då misstänker jag att det står i FÖRSTA avslaget varför? Har ni kollat det noga?`

  • Anonym (Oriml­igt.)
    Äldre 20 Feb 14:10
    #29
    Hejohå5324 skrev 2019-02-20 08:44:47 följande:

    Du har nog missuppfattat det hela, han har inte fått uppehållstillståndet indraget, däremot finns risken att det blir så enligt brevet han fick av någon anledning.


    Han ska ju inte få denna typen utav brev om han fortfarande har ett giltigt uppehållstillstånd. Då är det bara att han viftar tillståndet i ansiktet på myndigheten så ber de om ursäkt för missen de gjort om det är på det viset.

    Det är inte omöjligt att det skett en miss men absolut inte ett vanligt förekommande, så därför möter du mothugg här på forumet. Alldeles för ofta är det just fuffens som ligger bakom utvisningar och återkallande utav uppehållstillstånd med mera. Så du får helt enkelt acceptera att andra inte tror lika mycket på din kille som du gör. Förrän motsatsen är bevisad.
  • Äldre 20 Feb 14:31
    #30
    Anonym (Orimligt.) skrev 2019-02-20 14:10:49 följande:

    Han ska ju inte få denna typen utav brev om han fortfarande har ett giltigt uppehållstillstånd. Då är det bara att han viftar tillståndet i ansiktet på myndigheten så ber de om ursäkt för missen de gjort om det är på det viset.

    Det är inte omöjligt att det skett en miss men absolut inte ett vanligt förekommande, så därför möter du mothugg här på forumet. Alldeles för ofta är det just fuffens som ligger bakom utvisningar och återkallande utav uppehållstillstånd med mera. Så du får helt enkelt acceptera att andra inte tror lika mycket på din kille som du gör. Förrän motsatsen är bevisad.


    Just därför blev både han och jag väldigt ställda och tyckte det var konstigt, för hans uppehållstillstånd är giltigt. Därav skapade jag denna tråden för att förstå bättre, men det är löst nu efter vi pratat med dem!

    Men tack till alla som gett vettiga svar, det va det jag va ute efter. :)
  • Anonym (föräl­der)
    Äldre 20 Feb 14:35
    #31

    Men har ni fått svar nu?

    Du skrev att det var löst nu och det var ju skönt.
    Varför hade han fått brevet?
    Var det ett misstag eller vad hade hänt?

    Hade dom gjort ett misstag eller var det nåt som blivit missförstått och att dom därför skickat ut det?

  • Anonym (föräl­der)
    Äldre 20 Feb 18:43
    #32
    Hejohå5324 skrev 2019-02-20 14:31:14 följande:
    Just därför blev både han och jag väldigt ställda och tyckte det var konstigt, för hans uppehållstillstånd är giltigt. Därav skapade jag denna tråden för att förstå bättre, men det är löst nu efter vi pratat med dem!

    Men tack till alla som gett vettiga svar, det va det jag va ute efter. :)
    Berätta gärna hur det gick och vad dom sa.
    Varför hade dom skickat brevet?
    Skönt att det löste sig.
  • Äldre 20 Feb 18:55
    #33

    Ni får gifta er.

  • Äldre 21 Feb 00:40
    #34
    Anonym (förälder) skrev 2019-02-20 14:35:21 följande:

    Men har ni fått svar nu?

    Du skrev att det var löst nu och det var ju skönt.

    Varför hade han fått brevet?

    Var det ett misstag eller vad hade hänt?

    Hade dom gjort ett misstag eller var det nåt som blivit missförstått och att dom därför skickat ut det?


    När dem kollade upp det förstod dem inte riktigt själva varför han hade fått ett sådant brev, dem sa att det måste ha blivit något fel i systemet för det fanns liksom ingen anledning till det och bad så mycket om ursäkt.

    Lite dåligt att det kan bli så faktiskt med tanke på att såna här saker handlar om folks liv och framtid, men vad ska man säga.. inget är ju någonsin felfritt heller.
  • Anonym (...)
    Äldre 21 Feb 06:29
    #35
    Hejohå5324 skrev 2019-02-21 00:40:17 följande:

    När dem kollade upp det förstod dem inte riktigt själva varför han hade fått ett sådant brev, dem sa att det måste ha blivit något fel i systemet för det fanns liksom ingen anledning till det och bad så mycket om ursäkt.

    Lite dåligt att det kan bli så faktiskt med tanke på att såna här saker handlar om folks liv och framtid, men vad ska man säga.. inget är ju någonsin felfritt heller.


    Sade de något om anledningen till att han nekas medborgarskap?
  • Anonym (...)
    Äldre 21 Feb 06:29
    #36
    Hejohå5324 skrev 2019-02-21 00:40:17 följande:

    När dem kollade upp det förstod dem inte riktigt själva varför han hade fått ett sådant brev, dem sa att det måste ha blivit något fel i systemet för det fanns liksom ingen anledning till det och bad så mycket om ursäkt.

    Lite dåligt att det kan bli så faktiskt med tanke på att såna här saker handlar om folks liv och framtid, men vad ska man säga.. inget är ju någonsin felfritt heller.


    Sade de något om anledningen till att han nekas medborgarskap?
Svar på tråden Jag behöver hjälp, ang utvisning trots permanent uppehållstillstånd