• Anonym (Frågande)

Hur räknar man när man ska köpa ut nån?

Jag och min sambo ska separera. Usch. Det är verkligen inte enkelt.

Men jag ska bo kvar i huset och köpa ut honom.

Vi har lån på ca 400?, gjorde nyss en värdering och huset är värt ca 560?. Hur mycket ska jag köpa ut honom för? Hur mycket blir mitt nya huslån?

Fattar inte hur man ska räkna...? ????

• Svar på tråden Hur räknar man när man ska köpa ut nån?
  • Anonym (Kl)
    Anonym (Frågande) skrev 2019-03-08 18:25:09 följande:

Jag och min sambo ska separera. Usch. Det är verkligen inte enkelt.

Men jag ska bo kvar i huset och köpa ut honom.

Vi har lån på ca 400?, gjorde nyss en värdering och huset är värt ca 560?. Hur mycket ska jag köpa ut honom för? Hur mycket blir mitt nya huslån?

Fattar inte hur man ska räkna...? ????

Använd inte FL till dessa typ av frågor. Risken är väldigt stor att man får felaktiga svar.
  • Kjell2
    Anonym (Kl) skrev 2019-03-13 08:10:59 följande:
    Använd inte FL till dessa typ av frågor. Risken är väldigt stor att man får felaktiga svar.
    Eftersom det inte finns något rätt svar så är det mer eller mindre garanterat att man får ett icke-rätt svar.

Däremot kan man få lite tips på olika modeller och tankesätt hur man kan komma framåt.

• Anonym (Kl)
    Kjell2 skrev 2019-03-13 08:18:39 följande:

Eftersom det inte finns något rätt svar så är det mer eller mindre garanterat att man får ett icke-rätt svar.

Däremot kan man få lite tips på olika modeller och tankesätt hur man kan komma framåt.

Jo, det rätta svaret är ju att ni får avtala om hur ni ska beräkna. Detsamma gäller ju bohag om de tex går enligt sambolagen. Sedan finns det ju andra aspekter som ts inte tagit upp. Tex samäganderätt på bil etc.
  • Kjell2
    Anonym (Kl) skrev 2019-03-13 08:35:16 följande:
    Jo, det rätta svaret är ju att ni får avtala om hur ni ska beräkna. Detsamma gäller ju bohag om de tex går enligt sambolagen. Sedan finns det ju andra aspekter som ts inte tagit upp. Tex samäganderätt på bil etc.
    Inget krav på avtal. En bodelning kan ske utan avtal mellan parterna.

• Anonym (Kl)
    Kjell2 skrev 2019-03-13 08:44:11 följande:

Sa jag att avtal var ett formkrav? Jag sa avtala som att komma överrens om. Just dessa påpekanden som gjorde att jag rekomenderade att inte ställa denna fråga på FL. Hobbyjurister.
  • Anonym (Kl)
    Kjell2 skrev 2019-03-13 08:44:11 följande:

Och inget personligt mot dig. Bara ett konstaterande från andra liknande trådar. Jag skulle inte heller lita på banken. Av den enkla anledningen att jag inte tror de upplyser om vilka varianter som är gångbara. Det kan däremot en seriös jurist göra. Jag har själv varit inom familjejuridikbranschen men besvarar aldrig dessa frågor om det inte är nära vänner eller nära släkt.
  • Anonym (Anonym)
    Kjell2 skrev 2019-03-13 05:38:34 följande:

68 400 kr att få.

Mäklararvodet är fiktivt och en uppskattning vad det skulle kosta att sälja. Tycker ni inte den bör vara med så stryk ur beräkningen.

Kjell2 skrev 2019-03-13 08:04:55 följande:

Er bostad har ökat mycket i värde. Därför ligger den med en latent skatteskuld på över 100 000 kr. Det kombinerat med högt lån gör att det inte blir mycket netto kvar vid en försäljning.

Det blir inte mycket pengar, för den som ska köpas ut, att köpa nytt boende för.. Samtidigt som det blir dyrt för den som bor kvar och säljer i framtiden.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kl) skrev 2019-03-13 08:10:59 följande:

Hej, självklart kommer jag (och även TS som startade tråden) att vända sig till banken. Men i mitt fall känns det iaf skönt att ha lite siffror i åtanke vad det kan röra sig om, istället för att gå runt och grubbla.
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-03-13 10:00:14 följande:

Hej, självklart kommer jag (och även TS som startade tråden) att vända sig till banken. Men i mitt fall känns det iaf skönt att ha lite siffror i åtanke vad det kan röra sig om, istället för att gå runt och grubbla.

Exakt!
  • Anonym (Kl)
    Anonym (Frågande) skrev 2019-03-14 18:45:29 följande:
    Exakt!
    Till banken? Ska de avgöra hur ni ska komma överens om hur ni delar?

Tror ni har lite felaktig syn på banken och deras kompetens.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Frågande) skrev 2019-03-14 18:45:29 följande:

Exakt!

Lycka till, eller hur man nu ska uttrycka det... Hoppas det går bra för er!

Skriv gärna och berätta, om du vill, så vet jag lite vad som kan väntas.
Svar på tråden Hur räknar man när man ska köpa ut nån?