• David HE

Flygresa med spädbarn till Paris

Hej vi fundera på att göra en flygresa med vår barn till Paris, ca 4 dagar.

Barnet kommer vara då ca 4 månader.

Vi ska bo på hotellet och deltar i kulturella aktiviteter som museum, sightseeing, restaurang o.s.v.

Är det genomförbart? Vad tycker ni angående åkning i tunnelbana, själva flyg, stora folkmassor?

Tro ni ett 4 månader spädbarn klara av detta? Vad tycker ni om smittrisk?

Nyfiken på era funderingar

/David

• Svar på tråden Flygresa med spädbarn till Paris
  • Griseknoen35
    modsey skrev 2019-03-03 13:18:49 följande:
    fast det är onekligen rätt skönt att sitta och äta/ fika när bebisen sover i en vagn och inte i ett bärsele tyckte jag. Däremot kan det vara smart att köpa en cityvagn och inte en modell svensk promenadvagn.
    Personligen tycker jag att bärsele slår vagn i Paris. Så grymt skönt att inte ha en vagn där. Visst är det skönt att fika med barn i vagn men allt annat där vagnen ska med är inte så kul. På många ställen får vagnen inte ens följa med in (inte ens en cityvagn).
  • modsey
    Griseknoen35 skrev 2019-03-03 13:21:59 följande:
    Personligen tycker jag att bärsele slår vagn i Paris. Så grymt skönt att inte ha en vagn där. Visst är det skönt att fika med barn i vagn men allt annat där vagnen ska med är inte så kul. På många ställen får vagnen inte ens följa med in (inte ens en cityvagn).
    OK när vi är i Paris så ser jag ofta familjer ute med vagn, både promenerande, inne på museum och på fik och restauranger. Men skulle definitivt ha med båda. När vi rest med små barn, har jag uppskattat mycket att de just sov på kvällen i vagnen, så smidigt att kunna äta middag ute och inte behöva åka hem för att barnet skulle sova.
  • MallaL

När vi hade konstaterat att Paris var olämpligt för barnvagnar började jag räkna hur många spädbarn jag såg. TRE stycken blev det på en långhelg, de hålls uppenbarligen hemma ett par år, från 3-4 årsåldern såg vi många barn, även sent på kvällarna på restaurang där de ordentligt satt med vid bordet eller sov lite med huvudet i någons knä.

• modsey
    MallaL skrev 2019-03-03 13:28:05 följande:

När vi hade konstaterat att Paris var olämpligt för barnvagnar började jag räkna hur många spädbarn jag såg. TRE stycken blev det på en långhelg, de hålls uppenbarligen hemma ett par år, från 3-4 årsåldern såg vi många barn, även sent på kvällarna på restaurang där de ordentligt satt med vid bordet eller sov lite med huvudet i någons knä.

OK, det är inte min erfarenhet alls efter x antal resor där.

Men strunt samma, TS det är fullt möjligt att ha vagn i Paris om det är rätt vagn och paris är ju en stad man strosar och promenerar mycket i. De gånger man vet att man ska ta tunnelbanan kan man ju antingen lämna vagnen hemma, alternativt ha en vagn som går att fälla i hop så tar man bebisen i selet. problem solved :)

trevlig resa!
  • MallaL
    modsey skrev 2019-03-03 13:35:20 följande:

OK, det är inte min erfarenhet alls efter x antal resor där.

Men strunt samma, TS det är fullt möjligt att ha vagn i Paris om det är rätt vagn och paris är ju en stad man strosar och promenerar mycket i. De gånger man vet att man ska ta tunnelbanan kan man ju antingen lämna vagnen hemma, alternativt ha en vagn som går att fälla i hop så tar man bebisen i selet. problem solved :)

trevlig resa!

Det var nästan 20 år sedan jag var där med barnvagn, det gläder mig att Paris blivit bebisvänligare
  • modsey
    MallaL skrev 2019-03-03 16:49:11 följande:
    Det var nästan 20 år sedan jag var där med barnvagn, det gläder mig att Paris blivit bebisvänligare
    Så kan det nog vara :)
    Jag är där minst en gång om året, men har inte själv rest med bebis och vagn där. Men ser som sagt var flera som har vagn med sig på caféer och restauranger. Metron kan nog vara lite krångligare men kan man fälla ihop den är det ju ett alternativ. När jag rest med barn som suttit i vagn i större städer har vi gjort just så, NY exempelvis.
  • Laurentia

Jag bodde utanför Paris när mina tre barn var små. Vi flög hem till Sverige när de var i den åldern, både billigt (upp till två år) och smidigt.

När jag hade med barnen in till Paris använde jag bärsjal eller bärsele. Vagn är bara jobbigt och i vägen. En såpass liten bebis väger ju inte mer än vad man ändå går och bär på som turist; låt den andra föräldern bära ryggsäcken så funkar det hur bra som helst.

• nernu

Hade inte gjort en sån resa med ett spädbarn. Solresa utan krav kanske men inte sightseeing i en stad. Låter bara jobbigt.

• modsey
    nernu skrev 2019-03-03 20:30:43 följande:

Hade inte gjort en sån resa med ett spädbarn. Solresa utan krav kanske men inte sightseeing i en stad. Låter bara jobbigt.

På vilket vis menar du att en solresa är enklare med ett så litet barn mot en cityresa??
  • Trooi

Beror helt klart på vad det är för bebis. En lugn bebis som sover mycket, kan somna var som helst så funkar det säkert bra. Ni känner ju ert barn bäst och kan avgöra. Föygresan är ju inte så lång, värre med resor på > 6 h tycker jag.

• Anonym (Que)
    Anonym (öh) skrev 2019-03-03 09:31:47 följande:

varför kommer man ens på tanken att resa med en sån liten bebis?

Varför skulle man inte komma på det? Folk i andra länder har också spädbarn. Det är en kanonbra tid att resa jorden runt om man vill det.
  • Anonym (Frankie)

Jag bodde i Paris från innan jag blev gravid tills min dotter var 5 år. Vi bodde så pass bra till att jag inte behövde använda metron i någon större utsträckning utan kunde gå till det mesta jag skulle till. Hade en Bugaboo Cam när min dotter var i er bebis ålder. Jag tyckte inte att det var överdrivet svårt att promenera omkring med buggan och den kom ju in genom alla dörrar osv. Sedan är det ju ett problem att det oftast är ett eller ett par trappsteg in till restauranger och fik och att toaletter oftast ligger i källaren. Är man två vuxna som kan hjälpas åt så löser det sig med vagnen om det är någon enorm Emmaljunga eller så. Sedan kanske ni inte alltid behöver vagnen utan kan vikariera lite. Vet ni att ni ska åka tunnelbana (särkilt i rusningstrafik) så tar ni selen helt enkelt. 

Lite meckigt blir det men Paris är helt klart värt det. 

• Fliselisan

Har du tänkt på mässlingen? En 4 månaders kan du inte vaccinera. Stod senast 14 februari i år om ett utbrott i Frankrike.

• Musetti

Jag födde barn i Paris och bodde där tills dottern var drygt 4 månader. Vi hade (har fortf) en Bugaboo Bee 5. Som övriga skriver så funkar vagn så länge ni inte behöver transportera er för mycket. Tunnelbana med vagn är vidrigt, små trappor överallt där man måste bära vagnen. Buss går fint men de har sämre sträckor i stan. Att fixa en taxi med babyskydd är en utmaning även för en infödd. Räkna heller inte med att det finns skötbord på offentliga platser. Å andra sidan är folk bättre uppfostrade än i Sverige och hjälper gärna till och håller upo dörrar.

Är ni sugna på Frankrike så finns det ju massor andra mer bebisvänliga städer att åka till, där ni kan promenera överallt eller ta spårvagn.

Svar på tråden Flygresa med spädbarn till Paris