• TreFyran

Hur får man fler kompisar

Hej jag har inga bra kompisar. Jag har en som aldrig hör av sig till mig men träffas gärna ifall jag hör av mig. Sen hade jag en som jag var bra kompis med men hon bara började ignorera mig. Sen har jag en kusin som är 6 år yngre än mig.Hon är snäll och bra fast inte på samma mognad som mig. Jag går också på aktiviteter några gånger veckan och där träffar jag personer som jag pratar med men vi träffas aldrig på fritiden. De verkar inte visa intresse för det. Jag har inga kompisar i skolan. Sen har min mamma lite kompisar som har barn men de är antingen några år yngre än mig eller så har de en funktionsnedsättning. Jag vill ha kompisar som bryr sig om mig och ha roligt tillsammans med. Jag är 15 och ska fylla 16 i år. Vet ni hur jag kan få bra kompisar. Skriv tips på vad kan göra

• Svar på tråden Hur får man fler kompisar
  • Anonym (formerloanewolf)

Å, darling du ska se att det blir bättre, det kan va så där under vissa stadier i livet när man förändras, växer upp. 

Enda sättet är att man söker sig till sammanhang där man får träffa andra jämnåriga. 

Kan DU göra något annorlunda? Är du väldigt blyg? Bjuda in till samtal mer? Hitta personer som är lite mer som du? Hur mycket tid/energi har du ägnat på att försöka lära känna dom som du har om kring dig på dina aktiviteter och i skolan? Är du väldigt petig när du väljer vänner? 

Vad du gör - gå inte runt och tänk att andra inte gillar dig!!

• TreFyran
    Anonym (formerloanewolf) skrev 2019-03-07 23:40:49 följande:

Å, darling du ska se att det blir bättre, det kan va så där under vissa stadier i livet när man förändras, växer upp. 

Enda sättet är att man söker sig till sammanhang där man får träffa andra jämnåriga. 

Kan DU göra något annorlunda? Är du väldigt blyg? Bjuda in till samtal mer? Hitta personer som är lite mer som du? Hur mycket tid/energi har du ägnat på att försöka lära känna dom som du har om kring dig på dina aktiviteter och i skolan? Är du väldigt petig när du väljer vänner? 

Vad du gör - gå inte runt och tänk att andra inte gillar dig!!

Jag ska börja en bildkurs nästa vecka. Där kan jag försöka prata mer och söka mig till andra.Men annars är jag ganska blyg och det är nog inte så bra när  an ska lära känna nya.
  • Anonym (formerloanewolf)

En bildkurs, jamen toppen! Vad kul! Då kan du ju spana in dom andra lite ;) Jag önskar dig lycka till!

• Anonym (Loyer)
    TreFyran skrev 2019-03-04 09:44:58 följande:

Hej jag har inga bra kompisar. Jag har en som aldrig hör av sig till mig men träffas gärna ifall jag hör av mig. Sen hade jag en som jag var bra kompis med men hon bara började ignorera mig. Sen har jag en kusin som är 6 år yngre än mig.Hon är snäll och bra fast inte på samma mognad som mig. Jag går också på aktiviteter några gånger veckan och där träffar jag personer som jag pratar med men vi träffas aldrig på fritiden. De verkar inte visa intresse för det. Jag har inga kompisar i skolan. Sen har min mamma lite kompisar som har barn men de är antingen några år yngre än mig eller så har de en funktionsnedsättning. Jag vill ha kompisar som bryr sig om mig och ha roligt tillsammans med. Jag är 15 och ska fylla 16 i år. Vet ni hur jag kan få bra kompisar. Skriv tips på vad kan göra

Du verkar för mogen för din ålder.
    Bra kompisar är inte lätta att hitta men du har all framtid framför dig och kommer att hitta bra människor. Det är bara tids fråga.
    Kom ihåg att många ser ut att ha kompisar men det har de inte egentligen när det väl gäller.
  • TreFyran
    Anonym (formerloanewolf) skrev 2019-03-11 23:08:09 följande:

En bildkurs, jamen toppen! Vad kul! Då kan du ju spana in dom andra lite ;) Jag önskar dig lycka till!

det visade sig att de som gick på bildkursen hade funktionsnedsättningar allihopa. Och jag vill inte umgås med de som har funktionsnedsättningar för jag har dåliga erfarenheter av det
  • Anonym (Du ar ung - allt ordnar sig)

Du far helt enkelt ta initiativ trots att du ar blyg.

Hur ofta fragar du om nagon vill hanga med dig hem och kolla pa film/spela dator/ha sminkkvall/bara hanga t ex.? Nar du ska gora nagot utover det vanliga, t ex. ga och bada, fraga om nagon har lust att hanga med.

Funkar det inte med nagon i skolan sa prova med folk du traffar pa dina aktiviteter. Gar du pa schackkurs sa fraga nagon trevlig om ni kan "ova" hemma hos dig i veckan? Sen spelar ni hemma hos dig och pratar forstass om annat ocksa, lar kanna varandra battre och kanske blir bra kompisar? 

Sen ska du veta att du ar mycket ung och det ar inte alls sakert att du kommer att hanga ihop med de kompisar du hittar nu. Du kommer snart att borja gymnasiet med mycket storre urval av nya potentiella kompisar. Det ar ett naturligt tillfalle att traffa nya vanner. Pa universitetet likasa.

Nar du sen borjar jobba kommer du att traffa hur mycket folk som helst, inte nodvandigtvis i precis samma alder, men just aldern ar inte viktig i det stadiet (som det kanske ar for dig nu). Kvittar om kollegorna ar 30+ om man sjalv "bara" ar 25. Man har precis lika kul anda.

Vad gor du under sommarlovet? Har ni sommarstuga dar andra stugagare har barn i din alder, som da blir dina "sommarkompisar" (aterkommande varje ar)?

• TreFyran

på sommarlovet är jag mest med mina föräldrar. Ibland är jag med en kusin och den som aldrig hör av sig

• Anonym (Du ar ung - allt ordnar sig)

Man utokar inte sitt umgange genom att vara med sina foraldrar om somrarna. Du skulle kunna aka pa sprakresa t ex. och dar lara kanna andra som du aldrig skulle haft en chans att traffa annars. Ar du en hasttjej kan du aka pa ridlager. Kolla efter sommaraktiviteter som skulle kunna passa dig och se till att gora dessa istallet for att "bara" vara med dina foraldrar hela sommaren. Det ar lattare att lara kanna varandra om det gors kring en gemensam aktivitet och det finns da automatiskt ett samtalsamne, som t ex golf om man spelar golf, hundar om man ar pa hundutstallning, fiske om man fiskar osv. 
    Du kan aven sommarjobba. Da tjanar du dessutom egna pengar + att du traffar nytt folk. Star du i en glasskiosk stoter du garanterat pa ungdomar i din egen alder och kanske vaxlar ett par ord med dem om "vader och vind". Ett par manader senare stoter du kanske pa nagon av dessa, i ett helt annat sammanhang, och sa borjar ni prata. Allt smatt kan leda till nagot, sa det ar bara att se till att inte stanga in sig sjalv hemma utan istallet forsoka vara pa platser dar man kan traffa folk med liknande intressen.
    Lycka till!

Svar på tråden Hur får man fler kompisar