• deedfakey

Hur flyttar man igentligen hemifrån?

Vet absolut inget om detta och allt jag har hittat om subjektet har antingen varigt för avancerat eller fått massa andra irrelevanta mini-frågor i tråden som ändrade subjektet (tittar på er).

*Vad innebär ett bolån? Jag försår att det är menat att finansiera 85%(?) av kostnaden till att *skaffa* lägenhet/hus men vad ingen säger är varför? Om hyran bara är 2000-10,000 per månad och man har ett jobb som tjänar nån 15,000+ skulls man behöva det? Vilket för oss till nästa fråga.

*Den där miljon-tals siffran man ser på lägenheter/hus; är den inte bara om man vill köpa lägenheten? Om man måste betala den direkt för att hyra/köpa så förstår jag bolån men hur då kan vissa människor ha råd att flytta varenda få år? Då måste ju man skaffa ett nyt bolån och betala det; då blir du fast med en måntlig hyra+ränta av 10,000-ish? Vilken för oss till de nästa två fråga.

**Om jag så måste skaffa ett bolån; var får jag tag på resten av de där direkt-betaling på 15%(?)? Ta ett bolån och ett vanligt banklån, är det lagligt? Om inte: hur skulle de märka om jag gör det ändå?

**Om det nu är så att man måste skaffa ett bolån med den där höga räntan och eltäkning, värme, allt det, är det inte bara billigare att skaffa en husbil eller husvagn? Personligen så har jag tänkt på att skaffa en skåpbil, möblera den som Shaggy's från Scooby-Doo och käka chocklad-börgare hela dagarna. Om jag sparar bensin, gårn till offentliga bad för dusch (kostar 100 per entre och kag badar varannan dag), så kostar det 2000- något varenda månad, plus andra saker. Det blir ju billigare än köpa/hyra lägenhet, varför inte inte?

• Svar på tråden Hur flyttar man igentligen hemifrån?
  • Anonym (Jadu)

Dom flesta som flyttar hemifrån brukar väl börja med att hyra sitt boende.

Dom 15% som man betalar I handpenning får man spara ihop innan man köper sitt boende. Visst kan man ta ett lån men då står du med två lån som ska betalas istället.

Att bo i en skåpbil skulle jag inte rekommendera. Ska du lägga närmare 2000 kr på att duscha I simhallen? El och värme då?

Nu vet jag inte vart du bor, men här kan du hyra en 1:a för 2500-3500 kr + el kanske 400 kr, vatten och värme ingår i hyran, sen tillkommer hemförsäkring (vilket man oftast får gratis om man är med i facket). Måste ju vara bättre än att bo i en van.

• Anonym (ds)

Flytta till en mindre ort, en etta runt 3000/mån finns det lite varstans.

Visst funkar det att bo i en van, har själv gjort det periodvis när jag var yngre. Men det är trångt och tvätt var oftast det jobbigaste att lösa. Vintertid i sverige är inget optimalt heller, fuktigt o jävligt...

Det gick att hyra in sej på campingar rätt billigt utanför semesterperioderna, i gengäld fick man ha lite tillsyn av området. Även ägare till sommarstugor kunde hänga ut en elsladd med tillsyn som gengäld. Fast kräver väl att det är nån bekants bekant eller liknande och dom vill troligtvist inte ha dej där när dom brukar stugan.

Det fungerar med van men rekomenderar lägenhet såvida du inte vill resa runt i landet/världen samtidigt.

• deedfakey

Så jag behöver inte brtala den där stora miljontals-summan med ett bolån för att skaffa en lägenhet? Eller, jag behöver mer detaljer....

• Anonym (Kra)
    deedfakey skrev 2019-02-24 19:31:52 följande:

Så jag behöver inte brtala den där stora miljontals-summan med ett bolån för att skaffa en lägenhet? Eller, jag behöver mer detaljer....

Du behöver betala 15% av den kostnaden. Kostar lägenheten 800 000 behöver du lägga 120 000 i handpenning.

Utöver det behöver du nästan alltid en tillsvidareanställning och tillräckligt god lön för att banken ska gå med på det.

Det är heller inte ovsnligt att man behöver lägga högre handpenning än 15%. Jag fick lägga närmare 30 för att banken skulle gå med på det.

Alla banker har kalkyler på sina hemsidor för sånt här. Gå in på valfri sida och kolla hur mycket du ev kan få låna.
  • Anonym (ds)

Leta efter en hyresrätt, då betalar du bara hyra varje månad. Värme o vatten ingår i stort sätt alltid.
  • Anonym (Jadu)

Nej du måste inte köpa en bostad. Det går jättebra att hyra. Då betalar du ju bara en summa varje månad.
  • Anonym (Hh)

Jag är lite intresserad av att veta hur din uppväxt har varit? Hur har du kunnat undgå att lära dig om olika bostadsalternativ? Min 10-åring har redan nu någorlunda koll på det...

När jag flyttade hemifrån flyttade jag till en hyresrätt. Jag stod i den kommuns bostadskön (vilken var betydligt kortare då än nu). När man flyttar till en hyresrätt betalar man (i de flesta fall) ingen insats så det behövs inget bolån. Man betalat hyra varje månad + el.

Nu bor jag i en bostadsrätt och har lånat 85 % av banken och 15 % av mamma. Att spara ihop kontantinsatsen på 15 % är ju annars att föredra. Jag betalar lånen = ränta och amortering samt månadsavgift till bostadsrättsföreningen (BR).

• AndreaBD

Det finns hyreslägenheter som man HYR och det finns bostadsrätter som man köper. Det är inget man väljer, utan antigen är det en hyreslägenhet eller så är det en bostadsrätt. De med miljontals köppris är förstås bostadsrätter. Och där finns det också en månadsavgift för värme, el, m.m.

Vill man köpa bostad, så måste man ha ungefär 15 % av köppriset, för att få lån. Och man måste ha fast jobb och tillräckligt i inkomst.
  • Anonym (RK)

Men herregud.

Det finns två huvudalternativ:

1. KÖP en bostad. Då går du in på sidor som hemnet och kollar efter en bostad du gillar, går på visning och lägger bud. Priset du ser är utgångspris. Det kan bli högre eller lägre beroende på vad folk lägger för bud (och hur mycket säljaren accepterar att sälja bostaden för). Ungefär som en auktion. 85% av priset kan du få bolån från banken på, resterande 15% får du spara ihop själv. Det är bara de lägenheter som är TILL SALU som du kan köpa. Du får inte välja mellan att hyra dem eller köpa dem utan det är köpa som gäller för dessa. Du ska ha klartecken från banken om att du får ta bolån och i så fall på hur mycket INNAN du lägger bud. Du kan inte komma till banken efter att du redan lagt bud och säga att du ska låna en viss summa. Det är inte säkert att du får det. Om du får låna och i så fall hur mycket baseras på din inkomst, andra lån du kanske har osv.

2. HYR en bostad. Då går du in på t.ex. din kommuns bostadsbolag och kollar efter lediga lägenheter och gör en intresseanmälan för någon/några av dem. Intresseanmälan innebär att du uppger att du är intresserad av att hyra. Den/de personer som stått längst tid i bostadskön blir erbjudna att komma på visning av lägenheten för att kunna avgöra om de verkligen vill hyra den eller inte. Den person som stått längst tid i kön blir sedan erbjuden lägenheten och får den om han/hon tackar ja och har tillräcklig inkomst samt inga betalningsanmärkningar. Tackar han/hon nej går erbjudandet vidare till nummer två i kön osv. Det gäller med andra ord att ha stått i kön länge, oftast krävs många års kötid för att få ett erbjudande. När du hyr betalar du ingen klumpsumma för bostaden i början utan du betalar en hyra varje månad. Hur mycket hyran ligger på varierar från bostad till bostad. I hyran ingår ofta vatten och värme samt reparationer om något, t.ex. kylskåpet, skulle gå sönder. Andra saker som t.ex. el, internet och hemförsäkring får du ofta ordna och betala själv. Det varierar dock från bostadsbolag till bostadsbolag vad exakt som ingår i hyran. Hyresbostäder HYR man. Man kan alltså inte välja mellan att hyra eller köpa utan det är hyra som gäller. Det innebär att du inte äger bostaden alls och om du vill flytta får du meddela bostadsbolaget detta och då har du en viss uppsägningstid, ofta 3 månader. När du flyttar säljer du inte bostaden utan bara städar, flyttar och lämnar tillbaka nycklarna till bostadsbolaget som då hyr ut den till någon annan.

Bostäder man hyr och bostäder man köper är alltså inte samma bostäder. Man får inte välja mellan att hyra och köpa en viss specifik lägenhet utan det är redan bestämt sen innan om den är till salu eller bara tillgänglig att hyra. Vill du hyra får du hitta bolag som hyr ut. Vill du köpa får du hitta andra sidor där bostäder till salu läggs ut på.

Svar på tråden Hur flyttar man igentligen hemifrån?