• Anonym (Anonym)

Pappan boendeförälder?

Mitt ex föder vårat barn om ca 3 månader . Hon har 2 barn sedan innan som hon nu efter våran separation förlorat vårdnaden om. Varför har jag inte fått svar på men hon och hennes ex har varit i vårdnadstvist 2år. Jag misstänker att hon vägrar sammarbeta extremt mycket och vägrat låta honom träffa deras 2 barn .

Nej. Det var inte en planerad graviditet men hon var beslutsam att behålla och jag tar givetvis mitt ansvar som blev en längtan efter första hjärtslagen man fick höra .

Iaf. Det som är problemet är att hon nu flyttat in hos en familjemedlem med dokumenterad alkoholmissbruk. Och hon vägrar flytta eller inse faran i det här.

Jag har inspelade samtal när hon berättar hur illa det är när hon inte ens kan åka hem ibland med sina barn .

Hon har senaste månaderna varit extremt elak mot mig som jag har sparat sms osv på. Hon vägrar sammarbeta och vägrar mig att vara med eller ens få bli meddelad när vårat barn är rätt . Hon kommer vägra gemensam vårdnad . Detta blev ett "straff" från hennes sida när jag börjat ifråga sätta hennes boende .

Samtidigt bor jag stort och rymligt . I ett lungt villa område

Har utbildning och ett fast jobb sedan flera år tillbaka . Har ett barn sedan tidigare som bor hos mig på heltid då han är nog gammal och här fått välja själv hur han vill göra .

Jag och hennes ex har bra kontakt och kommer väl överens och hon gör precis det som hon gjorde mot honom när dom väntade barn. Och enligt honom är det därför han blev boende föräldern och fick ensam vårdnad direkt vid födsel men det är senast nu det har blivit officiellt . Har tidigare varit interimistiskt beslut .

Jag har all sms kontakt och inspelade telefon samtal jag och hon här haft när hon säger helt vansinnigt sjuka och elaka saker .Och hon själv beskriver sin misära boende situation osv.

Jag tänker inte låta mitt barn växa upp i missbruk .det finns inte en chans på jorden .

Vad bör jag göra ? Känner mig så maktlös och grundlurad .

Finns det chans att jag kan bli boende förälder till barnet ?

Den hon bor hos har tappat körkortet pga grov rattfylla i dagarna och har ett flertal anmälningar mot sig gällande misshandel och anade problem

• Svar på tråden Pappan boendeförälder?
  • Anonym (ybbb)

Jag avföljer tråden, den gör mig så vansinnigt förbannad så det är lika bra.

Önskar den blivande mamman lycka till tusen gånger om.

• Anonym (Anonym)

Har fått veta av exet att hon bodde i den dåliga miljön i över ett år när deras barn fanns. Trots tryck av familjerätten/domstol osv.

Det här handlar inte om att vara elak och ta ifrån henne barnet. Utan att skydda barnet och se till att barnet får den trygghet ett barn ska ha .

En mamma med denna historik som är så färsk . Som röker inne. Röker i bilen med barnen .ger sin 2 åring ett halvt glas Redbull på helgerna .Och allt annat som jag inte skrivit om. Är inte okej.

Alla pappor är inte svin och alla mammor är inte bra.

Se situationen jag skriver om ur barnets perspektiv och vad som är rätt. Jag behöver råd. Jag som snart ska bli pappa slits sönder av att bara kunna stå och kolla på och vara maktlös

• 1234568
    Anonym (Anonym) skrev 2019-02-23 00:27:35 följande:

Har fått veta av exet att hon bodde i den dåliga miljön i över ett år när deras barn fanns. Trots tryck av familjerätten/domstol osv.

Det här handlar inte om att vara elak och ta ifrån henne barnet. Utan att skydda barnet och se till att barnet får den trygghet ett barn ska ha .

En mamma med denna historik som är så färsk . Som röker inne. Röker i bilen med barnen .ger sin 2 åring ett halvt glas Redbull på helgerna .Och allt annat som jag inte skrivit om. Är inte okej.

Alla pappor är inte svin och alla mammor är inte bra.

Se situationen jag skriver om ur barnets perspektiv och vad som är rätt. Jag behöver råd. Jag som snart ska bli pappa slits sönder av att bara kunna stå och kolla på och vara maktlös

Hur skulle det vara att erbjuda henne och den nyfödda att bo hos dig ett tag?

Då kan du garantera bebisens säkerhet och lära känna barnet. Jag tror det här är din bästa möjlighet att påverka från början. Ingen kommer plocka barnet från mamman utan en stark anledning, och ditt umgänge kommer vara några timmar i veckan.
  • Anonym (eee)

Du laddar givetvis upp med att ha en advokat som finns till din hjälp den dagen barnet är fött. Du kan även ringa socialtjänsten och fråga hur man ska göra. 

Du är inte maktlös, men du måste själv se till att driva på och inte vänta med att kontakta dessa instanser. Om du bara hoppas på att det ska gå vägen ses du som en passiv pappa som inte engagerar sig i sitt barn, så ring de här samtalen nu, tala om vad det gäller. Eftersom hon förlorade den andra vårdnadstvisten så är det viktigt att tala om när du ringer Soc.
    Kan hennes ex tipsa dig om vilken advokat han hade? Du kanske kan få samma? 

• Anonym (Anonym)

Jag har erbjudit att hon kan bo hos mig och jag flyttar in hos en släkting ett kvarter bort . Det är bara att glömma . Starkt .

Jag har ringt soc men dom kan inte starta ett ärende innan han är född .

Jag har berättat exakt och själv visat inspelningarna på familjerätten när vi har enskilda samtal och dom vet hur illa läget är. Men dom råder mig att kontakta advokat .Som jag redan gjort. Men han finns inte rent juridiskt så jag vet inte vad jag ska göra längre. Hon får bara inte ta hem barnet efter sjukhuset . Det är väldigt stor risk att barnet kommer fara illa där

• Anonym (eee)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-02-23 09:17:29 följande:

Jag har erbjudit att hon kan bo hos mig och jag flyttar in hos en släkting ett kvarter bort . Det är bara att glömma . Starkt .

Jag har ringt soc men dom kan inte starta ett ärende innan han är född .

Jag har berättat exakt och själv visat inspelningarna på familjerätten när vi har enskilda samtal och dom vet hur illa läget är. Men dom råder mig att kontakta advokat .Som jag redan gjort. Men han finns inte rent juridiskt så jag vet inte vad jag ska göra längre. Hon får bara inte ta hem barnet efter sjukhuset . Det är väldigt stor risk att barnet kommer fara illa där

Ibland hämtar Soc barn redan på BB så jag menar att de visst kan göra något, men för att kunna det så måste de ju veta saker. Och nej, det är så att de inte kan starta ett ärende innan fördelsen men de kan starta ett direkt barnet finns där. 

Advokat är absolut rätt väg. Jag förstår inte vad du menar rmed att han inte finns rent juridiskt? Du får kontakta en annan advokat om den du kontaktat inte kan. 

Jag har ingen aning om vad vårdpersonal får/inte får göra, men det är kanske något att kolla upp. Om du ringer det sjukhus hon kommer föda på och fråga vad de gör när det är så här? Du behöver inte nämna namn utan fråga rent generellt. Deras fokus är ju att se till att förlossningen går bra men de kan göra orosanmälningar direkt på BB om de märker att det behövs, apropå det jag skrev först. 
  • Anonym (Anonym)

Hon tänker inte medela mig när vattnet har gått eller när hon är på sjukhuset. Så blir svårt för mig att ringa soc när hon här fått då jag inte ens kommer bli meddelad.

Känner mig så maktlös . Har ringt soc flera gånger men dom kan inte göra något innan barnet är fött .

Sjukhuset kan inte ge mig info . Advokaten kan inget annat göra än att förbereda inför allt .

Har försökt prata med henne men hon är helt omöjlig .

Vadfan ska man göra ?!

• Anonym (asdf)
    Anonym (Sofie) skrev 2019-02-23 00:25:33 följande:

Vill du bara provocera, eller? Självklart är barnet lika mycket pappans som det är mammans. Om det är bättre för barnet att bo hos sin pappa, är det ju så det ska vara.

Vill du ha ett samhälle där man sliter nyfödda bebisar från mammans armar på BB för att pappan har villa och bättre ekonomi? Skärp dig!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (asdf) skrev 2019-03-02 20:39:40 följande:
    Vill du ha ett samhälle där man sliter nyfödda bebisar från mammans armar på BB för att pappan har villa och bättre ekonomi? Skärp dig!
    Man tar inte barnet från mamman för att pappan har jobb och villa, man tar barnet från mamman för att hon bor hos en missbrukare, missköter sina barn, har gjort detta tidigare och inte visar på bättring.

Vill du ha ett samhälle där barnens rätt inte prioriteras?
  • Anonym (Anonym)

Om jag får reda på att hennes vatten har gått och hon är på sjukhuset. Och jag bränner dit . Förklarar situationen för personalen och ber dom ringa dit soc. Vad tror ni kommer ske då?

• Anonym (asdf)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-03-03 08:52:58 följande:

Om jag får reda på att hennes vatten har gått och hon är på sjukhuset. Och jag bränner dit . Förklarar situationen för personalen och ber dom ringa dit soc. Vad tror ni kommer ske då?

De kommer förmodligen att göra en socanmälan. Socialtjänsten startar förmodligen en utredning skyndsamt och gissningsvis placeras mamman och barnet på utredningshem om det är riktigt illa. Det är min amatörmässiga gissning.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Anna) skrev 2019-03-02 20:49:30 följande:

Man tar inte barnet från mamman för att pappan har jobb och villa, man tar barnet från mamman för att hon bor hos en missbrukare, missköter sina barn, har gjort detta tidigare och inte visar på bättring.

Vill du ha ett samhälle där barnens rätt inte prioriteras?

Kan förstå att ta är orolig om mamman lever i en missbruksmiljö men att han tjänar pengar och har en villa är inte relevant.
  • Anonym (Soc.)

Visst kan du bli boendeförälder men en sådan vårdnadstvist får du räkna med tar ett par år. Däremot kan socialtjänsten kliva in och skydda barnet om det finns allvarliga brister i hemmiljön när barnet föds. Då man inte i första taget skiljer mor och nyfött barn så kan hon beviljad samplacering med barnet om det bedöms nödvändigt.

• Anonym (Albina)

Precis som andra redan skrivit kommer ett boende hos en person med alkoholproblem rökning under graviditeten och ett dåligt språkbruk gentemot dig rätt säkert inte leda till att barnet omhändertas redan vid födseln. Skulle det hända skulle det ändå inte givet placeras hos dig eftersom du inte är vårdnadshavare. Anser socialtjänsten att det finns fog för oro kommer man med all sannolikhet försöka med insatser som inkluderar mamman till den nyfödda. Att ta ett nyfött barn från en mamma görs enbart när det anses absolut nödvändigt för att trygga barnets liv och hälsa. Och den här mamman verkar ju inte anses vara olämplig som förälder eftersom du beskriver att hon har umgänge med sina andra barn. Det innebär skulle jag gissa att fadern fick ensam vårdnad (dvs den juridiska delen. Inte den fysiska omvårdnaden) pga samarbetssvårigheter. Huruvida du och mamman kommer att få samarbetssvårigheter återstår ännu att se. Och en vårdnadstvist är en utdragen tråkig process som sällan tillför något till samarbetsklimatet. Och vårdnaden kommer du i så fall enbart att få om du är den som visar en vilja till samarbete Och en förståelse för barnets behov av den andra föräldern.

Min personliga uppfattning är att du ska fokusera mer på att skapa en fungerande framtid för er alla tre än på att ta barnet så fort som möjligt. Föräldraskap som bygger på samarbete och gemensam vilka skapar tryggare barndomar än de som bygger på tvister och domstolsbeslut.

• Anonym (asdf)
    Anonym (Albina) skrev 2019-03-03 16:51:19 följande:

Precis som andra redan skrivit kommer ett boende hos en person med alkoholproblem rökning under graviditeten och ett dåligt språkbruk gentemot dig rätt säkert inte leda till att barnet omhändertas redan vid födseln. Skulle det hända skulle det ändå inte givet placeras hos dig eftersom du inte är vårdnadshavare. Anser socialtjänsten att det finns fog för oro kommer man med all sannolikhet försöka med insatser som inkluderar mamman till den nyfödda. Att ta ett nyfött barn från en mamma görs enbart när det anses absolut nödvändigt för att trygga barnets liv och hälsa. Och den här mamman verkar ju inte anses vara olämplig som förälder eftersom du beskriver att hon har umgänge med sina andra barn. Det innebär skulle jag gissa att fadern fick ensam vårdnad (dvs den juridiska delen. Inte den fysiska omvårdnaden) pga samarbetssvårigheter. Huruvida du och mamman kommer att få samarbetssvårigheter återstår ännu att se. Och en vårdnadstvist är en utdragen tråkig process som sällan tillför något till samarbetsklimatet. Och vårdnaden kommer du i så fall enbart att få om du är den som visar en vilja till samarbete Och en förståelse för barnets behov av den andra föräldern.

Min personliga uppfattning är att du ska fokusera mer på att skapa en fungerande framtid för er alla tre än på att ta barnet så fort som möjligt. Föräldraskap som bygger på samarbete och gemensam vilka skapar tryggare barndomar än de som bygger på tvister och domstolsbeslut.

Håller med om att det kommer att krävas samarbetsförmåga från ta sida med oavsett hur mamman är. Det kommer inte funka så att han kan ta barnet och aldrig mer behöva tänka på mamman utan hon kommer att vara den andra föräldern 18 år framåt oavsett hur inkompetent hon är.
  • Anonym (Anonym)

Varför hakar du upp dig på att jag bor i villa och tjänar bätte. Jag menar inte på att det ger mig bättre förutsättningar eller liknande. Släpp den biten.

Som sagt. Hon har förlorat vårdnaden på sina barn pga likande omständigheter som hon är i nu. Och kan med all säkerhet säga att hon kommer vägra att placeras av soc på hem.

Hon bor hos en alkolist som har ett våldshistorik mot främlingars barn och en historik av psykisk ohälsa som ännu idag är aktuell .Och väldigt mycket därtill . Samtidigt som hon använder det ofödda barnet som ett vapen höger och vänster

Det kan ju inte finnas på kartan att socialen släpper hen henne när allt detta är dokumenterat och bevisat ?

Hennes umgänge rätt förändras inte men när det det finns risk för barnets hälsa ,utveckling och mående kan dom ju inte bara blunda för att barnet är nyföddt?

Jag skulle aldrig hindra henne från att träffa barnet men att ha det under det taket hon bor i är helt otänkbart tills hon skaffat en stabilare tillvaro.

Svar på tråden Pappan boendeförälder?