• Samma21

Kan en 52 årig man vara attraherad/intresserad av yngre kvinna?

Jag är en 28 årig kvinna som har blivit tokkär i en av mina kollegor. Han är 52 år och nyskild.

Vi jobbar sällan tillsammans men när det händer och han vill visa mig saker och byta ord så står han gärna nära eller lutar sig framåt om vi sitter ner. Han är även nära med ansiktet inte bara kroppen. Ibland tänker jag att om jag bara lutar mig fram kan jag kyssa honom.

Ibland märker jag att han tittar på mig genom fönster eftersom jag ofta inte kan hjälpa att titta på honom. Här om dagen han skulle säga något till mig så lade han armen om mig och lutade sitt huvud mot mitt när jag lutade mig mot honom.

Jag har flörta intensivt med honom och ibland när vi pratar kan jag inte hjälpa att röra vid honom. Han verkar inte ha blivit skrämd men samtidigt har han inte försökt något mer men inte heller tagit avstånd.

Han har skojat om att han är dubbelt så gammal som mig flera gånger. Så jag tänker ibland att han inte kan vara attraherad eller intresserad av mig för jag är för ung för honom.

Vi har samma utbildning, båda har barn och eftersom jag fick barn tidigt är vi lika till mognaden och vi har givande konversationer. Det är inte så att jag är omogen och barnslig och han gubbig. Jag är en mogen, utbildad mamma och han är för sin ålder ungdomlig. Så vi är väldigt lika.

Ska jag backa och låt den stackars människan vara? Hittar jag på allt i mitt huvud bara för att jag vill och han är bara en trevlig kollega? Eller kan han vara intresserad av mig?

Jag har aldrig dejtat utan är änka sedan 1 år tillbaka då en man jag blev tillsammans med när jag var 15 gick bort i en olycka. Så jag är ursel på sånt här för jag har aldrig behövt bry mig om vad mina manliga kollegor tänker om mig. Jag som person har under mitt äktenskap aldrig varit intresserad av någon annan så jag har aldrig letat efter signaler tidigare.

• Svar på tråden Kan en 52 årig man vara attraherad/intresserad av yngre kvinna?
  • Kjell2
    Anonym (Gubbsjuk) skrev 2019-04-29 10:22:33 följande:
    Ja jag gav med mig efter ett tag. Vi var ihop i 2 år men längre höll dej inte.
    Gav med dig? Ville du inte ha ett förhållande med henne?
  • Anonym (Gubbsjuk)
    Kjell2 skrev 2019-04-29 10:23:46 följande:

Gav med dig? Ville du inte ha ett förhållande med henne?

Haha, var lite för vek där. Jo absolut, men jag tvekade ett tag, bl.a pga åldersskillnaden. Men till slut gick jag all in.
  • Anonym (evening)
    Anonym (Gubbsjuk) skrev 2019-04-29 10:10:37 följande:
    Samma erfarenhet här. Blev uppvaktad av en mer än 20 år yngre kvinna. Berättade om det i en tråd om stor åldersskillnad här på FL. De kommentarer jag fick tror jag aldrig ens Martin Timell var i närheten av att höra/läsa.
    Ja, det är nog så man ska göra. Om man är äldre än kvinnan så är det bättre att hon tar första steget.
    Där gjorde jag bort mig.
  • Anonym (Gubbsjuk)
    Anonym (evening) skrev 2019-04-29 10:49:48 följande:

Ja, det är nog så man ska göra. Om man är äldre än kvinnan så är det bättre att hon tar första steget.

Där gjorde jag bort mig.

Baserat på min erfarenhet spelar det ingen roll vem som tar första steget. Man blir dömd, fördömd och uthängd ändå av pöbeln.
  • Anonym (Såklart!)

Självklart kan han vara intresserad av dig, men det kan vara att han precis som du tänker på åldersskillnaden och undrar vad DU vill med en gammal gubbe :) Jag och min sambo träffades när jag var 27 och han 44 och även om det inte är så stor skillnad så hade han lite grubblerier över hur han kunde bli så hooked på någon så ung (jag såg ut att vata 20 ungefär vid den tiden...) I vissa sammanhang kan en ung tjej vara en trofé men oftare tror jag det är viktigt för mannen att visa för andra att det inte är det det handlar om, utan att det bara är ren och skär kärlek/attraktion.

• Anonym (evening)
    Anonym (Såklart!) skrev 2019-05-05 15:49:56 följande:

Självklart kan han vara intresserad av dig, men det kan vara att han precis som du tänker på åldersskillnaden och undrar vad DU vill med en gammal gubbe :) Jag och min sambo träffades när jag var 27 och han 44 och även om det inte är så stor skillnad så hade han lite grubblerier över hur han kunde bli så hooked på någon så ung (jag såg ut att vata 20 ungefär vid den tiden...) I vissa sammanhang kan en ung tjej vara en trofé men oftare tror jag det är viktigt för mannen att visa för andra att det inte är det det handlar om, utan att det bara är ren och skär kärlek/attraktion.

Ja, sånt fick man också höra. Att man bara vill ha en ung tjej att visa upp. Och att det bara handlar om sex. Jag grubblade också fram och tillbaks, skulle jag verkligen försöka? Hade aldrig känt såhär för en så mkt yngre. Men jag visste innerst inne vad jag kände för henne.
  • Anonym (evening)
    Anonym (evening) skrev 2019-05-06 10:49:04 följande:
    Ja, sånt fick man också höra. Att man bara vill ha en ung tjej att visa upp. Och att det bara handlar om sex. Jag grubblade också fram och tillbaks, skulle jag verkligen försöka? Hade aldrig känt såhär för en så mkt yngre. Men jag visste innerst inne vad jag kände för henne.
    Det som gjorde mig mest ledsen var när min syster bara sa "hon är inte intresserad". Hon har aldrig träffat tjejen, vet inget om henne.
    Jag var kär, hade inte känt så på 12 år. Om min syster hade berättat om att hon blivit kär i en mkt yngre kille så hade jag uppmuntrat henne, eftersom jag hade förstått att det var seriöst för henne. Jag hade inte dömt ut det på förhand, p g a åldersskillnaden. Särskilt om jag inte vetat nåt om killen, aldrig träffat honom. Och kanske speciellt för att min syster själv var ihop med en 20 år äldre man när hon var i samma ålder som hon jag var kär i.
  • Kjell2
    Anonym (evening) skrev 2019-05-06 10:56:08 följande:
    Det som gjorde mig mest ledsen var när min syster bara sa "hon är inte intresserad". Hon har aldrig träffat tjejen, vet inget om henne.
    Jag var kär, hade inte känt så på 12 år. Om min syster hade berättat om att hon blivit kär i en mkt yngre kille så hade jag uppmuntrat henne, eftersom jag hade förstått att det var seriöst för henne. Jag hade inte dömt ut det på förhand, p g a åldersskillnaden. Särskilt om jag inte vetat nåt om killen, aldrig träffat honom. Och kanske speciellt för att min syster själv var ihop med en 20 år äldre man när hon var i samma ålder som hon jag var kär i.
    Sluta få trauma av vad din syster säger. Lär dig ignorera dumheter och elakheter.

• Anonym (Hmmm)

Visst kan han vara intresserad, men det är så sällan så pass mycket yngre kvinnor är intresserade av 50-åriga män så om han är vettig tar han inte första steget. Det måste du göra. De flesta kvinnor skulle bli obehagliga till mods om en så pass mycket äldre man stötte på dem, alltså är det bäst för dem att låta bli.

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (evening) skrev 2019-04-29 10:06:43 följande:
    Det gjorde jag. Med en 20 år yngre kvinna. Det gick åt helvete.
    Jag har inte blivit anklagad för nåt på jobbet och fick inte sparken. Jag väntade tills vi inte jobbade ihop längre.
    Här på Familjeliv däremot, är man stämplad som äckelgubbe.
    Kaffet i vrångstrupen igen? Hon var väl mer än 20 år yngre och inte intresserad alls, vilket de flesta 20-åriga tjejer inte är.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (evening) skrev 2019-04-29 10:19:13 följande:
    Märkligt. Det var ju HON som uppvaktade dig. Men hon hade väl problem förstås. Som alla unga kvinnor har, som gillar äldre män. Du hade väl duperat henne.

Jag fick också en del "kul" kommentarer.
    Spelade ingen roll att jag hävdade att jag var förälskad i henne, att jag inte känt så för nån på 12 år.
    Äckelgubbar som mig kan inte tänka klart, för det är bara en kroppsdel vi tänker med.
    Jag kan ärligt säga att jag blev ledsen av allt skit man fick, för att man råkade bli förälskad i en yngre kvinna. Jag trodde faktiskt det fanns nåt mellan oss.
    Du skrev andra saker i "Sex o sånt". Du var kåt på henne. Helt klart. Inget fel i det men som sagt ytterst få kvinnor i 20-årsålder är intresserade av 20-30 år äldre män. Faktiskt.
  • Anonym (evening)
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-05-06 11:48:23 följande:
    Du skrev andra saker i "Sex o sånt". Du var kåt på henne. Helt klart. Inget fel i det men som sagt ytterst få kvinnor i 20-årsålder är intresserade av 20-30 år äldre män. Faktiskt.
    Ja, det började så. Jag var attraherad, tyckte hon var sexig. Sen växte andra känslor fram. Och när jag blivit förälskad i henne så var sex inte nr 1, när jag tänkte på henne.
  • Samma21

Jag vågade tillslut bjuda ur honom. Vi har dejtat ett tag nu och ska flytta ihop. Han är den snällaste, trevligaste, mörkaste, sexigaste och romantiska man jag någonsin varit med. Att sexet är helt otroligt är så klart en bonus. När vi väl var tillsammans så berättade han att han varit kär i mig i två år innan jag frågade ut honom. Men att han tänkt att det var omöjligt att få mig. En gång berättade jag för honom att jag hade tvekat på bjuda ut honom eftersom jag trodde att han tyckte att jag var för ung. Han så då att han egentligen tycker att jag är för ung. Men han är kär i mig och bryr sig inte längre.

Jag är så otroligt lycklig just nu.

• linus66

Bra gjort, hoppas ni får det bra ihop länge.

Jag var i en liknande situation för något år sen men var nog för feg att gå vidare, tyvärr

• Anonym (:))
    Samma21 skrev 2019-07-09 20:45:59 följande:

Jag vågade tillslut bjuda ur honom. Vi har dejtat ett tag nu och ska flytta ihop. Han är den snällaste, trevligaste, mörkaste, sexigaste och romantiska man jag någonsin varit med. Att sexet är helt otroligt är så klart en bonus. När vi väl var tillsammans så berättade han att han varit kär i mig i två år innan jag frågade ut honom. Men att han tänkt att det var omöjligt att få mig. En gång berättade jag för honom att jag hade tvekat på bjuda ut honom eftersom jag trodde att han tyckte att jag var för ung. Han så då att han egentligen tycker att jag är för ung. Men han är kär i mig och bryr sig inte längre.

Jag är så otroligt lycklig just nu.

Grattis, vad härligt;)

Var i samma situation för 8 år sedan. Efter två år av vänskap tog mannen intiativ och berättade att han hade mer än vänskapskänslor för mig. Vilken lycka, efter det är vi oskiljaktiga:)
Svar på tråden Kan en 52 årig man vara attraherad/intresserad av yngre kvinna?